Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

بیماری و رژیم هلیکوباکتر پیلوری چیست؟ راه های تشخیص و درمان

عفونت با هلیکوباکتر پیلوری شایع است. حدود دو سوم جمعیت جهان آن را در بدن خود دارند. برای اکثر افراد، زخم یا علائم دیگری ایجاد نمی کند. اگر مشکل دارید، داروهایی وجود دارند که می توانند میکروب ها را از بین ببرند و به بهبود زخم ها کمک کنند.

با دسترسی بیشتر مردم جهان به آب تمیز و سرویس بهداشتی، افراد کمتری نسبت به قبل به این باکتری مبتلا می شوند. با عادات بهداشتی خوب، می توانید از خود و فرزندانتان در برابر هلیکوباکتر پیلوری محافظت کنید.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قصد دارد در این مقاله شما را با این باکتری گوارشی آشنا کند و راه های تشخیص و درمان را به شما معرفی کند تا انتها همراه ما باشید.

هلیکوباکتر پیلوری چیست

هلیکوباکتر پیلوری یک نوع رایج باکتری است که در دستگاه گوارش رشد می کند و تمایل به حمله به پوشش معده دارد. بر اساس یک متاآنالیز در سال ۲۰۱۸، حدود ۴۴ درصد از مردم در سراسر جهان به عفونت هلیکوباکتر پیلوری مبتلا هستند.

عفونت های هلیکوباکتر پیلوری معمولا بی ضرر هستند، اما مسئول بیشتر زخم های معده و روده کوچک هستند. برای برخی افراد، این زخم و عفونت می تواند منجر به سرطان معده شود.

این باکتری برای زندگی در محیط خشن و اسیدی معده سازگار است. هلیکو به معنای مارپیچ است که به شکل باکتری اشاره دارد. همچنین می تواند محیط اطراف خود را تغییر داده و اسیدیته را کاهش دهد تا راحت تر زنده بماند.

شکل مارپیچی هلیکوباکتر پیلوری به آن اجازه می دهد تا به دیواره معده نفوذ کند، جایی که توسط مخاط محافظت می شود و سلول های ایمنی بدن نمی توانند به آن دسترسی پیدا کنند. این می تواند منجر به مشکلات معده شود.

هلیکوباکتر پیلوری اغلب معده فرد را در دوران کودکی آلوده می کند. در حالی که عفونت های این گونه از باکتری ها معمولاً علائمی ایجاد نمی کنند، اما می توانند در برخی افراد منجر به بیماری هایی از جمله زخم معده و یک بیماری التهابی معده به نام گاستریت شوند.

چه کسانی به عفونت هلیکوباکتر پیلوری مبتلا می شوند؟

باکتری هلیکوباکتر پیلوری در حدود ۵۰ تا ۷۵ درصد از جمعیت جهان وجود دارد. در بیشتر افراد باعث بیماری نمی شود. عفونت هلیکوباکتر پیلوری بیشتر در کودکان رخ می دهد. در کشورهای در حال توسعه بیشتر رایج است. در ایالات متحده، باکتری هلیکوباکتر پیلوری در حدود ۵ درصد از کودکان زیر ۱۰ سال یافت می شود. عفونت بیشتر در کودکانی رخ می دهد که در شرایط شلوغ و مناطق با بهداشت نامناسب زندگی می کنند.

آیا هلیکوباکتر پیلوری از فردی به فرد دیگر منتقل می شود؟

بله، هلیکوباکتر پیلوری می تواند از فردی به فرد دیگر سرایت کند. هلیکوباکتر پیلوری در بزاق، پلاک روی دندان ها و مدفوع یافت می شود. عفونت می تواند از طریق بوسیدن و با انتقال باکتری از دست افرادی که پس از اجابت مزاج آنها را به خوبی شسته اند، منتقل شود.

دانشمندان فکر می کنند که هلیکوباکتر پیلوری نیز ممکن است از طریق آب و غذای آلوده به هلیکوباکتر پیلوری پخش شود.

ارتباط بین عفونت هلیکوباکتر پیلوری و سرطان معده

اگر _H دارید. پیلوری _عفونت، احتمال ابتلا به سرطان معده در سنین بالاتر افزایش می یابد. اگر سابقه خانوادگی قوی سرطان معده و سایر عوامل خطر سرطان دارید، حتی اگر علائم زخم معده را نداشته باشید، ممکن است پزشک شما آزمایش _H را توصیه کند.

پادتن های پیلوری علاوه بر غربالگری و درمان، ارائه‌دهنده شما ممکن است برخی تغییرات در سبک زندگی مانند گنجاندن میوه‌ها، سبزیجات و فیبر بیشتر در رژیم غذایی شما را پیشنهاد دهد. معاینات منظم با ارائه دهنده خود و پیروی از توصیه های آنها می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

هلیکوباکتر پیلوری چیست؟ همراه با راه های تشخیص و درمان
هلیکوباکتر پیلوری چیست؟ همراه با راه های تشخیص و درمان

چگونه هلیکوباکتر پیلوری شما را بیمار می کند

برای دهه‌ها، پزشکان فکر می‌کردند که افراد به دلیل استرس، غذاهای تند، سیگار کشیدن یا سایر عادات سبک زندگی به زخم مبتلا می‌شوند. اما زمانی که دانشمندان هلیکوباکتر پیلوری را در سال ۱۹۸۲ کشف کردند، متوجه شدند که این میکروب ها عامل بیشتر زخم های معده هستند.

پس از ورود هلیکوباکتر پیلوری به بدن شما، به پوشش معده شما حمله می کند که معمولاً از شما در برابر اسیدی که بدن برای هضم غذا استفاده می کند محافظت می کند. هنگامی که باکتری آسیب کافی وارد کرد، اسید می تواند از پوشش داخلی عبور کند که منجر به زخم می شود. اینها ممکن است خونریزی کنند، باعث عفونت شوند یا از حرکت غذا در دستگاه گوارش شما جلوگیری کنند.

می توانید هلیکوباکتر پیلوری را از غذا، آب یا ظروف دریافت کنید. در کشورها یا جوامعی که فاقد آب تمیز یا سیستم فاضلاب خوب هستند، شایع تر است. شما همچنین می توانید باکتری ها را از طریق تماس با بزاق یا سایر مایعات بدن افراد آلوده جمع آوری کنید.

بسیاری از افراد در دوران کودکی به هلیکوباکتر پیلوری مبتلا می شوند، اما بزرگسالان نیز می توانند به آن مبتلا شوند. این میکروب‌ها سال‌ها قبل از شروع علائم در بدن زندگی می‌کنند، اما اکثر افرادی که به آن مبتلا هستند هرگز زخم نخواهند داشت. پزشکان مطمئن نیستند که چرا فقط برخی افراد پس از عفونت دچار زخم می شوند.

عوامل خطر ابتلا به این باکتری

هنوز دقیقاً مشخص نیست که عفونت هلیکوباکتر پیلوری چگونه گسترش می یابد. این باکتری هزاران سال است که با انسان همزیستی داشته است.

انتقال از طریق تماس

این باکتری ممکن است از طریق تماس با استفراغ یا مدفوع منتقل شود. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که فرد پس از استفاده از حمام دست های خود را به طور کامل نشوید. هلیکوباکتر پیلوری همچنین می تواند از طریق تماس با آب یا غذای آلوده پخش شود.

کودکان بیشتر در معرض ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری هستند. این بیشتر به این دلیل است که کودکان ممکن است همیشه بهداشت مناسب را رعایت نکنند.

محیط و شرایط زندگی

محیط و شرایط زندگی یک فرد می تواند بر خطر ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری تأثیر بگذارد. خطر شما بیشتر است اگر:

در یک کشور در حال توسعه زندگی کنید

عدم دسترسی به آب تمیز

مسکن را با دیگرانی که به هلیکوباکتر پیلوری مبتلا شده اند به اشتراک بگذارید

در شرایط شلوغ زندگی می کنند

هلیکوباکتر پیلوری چه شرایطی ایجاد می کند؟

اکثر افرادی که به هلیکوباکتر پیلوری آلوده می‌شوند در نهایت دچار گاستریت (التهاب مخاط معده) می‌شوند اما ممکن است علائمی از خود نشان ندهند.

اگر شما به هلیکوباکتر پیلوری مبتلا هستید، احتمال ابتلا به زخم معده یا دوازدهه (اول قسمت اول روده کوچک) در شما بیشتر از سایر افراد است.

همچنین خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد، اما در استرالیا بسیار نادر است.

علائم عفونت هلیکوباکتر پیلوری

اگر زخم دارید، ممکن است درد مبهم یا سوزشی در شکم خود احساس کنید. ممکن است بیاید و برود، اما احتمالاً زمانی که معده‌تان خالی است، مانند بین وعده‌های غذایی یا نیمه‌شب، آن را بیشتر احساس خواهید کرد. می تواند چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد. ممکن است پس از خوردن غذا، نوشیدن شیر یا مصرف یک آنتی اسید احساس بهتری داشته باشید.

سایر علائم زخم عبارتند از:

نفخ

آروغ زدن

عدم احساس گرسنگی

حالت تهوع

استفراغ

کاهش وزن بدون دلیل مشخص

زخم ها می توانند به معده یا روده شما خونریزی کنند که می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. اگر هر یک از علائم زیر را دارید فوراً کمک پزشکی بگیرید:

مدفوع خونی، قرمز تیره یا سیاه است

مشکل در تنفس

سرگیجه یا غش

احساس خستگی شدید بدون دلیل

رنگ پوست کمرنگ

استفراغی که خون دارد یا شبیه تفاله قهوه است

درد شدید و تیز معده

این شایع نیست، اما عفونت هلیکوباکتر پیلوری می تواند باعث سرطان معده شود. این بیماری در ابتدا علائم کمی مانند سوزش سر دل دارد. با گذشت زمان، ممکن است متوجه شوید:

درد یا تورم شکم

حالت تهوع

عدم احساس گرسنگی

بعد از صرف مقدار کمی غذا احساس سیری می کنید

استفراغ

کاهش وزن بدون دلیل

روش تشخیص هلیکوباکتر پیلوری

اگر علائم بیماری گوارشی دارید، ممکن است نیاز به آزمایش هلیکوباکتر پیلوری داشته باشید. راه های مختلفی برای تشخیص عفونت هلیکوباکتر پیلوری وجود دارد، از جمله:

آزمایش خون

یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است از بازو یا دست فرد نمونه خون بگیرد. سپس نمونه خون را می توان به آزمایشگاه فرستاد تا وجود آنتی بادی برای هلیکوباکتر پیلوری را بررسی کند.

هلیکوباکتر پیلوری چیست؟ همراه با راه های تشخیص و درمان
هلیکوباکتر پیلوری چیست؟ همراه با راه های تشخیص و درمان

آزمایش مدفوع

برای این آزمایش، از ظرفی از یک متخصص مراقبت های بهداشتی برای جمع آوری نمونه مدفوع خود استفاده می کنید. سپس می توان آن را برای آزمایش آنتی ژن مدفوع یا آزمایش کشت مدفوع به آزمایشگاه فرستاد.

هلیکوباکتر پیلوری چیست؟ همراه با راه های تشخیص و درمان
هلیکوباکتر پیلوری چیست؟ همراه با راه های تشخیص و درمان

تست تنفس

آزمایش تنفس اوره می تواند سطوح غیر طبیعی دی اکسید کربن را بررسی کند که می تواند نشانه عفونت هلیکوباکتر پیلوری باشد. این آزمایش شامل دو بار تنفس در کیسه جمع آوری می شود. در بین ارائه نمونه های تنفسی، قرص یا مایعی با مواد رادیواکتیو بی ضرر مصرف می کنید. سپس یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند این دو نمونه را با هم مقایسه کند تا ببیند آیا ممکن است به هلیکوباکتر پیلوری مبتلا باشید یا خیر.

آندوسکوپی

یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است انجام آندوسکوپی را توصیه کند اگر نتایج سایر آزمایشات قطعی نباشد. این به یک متخصص مراقبت های بهداشتی اجازه می دهد تا به مری، پوشش معده و بخشی از روده کوچک شما نگاه کند.

در طول این روش، یک متخصص مراقبت های بهداشتی یک لوله بلند و نازک به نام آندوسکوپ را در دهان و پایین را به معده و دوازدهه شما وارد می کند.

یک دوربین ضمیمه شده تصاویر را بر روی یک مانیتور ارسال می کند تا متخصص مراقبت های بهداشتی آن را ببیند. این آزمایش همچنین ممکن است شامل برداشتن یک نمونه بافت کوچک (بیوپسی) برای تجزیه و تحلیل بعد از عمل باشد.

هلیکوباکتر پیلوری چیست؟ همراه با راه های تشخیص و درمان
هلیکوباکتر پیلوری چیست؟ همراه با راه های تشخیص و درمان

عوارض هلیکوباکتر پیلوری

عفونت هلیکوباکتر پیلوری می تواند منجر به زخم معده شود، اما عفونت یا خود زخم می تواند منجر به عوارض جدی تری شود. این شامل:

خونریزی داخلی، که می تواند زمانی اتفاق بیفتد که زخم معده از رگ خونی شما عبور کند و با کم خونی فقر آهن همراه باشد.

انسداد، که می تواند زمانی اتفاق بیفتد که چیزی مانند تومور مانع خروج غذا از معده شما شود

سوراخ شدن، که می تواند زمانی اتفاق بیفتد که یک زخم از دیواره معده شما می شکند

پریتونیت، که عفونت صفاق یا پوشش داخلی حفره شکمی است.

هلیکوباکتر پیلوری همچنین می تواند خطر ابتلا به آدنوکارسینوم معده، نوعی سرطان معده را افزایش دهد. طبق یک مطالعه کوهورت بزرگ در سال ۲۰۱۹، این خطر در میان افراد سیگاری، و همچنین سیاه‌پوستان/آفریقایی‌آمریکایی‌ها، لاتین تبارها و اسپانیایی‌ها و آسیایی‌ها بیشتر است.

با این اوصاف، اکثر افراد آلوده به هلیکوباکتر پیلوری هرگز به سرطان معده مبتلا نمی شوند.

راه های درمان هلیکوباکتر پیلوری

اگر زخم های ناشی از هلیکوباکتر پیلوری دارید، برای از بین بردن میکروب ها، التیام دیواره معده و جلوگیری از عود زخم ها به درمان نیاز دارید. معمولاً ۱ تا ۲ هفته درمان طول می کشد تا بهبود یابد.

در صورتی که عفونت هلیکوباکتر پیلوری دارید و برای شما مشکلی ایجاد نمی کند، در معرض خطر ابتلا به سرطان معده نیستید، درمان ممکن است هیچ فایده ای نداشته باشد.

سرطان معده همراه با زخم اثنی عشر و معده با عفونت هلیکوباکتر پیلوری مرتبط است. اگر بستگان نزدیکتان مبتلا به سرطان معده یا مشکلی مانند زخم معده یا اثنی عشر هستند، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری را توصیه کند.

درمان می تواند زخم را درمان کند و ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهد.

داروها

استفاده از دارو برای درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری معمولاً شامل ترکیبی از آنتی بیوتیک ها و یک مهارکننده پمپ پروتون (دارویی که اسید معده شما را کاهش می دهد) تا ۱۴ روز است. این درمان گاهی اوقات به عنوان درمان سه گانه نامیده می شود.

برخی از داروهایی که برای درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری استفاده می شوند عبارتند از:

آنتی بیوتیک هایی برای از بین بردن باکتری های بدن شما، مانند آموکسی سیلین، کلاریترومایسین (بیاکسین)، مترونیدازول (فلاژیل)، تتراسایکلین (سومایسین)، یا تینیدازول (تینداماکس). شما به احتمال زیاد حداقل دو نفر از این گروه را خواهید گرفت.

داروهایی که با مسدود کردن پمپ های کوچک تولید کننده اسید، میزان اسید معده را کاهش می دهند. آنها شامل دکسلانسوپرازول (دکسیلانت)، اسموپرازول (نکسیوم)، لانسوپرازول (پریواسید)، امپرازول (پریلوسک)، پانتوپرازول (پروتونیکس)، یا رابپرازول (آسیفکس) می باشند.

بیسموت ساب سالیسیلات، که ممکن است همراه با آنتی بیوتیک ها به کشتن هلیکوباکتر پیلوری نیز کمک کند

داروهایی که هیستامین شیمیایی را مسدود می کنند، که معده شما را وادار می کند اسید بیشتری بسازد. اینها سایمتیدین (تاگامت)، فاموتیدین پپسید، زانتاک ۳۶۰ و نیزاتیدین (اکسید) هستند.

درمان شما می‌تواند به این معنا باشد که برای چند هفته ۱۴ قرص یا بیشتر در روز مصرف می‌کنید، که به نظر داروی زیادی است. اما بسیار مهم است که همه چیزهایی را که پزشک شما تجویز می کند مصرف کنید و دستورالعمل های او را دنبال کنید.

اگر آنتی‌بیوتیک‌ها را به‌درستی مصرف نکنید، باکتری‌های بدن شما می‌توانند در برابر آن‌ها مقاوم شوند، که درمان عفونت‌ها را سخت‌تر می‌کند. اگر داروهایتان شما را آزار می دهد، در مورد گزینه های درمانی و نحوه کنترل عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید.

حدود ۱ تا ۲ هفته پس از اتمام درمان، پزشک ممکن است تنفس یا مدفوع شما را دوباره آزمایش کند تا مطمئن شود عفونت از بین رفته است.

چگونه می توانم از عفونت هلیکوباکتر پیلوری جلوگیری کنم؟

هیچ واکسنی وجود ندارد که بتواند از شما در برابر هلیکوباکتر پیلوری محافظت کند، اما رعایت عادات سالم و بهداشت می تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند.

شما می توانید با همان اقداماتی که برای دور نگه داشتن سایر میکروب ها انجام می دهید، از ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری محافظت کنید پس به موارد زیر توجه کنید:

  • شستن مکرر دست ها، به خصوص قبل از آشپزی یا غذا خوردن، یا بعد از استفاده از دستشویی. به فرزندان خود بیاموزید که همین کار را انجام دهند.
  • از مصرف غذا یا آبی که تمیز نیست خودداری کنید.
  • چیزی را که کاملا پخته نشده است نخورید.
  • از غذاهایی که توسط افرادی سرو می شود که دست های خود را نشسته اند خودداری کنید.
  • اگرچه استرس و غذاهای تند باعث ایجاد زخم نمی شوند، اما می توانند از بهبود سریع زخم جلوگیری کنند یا درد شما را بدتر کنند. در مورد راه های مدیریت استرس، بهبود رژیم غذایی و اگر سیگار می کشید، چگونه می توانید برای ترک سیگار کمک بگیرید، با پزشک خود صحبت کنید.

در دراز مدت چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

اکثر افراد آلوده به هلیکوباکتر پیلوری هرگز علائم یا مشکلات مربوط به باکتری را تجربه نمی کنند.

اگر علائمی را تجربه می کنید و تحت درمان هستید، چشم انداز بلندمدت شما به طور کلی مثبت است. حداقل ۴ هفته پس از پایان درمان، پزشک آزمایش می‌کند تا مطمئن شود که دارو باکتری‌ها را از بین می‌برد. برای از بین بردن باکتری هلیکوباکتر پیلوری ممکن است نیاز به انجام بیش از یک دور درمان داشته باشید.

این عفونت می تواند منجر به زخم معده در برخی افراد شود. درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری با دارو معمولاً می تواند زخم معده را التیام بخشد.

اگر به بیماری دیگری مرتبط با عفونت هلیکوباکتر پیلوری مبتلا شوید، دیدگاه شما به بیماری، مدت زمان تشخیص زودهنگام و نحوه درمان آن بستگی دارد. تعداد بسیار کمی از افراد آلوده به هلیکوباکتر پیلوری به سرطان معده مبتلا می شوند.

هلیکوباکتر پیلوری چیست؟ همراه با راه های تشخیص و درمان
هلیکوباکتر پیلوری چیست؟ همراه با راه های تشخیص و درمان

رژیم هلیکوباکتر پیلوری

هلیکوباکتر پیلوری در پوشش معده قرار می گیرد و معمولاً باعث ورم معده می شود، اما در برخی موارد، این عفونت می تواند منجر به مشکلات دیگری مانند سرطان معده، زخم معده، کمبود ویتامین B12، کم خونی، دیابت و کبد چرب شود. هنگامی که وجود آن تایید شد، درمان طبق تجویز پزشک توصیه می شود.

غذاهایی وجود دارند که می توانند درمان توصیه شده را تکمیل کنند. این غذاها شامل:

هلیکوباکتر پیلوری چیست؟ همراه با راه های تشخیص و درمان
هلیکوباکتر پیلوری چیست؟ همراه با راه های تشخیص و درمان

۱. پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها در غذاهایی مانند ماست و کفیر وجود دارند و همچنین می توانند به عنوان مکمل، به صورت پودر یا کپسول مصرف شوند. این ماده شگفت انگیز توسط باکتری های خوبی که در روده زندگی می کنند تشکیل می شوند و تولید فلور را تحریک می کنند که با این باکتری مبارزه می کند و عوارض جانبی را که در طول درمان بیماری ظاهر می شود مانند اسهال، یبوست و هضم ضعیف کاهش می دهد.

۲. امگا ۳ و امگا ۶

امگا ۳ و امگا ۶ به کاهش التهاب معده و جلوگیری از رشد هلیکوباکتر پیلوری کمک می کند و به درمان این بیماری کمک می کند. این چربی های خوب را می توان در غذاهایی مانند روغن ماهی، روغن زیتون، دانه های هویج و روغن دانه گریپ فروت یافت.

۳. میوه ها و سبزیجات

میوه های غیر اسیدی و سبزیجات آب پز باید در طول درمان هلیکوباکتر پیلوری مصرف شوند زیرا به راحتی هضم می شوند و به بهبود عملکرد روده کمک می کنند. برخی از میوه ها مانند تمشک، توت فرنگی، شاه توت و زغال اخته به مبارزه با رشد این باکتری کمک می کنند و بنابراین می توان مصرف متوسطی را در نظر گرفت.

۴. کلم بروکلی، گل کلم و کلم

این ۳ سبزی مخصوصا کلم بروکلی حاوی موادی به نام ایزوتیوسیانات است که می تواند به پیشگیری از سرطان و مبارزه با هلیکوباکتر پیلوری کمک کند. آنها به کاهش انتشار این باکتری در روده کمک می کنند. این سبزیجات به راحتی هضم می شوند و به کاهش درد معده که در طول درمان ایجاد می شود کمک می کنند. ۷۰ گرم بروکلی در روز (حدود ۱/۳ فنجان) برای بهترین نتیجه توصیه می شود.

۵. گوشت سفید و ماهی

پروتئینی که محتوای چربی کمتری دارد، مانند گوشت سفید و ماهی، به هضم غذا کمک می کند و از ماندن طولانی مدت غذا در معده جلوگیری می کند (که می تواند باعث درد و احساس سیری در طول درمان شود). بهترین راه برای تهیه این پروتئین ها جوشاندن آن ها با نمک و یک برگ بو است تا بدون تحریک تولید اسید در معده، طعم و مزه ای به آن اضافه شود. اگر گوشت یا ماهی را کباب کردید، از روغن زیتون یا ۱ قاشق غذاخوری آب استفاده کنید. تفت دادن گوشت بدون روغن در فر نیز امکان پذیر است، اما مرغ و ماهی سرخ شده توصیه نمی شود.

هلیکوباکتر پیلوری

هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری است که معده شما را آلوده می کند.

به معده و قسمت اول روده کوچک (اثنی عشر) حمله می کند. این می تواند باعث قرمزی و تورم (التهاب) شود.

بسیاری از افراد مبتلا به این باکتری هیچ علامتی نخواهند داشت.

این می تواند باعث ایجاد زخم های باز به نام زخم معده در دستگاه گوارش فوقانی شما شود.

می تواند باعث سرطان معده شود.

ممکن است از طریق دهان، مانند بوسیدن، از فردی به فرد دیگر منتقل شود یا منتقل شود. همچنین ممکن است از طریق تماس مستقیم با استفراغ و بالا آوردن یا مدفوع منتقل شود.

داشتن عادات بهداشتی خوب (بهداشت) می تواند به محافظت از شما کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا