Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

آشنایی با پودر لاغری گلوکومانان و موارد مصرف آن

پودر گلوکومانان یک فیبر غذایی محلول است که از محبوب ترین مکمل های کاهش وزن محسوب می شود. قند ساخته شده از ریشه گیاه کنجاک konjac است که گیاه بومی آسیا کشور ژاپن است، این فیبر گیاهی حاوی کالری اندکی بوده، هنگامی که مصرف شود کل معده را پر می کند، حالت سیری به انسان می دهد و میل به غذا را کم می کند. گلوکومانان انرژی زا نیز است و بعد از مصرفش خستگی و کم انرژی بودن را احساس نمی کنید. در این نشریه مقاله جهان شیمی فیزیک شما را با فواید این قرص، عملکرد، مزایا، ترکیبات و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا می کنیم. شما می توانید در دیگر مقالات این سایت مطالب جالب، آموزنده و کاربردی درباره سایر دارو هایی مثل کپسول ریوریا، کپسول میلک تیستل، کپسول لیور دتوکس و قرص بیوتین مطالعه کنید.

آشنایی با پودر لاغری گلوکومانان و موارد مصرف آن
آشنایی با پودر لاغری گلوکومانان و موارد مصرف آن

معرفی گیاه کنجاک

در ابتدا به معرفی گیاه کنجاک که این پودر از ریشه این گیاه تهیه می شود می پردازیم. گیاه کنجاک، گیاهی بومی شرق آسیا است که نوعی سیب زمینی شیرین فیلی است که در غذاهای سنتی مانند توفو و رشته فرنگی به کار گرفته می شد. در روزگاران گذشته در طب سنتی کاربرد فراوانی داشته است، این گیاه برای بیماری هایی مانند سرفه، درد سینه، آسم، فتق، سوختگی و مشکلات پوستی به کار گرفته می شد. پس از مطالعه و تحقیق فراوان به این نتیجه رسیده شد که عصاره این گیاه تاثیر فراوانی بر روی عملکرد روده ها، سوخت و ساز کربوهیدرات ها، کاهش کلسترول خون و همچنین کاهش وزن دارد.

فواید پودر گلوکومانان

کاهش کلسترول پلاسما

بهبود متابولیسم کربوهیدرات

کاهش وزن

سلامت روده

فواید گلوکومانان در کاهش وزن

این پودر دارای فیبر بالایی است و کالری اندک دارد و در هنگام مصرف احساس سیری و کم اشتهایی به انسان می دهد و باعث کاهش وزن می شود. این نتیجه بر اساس تحقیقات که سال ۲۰۰۵ بر روی افراد انجام شد ثبت گردید و در این تحقیق و مطالعه مشخص شد که گلوکومانان همراه با داشتن یک رژیم سالم و ورزش منظم یک عامل کاهش وزن به حساب می آید. یک نکته این که بیماری پوکی استخوان که در اثر اضافه وزن به وجود می آید با مصرف مداوم این قرص در دراز مدت احتمال ابتلا به این بیماری کاهش پیدا می کند.

فواید گلوکومانان در درمان یبوست

بر اثر کم تحرکی، رژیم غذایی فاقد فیبر و کم آبی بدن ممکن است دچار یبوست شود که بر طبق مطالعات گلوکومانان بر درمان یبوست موثر است زیرا مانند یک پروبیوتیک عمل می کند و برای عملکرد روده ها بسیار سودمند است و عملکرد آن در بدن مانند یک ملین طبیعی است و باعث افزایش حجم مدفوع می شود و روده را تحریک می کند در طی ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از استفاده شدن و مصرف ۳ تا ۴ گرم روزانه برای درمان یبوست مناسب است.

فواید گلوکومانان در کاهش کلسترول

برحسب تحقیقات که در American journal of Clinical Nutrition  انتشار یافت که گلوکومانان بر روی کلسترول، تری گلیسرید، LDL کلسترول، قند خون ناشتا و وزن بدن موثر است ولی بر روی فشار خون موثر نیست. عملکرد آن به این صورت است که مانند یک فیبر محو عمل می کند و باعث کاهش جذب کلسترول در روده می شود.

فواید گلوکومانان در کمک به بیماران دیابتی

تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است. عملکرد آن به این صورت است که باعث تاخیردر فرایند تخلیه معده می شود و جذب قند به تدریج انجام می شود و سطح قند خون بعد از خوردن غذا کاهش پیدا می کند. بر اثر تحقیقات کلی به این نتیجه رسیده شده است که وجود فیبر موجود در عصاره این گیاه برای درمان بیماری هایی مانند قند خون، چربی خون و فشار خون سیستولیک در بیماران دیابتی احتمال بالا رفتن در آنها وجود دارد بسیار بسیار موثر است و درمان دیابت نوع ۲ نیز بسیار مفید است.

فواید گلوکومانان در سلامت روده

عملکرد آن مانند یک پری بیوتیک است و باعث تغذیه باکتری های سالم روده می شود، در اثر هضم یا تخمیر این فیبر توسط باکتری های سالم روده ها، بوتیرات که یک اسید چرب با زنجیر کوتاه است تولید می شود که مانع از افزایش چربی می شود. باکتری های سالم روده از این فیبر تغذیه می کنند.

آشنایی با پودر لاغری گلوکومانان و موارد مصرف آن
آشنایی با پودر لاغری گلوکومانان و موارد مصرف آن

نحوه عملکرد پودر گلوکومانان در بدن

این پودر یک فیبر محلول گیاهس است که متشکل از زنجیره های کربوهیدرات است که وقتی در تماس با آب قرار می گیرد در حدود ۵۰ برابر وزن خود آب جذب می کند و وقتی آن را مصرف شود به دلیل جذب آب زیاد احساس سیری می دهد طوری که انگار معده پر شده است و با این کار به کاهش وزن کم می کند و در بیماران دیابتی به کنترل قند خون کمک می کند و باعث کاهش کلسترول می شود.

ترکیبات پودر گلوکومانان

این پود متشکل از گلوکومانان ۴۵%، دی اکسید سیلیسیوم، مالتودکسترین پرکنند، پرکننده دکستوز، اسید سیتریک، اینولین، پودر پرتغال، ویتامین B2 و طعم دهنده طبیعی است.

کاربرد های پودر گلوکومانان

گلوکومانان در صنعت و صنایع غذایی به عنوان استاب لیزر در تهیه لبنیات کاربرد به عنوان ضخیم کننده و ضد عفونی کننده در نوشیدنی های انرژی زا به عنوان غلیظ کننده و چسبنده مانند ژله، بستنی، آبگوشت، غذای آردی، مربا، نوشیدنی جامد، گوشت و غیره کاربرد در صنایع شیمیایی به دلیل گرانروی زیاد، سیالیت خوب و وزن مولکولی در حدود ۲۰۰۰۰۰تا ۲۰۰۰۰۰۰ خیلی بزرگ است در صنایع شیمیایی مانند کاتاپلاسم چاپ رنگ، نفت، فیلم Terra، پوشک، دارو، کپسول، به عنوان محصول بهداشتی و پودر گلوکومان برای کاهش وزن.

آیا پودر گلوکومانان خطرناک است؟

گلوکومانان برای بیشتر مردم بی خطر است و توصیه می شود قبل از استفاده از هر مکملی با پزشک مشورت شود و برای شروع بهتر است با دوزهای خیلی کم اقدام کنید و تا واکنش آن را بررسی کنید. چون با افزایش فییبر در رژیم غذایی همراه است باید حتما با پزشک مشورت شود چون مصرف خود سرانه آن و مصرف بیش از اندازه ممکن است مانع جذب ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن شود. همانطور که گفته شد برای جلوگیری از خفگی حتما با ۱ یا ۲ لیوان آب یا نوشیدنی دیگر خورده شود تا قبل از رسیدن به معده در جایی گسترش پیدا نکند.

آشنایی با پودر لاغری گلوکومانان و موارد مصرف آن
آشنایی با پودر لاغری گلوکومانان و موارد مصرف آن

مقدار مصرف پودر گلوکومانان

دوز ۱ گرم روزانه ۳ بار برای کاهش وزن مناسب است. وقتی در تماس با آب قرار می گیرد منبسط می شود و تا ۵۰ برابر وزن خود آب جذب می کند برای همین دوز پیشنهادی نسبت به دیگر مکمل ها کمتر است. برای عملکرد و نتیجه گیری بهتر حتما باید قبل از غذا مصرف شود و پیشنهاد می شود ۱۵ دقیقه تا ۱ ساعت قبل از غذا مصرف شود و دارای ایمنی بالایی است و به خوبی می شود آن را تحمل کرد فقط زمانی که قبل از رسیدن به معده گسترش پیدا کند باعث خفکی و انسداد گلو و مری می شود برای اینکه دچار این مشکل نشوید بهتر است حتما با ۱ یا ۲ لیوان آب یا مایع دیگر خورده شود.

این قرص مانع از جذب داروهای خوراکی مثل سولفونیل اوره که داروی مخصوص دیابت است شود و تداخل دارویی ایجاد کند بنابراین پیشنهاد می شود ۱ ساعت قبل از خوردن گلوکومانان و حداقل ۴ ساعت بعد از خوردن آن خوداری کنید. این دارو چون مکمل کاهش وزن است اما به تنهای موثر نیست و عوامل دیگری به همراه آن باید رعایت شود و بهترین روش تغییر در شیوه زندگی کردن است فقط یک نکته از این دارو انتظار معجزه کردن نداشته باشید.

آشنایی با پودر لاغری گلوکومانان و موارد مصرف آن
آشنایی با پودر لاغری گلوکومانان و موارد مصرف آن

عوارض و منع مصرف پودر گلوکومانان

با داروهای ضد دیابت مانند سولفونیل اوره ممکن است تداخل دارویی پیدا کند بنابراین با فاصله زمانی در حدود ۴ ساعت مصرف شود. باید ۲ هفته قبل از عمل جراجی به طور کامل قطع شود چون ممکن است با کنترل قند خون در زمان جراحی و یا بعد از آن دچار تداخل شود.

از عوارض جانبی گلوکومانان این است که باعث کاهش قند خون می شود بنابراین اگر دچار بیماری دیابت هستید حتما در صورت مصرف این قرص قند خون را دقیقا چک کنید. در صورت شیردهی و یا بارداری زیر نظر پزشک باشد، دور از دسترس اطفال و نور خورشید و در جای خنک نگه داری شود. از عوارض نادر این قرص به دلیل وجود فیبر بالا ناراحتی هایی مانند نفخ، گاز و اسهال بروز پیدا کند و بیشتردر افرادی که غذاهای فراوری شده استفاده می کنند دیده می شود و اگر آب کمی با آن مصرف شود علایم ممکن است بیشتر شود زیرا آب در حرکت فیبر به وسیله دستگاه گوارش کمک می کند تا عمل هضم صحیح انجام شود.

قیمت پودر گلوکومانان

بهای خرید و قیمت پودر گلوکومانان با توجه به عوامل مختلفی متفاوت است ولی حدودا چیزی بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا