Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص دیکلوفناک چیست و چه عوارضی برای مصرف کنندگان دارد؟

قرص دیکلوفناک جزء داروهای مسکن غیر مخدری به حساب می آید که نام تجاری آن Veltaren است و به این نام در بازار عرضه می شود. در بیشتر مواقع بهتر است آن را به صورت یک عدد در روز مصرف کنید. افرادی که دردهای خفیف مانند سردرد، درد قاعدگی، درد ناشی از جراحی های کوچک و … دارند،  این نوع مسکن را به صورت یک وعده در روز استفاده می‌کنند.  نکته قابل توجه این است که دیکلوفناک اثر ضد دردی مانند استامینوفن دارد و برای دردهای خفیف بهترین گزینه است. اگر شما به تازگی دچار دردهای ناشی از دیسک کمر شدید  می توانید از دیکلوفناک استفاده کنید زیرا این دارو اثر ضد التهاب دارد دارد و جزء داروهای غیر استروئیدی به حساب می‌آید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی در مورد کاربرد قرص دیکلوفناک به شما بدهیم.

عوارض قرص دیکلوفناک

 

 بررسی عوارض قرص دیکلوفناک

اگر داروی دیکلوفناک به مدت طولانی مورد مصرف قرار بگیرد، خطراتی اعم از خونریزی گوارشی از معده و روده به وجود می آید. در واقع از اساسی ترین و مهم ترین عوارض قرص دیکلوفناک می توان به اختلالات گوارشی اشاره کرد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در مورد تداخل دارویی قرص دیکلوفناک با دیگر داروها به شما بدهیم.

 

  قرص دیکلوفناک با چه داروهای دیگری در تداخل است؟

حتما شما هم شنیده اید که برخی از داروها را نباید به طور همزمان با داروهای دیگر مصرف کرد زیرا دارای عوارض خطرناکی هستند. حال می خواهیم بدانیم که قرص دیکلوفناک را با چه داروهایی نباید مصرف کرد؟

  • مصرف همزمان این قرص با سایر داروهای ضد التهابی استروئیدی و غیر استروئیدی ممنوع است زیرا باعث زخم معده و در نهایت خونریزی می شود.
  • داروهای فشار خون
  • داروهایی را که سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند و در پیوند اعضا به کار می روند را به هیچ عنوان نباید با قرص دیکلوفناک به طور همزمان مصرف کرد زیرا در نهایت باعث آسیب به کلیه ها می شوند.
  • استفاده همزمان دیکلوفناک با داروهای سوء هاضمه ممنوع است زیرا باعث آسیب به دیواره معده می‌شود.

 

بررسی موارد منع مصرف دیکلوفناک

 

 

  موارد منع مصرف قرص دیکلوفناک

در ادامه این مقاله می خواهیم بدانیم که چه افرادی باید از مصرف قرص دیکلوفناک بدون مشورت پزشک پرهیز کنند؟

  اختلالات قلبی و عروقی

افرادی که دارای اختلالات قلبی و عروقی هستند. افرادی که بیماری عروق مغزی دارند باید از مصرف دیکلوفناک پرهیز کنند. این نوع بیماران که دارای نارسایی های قلبی عروقی هستند، تنها پس از مشورت و تایید پزشک متخصص قلب خود می‌توانند اقدام به مصرف دیکلوفناک کنند. البته باید بدانید که خطرات قلبی عروقی ممکن است با مصرف دیکلوفناک به مرور زمان افزایش پیدا کند به همین علت حتما باید از کمترین دوز موثر روزانه و برای یک مدت زمان کوتاهی مورد استفاده قرار بگیرد.

 اختلال کلیوی

منع مصرف دیکلوفناک در افرادی که نارسایی کلیه دارند هم وجود دارد. در میان این بیماران هم مصرف دیکلوفناک حتماً باید با نظر پزشک متخصص با احتیاط لازمه انجام شود.

  اختلال کبدی

مصرف این نوع قرص در بیماران مبتلا به نارسایی کبد هم  ممنوع است. به طور کلی موارد منع مصرف آن به صورت زیر است:

 

  • افرادی که به ماده دیکلوفناک حساسیت دارند.
  • افرادی که سابقه زخم معده و یا خونریزی های مکرر دارند.
  • افرادی که در دوره سه ماه آخر بارداری خود هستند.
  • افرادی که دارای نارسایی کبدی و کلیه هستند.
  • بیماران مبتلا به عروق مغزی

 احتیاط در مصرف دیکلوفناک برای افراد مسن!

افرادی که مسن هستند و یا وزن بدنی کمی دارند باید کمترین دوز موثر را مصرف کنند. توجه داشته باشید که این نوع دارو همانند هر نوع داروی ضد التهابی غیر استروئیدی ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک برای کسانی شود که برای اولین بار این دارو را مصرف می کنند. واکنش هایی که منجر به حساسیت های بیش از حد شود باعث ایجاد سندروم Kounis می شود. واکنش آلرژیک بسیار جدی است که در نهایت منجر به سکته قلبی خواهد شد. از علائم چنین واکنش هایی هم می توان به درد قفسه سینه اشاره کرد.

 

تاثیر دیکلوفناک

 

دیکلوفناک چه تاثیری بر روی دستگاه گوارش دارد؟

توجه داشته باشید که خونریزی از دستگاه گوارش، خونریزی از مری و مقعد سوراخ و یا زخم شدن و … بسیار خطرناک است و حتی گاهی ممکن است کشنده باشد. به طور کلی باید بدانید که بیشترین عواقب ممکن است در افراد مسن تر رخ دهد. اگر این خونریزی ها در افرادی که دیکلوفناک مصرف می کنند ایجاد شود، باید خیلی سریع از مصرف آن پرهیز کرد به طور کلی خطر خونریزی زخم شدن و سوراخ شدن دستگاه گوارش با افزایش دوز این دارو در بیمارانی که قبلاً سابقه زخم دارند بسیار بیشتر است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد دیکلوفناک به شما بدهیم.

 

داروی دیکلوفناک به چه صورت مصرف می شود؟

به طور کلی باید بدانید که این نوع دارو به حالت های قرص، کپسول و یا حتی شیاف با دستور پزشک تجویز می‌شود. جالب است بدانید که این نوع دارو حتی به صورت تزریق و به حالت قطره چشم هم در برخی از بیمارستان ها ارائه می شود.

 

  بررسی نحوه مصرف دیکلوفناک

قبل از شروع مصرف این نوع دارو حتما باید برگه ای را که در داخل جعبه آن به عنوان موارد مصرف قرار داده شده است را مطالعه کنید. در صورت داشتن هرگونه سوالی حتماً با پزشک و یا دکتر داروساز مشورت کنید. موارد مصرف این نوع دارو هم کاملا بستگی به نوع آن دارد. توجه داشته باشید که داروی دیکلوفناک را تنها در مدت زمان مشخص شده توسط پزشک متخصص خود مصرف کنید. از مصرف بیش از حد آن بپرهیزید.  توجه داشته باشید که دیکلوفناک تجویز شده توسط پزشک برای کودکان بستگی به وزن آنها دارد. در نتیجه این دارو را بدون دستور پزشک متخصص نباید برای کودکان استفاده کرد.

 

امکان ایجاد آلرژیک با دیکلوفناک

به طور کلی باید بدانید که احتمال ایجاد واکنش آلرژیک به این نوع دارو به ندرت اتفاق می افتد اما پس از مصرف دیکلوفناک، اگر با علائمی مانند خارش، تورم، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی و دانه های پوستی مواجه شدید خیلی سریع نزد پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

 سخن پایانی

باید بدانید که هر نوع دارویی را که مصرف می کنید دارای عوارضی است. اما گاهی مزایای آن نوع دارو برای برطرف کردن مشکلات شما نسبت به معایب آن بیشتر است و به همین علت توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود. در هر صورت بهتر است هر نوع دارویی را کاملا با  مشورت پزشک متخصص مصرف کنید تا دچار مشکل نشوید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی در مورد این نوع دارو به دست آورده باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا