Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص لیورگارد Liver Guard چیست؟ قیمت، مزایا و عوارض آن

حتما شما هم در زندگی برای یک بار هم که شده نام بیماری کبد چرب به گوشتان خورده است. کبد یک عضو بسیار حیاتی بدن است که بسیاری از فعالیت های بدن به عملکرد آن وابسته است. امروز در نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با دارویی به نام قرص لیورگارد آشنا کنیم. این دارو برای بیماری های کبدی تجویز می شود و در پیشگیری از خطر پیوند کبد بسیار موثر است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

کبد و بیماری های آن

کبد را یکی از اعضای مهم و حیاتی بدن می نامند که به اندازه قلب و کلیه، حفظ سلامت آن مهم است. از گذشته به دلیل دانش کم، توجه زیادی به این عضو مهم نمی شد و مردم نمی دانستند که سلامت کبد به همان اندازه که سلامت قلب مهم است، باید مورد توجه قرار گیرد.

کبد دارای دو لوب است. کبد در زیر قفسه سینه و در قسمت سمت راست بدن قرار گرفته است. وظیفه کبد به چند بخش مختلف تقسیم شده است. برای مثال این عضو، یکی از اعضای اصلی در انجام فرایند سوخت و ساز بدن است. بخشی از گوارش غذا، متابولیسم داروها و پاک کردن بدن از سموم مختلف برعهده کبد است.

به عبارت دیگر کبد را عضو سم زدای بدن می نامند. کبدی به نوعی فیلتر طبیعی بدن است. از همین رو پزشکان توصیه می کنند که از مصرف داروها به صورت خودسرانه و بیش از حد اجتناب کنید چرا که این امر می تواند منجر به فعالیت بیش از حد کبد شده و آن را از کار بیندازد.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که با کوچک ترین سردرد نیاز به مصرف دارو دارید و یا در صورت سرماخوردگی و بیماری های ساده ای از این قبیل اقدام به مصرف خودسرانه دارو می کنید باید بدانید که با این کارها شاید بیماری ای که به طور موقتی در بدنتان ایجاد شده است را درمان کنید، اما در حقیقت در حال ضربه زدن به کبد خود هستید.

البته ذکر این نکته الزامی ست که مانند بیماری زخم معده، برخی بیماری های کبدی نیز ریشه وراثتی دارند. عوامل محیطی نیز می توانند سبب ایجاد اختلالات کبدی شوند. اگر بیماری کبدی به طور جدی پیگیری نشود، در طولانی مدت سبب سیروز کبدی شده و به نارسایی کبد ختم خواهد شد.

قرص لیورگارد Liver Guard چیست؟ قیمت، مزایا و عوارض آن
قرص لیورگارد Liver Guard چیست؟ قیمت، مزایا و عوارض آن

وظایف مهم کبد

وظایف کبد را به اختصار در چند خط بالاتر توضیح دادیم اما اگر بخواهیم به صورت فهرست وار این وظایف را بررسی کنیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

کنترل بیش از ۵۰۰ فعالیت بیولوژیک در بدن

تصفیه بیش از یک لیتر خون در بدن در هر دقیقه

سم‌ زدایی بدن

دفع باکتری‌ ها از بدن

حفظ تعادل هورمون ها

کنترل متابولیسم چربی، کربوهیدارت و پروتئین

تبدیل گلیوکوژن به گلوکز

ذخیره ویتامین ها و املاح معدنی در بدن

مکمل های کبدی

با توجه به اهمیت وجود کبد برای سلامتی شما، جای تعجب نیست که تولید کنندگان مکمل‌ های دارویی، به تولید داروهای سم‌ زدای کبد روی آورده اند. ده‌ ها محصول با نام‌ هایی مانند «محافظ کبد»، «نجات کبد» و «سم ‌زدایی کبد» ادعا می‌ کنند که می‌ توانند کبد شما را در بهترین حالت قرار دهند و به شما کمک می‌ کنند احساس بهتری نسبت به مراقبت از کبد خود داشته باشید.

اما آیا مکمل های کبدی واقعا موثر هستند؟ آیا اندامی که بدن شما را سم زدایی می کند واقعا خودش به سم زدایی نیاز دارد؟

در واقعیت، بسیاری از ادعاها در مورد مکمل های کبدی، در برابر تحقیقات حرفی برای گفتن ندارند. اگر چه برخی از مطالعات به خصوص در رابطه با قرص لیورگارد، فوایدی را از برخی مواد گیاهی مانند خار مریم و برگ کنگر فرنگی پیدا کرده‌ اند، اما این مواد عمدتاً برای افراد مبتلا به بیماری کبدی نمی تواند درمان کننده باشد.

در یک کلام اینکه آیا این مکمل‌ ها می‌ توانند عملکرد کبد را در افراد سالم بهبود بخشند یا خیر، هنوز ثابت نشده است. اما تولید کنندگان مکمل های دارویی ادعا می کنند که محصولات آن ها کبد شما را سم زدایی و بازسازی کرده و از نارسایی نجات می دهد.

آن ها مدعی هستند که اثرات مضر الکل، چربی، قند و سایر سمومی که متابولیسم کبدی شما در طول سال ها مجبور به پردازش آن ها شده است یا سمومی که بعد از یک پرخوری آخر هفته در بدن ایجاد شده است را خنثی می کنند.

قرص لیورگارد Liver Guard چیست؟ قیمت، مزایا و عوارض آن
قرص لیورگارد Liver Guard چیست؟ قیمت، مزایا و عوارض آن

عملکرد مکمل های کبدی

وظیفه مکمل های کبدی نظیر قرص لیورگارد، بهبود عملکرد و سلامت کبد است. تولید کنندگان این داروها می گویند که مکمل هایشان از سلول های کبد در برابر آسیب محافظت می کنند. تحریک رشد سلول های جدید کبدی، سم زدایی کبد و بهبود جریان خون از کبد، از دیگر وظایف این مکمل های کبدی است.

به گفته تولید کنندگان این مکمل ها که اغلب گیاهی هستند، کبد که یکی از بزرگ ترین ارگان های بدن شماست را بازسازی کرده و آن را به اوج عملکرد خود باز می گرداند. آن ها همچنین ادعا می کنند که محصولاتشان انرژی بیشتری به شما می دهند، سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می کنند، به کاهش وزن کمک می کنند و حتی خلق و خوی شما را بهبود می بخشد.

قرص لیورگارد

با توجه به این تعاریف، قرص لیورگارد مکملی منحصر به فرد برای پیشگیری از آسیب های کبدی است. این کپسول حاوی عصاره گیاه خار مریم است و نقش موثری در درمان التهاب مزمن کبدی دارد. علاوه بر این، مصرف قرص لیورگارد به درمان کبد چرب و بهبود هپاتیت کمک می کند.

مصرف این کپسول عوارض ناشی از مصرف داروهای ضد سرطان را کاهش خواهد داد و سبب می شود بیماران سلامتی خود را بازیابند.

قرص لیورگارد یک داروی ضد ویروس کبدی است. از قرص لیورگارد به عنوان محافظت کننده کبد، ضد سرطان کبد، صفرا آور، بهبود دهنده هپاتیت حاد و مزمن و سیروز کبدی استفاده می شود.

مکانیسم اثر قرص لیورگارد

در ساختار قرص لیورگارد، گیاه خار مریم بر اساس ماده موثره سیلیمارین استاندارد شده است. سیلیمارین غشا دیواره خارجی سلول های کبدی را تغییر می دهد. این امر موجب بلوکه کردن محل های اتصال سموم کبدی می شود. در نتیجه این فرایند، از ورود این سموم به داخل سلول ها ممانعت خواهد شد.

سیلیکریستین و سیلیبینین اثرات تحریکی قابل ملاحظه ای بر روی سرعت تکثیر و بیوسنتز پروتئین و DNA از خود نشان داده اند.

سیلیمارین با تحریک RNA پلیمراز یک در هسته سلول های هپاتوسیت منجر به افزایش سنتز پروتئین ریبوزومال و در نتیجه افزایش توانایی بازسازی کبد و تشکیل هپاتوسیت های جدید خواهد شد.

سیلیمارین به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی، اثر محافظت کنندگی از سلول های کبد از خود نشان می دهد. این ماده موثره باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد و افزایش غلظت داخل سلولی گلوتاتیون خواهد شد. گلوتاتین برای واکنش های مسمومیت زدایی در سلول های کبد ضروری است.

قرص لیورگارد Liver Guard چیست؟ قیمت، مزایا و عوارض آن
قرص لیورگارد Liver Guard چیست؟ قیمت، مزایا و عوارض آن

مقدار مصرف قرص لیورگارد

به طور کلی از سوی شرکت های سازنده قرص لیورگارد توصیه شده که روزانه دو الی سه قرص همراه با ناهار و شام با یک لیوان آب میل شود.

عوارض جانبی قرص لیورگارد

مصرف قرص لیورگارد نیز مانند هر داروی دیگری عوارضی به دنبال دارد.

از جمله عوارضی که برای این قرص گزارش شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

واکنش های حساسیتی، اسهال، اثر ملینی ملایم و عوارض خفیف گوارشی

هشدارها

قرص لیورگارد نباید برای کودکان زیر ۱۲ سال تجویز شود.

مصرف قرص لیورگارد در دوران بارداری و شیردهی با نظر پزشک انجام شود.

قرص لیورگارد حتما باید در جای خشک و بدون رطوبت نگهداری شود.

ویژگی ها و قیمت قرص لیورگارد

نمونه خارجی قرص لیورگارد در بسته های ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ عددی به بازار عرضه می شود. این مدل ها با توجه به نوسانات دلار قیمت های متفاوتی دارند.

اما نمونه ایرانی این دارو، در بسته های ۵۰ عددی با قیمت ۶۰ هزار تومان از داروخانه های معتبر قابل تهیه است.

مواد موثره قرص لیورگارد به شرح زیر معرفی شده اند:

فلاونولیگنان های سیلیمارین شامل سیلیبین (سیلیبینین)، سیلیکریستین و سیلیدیانین، فلاونویید ها (آپیژنین و …) و اسید های چرب

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا