Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

گیاه تیغ توراغ چیست؟ خواص درمانی گیاه تیغ توراغ و عوارض مصرف آن

گیاه تیغ توراغ یا خوشاریزه را در زمان‌های گذشته به‌ دلیل خواص ضد قارچی و ضد کپک برای پیشگیری از کپک زدن و خوش عطر شدن در داخل پنیر، دوغ و ماست و روی ترشی و پنیر می ریختند.

همچنین از عرق این گیاه جهت معطر کردن محیط خانه و به عنوان ضد سردی استفاده می شود. همچنین دمنوش و عرق گیاه تیغ توراغ خواص درمانی دارد.

با توجه به خاصیت ضد باکتریایی و آنتی اکسیدان گیاه خوشاریزه را  می‌توان از آن در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی- بهداشتی و همچنین معطر سازی و ادویجات مواد غذایی استفاده نمود. در ادامه این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص درمانی و عوارض این گیاه می پردازیم.

معرفی گیاه تیغ توراغ

گیاه تیغ توراغ چیست؟ خواص درمانی گیاه تیغ توراغ و عوارض مصرف آن
گیاه تیغ توراغ چیست؟ خواص درمانی گیاه تیغ توراغ و عوارض مصرف آن

تیغ دوراغ یا خوشاریزه  گیاهی پایا از تیره چتریان است. این گیاه دارای ارتفاع ۳۰ سانتی متر تا ۱۰۰ سانتی متر رشد می‌کند. تیغ دوراغ دارای شاخه‌ها ی محکم و ضخیم و شیار دار است. ساقه این گیاه منفرد و از پایین منشعب است. برگ های این گیاه درشت و گوشتی و برگ های ساقه ای کوچک تر است. گیاه تیغ دوراغ بومی ایران است و در اوایل شهریور ماه فصل گلدهی آن است.

جدول مشخصات

نام گیاه دارویی تیغ توراغ
نام انگیسی گیاه دارویی  Echinophora platyloba
نامهای رایج گیاه دارویی کراوی (کراویا) یا خوشاریزه یا تیغ دوراغ یا خوشاریزه یا خار کلبه یا کوموزا تورشه
خاستگاه گیاه دارویی در مناطق کوهستانی و سرد غرب ایران از جمله استان‌های چهارمحال و بختیاری، فارس، کردستان، کرمانشاه، همدان و لرستان و مرکزی به‌صورت وحشی (خودرو) می‌روید
طبع گیاه دارویی طبع گرم و خشک
اثرگذاری گیاه دارویی دستگاه گوارش, کاهش علایم سندروم پیش از قاعدگی، در مان بیماری های قارچی، ضد اسپاسم
روش مصرف گیاه دارویی خوراکی
عوارض گیاه دارویی ضد قارچ

 

طبع گیاه تیغ توراغ

این گیاه دارای طبع گرم و خشک

خواص دارویی گیاه تیغ توراغ

  • ضد باکتری
  • ضد کپک
  • خوشبو کننده
  • باد شکن است
  • ضد نفخ معده
  • آرام بخش معده
  •  درمان درد مفاصل
  • چاشنی غذا

محل رویش گیاه تیغ توراق

گیاه تیغ توراغ چیست؟ خواص درمانی گیاه تیغ توراغ و عوارض مصرف آن
گیاه تیغ توراغ چیست؟ خواص درمانی گیاه تیغ توراغ و عوارض مصرف آن

این گیا ه به‌صورت خودرو در مناطق کوهستانی و سرد غرب ایران رشد می‌کند. نوع مرغوب این گیاه در ارتفاع بالاتر از سطح دریا در استان چهارمحال و بختیاری یافت می‌شود. این گیاه هم چنین در کرمانشاه، همدان و لرستان و مرکزی، فارس، کردستان، کرمانشاه، همدان و لرستان یافت می‌شود.

ترکیبات گیاه تیغ توراغ

اسانس خوشاریزه دارایی ترکیبات آلکالوئیدها و فلاونوئیدها و ترکیبات فنلی و غیره است. از ترکیبات این گیاه می‌توان به کارواکرول، میرسن فلاندرن، لیمونن، پارا – سیمن، اشاره کرد. هم چنین این گیاه منبع غنی از آنتی اکسیدان است

نام رایج گیاه تیغ توراغ

تیغ تولاق، خوشاریزه، خوشاروز، خار مشک، تولوغ اوتی، تولوغ تیکانی، تیغ توراغ، کشندر، فیاله، تیغ دوراغ، دولاخ تیکانی، دنگ تیکانی، کراوی، کراویا، خار کلبه، کوزنگ، کزنگ

خواص گیاه تیغ توراغ

گیاه تیغ توراغ چیست؟ خواص درمانی گیاه تیغ توراغ و عوارض مصرف آن
گیاه تیغ توراغ چیست؟ خواص درمانی گیاه تیغ توراغ و عوارض مصرف آن

کاهش علایم سندروم پیش از قاعدگی با گیاه تیغ توراغ

سندروم پیش از قاعدگی، دارای علائم ناراحت کننده و آزار دهنده است که فعالیت روزانه زنان را دچار اختلال می‌کند و برای آنها مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. عصاره گیاه خوشاریزه دارای خواص درمانی است که علائم سندروم پیش از قاعدگی کاهش می‌دهد. استفاده از این داروی گیاهی در درمان سندروم پیش از قاعدگی می‌تواند کمک موثری باشد.

درمان عفونت‌های قارچی گیاه تیغ توراغ

عفونت‌های قارچی پوست، یكی از انواع بیماری‌هایی هستند كه اغلب به شكل مزمن دیده شده است. از گذشته برای درمان این عارضه از گیاهان دارویی استفاده می‌کردند که این امر دربین مردم ایران و سایركشورهای جهان رایج بوده است. به‌طور مثال در کشور ایران از گیاهانی مانند حنا، و گل ختمی برای درمان این نوع بیماری‌ها استفاده میشد. گیاه خوشاریزه دارای خواص ضد قارچی است و پماد تهیه شده از عصاره این گیاه تأثیر زیادی در درمان عفونت‌های قارچی دارد.

خواص گیاه تیغ توراغ در ضد دل پیچه و اسهال

دمنوش گیاه خوشاریزه برای دردهای شکم مناسب است و بشدت توصیه می‌شود. گیاه تیغ توراغ دارای خواص مؤثر درد معده و تسکین مشکلات گوارشی مانند اسهال است. این گیا ه با خواص ضد التهابی خود یک دمنوش مناسب برای دل درد است و باعث بهبود مشکلات معده مانند زخم، سوءهاضمه و سوزش سر دل می‌شود.

درمان بیماری‌های قارچی پوست

بیماری قارچ پوستی می‌تواند در سطح پوست یا به‌صورت زیر پوستی ظاهر شود. هر قسمتی از بدن که در شرایط رطوبت و گرما قرار بگیرد، احتمال ابتلا به بیماری قارچ را دارد. عصاره هیدروالکلی گیاه تیغ توراغ بر روی عامل قارچ پوستی مؤثر است. درماتوفیت‌ها یکی از عوامل بیماری‌های پوستی است در حقیقت درماتوفیت های متعددی در بیماری‌های پوستی مؤثر هستند که لایه کراتینی را تخریب می‌کنند و به سختی از بین می‌روند. گیاه خوشاریزه خواص ضد قارچی خوبی دارد و از آن برای ساختن فراورده ها ی ضد قارچی استفاده می‌شود.

ضد اسپاسم گیاه تیغ توراغ

گیاه خوشاریزه دارای خواص ضد اسپاسم است و اثر ضد اسپاسم آن برروی انقباضات ایلئوم  اثبات شده است. به قسمت انتهایی روده باریک انسان ایلئوم گفته می شود. روده ها در دستگاه گوارش با حرکات مدور خود باعث جلو راندن مواد غذایی می شوند. این فعالیت توسط سیستم عصبی کنترل می شود. اگر انقباضات عضلات صاف دستگاه گوارش افزایش یابد، باعث دل درد و اسهال می شود. گیاه تیغ توراغ دارای خواص اسپاسم و فلاونوئید است که باعث کاهش چنین انقباضاتی می شود.

کاربرد خوشاریزه در مواد غذایی 

  • چاشنی غذا و معطر کردن ماست و پنیر
  • جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی
  •  طعم  دهنده غذا (به عنوان ادویه برای خورشت قرمه سبزی )
  • طعم دهنده سالاد شیرازی
  • از برگ های خشک و سرشاخه های گلدار برای چانی و خوش بو کردن غذا استفاده می شود مخصوصا در مناطق عشایری کردستان و لرستان

موارد احتیاطی و منع مصرف

در مصرف هر داروی گیاهی با پزشک خود مشورت نمایید.

قیمت تیغ توراغ

تیغ توراغ یک گیاه دارویی بسیار مفید و پرکاربرد در طب سنتی است. این گیاه را می ‌توانید از عطاری ها تهیه کنید و برای درمان مشکلات مختلف مورد استفاده قرار دهید. این گیاه دارای خواص ضد باکتری، ضد نفخ، ضد کپک، آرام بخش و بادشکن است. برای بهره مندی از خواص این گیاه باید با کارشناسان طب سنتی مشورت نمایید. زیرا این گیاه را نباید به صورت خودسرانه مصرف کنید. تیغ توراغ برای مشکلات دستگاه گوارش، بیماری های قارچی و سندرم پیش قاعدگی بسیار مفید است. این گیاه را می توانید به عنوان چاشنی نیز مورد استفاده قرار دهید و به عنوان طعم دهنده و نگهدارنده در غذاها و خوراکی ها مورد استفاده قرار دهید.

قیمت تیغ توراغ برحسب وزن بسته بندی متفاوت است شما می توانید آن را به صورت حضوری خریداری کنید یا اینکه به صورت اینترنتی آن را سفارش داده و درب منزل خود تحویل بگیرید. تیغ توراق با اسامی مختلفی شناخته می شود بنابراین ممکن است در زبان محلی شما این گیاه اسم دیگری داشته باشد. بنابراین هنگام خرید به این مسئله دقت داشته باشید تا دقیقا همین گیاه را خریداری کنید.

تیغ توراغ را می توانید به عنوان خوشبوکننده در نوشیدنی های خود مورد استفاده قرار دهید. این گیاه علاوه بر اینکه نوشیدنی و چای های شما را خوشبو می کند همچنین به آنها خواص بی نظیری اضافه می کند که برای سلامتی بسیار مفید خواهد بود. توجه داشته باشید که طبع این گیاه گرم است بنابراین افراد با طبع گرم باید با احتیاط از آن استفاده کنند. حتما باید با متعادل کننده از آن استفاده کنید تا مشکلی برای شما ایجاد نکند. در صورت مصرف داروها نیز باید با کارشناس طب سنتی در این خصوص مشورت نمایید.

سخن پایانی

این گیاه از نظر طب قدیم گرم است. خواص این گیاه درمان درد مفاصل، طعم  دهنده غذا، باد شکن ، ضد نفخ معده – آرام بخش معده است. از آن به عنوان طعم دهنده قرمه سبزی، سالاد شیرازی، آب گوشت استفاده می شود.این گیاه در مقایسه با گیاه شنبلیله از طعم وبوی بهتری بر خوردار است .

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا