Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کمبود امگا ۳ در کودکان چه نشانه ها و چه عوارضی دارد؟

علایم و عوارض کمبود امگا ۳ در کودکان می تواند جبران ناپذیری برای کودکان داشته باشد. چون این ماده نقش مهمی در رشد و نمو کودکان دارد. امگا ۳ به عنوان اسیدهای چرب در بسیاری از فرایند های رشد بدن از جمله رشد جنین، عملکرد ذهن، سلامت قلب و عروق و سیستم ایمنی نقش دارد.

از آنجایی که امگا ۳ در رشد و سلامتی کودکان تاثیر بسیار زیادی دارد بنابراین بهتر است با  خواص این ماده مغذی و مزایای آن بیشتر آشنا شوید .با ما همراه باشید تا علائم و نشانه‌های کمبود امگا سه در کودکان و عوارض آن را بررسی کنیم.

 امگا ۳ و انواع آن

کمبود امگا ۳ در کودکان چه نشانه ها و چه عوارضی دارد؟
کمبود امگا ۳ در کودکان چه نشانه ها و چه عوارضی دارد؟

امگا ۳ از دسته اسید های چرب اشباع نشده است که در زنجیره کربنی خود بین سومین و چهارمین کربن دارای پیوند دوگانه است.  امگا ۳ یک ماده ضروری  برای تنظیم فعالیت های بدن است. بدن انسان قادر به ساختن این ماده نیست. امگا سه دارای سه نوع اصلی است.

آلفا-لینولنیک اسید (ALA)

ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA)

دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA)

خواص امگا ۳ برای کودکان

کمبود امگا ۳ در کودکان چه نشانه ها و چه عوارضی دارد؟
کمبود امگا ۳ در کودکان چه نشانه ها و چه عوارضی دارد؟

کاهش علائم آسم در کودکان

آسم از بیماری های مزمن و غیر واگیراست که دربین کودکان شایع است. آسم مجاری تنفسی ریه های کودکان را تحت تاثیر قرار داده است. نشانه های آسم با توجه به شدت آن با سرفه، خس خس سینه، درد قفسه سینه و مشکلات تنفسی همراه است. براساس تحقیقات انجام شده مصرف مکمل امگا ۳ در تسکین علائم آسم بسیار تاثیر دارد.

کاهش علائم بیش فعالی

بیش فعالی یا ADHD نوعی اختلال شایع است که در توجه و  تمرکز اختلال ایجاد کرده و حدود هشت تا ۱۰ درصد کودکان را مبتلا می کند. مصرف قرص امگا ۳  علایم بیش فعالی را کاهش می دهد. با درمان بیش فعالی ،کودکان قدرت توجه، تمرکز و حافظه بهتری خواهند داشت و قدرت یادگیری بیشتری خواهند داشت.

کمک به رشد نوزاد

تاثیر امگا۳برروی سلامتی کودک به اندازه است که از تولد تا نوزادی از رشد سالم کودک حمایت می کند. بر اساس اعلام انستیتو ملی بهداشت (NIH)،  مادرانی که در دوران بارداری و شیردهی به دو بار در هفته غذاهای دریایی مصرف کرده اند ، نوزادان آنها از سلامت بیشتری  برخوردار هستند. امگا۳ برای رشد مغز و شبکیه و داشتن وزن سالم بسیار ضروری است.

پیشگیری از بروز آلرژی در کودکان

براساس یک مقاله علمی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد استفاده امگا ۳ در زمان بارداری می تواند پیشگیری موثری از بیماری های آلرژیک داشته باشد. هم چنین این ماده تاثیر زیادی در کاهش علایم آسم دارد. اگر مادران در دوران بارداری خو به مقدار کافی از امگا ۳ مصرف کند از بروز آسم و آلرژی در کود کخ ود جلوگیری می کنند.

علایم و عوارض کمبود امگا ۳ در کودکان

اگر حداقل دو بار در هفته در برنامه تغذیه  کودک خود ماهی قرار ندهید، ممکن است کودک شما دچار کمبود امگا ۳ شود. در این صورت ممکن است  علائم زیر نیز ممکن است ظاهر شوند:

خشکی پوست

اگر میزان امگا ۳ در بدن  کودک کم باشد ،پوست دچار خشکی می شود. چربی های امگا ۳ به طور طبیعی در ساختار دیواره سلول ها یافت می شود. وجود امگا ۳ به پوست کمک می کند که مواد مغذی را بهتر جذب کند و مواد زائد را دفع کند.

ضعف تمرکز

عدم  قدرت تمرکز و توجه، تحریک پذیری  عصبی ، اختلال در  خاطره گویی، اضطراب و استرس که به دنبال کمبود امگا ۳ در بدن ایجاد می شود. افرادی که به طور منظم مکمل امگا ۳ یا مواد خوراکی دارای امگا ۳ مصرف می کنند، پیشرفت قابل توجهی در سطح تمرکز خود تجربه می کنند.

موی ضعیف

امگا ۳ علاوه بر این که در سلول های پوست دیده می شود، در فولیکول های مو نیز وجود دارد امگا ۳ نقش مهمی در درخشندگی مو دارد. چربی های امگا ۳ جذب مو می شوند و آن را تقویت می کنند.

ناخن های شکننده

ناخن های نرم، پوسته پوسته شده و شکننده از نشانه های کمبود  امگا ۳ در بدن است.

احتمال ابتلا به بیماری‌ های التهابی

از علایم و عوارض کمبود امگا ۳ در کودکان می توان به بیماری‌ های التهابی اشاره کرد. سفتی صبحگاهی مفاصل و التهاب آن‌ها می تواند ناشی از کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ باشد. که با مصرف منابع طبیعی  حاوی امگا ۳ می توان این مشکل را حل کرد.

دوز امگا ۳ در کودکان

مقدار مصرف امگا سه طبق جدول زیر باید باشد تا کمبود امگا ۳ در کودکان مشاهده نشود:

سن پسران دختران
بدو تولد تا ۶ ماهگی ۰.۵ گرم ۰.۵ گرم
۷ تا ۱۲ ماهگی ۰.۵ گرم ۰.۵ گرم
۱ تا ۳ سالگی ۰.۷ گرم ۰.۷ گرم
۴ تا ۸ سالگی ۰.۹ گرم ۰.۹ گرم
۹ تا ۱۳ سالگی ۱.۲ گرم ۱ گرم
۱۴ تا ۱۸ سالگی ۱.۶ گرم ۱.۱ گرم

 

زمان مصرف امگا ۳ برای کودکان

جهت جذب بیشتر امگا ۳ بهتر است آن را در کنار یک وعده غذایی چرب اما مفید استفاده شود. ولی به هر حال قرص یا شربت امگا ۳ در هر زمانی مطابق میل کودک می توان استفاده شود.

جمع بندی

برای رشد و بهبود عملکرد مغز کودکان مصرف امگا ۳ یکی از موارد ضروری برای آنها می باشد.  براساس مطالعات علمی مصرف امگا ۳ برای کودکان  فوایدی مانند کمبود خواب، بهبود عملکرد در مدرسهکاهش علائم ADHD ،پیشگیری از آلرژی است.

برای تامین مقدار امگا ۳ در بدن می توان ماهی های روغنی را به رژیم غذایی کودکان اضافه کنید. منابع گیاهی که دارای امگا۳ هستند تخم کتان و ماهی است. روش دیگر استفاده از مکمل های گیاهی است.. البته پیش از انجام این کار باید با پزشک مشورت کرد. همچنین لازم است کودکان از مصرف ماهی های دارای سطح جیوه بالا پرهیز کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا