Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص زالزالک چیست و چه فوایدی برای دوران بارداری دارد؟

خواص زالزالک برای سلامتی بدن بسیار است.زالزالک یکی از معروف ترین میوه ها در صربستان است. زالزالک یک میوه رژیمی است که هم در درمان و هم در پخت و پز استفاده می شود. زالزالک فواید زیادی دارد. آنتی اکسیدان ها و بیوفلاونوئیدهای موجود در زالزالک برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید هستند. این میوه همچنین دارای مواد معدنی، ویتامین ها و ریزمغذی های مفید مانند آنتوسیانین است.

زالزالک خواص فراوانی دارد. جلوگیری از آلرژی، پیشگیری و بهبود از دیابت، درمان بیماری های پوستی،کاهش استرس خون، کاهش چربی خون، کاهش ریزش مو، کاهش کلسترول خون، کاهش درد قفسه سینه و کاهش سکته قلبی و…. از خواص درمانی زالزالک است.درادامه مطلب از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به خواص و مضرات و روش های مصرف زالزالک می پردازیم.

زالزالک چیست؟

خواص زالزالک چیست و چه فوایدی برای دوران بارداری دارد؟
خواص زالزالک چیست و چه فوایدی برای دوران بارداری دارد؟

 

زلالک یک میوه کاملاً غنی و پرخاصیت است که در فصل پاییز می توان آن را در مقدار محدود یافت. زالزالک  با نام علمی: crataegus aronia یکی از گیاهی است. ، متعلق به خانواده گل سرخ (Rosaceae) می باشند گیاه زالزالک معمولی بصورت درختان کوچک به ارتفاع ۴ تا ۱۰ متر است .گل این گیاه به رنگ سفیداست .میوه های رسیده  و زرد رنگ درخت زالزالک معمولی در فصل پاییز بصورت خام مصرف می شود. . این گیاه معمولاً به سه سبک زرد (نارنجی)، قرمز و مشکی تقسیم می‌شود.

محل رویش زالزالک

که رتبه اول تولید زالزالک در ایران به آذربایجان شرقی تعلق دارد زالزالک در ایران در استان‌های خراسان شمالی، قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، لرستان،کهگیلویه و بویراحمد، فارس، خوزستان، کرمانشاه،گیلان، مازندران،  چهارمحال وبختیاری و ایلام، مرکزی، قم، همدان، اصفهان، کردستان،  می‌روید.

ارش غذایی زالزالک

جدول ارزش غذایی زالزالک حالت طبیعی
تشکیل دهنده اصلی مقدار در۱۰۰ گرم
انرژی (کالری) ۷۷ کیلوکالری
کربوهیدرات ۱۸.۰۰ گرم
پروتئین ۰.۰۰ گرم
چربی ۰.۲۶ گرم
آب ۷۸.۰۰ گرم
فیبر ۲.۱۵ گرم
قند ۰.۰۰ گرم
کلسترول ۰.۰۰ میلی گرم

 

ویتامین های زالزالک حالت طبیعی
نام ویتامین مقدار در ۱۰۰ گرم
ویتامین A ۰.۰۰ میکروگرم
ویتامین D ۰.۰۰ میکروگرم
ویتامین E ۰.۰۰ میلی گرم
ویتامین K ۰.۰۰ میکروگرم
ویتامین C ۰.۴۰ میلی گرم
تیامین (B1) ۰.۶۰ میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) ۰.۱۸ میلی گرم
نیاسین (B3) ۰.۴۰ میلی گرم
کولین (B4) ۰.۰۰میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) ۰.۰۰ میلی گرم
ویتامین B6 ۰.۰۰ میلی گرم
فولات (B9) ۰.۰۰میکروگرم
ویتامین B12 ۰.۰۰ میلی گرم

 

مواد معدنی زالزالک حالت طبیعی
نام ماده معدنی مقدار در ۱۰۰ گرم
کلسیم ۷۲.۰۰ میلی گرم
آهن ۳.۳۸ میلی گرم
منیزیم ۰.۰۰ میلی گرم
فسفر ۱۷.۰۰ میلی گرم
پتاسیم ۰.۰۰ میلی گرم
سدیم ۰.۰۰ میلی گرم
روی ۰.۰۰ میلی گرم
مس ۰.۰۰ میلی گرم
منگنز ۰.۰۰ میلی گرم
سلنیم ۰.۰۰ میکروگرم

 

 

فواید و خواص زالزالک

خواص زالزالک چیست و چه فوایدی برای دوران بارداری دارد؟
خواص زالزالک چیست و چه فوایدی برای دوران بارداری دارد؟

خواص آنتی اکسیدانی زالزالک

زالزالک دارای آنتی اکسیدان های زیادی است که برای درمان و پیشگیری از بیماری ها به کار می رود. آنتی اکسیدان ها باعث ازبین رفتن رادیکال های آزاد می شود. خواص زالزالک  می تواند از بیماری سرطان، مشکلات قلبی و عروقی جلوگیری کند. همچنین آنتی اکسیدان ها باعث افزایش سطح ایمنی بدن می شوند.

کاهش وزن با زالزالک

زالزالک از طریق افزایش جریان خون و اکسیژن رسانی باعث چربی سوزی می شود. مصرف زالزالک متابولیسم بدن را افزایش می دهد. این گیاه علاوه بر لاغری و کاهش وزن، قدرت و انرژی فیزیکی را افزایش دهد.

 زالزالک اضطراب را کاهش می‌دهد

یکی از خواص زالزالک اثر آرام بخشی ملایم ​​آن است.که می تواند در کاهش علائم اضطراب فوق العاده باشد.براساس  مطالعه ای در مورد تأثیر زالزالک بر فشار خون انجام شده بود ، نشان داده شد که سطح اضطراب افرادی که عصاره زالزالک مصرف می کردند، به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد و در آنها کاهش اضطراب مشاهده می شد.

بهبود سیستم گوارش

زالزالک دارای طیف وسیعی از فیبرها است که به هضم سریع‌تر غذا کمک می‌کند و یبوست را درمان می‌کند. علاوه بر این، دارای ترکیباتی است که با آنزیم های روده مبارزه می کند. مصرف این میوه به دلیل دارا بودن ویتامین های تغذیه ای فراوان می تواند در پاکسازی روده از کرم های نواری و عفونت ها بسیار شگفت انگیز باشد.

مقابله بابیماری های قلبی

زالزالک به دلیل استفاده آن در کنار داروهای مرسومِ درمان نارسایی قلبی شناخته می شود.ارزیابی ۱۴ مطالعه (به طور تصادفی بر روی بیش از ۸۵۰ بیمار انجام شد) تأیید کرد که عصاره زالزالک همراه با قرص های نارسایی در این بیماران، تنگی نفس و خستگی را در این بیماران کاهش می دهد. در این بیماران عملکرد قلبی آن ها بهبود یافت. تحمل ورزش را در بیماران افزایش یافت.

یکی دیگر از تحقیقات گسترده در مورد بیش از ۲۶۰۰ بیمار مبتلا به نارسایی قلبی نشان داد که مصرف مکمل زالزالک احتمال مرگ ناگهانی قلبی و حمله قلبی را کاهش می دهد.معمولا به بیماران مبتلا به نارسایی قلبی توصیه می شود که زالزالک را علاوه بر داروهای خود استفاده کنند .

زالزالک برای تنظیم سطح کلسترول

یکی دیگر از خواص زالزالک این است که می تواند کلسترول مضر LDL را از بین ببرد و کلسترول خوب HDL را تقویت کند.زالزالک دارای فلاونوئیدها می باشد که از سلامت قلب محافظت می کند باعث بهبود  درد قفسه سینه و گرفتگی رگ ها می شود.

خواص زالزالک برای مو

زالزالک موها را تقویت می کند و از ریزش مو جلوگیری می کند. مصرف عصاره زالزالک باعث رشد مو می شود و باعث تقویت فولیکول های مو می شود.

 زالزالک برای پیشگیری از سرطان

با کمک زالزالک می توانید از بیماری های خطرناک از جمله سرطان پیشگیری کنید. آنها حاوی آنتی اکسیدان های موثری هستند که با تمام انواع سرطان های بدن مبارزه می کنند و همچنین خون را سم زدایی می کنند و تمام سموم را از بدن خارج می کنند.

تقویت متابولیسم با زالزالک

زالزالک به سوزاندن چربی های بدن کمک می کند. آنها متابولیسم را افزایش می دهند و به کاهش وزن کمک می کنند تا وزن شما را به طور منظم حفظ کنید. علاوه بر این آنها به بدن شما کمک می کنند تا چربی بیشتری بسوزاند . اگر می خواهید به سرعت جواب بگیرید، باید زالزالک بیشتری بخورید.

روش های مختلف استفاده از زالزالک

روش های مختلفی وجود دارد که می توانید زالزالک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

مصرف زالزالک خام: زالزالک خام طعم ترش و کمی شیرین دارد و می تواند یک میان وعده فوق العاده باشد.

استفاده از چای زالزالک: می‌توانید چای زالزالک را به‌صورت آماده خریداری کنید یا از طریق خشک کردن میوه، گل و برگ‌های این گیاه، چای درست کنید.

استفاده از زالزالک در مربا و دسر: زالزالک میوه ای خوش طعم است. می توانید با آن مربا و شربت درست کنید یا در پخت دسر و شیرینی از آن استفاده کنید.

تهیه سرکه و ترشی : با تخمیر زالزالک می توانید سرکه  ای با طعم خوب تهیه کنید و به صورت چاشنی در سس سالاد مصرف می شود.

مکمل های غذایی: زالزالک را می توانید  به صورت مکمل و عصاره استفاده کنید. این مکمل به صورت پودر، قرص یا مایع در دسترس است.

مضرات و عوارض مصرف زالزالک

  • زالزالک را نباید همزمان با داروهای قلبی، گوارشی و داروهای فشار خون مصرف شود مگر با تجویز پزشک.
  • مصرف خودسرانه این میوه می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را برای انسان‌هایی که این قرص‌ها را مصرف می‌کنند داشته باشد.تهوع، میگرن، سرگیجه، خستگی، استفراغ، خواب آلودگی، لکه های پوستی، ، سردرد و تپش قلب بیماری های روده ای از پیامدهای مصرف بی رویه  مصرف عصاره یا دم کرده برگ و گل زالزالک است..
  • خانم های باردار و شیرده باید در مصرف زالزالک تا حد امکان اعتدال را رعایت کنند.

سخن آخر

خاصیت های زالزالک بیشتر به دلیل وجود آنتی اکسیدان های آن است. این میوه مفید فواید زیادی برای سلامتی بدن به خصوص برای قلب دارد.مطالعات ثابت کرده است که زالزالک فشار خون و سطح چربی خون را کاهش می دهد. علاوه بر این، نارسایی قلبی را در ترکیب با داروها درمان می کند.سایر خواص زالزالک شامل کاهش التهاب، افزایش رشد مو و کمک به هضم می شود.

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا