Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

هیدروکسی کلروکین چیست؟ از موارد و نحوه مصرف تا عوارض آن

هیدروکسی کلروکین یک داروی ضد روماتیسمی است. فعالیت سیستم ایمنی بدن را تنظیم می کند که ممکن است در برخی شرایط بیش فعال باشد. هیدروکسی کلروکین می‌تواند روند بیماری زمینه‌ای را اصلاح کند، نه اینکه فقط علائم را درمان کند. هیدروکسی کلروکین برای درمان و پیشگیری از بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ مورد مطالعه قرار گرفته است.

FDA مجوز استفاده اضطراری را در ۲۸ مارس ۲۰۲۰ تایید کرده بود تا توزیع هیدروکسی کلروکین را برای درمان بزرگسالان و نوجوانانی که حداقل ۱۱۰ پوند (۵۰ کیلوگرم) وزن دارند و به دلیل COVID-19 در بیمارستان بستری هستند، اما قادر به درمان نیستند، تأیید کرده است. شرکت در یک مطالعه بالینی با این حال، FDA این را در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۰ لغو کرد زیرا مطالعات بالینی نشان داد که این دارو بعید است برای درمان کووید-۱۹ در این بیماران موثر باشد و برخی عوارض جانبی جدی مانند ضربان قلب نامنظم گزارش شده است. نشریه جهان شیمی فیزیک از انواع داروها مانند دگزامتازون مطالب خوبی منتشر کرده است. در این مطلب شما را با داروی هیدروکسی کلروکین آشنا میکنیم.

هیدروکسی کلروکین چیست

هیدروکسی کلروکین برای پیشگیری یا درمان مالاریا ناشی از نیش پشه استفاده می شود. مرکز کنترل بیماری های ایالات متحده دستورالعمل ها و توصیه های مسافرتی به روز را برای پیشگیری و درمان مالاریا در نقاط مختلف جهان ارائه می دهد. قبل از سفر به مناطقی که مالاریا در آن رخ می دهد، آخرین اطلاعات را با پزشک خود در میان بگذارید. این دارو همچنین برای درمان برخی بیماری های خود ایمنی (لوپوس، آرتریت روماتوئید) استفاده می شود. این دارو متعلق به دسته ای از داروهای شناخته شده به عنوان داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری است. می تواند مشکلات پوستی در لوپوس را کاهش دهد و از تورم/درد در آرتریت جلوگیری کند. هیدروکسی کلروکین برای عفونت کروناویروس، که به عنوان COVID-19 نیز شناخته می شود، توصیه نمی شود، مگر اینکه در یک مطالعه ثبت نام کرده باشید.

کاربردهای هیدروکسی کلروکین

هیدروکسی کلروکین برای درمان مالاریا استفاده می شود. همچنین برای جلوگیری از عفونت مالاریا در مناطق یا مناطقی که مشخص است سایر داروها (کلروکین) ممکن است مؤثر نباشند، استفاده می شود. این دارو ممکن است برای درمان ویروس کرونا در برخی از بیماران بستری در بیمارستان نیز استفاده شود.

استفاده از این دارو به تنهایی یا همراه با سایر داروها (مانند آزیترومایسین) ممکن است خطر ابتلا به مشکلات ریتم قلب (مانند طولانی شدن QT، فیبریلاسیون بطنی، تاکی کاردی بطنی) را افزایش دهد. این دارو فقط باید برای COVID-19 در بیمارستان یا در طول آزمایشات بالینی استفاده شود. هیچ دارویی حاوی هیدروکسی کلروکین مصرف نکنید مگر اینکه پزشکتان تجویز کرده باشد.

هیدروکسی کلروکین متعلق به گروهی از داروهای معروف به ضد مالاریا است. این دارو با پیشگیری یا درمان مالاریا، یک عفونت گلبول قرمز خونی که از طریق نیش پشه منتقل می شود، عمل می کند. با این حال، این دارو برای درمان مالاریا شدید یا پیچیده استفاده نمی شود.

آن برای درمان لوپوس اریتماتوز دیسکوئید یا لوپوس اریتماتوی سیستمیک (SLE یا لوپوس) استفاده می شود. همچنین برای درمان آرتریت روماتوئید حاد و مزمن استفاده می شود.

کاربردهای دیگر هیدروکسی کلروکین

آن گاهی اوقات برای درمان پورفیری پوستی تاردا استفاده می شود.

هیدروکسی کلروکین چیست؟ از موارد و نحوه مصرف تا عوارض آن
هیدروکسی کلروکین چیست؟ از موارد و نحوه مصرف تا عوارض آن

زمان مصرف هیدروکسی کلروکین

آن به شکل قرص، همراه یا بعد از غذا مصرف می شود. پزشک در مورد دوز صحیح به شما توصیه می کند. معمولا شما با دوز کامل ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم در روز شروع می کنید و بعداً پزشک ممکن است این مقدار را کاهش دهد. هنگامی که وضعیت شما به خوبی کنترل می شود، ممکن است به شما توصیه شود که هیدروکسی کلروکین را فقط ۲ تا ۳ بار در هفته مصرف کنید.

نحوه استفاده از هیدروکسی کلروکین

این دارو را طبق دستور پزشک از طریق خوراکی مصرف کنید. قرص ها را به طور کامل ببلعید زیرا شکستن یا له شدن آنها ممکن است طعم تلخی به جا بگذارد.

برای پیشگیری از مالاریا، این دارو را طبق دستور پزشک خود به صورت خوراکی مصرف کنید، معمولا یک بار در هفته در همان روز هر هفته. برای کمک به یادآوری، تقویمی را علامت گذاری کنید. این دارو معمولاً ۱ تا ۲ هفته قبل از ورود به ناحیه مالاریا شروع می شود. مصرف آن را به صورت هفتگی در حالی که در آن ناحیه هستید و به مدت ۴ تا ۸ هفته پس از ترک منطقه یا طبق دستور پزشک ادامه دهید. برای درمان مالاریا از دستورات پزشک خود پیروی کنید.

برای لوپوس یا آرتریت روماتوئید، این دارو را طبق دستور پزشک، معمولا یک یا دو بار در روز از طریق خوراکی مصرف کنید. پزشک به تدریج دوز را افزایش میدهد. هنگامی که مدتی دارو را مصرف کردید و وضعیت شما بهبود یافت، پزشک ممکن است به شما دستور دهد که دوز خود را کاهش دهید تا زمانی که دوزی را پیدا کنید که با کمترین عوارض جانبی بهترین عملکرد را دارد.

اگر از داروی خاصی برای اسهال (کائولن) یا آنتی اسیدها (مانند هیدروکسید منیزیم/آلومینیوم) نیز استفاده می کنید، هیدروکسی کلروکین را حداقل ۴ ساعت قبل یا بعد از این محصولات مصرف کنید. این محصولات ممکن است با این دارو متصل شوند و از جذب کامل آن توسط بدن شما جلوگیری کنند.

قبل از مصرف هیدروکسی کلروکین

اگر به هیدروکسی کلروکین، کلروکین، پریماکین، کینین یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید.

به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی و محصولات گیاهی را مصرف می کنید یا قصد دارید مصرف کنید. استامینوفن را ذکر کنید. آزیترومایسین (زیتروماکس)؛ سایمتیدین (تاگامت)؛ سیکلوسپورین، دیگوکسین (لانوکسین)، انسولین و داروهای خوراکی برای دیابت؛ داروهایی برای تشنج مانند کاربامازپین (کارباترول، اپیتول، اکترو، تگرتول، تریل)، فنی توئین (دیلانتین، فنی تک)، یا والپروئیک اسید (دپاکن). داروهای خاص برای ضربان قلب نامنظم مانند آمیودارون (پاسرون)؛ متوترکسات؛ موکسی فلوکساسین؛ پرازیکوانتل و تاموکسیفن پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد یا شما را به دقت از نظر عوارض جانبی تحت نظر داشته باشد. بسیاری از داروهای دیگر نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند، بنابراین مطمئن شوید که پزشک خود را در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، حتی داروهایی که در این لیست وجود ندارند، مطلع کنید.

هیدروکسی کلروکین چیست؟ از موارد و نحوه مصرف تا عوارض آن
هیدروکسی کلروکین چیست؟ از موارد و نحوه مصرف تا عوارض آن

اگر آنتی اسید مصرف می کنید، آنها را ۴ ساعت قبل یا ۴ ساعت بعد از این دارو مصرف کنید. اگر آمپی سیلین مصرف می کنید، آن را حداقل ۲ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از هیدروکسی کلروکین مصرف کنید.

اگر بیماری کبدی، بیماری قلبی، طولانی شدن فاصله QTیک مشکل قلبی نادر که ممکن است باعث ضربان قلب نامنظم، غش یا مرگ ناگهانی شود)، ضربان قلب نامنظم، سطح پایین منیزیم یا پتاسیم در خون، پسوریازیس، پورفیری یا سایر اختلالات خونی، کمبود G-6-PD یک بیماری خونی ارثی، درماتیت (التهاب های پوستی)، تشنج، مشکلات بینایی، دیابت، مشکلات کلیوی، یا اگر مقدار زیادی الکل مصرف می کنید.

اگر در طول مصرف این دارو، کلروکین (آرالن)، یا پریماکین، تغییرات بینایی داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید یا در دوران شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در حین مصرف هیدروکسی کلروکین باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی هیدروکسی کلروکین

این دارو ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • دل درد
  • استفراغ
  • راش
  • مشکل در خواندن یا دیدن (کلمات، حروف یا قسمت هایی از اشیاء از دست رفته است)
  • حساسیت به نور
  • تاری دید
  • تغییرات در بینایی
  • دیدن جرقه های نور یا رگه ها
  • مشکل شنوایی
  • زنگ زدن در گوش
  • ضعف عضلانی
  • خونریزی یا کبودی غیر معمول
  • سفید شدن یا ریزش مو
  • تغییرات خلقی یا ذهنی
  • ضربان قلب نامنظم
  • خواب آلودگی
  • تشنج
  • کاهش هوشیاری یا از دست دادن هوشیاری

مصرف بیش از حد هیدروکسی کلروکین

در صورت مصرف بیش از حد، با خط اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • خواب آلودگی
  • اختلالات بینایی
  • تشنج
  • ضربان قلب نامنظم

تداخلات دارویی هیدروکسی کلروکین

تداخلات دارویی نحوه عملکرد داروهای را تغییر میدهد یا خطر عوارض جانبی را افزایش میدهد. این سند شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: پنی‌سیلامین، رمدسیویر.

بسیاری از داروها علاوه بر این دارو ممکن است بر ریتم قلب طولانی شدن QT تاثیر بگذارند. برخی از نمونه ها آمیودارون، آزیترومایسین، دیسوپیرامید، دروندارون، پیموزید، کینیدین و غیره هستند.

هیدروکسی کلروکین چیست؟ از موارد و نحوه مصرف تا عوارض آن
هیدروکسی کلروکین چیست؟ از موارد و نحوه مصرف تا عوارض آن

موارد احتیاط در مصرف هیدروکسی کلروکین

قبل از مصرف هیدروکسی کلروکین، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا به کلروکین؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید.

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به ویژه در مورد: یک مشکل آنزیمی خاص (کمبود گلوکز-۶-فسفات دهیدروژناز) ، مشکلات بینایی/چشمی، مشکلات شنوایی، بیماری کلیوی، بیماری کبد، مشکلات پوستی (مانند پسوریازیس)، اختلال خونی خاص (پورفیری)، تشنج.

اگر دیابت دارید، این محصول ممکن است بر قند خون شما تأثیر بگذارد. اگر علائم قند خون پایین را داشتید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید (به بخش عوارض جانبی مراجعه کنید). ممکن است پزشک شما نیاز به تنظیم داروهای دیابت، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی شما داشته باشد.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه شما شود. ماری جوانا (حشیش) شما را بیشتر سرگیجه میکند. رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید، یا کاری که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید تا زمانی که بتوانید آن را با خیال راحت انجام دهید.

قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

هیدروکسی کلروکین ممکن است باعث ایجاد شرایطی شود که بر ریتم قلب تاثیر می گذارد: طولانی شدن  QT ، طولانی شدن QT به ندرت می تواند باعث ضربان قلب سریع/نامنظم جدی (به ندرت کشنده) و سایر علائم (مانند سرگیجه شدید، غش) شود که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

قبل از استفاده از هیدروکسی کلروکین، پزشک یا داروساز خود را از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید و در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر مطلع کنید: مشکلات قلبی خاص (نارسایی قلبی، کندی ضربان قلب، طولانی شدن QT، سابقه خانوادگی مشکلات قلبی خاص.

سطوح پایین پتاسیم یا منیزیم خون خطر طولانی شدن QT را افزایش میدهد. این خطر ممکن است در صورت استفاده از داروهای خاص (مانند دیورتیک ها) یا شرایطی مانند تعریق شدید، اسهال یا استفراغ افزایش یابد. در مورد استفاده ایمن از هیدروکسی کلروکین با پزشک خود صحبت کنید.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه طولانی شدن QT حساس تر باشند.

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. خطرات و فواید آن را با پزشک خود در میان بگذارید. این دارو به شیر مادر منتقل می شود.

هیدروکسی کلروکین چقدر طول می کشد تا اثر کند

هیدروکسی کلروکین فورا کار نمی کند. ممکن است ۱۲ هفته یا بیشتر طول بکشد تا اینکه متوجه هیچ مزیتی شوید. از آنجایی که این یک درمان طولانی مدت است، مهم است که مصرف هیدروکسی کلروکین را ادامه دهید، مگر اینکه عوارض جانبی شدید داشته باشید:

حتی اگر در ابتدا به نظر نمی رسد کار کند

حتی زمانی که علائم شما بهبود می یابد (برای کمک به کنترل بیماری).

هیدروکسی کلروکین چیست؟ از موارد و نحوه مصرف تا عوارض آن
هیدروکسی کلروکین چیست؟ از موارد و نحوه مصرف تا عوارض آن

تاثیر هیدروکسی کلروکین بر سایر درمان ها

هیدروکسی کلروکین معمولا در کنار سایر داروهای اصلاح کننده بیماری از جمله متوترکسات – به ویژه برای آرتریت روماتوئید – استفاده می شود.

با این حال، برخی از داروها می توانند با هیدروکسی کلروکین تداخل داشته باشند. داروهای سوء هاضمه (به عنوان مثال، آنتی اسیدها از جمله برخی از داروهای بدون نسخه) می توانند جذب هیدروکسی کلروکین را متوقف کنند. توصیه می شود حداقل چهار ساعت پس از مصرف هیدروکسی کلروکین منتظر بمانید تا داروی سوء هاضمه را مصرف کنید.

هر داروی جدیدی را قبل از شروع با پزشک خود در میان بگذارید و اگر توسط کسی غیر از تیم مراقبت های بهداشتی معمول خود تحت درمان هستید، همیشه از هیدروکسی کلروکین استفاده می کنید.

برخی از انواع آنتی بیوتیک ها، به نام ماکرولیدها، ممکن است خطر مشکلات قلب یا گردش خون را در صورت مصرف در حین مصرف هیدروکسی کلروکین افزایش دهند. این داروها، که شامل آزیترومایسین، اریترومایسین و کلاریترومایسین می‌شوند، معمولاً در صورت مصرف هیدروکسی کلروکین تجویز نمی‌شوند.

در صورت نیاز می‌توانید از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا مسکن‌ها استفاده کنید، مگر اینکه پزشکتان توصیه دیگری کند.

داروهای بدون نسخه یا داروهای گیاهی را بدون مشورت با تیم مراقبت های بهداشتی خود مصرف نکنید.

واکسیناسیون و هیدروکسی کلروکین

زمانی که هیدروکسی کلروکین مصرف می‌کنید، می‌توانید واکسن‌هایی از جمله واکسن‌های زنده مانند تب زرد و زونا انجام دهید. حتی اگر هیدروکسی کلروکین یک داروی ضد مالاریا است، اگر به منطقه‌ای سفر می‌کنید که خطر ابتلا به مالاریا وجود دارد، تصور نکنید که از شما محافظت می‌کند. همیشه با یک متخصص مراقبت های بهداشتی بررسی کنید که چه اقدامات احتیاطی باید در برابر مالاریا انجام دهید.

بارداری و شیردهی: اگر قصد دارید بچه دار شوید، باردار شوید یا به فکر شیردهی هستید، پیشنهاد می کنیم داروی خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

شما همچنین می توانید در زمانی که هیدروکسی کلروکین مصرف می کنید شیر دهید. تقریبا هیچ یک از داروها به شیر مادر منتقل نمی شود و هیچ مدرکی وجود ندارد که تأثیری بر روی کودک داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا