Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

گیاه سانسیوریا و هر آنچه که در مورد آن باید بدانیم

گیاه سانسیوریا  معمولاً به عنوان گیاه مار شناخته می شود، یکی از محبوب ترین و مقاوم ترین گونه های گیاهان آپارتمانی است . این گیاه دارای برگ های سفت و شمشیر مانندی است که از شش اینچ تا هشت فوت ارتفاع دارند.

در ادامه با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا با تاثیرات و فواید و عوارض جانبی مصرف این گیاه شگفت انگیز بیشتر آشنا شوید.

معرفی گیاه سانسیوریا

گیاهان سانسیوریا می توانند رنگ متفاوتی داشته باشند، اگرچه بسیاری از آنها دارای برگ های نوار سبز هستند و معمولاً دارای حاشیه زرد هستند. این گیاهان به راحتی رشد می کنند و در بسیاری از موارد تقریباً تخریب ناپذیر هستند.

آنها در نور بسیار روشن یا گوشه های تقریبا تاریک خانه رشد می کنند. گیاهان سانسیوریا معمولاً در نور داخلی به آرامی رشد می کنند، اما اگر چند ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند، رشد سریعتری خواهند داشت. کاشت و گلکاری مجدد بهتر است در بهار انجام شود

مراقبت ازگیاه سانسیوریا

گیاه سانسیوریا یک انتخاب ایده آل برای باغبانان مبتدی است زیرا کاشتن آن در یک ظرف عالی است و به خوبی روی زمین نیز رشد می کند. گیاه مار در هوای گرم رشد می کند و در شرایط سرد مبارزه می کند. این گیاه به خشکی مقاوم است اما مستعد آبیاری بیش از حد است که منجر به پوسیدگی ریشه می شود. فقط زمانی گیاه را آبیاری کنید که خاک خشک شود. این گیاهان در ماه های زمستان می توانند دو ماه بی آبی را تحمل کنند.اما در ماه‌های گرم‌تر، هر سه تا چهار هفته به آن‌ها آب بدهید.

خاک گیاه سانسیوریا باید چگونه باشد

گیاهان سانسیوریا مخلوط گلدانی شل و با زهکشی خوب را ترجیح می دهند. این گیاه در خاک های شنی تر عملکرد خوبی دارد. از یک محیط گلدانی با محتوای ذغال سنگ نارس استفاده کنید. ذغال سنگ نارس در بسیاری از موقعیت ها خوب عمل می کند، اما می تواند بسته بندی محکمی داشته باشد و گاهی اوقات مشکلاتی در آبرسانی یا تخلیه دارد. خاک گلدان همه منظوره کاکتوس انتخاب خوبی است.

چگونه گیاه سانسیوریا را آبیاری کنیم

بین دو آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود. در طول زمستان، آبیاری را به یک ماه یا هر زمان که خاک خشک است کاهش دهید. آب بیش از حد می تواند به گیاه آسیب برساند.

دما و رطوبت گیاه سانسیوریا

گیاهان مار شرایط گرم را ترجیح می دهند و اگر در معرض دمای کمتر از ۵۰ درجه فارنهایت قرار بگیرند آسیب خواهند دید.  محدوده دمایی بین ۷۰ تا ۹۰ درجه فارنهایت بهترین است. سرمازدگی این گیاه را از بین می برد.

کود گیاه سانسیوریا

در طول فصل رشد با یک کود ملایم کاکتوس یا یک مایع متعادل آهسته رقیق شده تا نیمه قدرت تغذیه کنید. در زمستان کود ندهید.

انواع گیاه سانسیوریا

  • Dracaena trifasciata ‘Hahnii’: به آن گیاه مار لانه پرنده نیز گفته می شود، ارتفاع آن تنها به حدود شش اینچ می رسد. خوشه های برگ آن یک توده لانه پرنده را تشکیل می دهند.
  • Dracaena angolensi (استوانه‌ای Sansevieriaسابق): این گیاه مار استوانه‌ای دارای برگ‌های گرد و سفت است که طول آنها به چند فوت می‌رسد. برگها از یک تاج مرکزی به سمت بیرون خم می شوند.
  • Dracaena trifasciata ‘Laurentii’: این گیاه مار رنگارنگ دارای حاشیه برگ های زرد کرمی است. برای تکثیر این گیاه به جای تکثیر از قلمه برگ باید تقسیم شود.

Dracaena trifasciata • ‘ Twisted Sister’: این گیاه دارای برگ های پیچ خورده به صورت راه راه افقی با لبه های رنگارنگ زرد است. حدود ۱۴ اینچ رشد می کند.

  • Dracaena trifasciata ‘احساس Bantel’s’: این گیاه مار حدود سه فوت رشد می کند و دارای برگ های باریک با نوارهای عمودی سفید است.
  • Dracaena pearsonii: گاهی اوقات به آن علف کرگدن نیز گفته می شود، این گیاه حدود ۱۲ اینچ قد با برگ های شاداب رنگی قرمز رشد می کند.

چگونه گیاه سانسیوریا هرس کنیم؟

با استفاده از قیچی هرس استریل، قیچی، یا چاقوی تیز، برگ های خط خاک را جدا کنید یا برگ های آسیب دیده یا بالغ را ببرید تا رشد جدید را تشویق کنید. بهترین زمان برای هرس در فصل رشد است – معمولاً بهار یا تابستان. شما می توانید در فصل یا خارج از فصل هرس کنید، اما از آنجایی که هرس می تواند گیاه را تحت فشار قرار دهد، بهتر است زمانی که گیاه در دوره رشد است این کار را انجام دهید. برای کنترل ارتفاع گیاه مار خود، بلندترین برگ ها را بردارید. همچنین، برگ های پوسیده را جدا کنید. حذف برگها باعث رشد برگهای جدید می شود.

تکثیر گیاه سانسیوریا چگونه است؟

بهتر است در فصل رشد در بهار یا تابستان تکثیر شود. اگر گیاه حداقل چهار اینچ ارتفاع داشته باشد، گیاهان دراستانه را می توان به راحتی در طول گلدان مجدد تقسیم کرد. از طرف دیگر، شاخه های جدید ممکن است از خاک بیرون بیایند و می توان آنها را به طور مستقل در گلدان قرار داد. همچنین می توانید گیاهان مار را از طریق قلمه تکثیر کنید. این دستورالعمل ها را برای هر دو روش دنبال کنید.

تکثیر گیاه سانسیوریا از طریق ریشه

  • یک چاقوی تیز، یک گلدان تمیز و خاک گلدان کاکتوس جمع کنید.
  • توپ ریشه را از گلدان قدیمی بیرون بیاورید و گیاه را روی یک سطح صاف قرار دهید. با استفاده از دست خود، به آرامی خاک را از ساختار ریشه یا ریزوم پاک کنید .
  • با استفاده از چاقوی تیز، گیاه را به چند قسمت تقسیم کنید و مطمئن شوید که ریشه های هر قسمت دست نخورده باقی بماند. بریدن گیاه باعث از بین رفتن گیاه نمی شود.
  • بخش های جدید گیاه مار را دوباره در یک گلدان تمیز با خاک گلدان کاکتوس بکارید.
  • آن را آبیاری کنید و در مکانی نیمه آفتابی قرار دهید.

تکثیر شاخه های جدید سانسیوریا

  • اگر متوجه توله‌ها یا شاخه‌های تازه‌ای شدید که گیاه ایجاد کرده است، می‌توانید آن‌ها را جداگانه بکارید.
  • همانند تقسیم ریشه، به یک چاقوی تیز، یک گلدان تمیز و خاک گلدان کاکتوس نیاز دارید.
  • توپ ریشه را از گلدان بیرون بیاورید، ریشه شاخه را پیدا کنید، توله را ببرید و انتهای ریشه بریده شده را در خاک گلدان کاکتوس بکارید.
  • آن را آبیاری کنید و در مکانی با نور غیر مستقیم روشن قرار دهید.

تکثیر گیاه سانسیوریا از طریق برگ بریدن

  • با استفاده از قیچی استریل شده، چاقوی تیز یا قیچی هرس، یک برگ بلند و سالم از گیاه مار خود را برش دهید.
  • برش برگ را با قرار دادن آن در یک شیشه تمیز از آب و غوطه ور کردن انتهای بریده شده در آب انجام دهید. و آن را در یک نقطه نیمه آفتابی قرار دهید و به دنبال رشد ریشه باشید.
  • هر دو هفته یکبار، آب قدیمی را بریزید و دوباره با آب تمیز پر کنید تا از رشد باکتری ها یا جلبک ها جلوگیری کنید.
  • هنگامی که ریشه ها حداقل یک اینچ رشد کردند، انتهای ریشه را در یک مخلوط گلدان کاکتوس با زهکشی خوب بکارید.
  • آن را آبیاری کنید و در مکانی نیمه آفتابی قرار دهید.

در صورت تمایل، می توانید از روش ریشه زایی در آب صرف نظر کنید. پس از بریدن یک برگ سالم از گیاه خود، اجازه دهید انتهای بریده شده به مدت ۲۴ ساعت پینه بسته شود و سپس آن را با انتهای بریده شده در مخلوط گلدان کاکتوس قرار دهید. این گیاه کند رشد است، بنابراین ممکن است دو ماه طول بکشد تا متوجه رشد جدید شوید.

نحوه رشد گیاه مار از بذر

گیاهان مار را می‌توان از دانه‌ها پرورش داد ، اما تکثیر آن با روش‌های دیگر آسان‌تر، سریع‌تر و مطمئن‌تر است. دانه های گیاه مار تمایل به جوانه زنی پایینی دارند. ممکن است بین سه تا شش هفته طول بکشد تا شما یک نهال را ببینید.

برای رشد از بذر، یک گلدان سه اینچی را با مخلوط گلدان کاکتوس با زهکشی خوب یا مخلوط شروع بذر پر کنید. دانه ها را روی مخلوط اولیه بپاشید. گلدان را در مکانی گرم و آفتابی قرار دهید. روی گلدان را با پوشش پلاستیکی یا یک گنبد پلاستیکی شفاف بپوشانید تا گرما و رطوبت حفظ شود. هنگامی که متوجه رشد نهال شدید، پوشش پلاستیکی را بردارید. در طول فرآیند جوانه زنی، خاک را کمی مرطوب اما نه خیلی خیس یا مرطوب نگه دارید. نهال زمانی که سه تا چهار اینچ بلند شد آماده گلدهی مجدد خواهد بود.

گلدان و گلدان مجدد گیاه مار

هنگام کاشت گلدان،  گلدان محکمی را انتخاب کنید زیرا ریشه های قوی می توانند به راحتی شکافته و گلدان های ضعیف را بشکنند.معمولاً کند رشد می کند که به ندرت نیاز به گلدان مجدد دارد، اما اگر آفتاب کافی داشته باشد، ممکن است به سرعت رشد کند و نیاز به گلدان مجدد یا تقسیم شود. بهترین زمان برای کاشت مجدد این گیاهان در فصل بهار است. هنگام گلکاری مجدد، همیشه از خاک گلدان تازه ، مخلوط گلدان کاکتوس یا مخلوطی از هر دو استفاده کنید.

زمستان گذرانی گیاه سانسیوریا

گیاه مار یک گیاه استوایی است که می تواند در دماهای کمتر از ۵۰ درجه فارنهایت یا اگر تحت تأثیر یخبندان زمستانی قرار گیرد می میرد. قبل از اینکه دما به این میزان کم شود ، گیاه را به داخل خانه ببرید . گیاه مار را در یک اتاق گرم و از بادهای سرد محافظت کنید و خاک را در سمت خشک تر نگه دارید. در طول زمستان، گیاهان مار وارد خواب می شوند و رشدشان متوقف می شود. در زمستان فقط هر شش هفته یا بیشتر به آبیاری گیاه نیاز دارید.

آفات رایج گیاه سانسیوریا

فلس ها ، پشه ها ، کنه های عنکبوتی ، شته ها ، شپشک های آردآلود و مگس های سفید از آفات رایج گیاهان مار هستند. اگر گیاه خود را سالم نگه دارید، می توانید از حمله حشرات جلوگیری کنید. حشرات معمولاً زمانی به گیاه حمله می کنند که از مسائل زیست محیطی مانند سطح نامناسب آب، رطوبت و گردش هوا رنج می برد. اگر متوجه حشرات روی گیاه خود شدید، حشرات را با چیدن آنها، با استفاده از اسپری ملایم آب یا روغن چریش ارگانیک برای دور نگه داشتن حشرات استفاده کنید.

چگونه گیاه مار را شکوفا کنیم؟

گیاهان مار گل‌هایی به رنگ سفید مایل به کرم و لوله‌ای شکل می‌دهند که شبیه نیلوفرها هستند. زمانی گل می دهد که نیازهای آب، آفتاب و رطوبت آن ایده آل باشد. با این حال، هنگامی که این گیاهان در تمام طول سال در داخل خانه رشد می کنند، به ندرت گل می دهند. تغییر فصول، یعنی آمدن بهار، گیاه را از خواب خارج می کند و رشد آن را تحریک می کند. گلهای آن معطر است و مانند دیگر گونه های دراسنا شب ها شکوفا می شود. نیازی به سرکشی این گلها نیست.

مشکلات رایج با گیاه سانسیوریا

گیاهان مار یکی از ساده‌ترین گیاهانی هستند که می‌توان آن را برای سال‌ها تکثیر و نگهداری کرد. بزرگترین مشکلات سلامتی گیاه مار آبیاری متمرکز است. آبیاری بیش از حد باعث بیماری های گیاهی مانند عفونت های قارچی و پوسیدگی ریشه می شود.

خاک بدبو

اگر متوجه شدید که خاک بوی پوسیده شدن می دهد، احتمالاً پوسیدگی ریشه دارد. مقداری از خاک را بردارید و آن را جای بینی خود قرار دهید. پوسیدگی ریشه بوی بد می دهد. می توانید سعی کنید گیاه را نجات دهید، اما باید ریشه ها را بررسی کنید تا مشخص شود آیا ریشه ها سالم هستند یا خیر. توپ ریشه را از ظرف بیرون بیاورید. هر گونه ریشه یا برگ قهوه‌ای رنگی را جدا کنید. بخشی از ریزوم ریشه سالم را در مخلوط گلدان تازه کاکتوس یا مخلوط گلدانی با زهکشی خوب قرار دهید. اگر نمی توانید ریزوم ها را ذخیره کنید، آنها را دور بریزید.یک گیاه مار جدید را از قلمه های برگ تکثیر کنید.

برگ های زرد یا قهوه ای

برگ های گیاه مار سالم سبز با رگه های نقره ای یا زرد است. برگ‌های زرد یا قهوه‌ای می‌توانند شرایط مختلفی از جمله آبیاری بیش از حد، آفات و پوسیدگی ریشه را نشان دهند. اگر سطح آب گیاه را به درستی مدیریت کنید، می توانید هر یک از این شرایط را برطرف کنید. آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه می شود و گیاه را تحت فشار قرار می دهد و آن را در برابر آفات مستعدتر می کند.

پیچاندن برگها

تریپس یک آفت شایع است که می تواند باعث پیچ خوردن برگ ها شود. از ذره بین برای بررسی دقیق برگ های گیاه استفاده کنید. مقابله با این حشرات ریز سیاه رنگ آسان است. برگ های به شدت پیچ خورده را جدا کنید و روی گیاه را با روغن چریش یا صابون گیاهی اسپری کنید تا از آفات جلوگیری کنید. برگ های جدید در نهایت رشد خواهند کرد.

افتادن برگ ها

برگ‌های گیاه مار سالم به سمت بالا رشد می‌کنند و به حالت ایستاده می‌ایستند، اما آب زیاد، نور ناکافی یا مواد ضعیف گلدان می‌تواند باعث افتادگی یا ریزش برگ‌های گیاه شود. اگر از مخلوط گلدانی با زهکشی خوب استفاده نکنید، خاک خیس شده و روی شاخ و برگ تأثیر می گذارد. گیاه را به مکان روشن تری منتقل کنید، دفعات آبیاری را کاهش دهید و در صورت لزوم خاک را به خاکی تغییر دهید که زهکشی بهتری داشته باشد.

سوالات متداول در مورد گیاه سانسیوریا

• آیا نگهداری از گیاهان مار آسان است؟

گیاهان مار از آن دسته گیاهانی هستند که به محض یافتن مکان مناسب برای آنها نیاز به نگهداری بسیار کمی دارند. نگهداری آنها آسان است و کشتن آنها از بسیاری از گیاهان آپارتمانی سخت تر است.

• گیاه مار چقدر سریع رشد می کند؟

به طور کلی، گیاه مار رشد کندی دارد. با این حال، اگر آن را در تابستان در فضای باز قرار دهید، ممکن است رشد آن را افزایش دهد.

• گیاه مار چقدر عمر می کند؟

طول عمر متوسط یک گیاه مار پنج تا ده سال است. با این حال، آنها می توانند تا ۲۵ سال یا بیشتر زندگی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا