Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آیا شکلات صبحانه نوتلا برای کودکان مفید است یا خیر؟

شکلات صبحانه نوتلا یک خوراکی کاملاً محبوب برای خوردن صبحانه و میان وعده است است.این شکلات فندقی به دلیل مرغوبیت و استفاده بسیار از مغذی جات در طرز تهیه آن بسیار طرفدار پیدا کرده است. در واقعیت، آنقدر این شکلات معروف است که وب سایت نوتلا ا دعا می کند که می توانید با شیشه های نوتلا تقریبا ۲ دور زمین را پر کنید!

فرانسوی ها بیشترین مصرف کننده این شکلات هستند و حدود ۷۵ درصد خانواده ها مشتری دائمی شکلات صبحانه نوتلا هستند. این دسر شکلاتی در منو اکثر بسیاری از سالن های غذاخوری است.

این محصول به صورت اسپری شکلاتی و فندقی به روش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا به عنوان رویه نان صبحانه، پنکیک و وافل استفاده می شود. علیرغم این واقعیت که نوتلا در حال حاضر به عنوان یک تاپینگ دسر نامگذاری شده است. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک در خصوص فواید و مزایای نوتلا و مضرات احتمالی آن صحبت می کنیم ، لطفاً با ما همراه باشید.

فواید شکلات صبحانه نوتلا

آیا شکلات صبحانه نوتلا برای کودکان مفید است یا خیر؟
آیا شکلات صبحانه نوتلا برای کودکان مفید است یا خیر؟

این واژه از دو کلمه nut به معنی فندق و ella حرف تعریف برای  کلمات مونث در ایتالیایی ساخته شده است. نوتلا مزایای بسیاری دارد و در بین میلیون ها انسان در سراسر این بخش محبوب است. از مزایای این شکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– طعمی کاملا منحصر به فرد دارد که هر فردی را مجذوب خود می کند. در صورتی که کودک نوپا یا بالغ هستید دیگر فرقی نمی کند. فقط کافی است یک بار این شکلات صبحانه را امتحان کنید تا طعم آن برای همیشه زیر مینای دندان شما باقی بماند.

– علاوه بر طعم بی نظیر، ظاهری شگفت انگیز دارد و شیشه آن بدون مشکل قابل حمل است. در نتیجه، هیچ مشکلی برای قرار دادن در سبد پیک نیک و سفر نخواهید داشت.

– از لحاظ ارزش تغذیه ای، حاوی مواد معدنی متنوعی از جمله فسفر و منیزیم است و از نظر ویتامین  شامل B12  و ویتامین E  ، است. برش های نان تست با لایه ای از این شکلات می تواند حدود ۲۱ درصد از نیاز روزانه ما به ویتامین E را تامین کند. این شکلات علاوه بر این حاوی آهن و عناصر مختلف است.

۲ قاشق غذاخوری نوتلا می تواند حدود ۴  درصد از نیاز روزانه ما را به آهن و کلسیم را تامین می کند. آهن به بدن کمک می دهد تا گلبول های قرمز تولید کند و برای سلامتی  دستگاه ایمنی بسیار مهم است. کلسیم همچنین  محافظ سلامت دندان ها و استخوان ها است و به همچنین برای کمک و تنظیم فشار خون  موثر است. تحقیقات که از سوی مرکز علمی دانشگاه ماری لند U. S. A. صورت گرفته، نشان می دهد که دریافت کلسیم کافی علاوه بر سرطان روده، خطر احتقان سلولی مغز را کاهش می دهد.

۲ قاشق غذاخوری نوتلا روی نان، می تواند ۱ گرم فیبر بدن  را تامین  کند که در واقع تقریباً چهار درصد از نیاز روزانه خانم ها و ۳ درصد از نیاز روزانه آقایان را به فیبر را تأمین می کند. فیبر باعث کاهش کلسترول خون می شود و آن را در یک محدوده معقولی نگه می دارد. در نتیجه، خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی را کاهش می دهند. بیمارانی که روزانه ۳۰ گرم فندق را به مدت ۴ هفته می خورند، مطابق با گزارشی که در سال ۲۰۱۱ در مجله منتشر شد، کلسترول خون را کاهش می دهند.

– نوتلا مانند هر شکلات تیره دیگری با افسردگی مبارزه می کند. اگر به هردلیلی دچار افسرگی شده اید و یا تحت تاثیر  استرس و فشار هستید، ۱ قاشق غذاخوری از این خمیر کاکائوی خوش طعم در روز کافی است تا به لطف منیزیم موجود در آن، لبخندبه لب های شما برگرداند.

بسیاری از مردم برای صبحانه کره با مربا را انتخاب می کنند. جدول زیر انرژی این ۳ ماده مغذی را مقایسه می کند:

مربا کره نوتلا هر ۱۰۰ گرم
۲۴۰ ۷۴۲ ۵۴۱ کالری
۰ ۸۲ ۳۱ چربی
۶۰ ۰ ۵۶ قند (گرم)
۰ ۱ ۵ پروتئین (گرم)

 

با این ارزیابی ، متوجه  می شوید که میزان کالری کره بیشتر از نوتلا است. هم چنین کره نسبت به نوتلا چربی بیشتری دارد. حقیقت این است که اسیدهای چرب موجود در کره بیشتر است و چربی خون را افزایش می دهد

۲ قاشق غذاخوری نوتلا دارای ۳.۵ گرم چربی اشباع  است . که معادل تقریباً ۱۸ درصد از مقدار مصرف روزانه است. توجه داشته باشید که هرچه میزان مصرف چربی های اشباع شده کاهش یابد، قلب شما سالم تر خواهد بود .

گفته می شود که مقدار شکر در نوتلا زیاد است، تقریباً ۵۶ درصد. دو قاشق غذاخوری این محصول از ۲۱ گرم قند یعنی معادل ۵ قاشق چایخوری شکر تشکیل شده است. متخصصان تغذیه به خانم ها توصیه می کند که بیش از ۶ قاشق چایخوری در روز مصرف نکنند. این مقدار برای آقایان به ۹ قاشق چایخوری محدود شده است. البته مصرف گهگاهی نوتلا دیگر ایجاد مشکل نخواهد کرد، اما بهتر است مقدار زیادی از این شکلات را نخورید، در این صورت از قند و چربی بیشتری بهره می گیرید.

ترکیبات شکلات نوتلا

آیا شکلات صبحانه نوتلا برای کودکان مفید است یا خیر؟
آیا شکلات صبحانه نوتلا برای کودکان مفید است یا خیر؟

شکر: بیشتر نوتلا شکر است. میزان قند نوتلا یا حاصل چغندرقند یا نیشکر است که البته بستگی به کشور سازنده دارد.

روغن پالم: روغن پالم نوعی روغن گیاهی است که از میوه درخت خرما به دست می آید. بافت کرمی نوتلا نیز به دلیل وجود روغن پالم است.

فندق: مواد تشکیل دهنده نوتلا از خمیر فندق ۱۰۰ درصد خالص استفاده می کنند. هر غذای نوتلا تقریباً ۵۰ عدد فندق شیرین شده دارد.

کاکائو: بیشتر دانه های کاکائویی که برای تهیه نوتلا استفاده می شود از غرب آفریقا می آید. دانه های کاکائو پس از فرآوری و تبدیل شدن به پودر کاکائو با سایر مواد ترکیب می شود تا طعم شکلات به دست آید.

شیرخشک بدون چربی: این ماده نتیجه نهایی حذف آب از شیر پاستوریزه بدون چربی است. شیر خشک ماندگاری بسیار بیشتری نسبت به شیر معمولی دارد و به نگهداری در یخچال  نیاز ندارد.

لسیتین سویا: لسیتین سویا یک ماده امولسیون کننده است، به همین دلیل از جدا شدن ترکیبات جلوگیری می کند و بافت صاف و منسجم نوتلا را حفظ می کند. این ماده چرب از دانه های سویا  به دست می آید و از جمله افزودنی های رایج به شمار می رود.

وانیلین: وانیلین یک ماده طعم دهنده است که در عصاره دانه وانیل مشاهده می شود، اما وانیلین مصنوعی در ترکیبات نوتلا استفاده می شود.

با وجود اینکه نوتلا در اصل به عنوان شکلات فندقی تبلیغ می شود، ولی  اگر به برچسب اطلاعات غذایی نوتلا دقت کنید، خواهید دید که شکر اولین ماده در لیست مواد آن است، زیرا ۵۷ درصد وزن نوتلا اساساً شکر است.

۲ قاشق غذاخوری نوتلا (۳۷ گرم)

کالری: ۲۰۰

چربی: ۱۲ گرم

شکر: ۲۱ گرم

پروتئین: ۲ گرم

کلسیم: ۴% شاخص نیاز روزانه (RDI)

آهن: ۴ درصد از شاخص نیاز روزانه (RDI)

درست است که نوتلا حاوی کلسیم و آهن نیز هست، اما در عوض کالری، چربی و قند موجود در این محصول به قدری بالاست که نوتلا ارزش غذایی کمی دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا