Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

زغال اخته چیست؟ فواید و موارد استفاده از آن

زغال اخته (Cranberry) درختچه ای همیشه سبز است که در باتلاق های آمریکای شمالی رشد می کند. میوه های قرمز تیره حاوی اسید سالیسیلیک تولید می کند.

زغال اخته بومی آمریکای شمالی است. آنها اکنون در حدود ۵۸۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی در شمال ایالات متحده، شیلی و کانادا رشد می کنند.

بسیاری از مردم زغال اخته را به دلیل دارا بودن مواد مغذی و آنتی اکسیدانی بالا یک غذای فوق العاده می دانند.

زغال اخته سرشار از انواع ویتامین ها و ترکیبات گیاهی سالم است که برخی از آنها در برابر عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) پیشگیری از انواع خاصی از سرطان، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کاهش فشار خون مرتبط است.

در این مقاله به فواید زغال اخته برای سلامتی، تجزیه مواد مغذی آن و اینکه مردم چگونه می توانند آن را در یک رژیم غذایی سالم بگنجانند، می پردازیم. پس تا انتها با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

شکل ظاهری زغال اخته

ساقه گیاهان زغال اخته سیمی و خزنده است. برگها همیشه سبز، بیضی شکل و کمتر از ۱.۲ سانتی متر (۰.۵ اینچ) طول دارند. گلهای کوچک و زنگوله ای شکل در ماه ژوئن ظاهر می شوند و دارای یک تاج گل رز چهار لبه هستند. توت های زرشکی گرد، که در ماه سپتامبر می رسند، تقریباً به اندازه مویز هستند و اغلب خالدار هستند. طعم اسیدی دارند ویروس شکوفه‌های کاذب و انواع پوسیدگی میوه‌ها، اصلی‌ترین بیماری‌های موثر بر گیاهان زغال‌اخته هستند.

زغال اخته به طور گسترده ای به صورت خشک، به عنوان آب میوه یا در مکمل ها مصرف می شود.

ارزش غذایی

زغال اخته تازه تقریبا ۹۰ درصد آب است، اما بقیه بیشتر کربوهیدرات و فیبر است.

مواد مغذی اصلی در ۱ فنجان (۱۰۰ گرم) زغال اخته خام و شیرین نشده عبارتند از

کالری: ۴۶

آب: ۸۷%

پروتئین: ۰.۴ گرم

کربوهیدرات: ۱۲.۲ گرم

شکر: ۴ گرم

فیبر: ۴.۶ گرم

چربی: ۰.۱ گرم

کربوهیدرات و فیبر

این میوه عمدتاً از کربوهیدرات و فیبر تشکیل شده است.

اینها عمدتاً قندهای ساده مانند ساکارز، گلوکز و فروکتوز هستند.

بقیه از فیبر نامحلول  مانند پکتین، سلولز و همی سلولز تشکیل شده است که تقریباً دست نخورده از روده شما عبور می کند.

زغال اخته همچنین حاوی فیبر محلول است. به همین دلیل، مصرف زیاد این میوه ممکن است باعث علائم گوارشی مانند اسهال شود.

از سوی دیگر، آب زغال اخته تقریباً فاقد فیبر است و معمولاً با آب میوه های دیگر رقیق و با شکر افزوده شیرین می شود.

ویتامین ها و مواد معدنی

زغال اخته منبعی غنی از چندین ویتامین و مواد معدنی به ویژه ویتامین C است.

ویتامین C،همچنین به عنوان اسید اسکوربیک شناخته می شود، ویتامین C یکی از آنتی اکسیدان های غالب در این میوه است. برای حفظ پوست، ماهیچه ها و استخوان شما ضروری است.

منگنز. منگنز که در بیشتر غذاها یافت می شود برای رشد، متابولیسم و ​​سیستم آنتی اکسیدانی بدن شما ضروری است.

ویتامین E. دسته ای از آنتی اکسیدان های محلول در چربی ضروری.

ویتامین K1. همچنین به عنوان فیلوکینون شناخته می شود، ویتامین K1 برای لخته شدن خون ضروری است.

مس. یک عنصر کمیاب که اغلب در رژیم غذایی غربی کم است. مصرف ناکافی مس ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامت قلب داشته باشد.

زغال اخته خوبی از چند ویتامین و مواد معدنی هستند

سایر ترکیبات گیاهی

زغال اخته دارای ترکیبات گیاهی فعال زیستی و آنتی اکسیدان ها است به ویژه پلی فنول های فلاونول.

بسیاری از این ترکیبات گیاهی در پوست متمرکز شده و در آب زغال اخته تا حد زیادی کاهش می یابد.

کوئرستین. فراوان ترین پلی فنل آنتی اکسیدانی در زغال اخته. در واقع، زغال اخته یکی از منابع اصلی میوه کوئرستین است.

میریستین. میریستین که یک پلی فنول آنتی اکسیدانی اصلی در زغال اخته است، ممکن است تعدادی اثرات مفید برای سلامتی داشته باشد.

پئونیدین. در کنار سیانیدین، پئونیدین مسئول رنگ قرمز غنی زغال اخته و برخی از اثرات سلامتی آن است. این میوه یکی از غنی ترین منابع غذایی پئونیدین است.

اسید اورسولیک. اسید اورسولیک که در پوست متمرکز شده است یک ترکیب تری ترپن است. این یک عنصر در بسیاری از داروهای گیاهی سنتی است و دارای اثرات ضد التهابی قوی است.

پروآنتوسیانیدین های نوع A اعتقاد بر این است که این پلی‌فنول‌ها تانن‌های متراکم نیز نامیده می‌شوند که در برابر عفونت‌های ادراری مؤثر هستند.

فواید زغال اخته

زغال اخته طیف وسیعی از مزایای سلامتی را ارائه می دهد. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان هستند. یک مطالعه نشان داد که از بین ۲۰ میوه رایج، زغال اخته دارای بالاترین سطح فنل، (نوعی آنتی اکسیدان) است.

آنها همچنین سرشار از آنتوسیانین هستند. اینها ترکیباتی هستند که به زغال اخته رنگ قرمز تیره خود را می دهند. مطالعات نشان داده اند که این ترکیبات ممکن است اثرات ضد سرطانی و ضد التهابی داشته باشند.

از نظر تاریخی، بومیان آمریکا از زغال اخته به عنوان درمانی برای بیماری های مثانه و کلیه استفاده می کردند، در حالی که مهاجران اولیه از انگلستان از آن برای درمان کم اشتهایی، شکایات معده، اختلالات خونی و اسکوربوت استفاده می کردند.

امروزه از فواید زغال اخته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیشگیری از عفونت مجاری ادراری

UTI یکی از شایع ترین عفونت های باکتریایی به ویژه در بین زنان است.

آنها اغلب توسط باکتری روده اشریشیا کلی (E. coli) ایجاد می شوند، که خود را به سطح داخلی مثانه و دستگاه ادراری شما می چسباند.

آب زغال اخته احتمالاً به دلیل مدیریت عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) شناخته شده است. این میوه حاوی ترکیباتی به نام پروآنتوسیانیدین است که دارای فواید ضد باکتریایی طبیعی است و ممکن است به جلوگیری از چسبیدن باکتری اشریشیا کلی به سطح داخلی مثانه و مجرای ادرار و ایجاد عفونت کمک کند.

پروآنتوسیانیدین های نوع A از چسبیدن E. coli به پوشش مثانه و مجاری ادراری جلوگیری می کند و زغال اخته را به یک اقدام پیشگیرانه بالقوه در برابر عفونت های ادراری تبدیل می کند. در واقع، این میوه یکی از غنی ترین منابع میوه پروآنتوسیانیدین است.

مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد نوشیدن آب زغال اخته ممکن است به پیشگیری از عفونت ادراری و عود مجدد آن کمک کند، اما به نظر می‌رسد پس از شروع عفونت، این نوشیدنی کمتر موثر است. برخی از مطالعات همچنین نشان می دهد که این ممکن است برای همه کارساز نباشد. اگر قصد دارید آب این میوه را به دلیل فواید بالقوه UTI بنوشید، باید یک آب ۱۰۰% شیرین نشده انتخاب کنید.

اگر مشکوک به عفونت ادراری هستید، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. دوره اولیه درمان باید آنتی بیوتیک باشد.

به خاطر داشته باشید که زغال اخته برای درمان عفونت موثر نیست. آنها فقط خطر ابتلا به آنها را در وهله اول کاهش می دهند.

زغال اخته (6)

ویژگی های فیتوشیمیایی و آنتی اکسیدان ها

زغال اخته علاوه بر فوایدی که برای سلامت دستگاه ادراری دارد، حاوی فیتوکمیکال است که ممکن است به حفظ سلامت کمک کند. دانشمندان بر این باورند که اثرات ترکیبی بسیاری از مواد شیمیایی مختلف گیاهی است که به اثرات کلی آنها کمک می کند و این میوه سرشار از این ترکیبات است.

برخی از این فیتوکمیکال ها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند، ترکیباتی که به خنثی کردن رادیکال های آزاد مضر در بدن کمک می کنند. این آنتی اکسیدان ها آسیب اکسیداتیو به سلول ها را کاهش می دهند که می تواند منجر به سرطان، بیماری قلبی و سایر بیماری های دژنراتیو شود.

به عنوان مثال، آنتوسیانین ها، ترکیباتی که به این میوه رنگ قرمز آن را می دهند، آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که ممکن است قوی تر از ویتامین E باشند. اثری که تحقیقات نشان می دهد ممکن است در حفظ سلامت قلب مهم باشد. بنابراین، وقتی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل حاوی انواع غذاها مصرف شود، زغال اخته ممکن است فواید سلامتی مثبتی داشته باشد.

پیشگیری از سرطان معده و زخم معده

سرطان معده یکی از علل شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است.

عفونت توسط باکتری هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) یکی از علل اصلی سرطان معده، التهاب معده، و زخم در نظر گرفته می شود.

زغال اخته حاوی ترکیبات گیاهی منحصر به فردی است که به نام پروآنتوسیانیدین های نوع A شناخته می شوند، که ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را با جلوگیری از چسبیدن هلیکوباکتر پیلوری به پوشش داخلی معده کاهش دهد.

یک مطالعه بر روی ۱۸۹ بزرگسال نشان داد که نوشیدن ۲.۱ فنجان (۵۰۰ میلی لیتر) از آب این میوه در روز ممکن است به طور قابل توجهی عفونت هلیکوباکتر پیلوری را کاهش دهد.

مطالعه دیگری روی ۲۹۵ کودک نشان داد که مصرف روزانه آب این میوه به مدت ۳ هفته رشد هلیکوباکتر پیلوری را در حدود ۱۷ درصد از افراد آلوده سرکوب می کند.

سلامت قلب

بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است.

زغال اخته حاوی آنتی اکسیدان های مختلفی است که ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد. اینها عبارتند از آنتوسیانین ها، پروآنتوسیانیدین ها و کوئرستین.

در مطالعات انسانی، آب یا عصاره آن برای عوامل خطر مختلف بیماری قلبی مفید است. محصولات این میوه ممکن است از طریق موارد زیر کمک کنند:

کاهش فشار خون

افزایش سطح کلسترول HDL (خوب)

کاهش سطح کلسترول LDL (بد) در افراد مبتلا به دیابت

محافظت از کلسترول بد (LDL) در برابر اکسیداسیون

کاهش سفتی رگ های خونی در افراد مبتلا به بیماری قلبی

کاهش سطح هموسیستئین خون، در نتیجه خطر ابتلا به التهاب در رگ های خونی را کاهش می دهد

"<yoastmark

تاثیرات  زغال اخته بر سرطان

یک بررسی سال ۲۰۱۶ از ۳۴ مطالعه پیش بالینی نشان داد که زغال اخته یا ترکیبات موجود در آن اثرات مفیدی بر سلول های سرطانی در لوله های آزمایش دارد.

اینها عبارت بودند از:

باعث مرگ سلول های سرطانی می شود

کند کردن رشد سلول های سرطانی

کاهش التهاب

این بررسی همچنین نشان می دهد که این میوه می تواند بر چندین مکانیسم دیگر که باعث رشد و گسترش سرطان می شود تأثیر بگذارد.

اگرچه آزمایش بر روی انسان‌های مبتلا به سرطان محدود است، اما این یافته‌ها نویدبخش مدیریت آینده برخی سرطان‌ها در کنار درمان‌های استاندارد است.

افزایش سلامت دهان و دندان

PAC های موجود در زغال اخته نیز ممکن است برای سلامت دهان مفید باشد. به گفته محققان مرکز زیست شناسی دهان و گروه دندانپزشکی ایستمن در مرکز پزشکی دانشگاه روچستر در نیویورک، آنها این کار را با جلوگیری از اتصال باکتری ها به سطح دندان ها انجام می دهند.

این میوه همچنین ممکن است در پیشگیری از بیماری لثه مفید باشد.

مقدار مصرف

زغال اخته معمولا در رژیم غذایی در آب میوه ها، ژله ها، سس ها و سایر غذاها مصرف می شود.

به عنوان دارو، پودر خشک زغال اخته اغلب توسط بزرگسالان در دوزهای ۲۵۰-۱۵۰۰ میلی گرم خوراکی روزانه تا ۶ ماه استفاده می شود. عصاره این میوه اغلب در دوزهای ۱۲۰-۱۶۰۰ میلی گرم خوراکی روزانه به مدت ۱۲ هفته استفاده می شود. و نوشیدنی های آب آن اغلب در دوزهای ۱۲۰-۷۵۰ میلی لیتر در روز تا ۹۰ روز استفاده می شود.

با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید تا بدانید چه نوع محصول و دوز ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد.

زغال اخته به طور گسترده ای به صورت خشک، به عنوان آب میوه یا در مکمل ها مصرف می شود.

عوارض جانبی زغال اخته

زغال اخته و محصولات آن اگر در حد اعتدال مصرف شوند معمولا برای اکثر مردم بی خطر هستند، با این حال، مصرف بیش از حد ممکن است باعث ناراحتی معده و اسهال شود.

افرادی که از داروی رقیق کننده خون وارفارین (کومادین) استفاده می کنند، نباید مصرف زغال اخته را به طور ناگهانی افزایش دهند.

اگرچه شواهد متناقضی در مورد پتانسیل این میوه برای افزایش اثرات ضد انعقاد آن وجود دارد، اما آنها می توانند منجر به افزایش خونریزی شوند.

محصولات فرآوری شده و بدسن آمده از این میوه همچنین ممکن است منجر به دفع بیشتر اگزالات در ادرار شود. این می تواند تشکیل سنگ کلیه را در افرادی که مستعد ابتلا به سنگ های نوع اگزالات کلسیم هستند، تقویت کند.

افراد با سابقه سنگ کلیه باید قبل از افزایش مصرف آن با پزشک خود صحبت کنند.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

بارداری و شیردهی: زغال اخته معمولاً در غذاها مصرف می شود. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا این میوه برای استفاده در مقادیر بیشتر در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر است یا خیر وجود ندارد. در بخش ایمن بمانید و به مقدار غذا پایبند باشید.

کودکان: این میوه معمولا در غذاها مصرف می شود. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا این میوه برای استفاده به عنوان دارو بی خطر است یا عوارض جانبی آن وجود ندارد.

آسپیرین آلرژی: زغال اخته حاوی مقادیر قابل توجهی اسید سالیسیلیک است. اسید سالیسیلیک مشابه آسپرین است. اگر به آسپرین حساسیت دارید از نوشیدن مقادیر زیاد آب این میوه خودداری کنید.

دیابت: برخی از محصولات آب زغال اخته با شکر اضافی شیرین می شوند. اگر دیابت دارید، از محصولاتی از این میوه استفاده کنید که با شیرین کننده های مصنوعی شیرین شده اند.

سنگ کلیه: آب و عصاره این میوه حاوی مقدار زیادی ماده شیمیایی به نام اگزالات است. از آنجایی که اگزالات در سنگ کلیه یافت می شود، این میوه ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. اگر سابقه سنگ کلیه دارید، مراقب باشید و از مصرف محصولات عصاره زغال اخته یا نوشیدن مقدار زیادی آب این میوه خودداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا