Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

مایکروویو چیست و چگونه کار می کند ؟ | همه چیز درباره اجاق مایکرویو

اجاق مایکروویو یکی از لوازم خانگی است که انقلابی در آشپزخانه های مدرن خانه ایجاد کرده است.

مایکروویوها به لطف فرآیند تشعشعات الکترومغناطیسی، گرمای سریعی را فراهم می‌کنند که به موجب آن واحد انرژی گرمایی را مستقیماً به مولکول‌های داخل غذای شما هدایت می‌کند.

اگر به دنبال بهترین اجاق مایکروویو برای خانه خود هستید اما نمی دانید که آیا به مایکروویو انفرادی یا مایکروویو کانوکشن نیاز دارید، در جای مناسبی هستید. این مقاله شما را با رایج ترین انواع اجاق های مایکروویو موجود در بازار آشنا می کند.

هنگامی که انوع جدید اجاق مایکروویو و مزایا و معایب آنها را درک کردید، تصمیم گیری برای انتخاب برند و مدل مایکروویو برای شما آسان تر خواهد بود.

در ادامه با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا ویژگی ها، فواید و عوارض جانبی مصرف مایکروویو بیشتر آشنا شوید.

مایکروویو چیست؟

اجاق مایکروویو که به آن اجاق الکترونیکی نیز می گویند، وسیله ای است که غذا را با استفاده از امواج الکترومغناطیسی با فرکانس بالا به نام مایکروویو طبخ می کند. اجاق مایکروویو یک اجاق نسبتا کوچک جعبه مانند است که با قرار دادن آن در معرض میدان الکترومغناطیسی با فرکانس بالا دمای غذا را افزایش می دهد. امواج مایکروویو توسط آب، چربی‌ها، قندها و برخی مولکول‌های دیگر جذب می‌شوند که ارتعاشات ناشی از آن گرما تولید می‌کند.

بنابراین گرم شدن در داخل غذا بدون گرم شدن هوای اطراف اتفاق می افتد. این امر زمان پخت را بسیار کاهش می دهد و پخت و سایر کارهای پخت و پز که به ساعت ها در اجاق معمولی نیاز دارند را می توان در چند دقیقه در اجاق مایکروویو تکمیل کرد. اجاق های مایکروویو با استفاده از یک مگنترون که نوعی لوله الکترونی است، تشعشعاتی با فرکانس حدود ۲۴۵۰ مگاهرتز تولید می کنند.

انواع مایکروفر و کاربرد آنها
انواع مایکروفر و کاربرد آنها

مزایای استفاده از مایکروفر

مایکروویوها برای پخت و پز و گرم کردن مجدد سریعتر از اجاق های معمولی هستند. برخی از ویتامین ها هنگام پختن غذا در مایکروویو نسبت به زمانی که در فر معمولی پخته می شوند حفظ می شوند، زیرا زمان پخت طولانی تر مواد مغذی مفید موجود در غذا را از بین می برد.

اجاق‌های مایکروویو فقط از الکتریسیته استفاده می‌کنند، نه گاز، زغال چوب یا روغن، که ردپای کربن آن‌ها را کاهش می‌دهد و آلودگی فراتر از آنچه در تولید برق ایجاد می‌شود، از بین می‌برد.

مایکروویو غذاها، به خصوص پروتئین ها را قهوه ای نمی کند. موجودات خطرناک زمان کمتری برای رشد در غذاهایی که در مایکروویوها پخته می شوند دارند، زیرا غذا به سرعت به دمای بالایی رسیده و می توان بلافاصله آن را سرو کرد

ویژگی های ایمنی

مطابق با مقررات سازمان غذا و داروی ایالات متحده، همه اجاق های مایکروویو مدرن با کلیدهای خاموش کننده اضافی طراحی شده اند که به محض باز شدن در، فرآیند مایکروویو را متوقف می کنند. برخی از آنها دارای حسگرهایی هستند که میزان بخار یا درجه حرارت را تشخیص می دهند و در نقطه خاصی پخت را متوقف می کنند تا از خشک شدن غذا جلوگیری کنند.

مایکروویوها همچنین باید استاندارد فدرال را برآورده کنند که می گوید نمی توانند بیش از ۵ میلی وات تشعشع در هر سانتی متر مربع بیش از ۲ اینچ از واحد ساطع کنند. این از هر گونه آسیب احتمالی که می تواند به ضربان سازها وارد شود جلوگیری می کند.

تأثیرات مایکروویو بر غذا و مواد مغذی

اجاق های مایکروویو می توانند میزان ویتامین های B، B1، C و E را در غذاها کاهش دهند. اجاق های مایکروویو همچنین می توانند به محتوای پروتئین و آمینو اسید موجود در گوشت آسیب برسانند و ارزش غذایی غذا را کاهش دهند. با این حال، اغلب بهتر از جوشاندن همان غذاها است، که حتی بیشتر از این مواد مغذی را حذف می کند، زیرا مواد مغذی در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما از بین می روند.

توصیه می شود از اجاق های مایکروویو برای گرم کردن شیر مادر بطری استفاده نکنید، زیرا می تواند ارزش غذایی آن را کاهش دهد. به جای آن توصیه می شود شیر مادر را زیر آب داغ گرم کنید.

انواع مایکروفر و کاربرد آنها
انواع مایکروفر و کاربرد آنها

خطرات مایکروویو

مایکروویوها به همان اندازه که به خاطر کاربردهایشان شناخته شده اند به خاطر خطراتشان نیز شناخته شده اند. سازمان غذا و داروی آمریکا دریافته است که مایکروویو کردن مواد غذایی خاص ممکن است منجر به ایجاد یا تجمع آکریل آمید شود که به عنوان یک ماده شیمیایی سرطان‌زا در نظر گرفته می‌شود.

علاوه بر این، مطالعات دیگر نشان می دهد که مایکروویو آلودگی آکریل آمید بیشتری نسبت به سرخ کردن ایجاد می کند و اجاق های مایکروویو با قدرت بالاتر بیشتر از مایکروویوهای کم مصرف تولید می کنند. آب را می توان در اجاق مایکروویو به حدی گرم کرد که به شدت فوران کند و باعث سوختگی شود.

این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که آب در یک ظرف بسیار صاف و بدون ترک یا خراش در مایکروویو قرار گیرد. یکی دیگر از خطرات شناخته شده مایکروویو، خطر جرقه زدن اجسام فلزی در داخل حفره فر است که می تواند به اجاق گاز آسیب برساند. این ناشی از انعکاس انرژی مایکروویو به طور آشفته از سطوح فلزی، به ویژه سطوح تیز مانند چنگال ها و سطوح ناهموار مانند فویل آلومینیومی مچاله شده است.

اشیاء فلزی با شکل مناسب مانند تابه های قهوه ای که پیتزاهای مایکروویو در آنها بسته بندی می شوند نیز این انرژی را به غذا منعکس می کنند که منجر به یک اثر قهوه ای شدن می شود که معمولاً در اجاق مایکروویو حاصل نمی شود. قرار گرفتن مستقیم در معرض تشعشعات مایکروویو می تواند باعث سوختگی شدید شود، به همین دلیل مکانیسم های ایمنی برای جلوگیری از پختن اجاق در هنگام باز بودن در وجود دارد. ظروف پلاستیکی خاصی ممکن است توسط اجاق های مایکروویو ذوب شده و خراب شوند.

به عنوان مثال، به دلیل مقرراتی که خروجی تشعشعات مایکروویو را محدود می‌کند، تهدیدی که برای ضربان‌سازها وجود دارد کاملاً از بین رفته است، و ضربان‌سازهای مدرن نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از چنین انتشاراتی محافظت شوند. صدمات ناشی از تشعشع به دلیل ویژگی های ایمنی اجاق های مایکروویو مدرن تقریبا غیرممکن است و برخلاف برخی شایعات، هیچ تشعشع هسته ای توسط این دستگاه ها تولید نمی شود.

اگر درب فر آسیب دیده باشد یا در بسته شدن ایمن آن مشکلی وجود داشته باشد، نباید از مایکروفر استفاده کرد.

اجسام فلزی را نباید داخل اجاق ها قرار داد مگر اینکه برای مایکروویوها ایمن تعیین شده باشند.

مایعاتی که در داخل مایکروویو گرم می شوند باید با احتیاط و با دستکش های محافظ استفاده شوند.

اجاق های مایکروویو باید به طور منظم تمیز شوند و نباید در حالت خالی کار کنند.

انواع مایکروفر و کاربرد آنها

در اینجا سه ​​نوع از رایج ترین اجاق های مایکروفر که می توانید در بازار پیدا کنید آورده شده است:

۱. مایکروویو انفرادی یا سولو

مایکروویو سولو یک نوع اصلی از مایکروویو است که برای گرم کردن مجدد غذا، پخت و پز یا یخ زدایی ایده آل است. با این حال، نمی تواند کبابی یا پخته شود. مایکروویوهای سولو معمولاً بسیار مقرون به صرفه و کم مصرف هستند و هیچ ویژگی خاصی ندارند. برای افرادی که فقط مایکروویو را برای گرم کردن مجدد غذای خود ترجیح می‌دهند، مایکروویو انفرادی برای نانوایان و افرادی که از غذاهای کبابی، بریان شده و ترد لذت می‌برند، ایده‌آل است.

۲. مایکروویو گریل

همانطور که از نامش فهمیده می شود، مایکروویو گریل، اجاقی است که علاوه بر یخ زدایی، گرم کردن مجدد و پختن، می تواند غذاها را کباب، تفت و قهوه ای کند. با این حال، مایکروویوهای گریل در پخت موثر نیستند و بنابراین مانند مایکروویوهای همرفتی نیستند. اگرچه تعدادی از برندهای مایکروویو مایکروویوهایی با عملکرد اجاق گاز همرفت راه اندازی کرده اند، گزینه های زیادی در این مورد در دسترس نیست.

مایکروویوهای گریل برای افرادی که به دنبال مایکروویوهایی هستند که می توانند غذا را کباب کنند و گرم کنند اما علاقه مندان به پخت نیستند، مناسب است. اشتباه نیست اگر بگوییم مایکروویو گریل بین مایکروویو سولو و کانوکشن قرار دارد.

۳. مایکروویو کانوکشن

مایکروویو کانوکشن یک راه حل عالی برای افرادی است که به دنبال مایکروویو هستند که نه تنها غذا را گرم یا طبخ می کند، بلکه کباب و پخت می کند. اگرچه گران است، اما این روزها می‌توانید مایکروویوهای کانوکشن را با تخفیف‌ها و تخفیف‌های عالی پیدا کنید و در صورت خرید یک مدل ۵ ستاره، می‌توانید در هزینه‌های برق صرفه‌جویی زیادی کنید. این نوع مایکروویو در کارکردها و ویژگی های خود بسیار متنوع است و راه های نامحدودی را برای استفاده از آن به شما ارائه می دهد.

کانوکشن گریل سولو یا انفرادی غذا برای طبخ
* * * غذا را دوباره گرم کنید
* * * شیر، چای، قهوه
* * * برنج، رشته فرنگی، پاستا
* * * ذرت بو داده
* * گریل پنیر
* * کباب
* * اقلام کبابی
* * مرغ تنوری
* براونی
* کیک و نان
* پیتزا

 

انواع مایکروویو بر اساس محل قرار گیری

هنگامی که این تکنولوژی پیشرفته یعنی مایکروویو برای اولین بار وارد صحنه شد، اکثر افرادی که این محصول را خریدند، آن را روی کابینت یا اپن آشپزخانه خود قرار دادند.

با این حال، مدت زیادی طول نکشید که طراحان و سازندگان آشپزخانه مکان‌های راحت‌تر و جایگزین را پیدا کردند که فضای کابینت را اشغال نکنند. نتیجه این است که اکنون گزینه های زیادی برای انتخاب  مکان و محل قراردادن مایکروویو خود دارید.

این انتخاب های آزادانه به این معنی است که چندین نوع مایکروویو وجود دارد زیرا همه آنها را نمی توان در همه مکان ها قرار داد. به عنوان مثال، برای نصب مایکروویو در زیر کابینت، بهتر است مایکروویو را بخرید که برای نصب در زیر کابینت طراحی شده است.

با این وجود، این روزها انواع مختلفی از ماکروویو در اندازه ها، رنگ ها و سبک های متفاوت وجود دارد. تنها موردی که بین تمامی این انتخاب ها تفاوتی ندارد ویژگی های آن ها هستند.

در زیر تمام انواع مختلف مایکروویو را که می توانید انتخاب کنید، معرفی می کنیم.

مایکروویوهای رومیزی معمولی

اگر به دنبال یک گزینه ساده و مقرون به صرفه هستید که می تواند در هر جایی در دسترس پریز برق قرار گیرد، یک مایکروویو رومیزی معمولی چیزی است که به دنبال آن هستید. این مایکروویوها اغلب دارای برنامه های خودکار برای گرم کردن و یخ زدایی هستند، اما برای پخت و پز غذا مناسب نیستند. به دلیل عملکرد ساده آنها، استفاده از این مایکروویوها عموماً بصری تر است و شما را مجبور می کند تا کتابچه راهنمای کاربر را کمتر دریافت کنید.

مایکروویو ترکیبی (توکار)

بسیاری از مردم خواهان مایکروویو هستند که مکمل سایر لوازم خانگی و همچنین کابینت آشپزخانه آنها باشد و برندها در قالب مایکروویوهای داخلی این تقاضا را برآورده می کنند. این واحدها فقط در حفره های سفارشی قابل نصب هستند و باید از تهویه مناسب اطمینان حاصل کنید.

بسیاری از مایکروویوهای داخلی حاوی یک فن و عنصر گرمایش هستند، به شما این امکان را می‌دهد که همزمان در داخل خود بپزید و در فر بزرگ‌تر کباب کنید. اگر به فضای روی میز خود برای آماده سازی گسترده غذا نیاز دارید، نصب مایکروویو داخلی نیز سودمند است.

مایکروویوهای بخار

پخت و پز با بخار آب یکی از بهترین راه ها برای آب بندی مواد مغذی و آنزیم های مواد شماست. غلظت ترکیبی گرما و بخار آب باعث می شود ظروف نهایی شما نرم تر و مرطوب تر شوند. شما نیازی به افزودن روغن یا چربی نخواهید داشت، بنابراین غذای شما سبک و سالم خواهند بود.

برخی از مایکروویوهای بخار دارای سنسورهای رطوبت برای کنترل خروجی بخار هستند، در حالی که برخی دیگر امکان بخاردهی بدون مایکروویو را دارند. مایکروویوهای بخار در پیکربندی های رومیزی و داخلی موجود هستند.

مایکروویوهای همرفت

مایکروویو کانوکشن گرمایش معمولی مایکروویو را با مهارت پخت و پز یک اجاق همرفت ترکیب می کند. با افزودن فن و المنت حرارتی، می توانید از گرم کردن غذا فراتر رفته و از دستگاه برای قهوه ای کردن و کاراملی کردن مواد استفاده کنید.

این به شما امکان می دهد بافت های طبیعی تری داشته باشید و دیگر نگران نقاط سرد نباشید. مدل های پایه نیمکتی با یک حالت جابجایی تکی و همچنین تغییرات پیشرفته تر با قفسه بندی به سبک فر در داخل وجود دارد.

مایکروویوهای اینورتر

مایکروویوهای سنتی به برق از یک سیم پیچ مغناطیسی متکی هستند، اما بسیاری از مدل های جدیدتر توسط یک اینورتر تغذیه می شوند. مایکروویوهای اینورتر می توانند برای دستیابی به نتایج یکنواخت تر پخت مفید باشند، زیرا جریان یکپارچه ای از قدرت پخت و پز را ارائه می دهند.

یک مایکروویو سنتی فقط دو تنظیم گرما دارد – روشن و خاموش – اما یک مدل اینورتر می‌تواند دمای پایین‌تری را برای مدت طولانی بدون نیاز به خاموش و روشن کردن دوباره حفظ کند. این مایکروویوها جدا از ارائه توانایی پخت عالی، عموماً انرژی کارآمدتری دارند.

ویژگی های مایکروفر

راحتی اجاق های مایکروویو امروزی را از مدل های قبلی متمایز می کند. تنظیمات میانبر سطح قدرت و زمان پخت غذاهایی مانند ذرت بو داده، پیتزا، خوراکی های یخ زده و سیب زمینی را خودکار می کند.

گران‌ترین مایکروویوها تا ۱۰۰ آیتم از پیش برنامه‌ریزی‌شده منو را ارائه می‌دهند که به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به انتخاب تعداد دفعات یا سطح قدرت، غذا بپزید.

بسیاری از واحدها تنظیمات یخ زدایی سریع ارائه می دهند که حدس و گمان را از ذوب شدن خارج می کند. برخی از مدل‌ها دارای گزینه‌های تاخیری در شروع هستند یا بعد از پخت غذا را گرم نگه می‌دارند.

وقتی اجاق مایکروویو جدیدی می‌خرید، صرف‌نظر از فری که انتخاب می‌کنید، راهنمای مرجع را در دسترس داشته باشید تا بتوانید از مزایای کامل آن بهره ببرید.

صفحه گردان

برای اطمینان از پخت و پز یکنواخت، داشتن یک صفحه شیشه ای گردان یا صفحه گردان در داخل فر بسیار مهم است. در غیر این صورت باید چندین بار مایکروفر را خاموش کنید و غذا را با دست بچرخانید. اکثر مایکروویوهای سایز متوسط ​​و کامل دارای صفحات گردان قابل جابجایی هستند. برخی از نسخه های جدید سینی های مستطیلی دارند که به جلو و عقب می لغزند.

اینترلاک ها

این ویژگی ایمنی به راحتی قابل مشاهده نیست، اما تضمین می کند که اگر در باز شود یا باز باشد، مایکروویو کار نمی کند. اکثر کوره ها دارای دو قفل هستند. برخی سه تا دارند. اگر یکی از قفل ها خراب شود، قفل پشتیبان کار خواهد کرد.

کنترل های توان متغیر

شما همیشه نیازی به استفاده از مایکروویو با قدرت کامل ندارید. توان متغیر به شما امکان می دهد سطح تنظیمات را تغییر دهید. می توانید غذا را با قدرت ۵۰ درصد بجوشانید یا با ۳۰ درصد یخ زدایی کنید.

قفل کودک

درهای ضد کودک به ویژه در واحدهای کانوکشن مایکروویو مهم هستند، جایی که ظروف ممکن است هنگام بیرون آمدن از اجاق بسیار داغ شوند. درهای ضد کودک را می توان با استفاده از صفحه کلید قفل و آزاد کرد.

انواع مایکروفر و کاربرد آنها
انواع مایکروفر و کاربرد آنها

سنسورهای اتوماتیک

این فناوری جدید با اندازه گیری بخار در فر می تواند تشخیص دهد که غذا به اندازه کافی پخته شده است. شما نیازی به تنظیم تایمر ندارید. مایکروویو به طور خودکار خاموش می شود و این تضمین می کند که غذا بیش از حد پخته یا پخته نشود. اکثر سازندگان سنسورهای خودکار را به مدل‌های خود اضافه می‌کنند، در صورتی که قبلا این کار را نکرده‌اند.

اندازه های مایکروویو

بسته به جایی که مایکروویو خود را قرار می دهید و نحوه استفاده از آن و اندازه بخش مهمی از تصمیم گیری را بازی می کند. ممکن است شما یک مایکروویو بزرگ بخواهید زیرا غذاهای بزرگی را در آن می‌پزید. از طرف دیگر، ممکن است یک مایکروویو فشرده را ترجیح دهید تا کمترین فضای ممکن را اشغال کند.

وقتی صحبت از اندازه به میان می آید، ۴ نکته وجود دارد.

ابعاد کلی: اگر نیاز دارید اجاق خود را در یک نقطه خاص قرار دهید، باید اندازه را بر اساس اندازه کلی انتخاب کنید که ارتفاع x عرض x عمق است.

ابعاد داخلی: اگر نیاز به اندازه های خاص ظرف یا شاید اندازه پیتزا دارید (به عنوان مثال)، می خواهید مایکروویو را بر اساس ابعاد داخلی (فضای پخت و پز) انتخاب کنید. اگر ظرف های بلندتری را در مایکروویو خود قرار دهید، یکی دیگر از مواردی که در نظر گرفته می شود، ارتفاع داخلی است.

بر اساس فوت مکعب: بسیاری از مایکروویوها اندازه خود را بر اساس فوت مکعب (فوت مکعب) دسته بندی می کنند که به ظرفیت منطقه پخت داخلی اشاره دارد. مایکروویوهای کوچکتر ۰.۷ فوت مکعب دارند. مدل های بزرگتر تا ۲.۲ فوت مکعب افزایش می یابد. ۱.۴ مکعب مایکروویو با اندازه متوسط ​​است. یک فوت مکعب بزرگتر لزوماً به معنای مساحت بیشتر نیست. فوت مکعب به اندازه کل فضای داخلی اشاره دارد.

قطر صفحه گردان: این یک اندازه بسیار متداول است زیرا قطر صفحه گردان نشان می دهد که چقدر می توانید یک بشقاب یا ظرف گرد را در مایکروویو قرار دهید. میزهای گردان مایکروویو، کوچکتر ۹ اینچ قطر دارند. یک مایکروویو بزرگ دارای صفحات گردان ۱۶ اینچی است.

قدرت و توان

مایکروویوهای قدرتمندتر غذا را سریعتر از مایکروویوهای با وات کمتر طبخ می کنند. اگر اغلب وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌هایی درست می‌کنید که ممکن است از پخت یکنواخت‌تر و زمان‌های پخت سریع‌تر سود ببرند.

توان مایکروویوها با وات اندازه گیری می شود و به میزان برق مصرفی آن برای کار اشاره دارد.

توان مایکروویوها بین ۷۰۰ تا ۱۵۰۰+ است. مایکروویوهای کوچک ۷۰۰ تا ۸۰۰ وات هستند و از آنجا بالا می رود. هر چه وات بالاتر باشد، پخت سریعتر و یکنواخت تر است. اما قیمت نیز بالا می رود. یکی از شکایات اصلی مایکروویوهای کم وات این است که آهسته پخته می شوند و می توانند ناهموار بپزند.

انواع مایکروفر و کاربرد آنها

تنظیمات از پیش تنظیم پخت و پز

اکثر مایکروویوها حداقل دارای ۶ تنظیم از پیش تنظیم پخت و پز هستند. برخی بیشتر پیشنهاد می دهند. پیش تنظیم های رایج برای پختن پاپ کورن، پیتزا، سیب زمینی، غذاهای یخ زده، گرم کردن مجدد و در برخی موارد برنج است. اینها استفاده از مایکروویو را راحت می کنند زیرا زمان پخت از مدلی به مدل دیگر متفاوت است. به این ترتیب شانس بیشتری برای پختن یا گرم کردن مناسب دارید.

دکمه پخت فوری ۳۰ ثانیه ای

این قابلیتی است که من بیشتر از همه از آن استفاده می کنم. این دکمه مفید ۳۰ ثانیه اضافه می کند و بلافاصله به مدت ۳۰ ثانیه شروع به پختن می کند. پس از اتمام، دوباره آن را بزنید و ۳۰ ثانیه دیگر اجرا می شود.

زمان پخت و پز

برخی از مایکروویوها درپوشی دارند که مدت زمان پخت یکباره را مشخص می کند. معمولاً ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است. مدل های بالاتر زمان پخت مداوم طولانی تری را ارائه می دهند.

فناوری Inversion

فناوری Inversion کیفیت پخت را با پخت یکنواخت تر غذا بهبود می بخشد. به جای تزریق امواج مایکروویو به صورت دوره ای یا خاموش و روشن، فناوری وارونگی پخت و پز را در طول مدت پخت به طور یکنواخت حفظ می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا