Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص بستنی چیست و طرز تهیه بستنی خانگی چگونه است؟

خواص بستنی شگفت انگیز است، این دسر معروف و خنک بسیار پر طرفدار است . بستنی علاوه بر طعم خوشمزه ای که دارد ، منبع غنی از انواع ویتامین های مفید است. بستنی ها انواع مختلفی دارند مانند بستنی‌های ایتالیایی یا میوه‌ای، میلک شیک‌ها و بستنی‌های یخی و بستنی های زعفرانی است.بستنی از ۱۰ تا ۱۶ درصد چربی دارد و از خامه به همراه مواد شیرین‌کننده و طعم‌دهنده تهیه می‌شود. در این مطلب از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به خواص و مضرات بستنی می پردازیم.

بستنی منبع عالی از ویتامین ها و مواد معدنی

بستنی دارای مواد معدنی مهمی مانند کلسیم و فسفر است که با مصرف نصف فنجان از آن ، می توانید حدود ده درصد از نیاز بدن را به این مواد معدنی در روز تامین می کند. در بستنی ترکیباتی مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولیک اسید و ویتامین هایی ویتامین E، D، C و A B۶ و B۱۲ و مقدار ویتامین Kاست.

ماده اصلی بستنی، شیر است. شیر ، خود به عنوان یک ماده غذایی باارزش و مقوی شناخته می شود. شیر از ترکیبات آب، لاکتوز، چربی، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی تشکیل شده است. شیر سرشار از کلسیم است، هر لیوان شیر در روز ۳۰ در صد از کلسیم بدن افراد را تامین می کند. پروتئین شیر شامل دو دسته کازئین و پروتئین های آب پنیر است. قند شیر لاکتوز نام دارد که با آنزیم های گوارشی تجزیه می شود و به قند های ساده تری تبدیل می شود.

هم چنین بستنی حاوی ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین E، D، C و A است. علاوه بر این‌ها تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولیک اسید و ویتامین B۶ و B۱۲ و مقدار کمی ویتامین K نیز در بستنی وجود دارد که برای انعقاد خون فاکتور مهمی است

تشکیل دهنده اصلی مقدار در۱۰۰ گرم
انرژی (کالری) ۲۰۷ کیلوکالری
کربوهیدرات ۲۳.۶۰ گرم
پروتئین ۳.۵۰ گرم
چربی ۱۱.۰۰ گرم
آب ۶۱.۰۰ گرم
فیبر ۰.۷۰ گرم
قند ۲۱.۲۲ گرم
کلسترول ۴۴.۰۰ میلی گرم

 

ویتامین های بستنی وانیلی حالت طبیعی
نام ویتامین مقدار در ۱۰۰ گرم
ویتامین A ۱۱۸.۰۰ میکروگرم
ویتامین D ۰.۲۰ میکروگرم
ویتامین E ۰.۳۰ میلی گرم
ویتامین K ۰.۳۰ میکروگرم
ویتامین C ۰.۶۰ میلی گرم
تیامین (B1) ۰.۰۴ میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) ۰.۲۴ میلی گرم
نیاسین (B3) ۰.۱۲ میلی گرم
کولین (B4) ۲۶.۰۰میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) ۰.۵۸ میلی گرم
ویتامین B6 ۰.۰۵ میلی گرم
فولات (B9) ۵.۰۰میکروگرم
ویتامین B12 ۰.۳۹ میلی گرم

 

مواد معدنی بستنی وانیلی حالت طبیعی
نام ماده معدنی مقدار در ۱۰۰ گرم
کلسیم ۱۲۸.۰۰ میلی گرم
آهن ۰.۰۹ میلی گرم
منیزیم ۱۴.۰۰ میلی گرم
فسفر ۱۰۵.۰۰ میلی گرم
پتاسیم ۱۹۹.۰۰ میلی گرم
سدیم ۸۰.۰۰ میلی گرم
روی ۰.۶۹ میلی گرم
مس ۰.۰۲ میلی گرم
منگنز ۰.۰۱ میلی گرم
سلنیم ۱.۸۰ میکروگرم

 

حفظ و تقویت تراکم استخوان

بستنی حاوی کلسیم است که به حفظ و تقویت تراکم استخوان، افزایش انرژی بدن کمک می کندو از پوکی استخوان و سرطان جلوگیری می کند .بستنی خطر ابتلا به فشار خون را کاهش می دهد.

خواص بستنی در تقویت قلب

یکی از مواد تشکیل دهنده بستنی شکلات است. این ماده از فلاونوئیدها تشکیل شده است. فلاونوئید ها از عروق قلب محافظت می کنند و احتمال سکته قلبی کاهش می دهد. فلاونوئیدها دارای آنتی اکسیدان هستند و از پیری زودرس شما جلوگیری می کنند.

خواص بستنی برای تقویت عضلات

بستنی دارای پروتئین های مفید برای تقویت بافت ها ی عضلانی است.

خواص بستنی مفید برای سلامتی چشم

یکی از ویتامین های موجود در بستنی ویتامین A است. این ویتامین بسیار برای سلامت چشم مفید است.

خواص بستنی بهبود دهنده انعقادخون

ویتامین K موجود در بستنی به افزایش گردش خون در بدن کمک می کند و از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

شادی خود را با بستنی کامل کنید

اگر روزی خسته کننده داشتید و یا اینکه کمبود انرژی دارید، می توانید بستنی مورد علاقه تان بخورید تا سرحال شوید و تجدید انرژی کنید. البته شواهد علمي هم براي اثبات اين قضيه وجود دارند.با خوردن بستنی سروتونین تولید می شود. همانطور که می دانید سروتین هورمون خوشحالی است.

افزایش سوخت و ساز بدن

ویتامین B۶ در بستنی باعث سوخت و ساز در بدن بهبود می بخشد.

خواص بستنی در بدنسازی

در ورزش بدنسازی در بعضی از دوره های حجم سازی عضلانی،مصرف کربوهیدرات‌ و و مایعات ضروری است. بستنی یک منبع غذایی مفید برای ورزش کاران محسوب می شود، چرا که بستنی شامل مواد مغذی‌ مانند پروتئین‌، ویتامین‌ و مواد معدنی‌ و… است. مواد غذایی که دارای کربوهیدرات هستند ، روی قند خون تاثیر می گذارند. غذاهایی‌ با گلیسمی‌ پایین‌ مانند بستنی جز این دسته هستند. مصرف بستنی در بدنسازی باعث آزاد سازی آرام قند در خون می شود.

کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه

درزنانی که مبتلا به سرطان سینه هستند، کمبود کلسیم مشاهده می شود. برای جبران کلسیم بدن آنها می توان از بستنی استفاده کرد. بستنی منبع غنی از کلسیم است. با دریافت  میزان کافی کلسیم می توان تا حدودی از جبران کمبود کلسیم بدن آنها را کرد.

تقویت دستگاه عصبی

ویتامین B۱۲ از ویتامین های مفید برای تقویت حافظه و دستگاه عصبی است.

از بین بردن حالت تهوع در خانم های باردار

معمولا خانم های باردار در ماه های اول بارداری دچار حالت تهوع می شوند. باخوردن بستنی تا حدودی می توانند از تهوع  دوران بارداری جلوگیری کرد.

کاهش اضطراب و استرس

هم چنین مصرف بستنی می‌تواند محرک تولید هورمون ترومبوتونین باشد که بر روحیه اثرگذار است و سبب احساس آرامش و تسکین استرس می‌شود. به نوجوانانی که اغلب اوقات ثبات روحی ندارند توصیه می‌شود برای اجتناب از افتادن در دام استرس و افسردگی بستنی بخورند.

افزایش سیستم ایمنی

ترکیبات لاکتوفرین و سیتوکین که در بستنی وجود دارد ، باعث ارتقا سطح ایمنی بدن می شود.

مضرات بستنی

مضرات بستنی برای کبد

بستی دارای قند- شکر- مواد نگهدارنده و چربی های اشباع شده است. این مواد ذکر شده ممکن است به کبد شما آسیب برساند.

مضرات بستنی برای کلیه

خوردن بستنی یا ماست میوه‌ای خنک از خوراکی های خوشمزه و دلچسب در فصل گرم تابستان است؛ ولی افرادی که به بیماری کلیوی مبتلا هستند باید در خوردن آن بیشتر احتیاط کنند. بستنی و ماست دارای پتاسیم و فسفر زیادی است که می تواند به کلیه های شما آسیب برساند.

مضرات بستنی برای معده

به طور کلی مواد خوراکی سرد مثل بستنی باعث ریفلاکس معده و تهوع و درد های شکمی می شود. مواد خوراکی سرد عروق خونی و همچنین لایه داخلی معده زا منقبض می کند. این انقباض عبور مواد غذایی را از روده دچار مشکل می کند و در فرایند هضم غذا اختلال به وجود می آید و علایم سوء هاضمه ظاهر می شود.

مضرات بستنی برای کودکان

مواد اولیه بستنی از شیر و خامه تشکیل شده است. یکی از عناصر مفید در خوراکی کلسیم است که برای رشد کودکان بسیار مفید است. در حالت عادی مصرف بستنی برای کودکان ضرر ندارد. معمولا بچه ها از ۳ سالگی به بعد کم کم  می توانند بستنی بخورند.

در پایان

خواص بستنی از آن چه که شما تصور می کنید، بیشتر است. این دسر سرد و خوشمزه با داشتن مواد مغذی مفید برروی سلامتی اثر مثبتی می گذارد. بستنی ها  طعم های مختلفی دارند و هرکدام از آن ها طرفداران خاص خود را دارد. به بستنی ها می توان با اضافه کردن شکلات، بیسکوئیت، سس‌ها، انواع میوه‌ها، انواع مغز‌ها و خشکبار، طعم های مختلف بخشید. در مورد مصرف بستنی باید این نکته را در نظر داشت که با مصرف درست و به اندازه می‌توانیم از فواید بستنی بهره ببریم.

آنزیم های صنایع لبنی چه کاربردی دارند؟

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا