Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

نشانه ها و علایم کمبود منیزیم در بدن

نشانه های کمبود منیزیم در بدن چیست؟ راه تشخیص آن چگونه است ؟منیزیم یکی از مواد معدنی پر اهمیت در بدن است.  این ماده در بسیاری از واکنش  های بیوشیمیایی بدن  نقش اساسی داشته و کمبود آن  باعث عوارض  مهمی  می شود . طبق  تحقیقات انجام گرفته  ۹۰% مردم دچار  کمبود منیزیم  هستند، به دلیل اینکه آنها در طول روز منیزیم را به اندازه کافی مصرف نمی کنند. در ادامه سعی می کنیم درباره کمبود منیزیم و عوارض و روش درمان آن صحبت می کنیم.

کمبود منیزم در یک نگاه

نشانه ها و علایم کمبود منیزیم در بدن
نشانه ها و علایم کمبود منیزیم در بدن

کمبود منیزیم

نشانه کمبود منیزیم تب و لرز، هماهنگی ضعیف بین عضلات، اسپاسم عضلانی، بی‌اشتهایی، دوگانگی شخصیتی و افسردگی
علت بیماری کمبود منیزیم سوء هاضمه، مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی، اسهال، تکرر ادرار، جذب ضعیف روده‌ها و دیابت نوع دوم. برخی از داروها همچون مهارکنندگان پمپ پروتونی و فوروزماید نیز میتوانند بانی بروز کمبود منیزیم شوند
  تشخیص پزشکی سطوح خون < 0.6 mmol/L (1.46 mg/dL)
درمان منیزیم
فراوانی کمبود منیزیم وضعیتی نسبتاً رایج در میان بیماران است

 

نقش منیزیم در سلامت بدن

منیزیم  در بیش از ۳۰۰  واکنش های بدن  نقش مهم  دارد. این واکنش ها دربسیاری از فرایند های بدن مانند انقباض عضلات،کنترل قندخون، کنترل فشارخون، ساخت پروتئین، عملکرد سیستم عصبی تاثیر دارد.  منیزیم  درساخت و حفاظت ا ز استخوان ها، جلوگیری از حمله و سکته قلبی، تصحیح بی‌نظمی‌های ضربان قلب، جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه، انتقال یونهای پتاسیم و کلسیم به داخل و خارج سلول، عملکرد انتقال دهنده‌های عصبی مثل سروتونین در بدن، انقباض عضلات بدن و حفظ ضربان طبیعی قلب  نقش مهمی دارد.

میزان نیاز روزانه منیزیم

منیزیم مورد نیاز در سنین مختلف و در مردان و زنان متفاوت است. میزان تقریبی نیاز روزانه به منیزیم عبارتند از:

  • کودکان زیر شش ماه ۳۰ میلی گرم
  • کودکان هفت ماهه تا سه ساله ۸۰ میلی گرم
  • کودکان چهار تا هشت ساله ۱۳۰ میلی گرم
  • کودکان نه تا سیزده ساله ۲۴۰ میلی گرم
  • پسران و مردان بالای ۱۴ سال ۴۲۰ میلی گرم
  • دختران و زنان بالای ۱۴ سال ۳۲۰ میلی گرم

کمبود منیزیم و مشکلات مرتبط با آن

گرفتگی عضلات

یکی از علایم بیماری کمبود منیزیم لرزش و گرفتگی عضلات است که اگر تشدید پیدا کند باعث تشنج می شود. متخصصان علت این امر را انتقال بیشتر منیزیم در سلول های عصبی می دانند که اعصاب ماهیچه را بیش از حد تحریک می کند. افراد مبتلا به کمبود منیزیم با مصرف مکمل آن می توانند از شدت گرفتگی عضلات بکاهند.

اختلالات سلامت روان

اختلالات سلامت روان یکی از نشانه های کمبود منیزیم است. این نشانه ها شامل بی علاقگی است که با بی حسی ذهنی یا عدم احساس تعیین می شود. کمبود شدید سطح منیزیم در بدن باعث اختلال هذیان گویی و کما می شود. کمبود منیزیم باتاثیر منفی بر عملکرد اعصاب ، سلامت روانی افراد را به خطر می اندازد. وجود افسردگی و اضطراب ازنشانه های این اختلال است.

پوکی استخوان

نشانه ها و علایم کمبود منیزیم در بدن
نشانه ها و علایم کمبود منیزیم در بدن

پوکی استخوان باعث ضعیف و شکنندگی استخوان می شود . این بیماری با تراکم کم استخوان و از دست دادن بافت استخوانی همراه است. جالب است بدانید که کمبود منیزیم یکی از عوامل ابتلا به پوکی استخوان است. کمبود آن به طور مستقیم استخوان ها را تضعیف کند.

خستگی و ضعف عضلانی

خستگی جسمی یا ضعف بدنی   یکی دیگر از علائم کمبود منیزیم است. خستگی یک مشکل شایع است و می تواند دلایل زیادی داشته باشد. ولی اگر خستگی همراه با ضعف عضلانی همراه باشد، کمبود منیزیم می تواند یکی از دلایل آن باشد.

فشار خون بالا

آزمایشات حیوانی نشان می دهد که کمبود منیزیم ممکن است فشارخون را افزایش دهد. این امر تهدید بزرگی برای بیماری های قلبی است. مصرف مکمل های منیزیم  ممکن است فشار خون را در افراد بزرگسال که به این بیماری مبتلا هستند کاهش دهد.

آسم

برخی اوقات کمبود منیزیم در افرادی که به بیماری آسم  شدید مبتلا هستند دیده می شود.همچنین، سطح منیزیم در اشخاصی که به بیماری آسم مبتلا هستند نسبت به افراد سالم  کمتر است. محققان براین باورند که کمبود منیزیم باعث رسوب کلسیم در عضلات پوشاننده مجاری هوایی ریه ها شود. که این پدیده باعث می شود مجاری تنفسی تنگ شود و عمل تنفس را مشکل تر می سازد. گاهی اوقات به افرادی که به بیماری آسم شدید دچار شدند استنشاقی با سولفات منیزیم داده می شود تا به باز شدن مجاری تنفسی کمک کند.

ضربان قلب نامنظم

آریتمی قلب یا مشکل ضربان قلب یکی از علایم جدی کمبود ماده معدنی منیزیم دربدن است. مشکل ضربان قلب ، اغلب هیچ نشانه ای ندارد. با این حال، در برخی افراد که دچار این مشکل هستند، باعث تپش قلب می شود. در شدیدترین موارد،  آریتمی قلب  اگر در سطح پیشرفته باشد احتمال خطر سکته مغزی یا نارسایی قلبی به د نبال دارد.

دانشمندان براین باورند وقتی غلظت پتاسیم در بیرون و درون سلول های ماهیچه های قلب تعادل نداشته باشد ، این مشکل به وجود می آید ، شرایطی که با کمبود منیزیم همراه است.

معمولا افرادی که بیماری نارسایی قلبی دارند سطح منیزیم کمتری نسبت به افراد سالم دارند.

منابع طبیعی تامین منیزیم بدن

نشانه ها و علایم کمبود منیزیم در بدن
نشانه ها و علایم کمبود منیزیم در بدن

مواد غذایی مختلفی هستند که می توانند منیزیم مورد نیاز بدن را تامین نمایند. البته این در صورتی است که این مواد غذایی از خاک دارای منیزیم کافی بدست آمده باشند.

اسفناج هر فنجان اسفناج حاوی ۱۵۷ میلی‌گرم منیزیم
برگ چغندر هر فنجان برگ چغندر حاوی ۱۵۴ میلی‌گرم منیزیم
تخمه‌ی کدو هر فنجان برگ چغندر حاوی ۱۵۴ میلی‌گرم منیزیم
بادام هر فنجان بادام حاوی ۸۰ میلی‌گرم منیزیم
آووکادو یک عدد آووکادوی متوسط حاوی ۵۸ میلی‌گرم منیزیم
انجیر نصف فنجان انجیر حاوی ۵۰ میلی‌گرم منیزیم
شکلات تلخ ۶۵ گرم شکلات تلخ حاوی ۹۵ میلی‌گرم منیزیم
موز ۱.       یک عدد موز متوسط حاوی ۳۲ میلی‌گرم منیزیم

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا