Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

انسولین اپیدرا چیست؟ عوارض، نحوه مصرف و قیمت آن

یکی از رایج ترین بیماری ها از گذشته تا کنون بیماری دیابت است. برای این بیماری انواع داروها تولید و تجویز می شود که از جمله آن ها می توان به انسولین اپیدرا اشاره کرد. امروز در نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با انسولین اپیدرا و نحوه مصرف آن آشنا کنیم. همچنین در این مقاله می توانید از عوارض و مزایای این داروی پر کاربرد نیز با خبر شوید.

لازم به ذکر است که در نشریه جهان شیمی می توانید مطالب سودمندی در رابطه با داروی انسولین و همچنین میوه آلو و فواید آن برای کنترل و درمان دیابت مطالعه نمایید. اگر شما هم در رابطه با کاربرد انسولین اپیدرا کنجکاو هستید، از شما دعوت می کنیم تا در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

دیابت چیست

پیش از اینکه بخواهیم اطلاعاتی از داروی مذکور به شما ارائه دهیم بهتر است کمی با بیماری دیابت آشنا شویم. دیابت را یک بیماری مزمن می دانند که در اثر اختلال در روند ترشح انسولین ایجاد می شود. انسولین یک هورمون است که به طور طبیعی توسط بدن ساخته شده و از غده پانکراس ترشح می شود. این هورمون طبیعی، میزان قند خون شما را تنظیم خواهد کرد.

اگر بخواهیم روند اثرگذاری انسولین را شرح دهیم باید به شرح فرایند غذا خوردن بپردازیم. هنگامی که شما غذا را می جوید، ذرات غذا ریز شده و به داخل معده راه می یابد. در طول فرایند هضم غذا، گلوکز وارد جریان خون می شود. در این مرحله کار انسولین آغاز خواهد شد. انسولین گلوکز را از جریان خون گرفته و وارد سلول هایی می کند که مسئولیت تجزیه و تبدیل آن به سوخت را بر عهده دارند.

بیماری که دچار دیابت باشد، انسولین کافی در بدنش تولید نمی شود و یا انسولین در مسیر دریافت گلوکز عملکرد مناسبی از خود نشان نمی دهد. در چنین شرایطی بیمار دچار افزایش قند خون بیش از حد نرمال خواهد شد که به هایپرگلیسمی معروف است.

سه دلیل اصلی دیابت

دیابت دو نوع دارد که با نام های دیابت نوع یک و دیابت نوع دو شناخته می شوند. دلایلی که منجر به ابتلا به دیابت نوع یک یا نوع دو می شوند متفاوت هستند.

در دیابت نوع یک، پانکراس بیمار به طور کلی انسولین تولید نمی کند.

اما در دیابت نوع دو، پانکراس انسولین تولید می کند اما میزان آن کافی نیست و یا اینکه انسولین تولید شده عملکرد مناسبی از خود ارائه نمی دهد.

یک نوع دیابت دیگر نیز وجود دارد که به دیابت بارداری معروف است. در این نوع دیابت که تنها مادران باردار به آن دچار می شوند، انسولین تاثیر کمتری از خود نشان می دهد.

انسولین اپیدرا چیست؟ عوارض، نحوه مصرف و قیمت آن

نشانه های دیابت

حالا که با بیماری دیابت و انواع آن آشنا شدیم، بهتر است با نشانه های رایج این بیماری نیز آشنا شویم تا در صورت مشاهده آن ها هر چه سریع تر برای درمان اقدام نماییم.

در دیابت نوع یک، آغاز بیماری معمولا بسیار سریع است و نشانه ها با شدت بیشتری نمایان خواهند شد.

دیابت نوع دو معمولا نشانه هایی خفیف دارد که به مرور زمان نمایان خواهند شد. در برخی موارد حتی این علائم به درستی نمایان نمی شوند و بیماری نهفته باقی می ماند.

به طور کلی نشانه های رایج در هر دو نوع دیابت به شرح زیر گزارش شده است:

تکرر ادرار

تشنگی شدید

افزایش گرسنگی

خستگی

فقدان علاقه و تمرکز

احساس گزگز یا کرختی در دست ها یا پاها

تاری دید

عفونت های مکرر

استفراغ و درد معده، که معمولا با علائم آنفولانزا اشتباه گرفته می شود

در صورتی که این علائم در شما وجود دارد اما شک دارید که مربوط به دیابت است یا خیر، حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

یکی از راه های درمانی که پزشک برای درمان دیابت به بیمار پیشنهاد می دهد، استفاده از انسولین اپیدرا است. در ادامه این مطلب شما را با این نوع انسولین آشنا خواهیم کرد.

انسولین اپیدرا چیست

انسولین اپیدرا یک نوع انسولین سریع الاثر است. از این نوع انسولین برای درمان دیابت در بزرگسالان و کودکان استفاده می شود. با این حال هنوز تحقیقات کاملی مبنی بر اثربخشی این دارو برای کنترل قند خون در کودکان کمتر از ۴ سال که به دیابت نوع یک مبتلا هستند در دسترس نیست.

از همین رو، توصیه شده است که انسولین اپیدرا برای این دسته از کودکان مصرف نشود یا مصرف آن حتما زیر نظر پزشک باشد.

تحقیقات همچنین نشان می دهند که استفاده از انسولین اپیدرا برای زنان شیرده و باردار هنوز تایید نشده و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

انسولین اپیدرا در حقیقت آنالوگ انسولین است که اثر آن مشابه انسولین انسانی گزارش شده است. برای مثال، در هنگام تزریق یک واحد انسولین اپیدرا شاهد کاهش گلوکز خون به اندازه یک واحد انسولین انسانی در بیمار خواهیم بود.

انسولین اپیدرا در صورتی که به طریق زیر جلدی تزریق شود، زودتر اثربخشی خود را نمایان خواهد کرد؛ با این حال در مقایسه با انسولین انسانی مدت زمان باقی ماندن اثر آن کوتاه تر است.

انسولین اپیدرا چیست؟ عوارض، نحوه مصرف و قیمت آن
انسولین اپیدرا چیست؟ عوارض، نحوه مصرف و قیمت آن

نحوه استفاده از انسولین اپیدرا

به توصیه پزشکان، انسولین اپیدرا باید در زمان صرف غذا و یا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه پس از شروع غذا تزریق شود. معمولا این انسولین همراه با یک انسولین متوسط اثر یا طولانی اثر دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

بهتر است نحوه صحیح تزریق این دارو توسط پزشک، پرستار یا داروساز به بیمار آموزش داده شود. تزریق این آمپول قلمی بسیار ساده بوده و توسط خود بیمار نیز قابل انجام است. همچنین به دلیل برخورداری از سوزنی بسیار ریز، بیمار دردی در هنگام تزریق احساس نخواهد کرد.

در صورتی که حالت های قند خون بسیار پایین و یا حساسیت به انسولین در بیمار مشاهده شود، مصرف انسولین اپیدرا باید متوقف شده و به پزشک اطلاع داده شود.

از جمله نکات مهمی که در استفاده از این انسولین باید به آن توجه شود این است که قلم انسولین اپیدرا برای یک بیمار بوده و نباید با بیمار دیگر به اشتراک گذاشته شود؛ در صورتی که این مورد بسیار مهم رعایت نشود، خطر انتقال عفونت از بدنی به بدن دیگر افزایش خواهد یافت.

محل تزریق انسولین اپیدرا

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، این نوع انسولین به صورت زیر جلدی تزریق می شود. از جمله نقاطی که بیمار می تواند انسولین اپیدرا را در آن تزریق کند، می توان به ناحیه دیواره شکم (دور ناف)، روی ران و بالای بازو اشاره کرد. در شکل زیر نواحی خاصی از بدن که برای تزریق انسولین اپیدرا مناسب هستند با رنگ قرمز مشخص شده است.

انسولین اپیدرا چیست؟ عوارض، نحوه مصرف و قیمت آن
انسولین اپیدرا چیست؟ عوارض، نحوه مصرف و قیمت آن

برای اینکه محل تزریق شما دچار درد یا تورم نشود، بهتر است برای هر بار تزریق یک ناحیه را در نظر بگیرید و به صورت چرخشی آن را تغییر دهید. اگر نحوه تزریق به درستی انجام شده و چرخشی صورت پذیرد، خطر ابتلا به لیپودیستروفی یا پوست حفره دار و ضخیم و همچنین آمیلوئیدوز موضعی پوستی یا همان پوست با توده در محل تزریق کاهش خواهد یافت.

در نظر داشته باشید که اگر پوست بیمار دچار مشکلاتی نظیر شکاف خوردگی، کبودی، زخم و آسیب است، از تزریق در آن محل جلوگیری شود.

در شکل زیر می توانید نحوه تزریق چرخشی را مشاهده نمایید.

انسولین اپیدرا چیست؟ عوارض، نحوه مصرف و قیمت آن
انسولین اپیدرا چیست؟ عوارض، نحوه مصرف و قیمت آن

البته لازم به ذکر است که به طور علمی تر تزریق این نوع انسولین به دو روش انجام می شود که به شرح زیر برای بیماران توضیح داده خواهد شد:

تزریق با پمپ تزریق بیرونی

تزریق انسولین اپیدرا به صورت زیر جلدی، از طریق پمپ انسولین ممکن است در شکم انجام شود. توجه به این نکته الزامی است که در پمپ انسولین بیرونی، نباید انسولین ترکیب شده یا رقیق شود.

در این روش هم محل تزریق هر بار باید به صورتی چرخشی تعیین شود تا خطر لیپودیستروفی کاهش یابد.

تنظیم برنامه اولیه پمپ تزریق انسولین بیرونی باید بر اساس دوز مورد نیاز روزانه بیمار در رژیم پیشین او تعیین شود.

تزریق درون رگی

تزریق درون رگی انسولین اپیدرا، حتما باید تحت نظارت دقیق پزشک و کنترل قند و پتاسیم خون انجام شود تا از افت قند خون یا افت پتاسیم خون جلوگیری شود.

بهتر است نحوه این نوع تزریق حتما توسط پزشک، پرستار یا داروساز آموزش داده شود.

عوارض تزریق درون رگی انسولین اپیدرا

هنگامی که انسولین اپیدرا به صورت درون رگی تزریق می شود، پتاسیم و گلوکز باید به دقت نظارت شوند تا از افت شدید قند خون و افت پتاسیم خون پیشگیری به عمل آید.

حتما به خاطر داشته باشید که هرگز در تزریق درون رگ، انسولین اپیدرا را با انسولین های دیگر ترکیب نکنید. در این نوع تزریق  فقط می توانید اپیدرا را با محلول سالین یعنی درصد مشخصی آب نمک رقیق نمایید.

موارد احتیاطی در استفاده از انسولین اپیدرا

در صورتی که شما و یا اطرافیانتان ملزم به استفاده از انسولین اپیدرا برای درمان بیماری خود شده اید، بهتر است به نکات ایمنی و مهمی که در ادامه برای شما توضیح داده ایم دقت نمایید:

پیش از شروع مصرف انسولین اپیدرا، تمامی بیماری های خود را به پزشک مربوطه اطلاع دهید. این موضوع سبب می شود تا پزشک تصمیم گیری درستی در رابطه با تجویز این دارو و دوز مصرفی آن داشته باشد. از جمله بیماری هایی که حتما باید به پزشک اطلاع داده شود می توان به انواع بیماری های کبدی یا سابقه آن اشاره کرد.

یکی دیگر از نکات مهمی که باید به پزشک اطلاع داده شود، باردار بودن، قصد باردار شدن و یا گذراندن دوران شردهی است. پیش تر توضیح دادیم که هنوز اطلاعات کامل و صحیحی از نوع اثر گذاری این دارو در زمان بارداری و شیردهی در دسترس نیست؛ بنابراین بهتر است حتما این موضوع را به پزشک اطلاع دهید تا در صورت لزوم این دارو با داروی مشابهی که برای شرایط بیمار مناسب تر است جایگزین شود.

لازم به ذکر است که استفاده از برخی داروها به طور همزمان می تواند مشکلات جدی برای بیمار ایجاد کند. در رابطه با انسولین اپیدرا در صورتی که شما از قرص تیازولیدیندیونز استفاده می کنید، در صورت استفاده همزمان با این نوع انسولین قطعا دچار مشکلات قلبی خواهید شد حتی اگر به طور کلی نارسایی قلبی نداشته باشید. بنابراین پیش از اینکه درمان با انسولین اپیدرا را آغاز نمایید بهتر است لیست کاملی از داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک مربوطه قرار دهید.

در صورتی که دچار بیماری های قلبی هستید، پزشک خود را حتما مطلع نمایید.

نکات ضروری

در بخشی جداگانه به توضیح عوارض جانبی حاصل از تزریق انسولین اپیدرا خواهیم پرداخت اما در این قسمت به شما هشدار می دهیم که مشاهده هر گونه علائم غیر معمول نظیر تنگی نفس، افزایش وزن ناگهانی و تورم مچ پا را جدی گرفته و به اورژانس مراجعه نمایید.

در تمام طول مدتی که از انسولین اپیدرا استفاده می کنید، حتما قند خون خود را چک کنید و در صورت بروز نوسانات ناگهانی پزشک مربوطه را مطلع نمایید.

حتما توجه کنید که بدون مشورت با پزشک دوز مصرفی را تغییر ندهید.

یکی از مهم ترین نکاتی که در هنگام مصرف انسولین اپیدرا باید به آن توجه کنید رنگ محلول درون قلم و شفافیت آن است. محلول درون قلم انسولین اپیدرا باید حتما شفاف و بی رنگ باشد و ذرات ریز در آن دیده نشود. در صورتی که این شرایط طبیعی نبود از مصرف قلم انسولین خودداری نمایید.

از آنجایی که مصرف این انسولین قند خون بیمار را کاهش می دهد، تا زمانی که بیمار به تعادل نرسیده است نباید با ماشین آلات خطرناک کار کند و یا رانندگی نماید.

در زمانی که تحت درمان با انسولین اپیدرا هستید از مصرف نوشیدنی های الکی خودداری نمایید.

حتما دقت کنید که پمپ تزریق زیر جلدی پیوسته اپیدرا نباید هنگام استفاده در پمپ تزریق انسولین خارجی (بیرون از بدن)، ترکیب شده یا رقیق شود.

تزریق داخل رگی تنها باید تحت نظر دقیق پزشک و نظارت دقیق بر قند و پتاسیم خون صورت پذیرد.

توجه کنید که مقدار نیاز به انسولین در شرایط ابتلا به بیماری های خاص، استرس، تغییر در میزان فعالیت، الگوی خوردن یا مصرف داروهای دیگر ممکن است تغییر یابد.

انسولین اپیدرا چیست؟ عوارض، نحوه مصرف و قیمت آن
انسولین اپیدرا چیست؟ عوارض، نحوه مصرف و قیمت آن

عوارض انسولین اپیدرا

در این بخش از مقاله قصد داریم تا شما را با عوارض جانبی انسولین اپیدرا آشنا کنیم. از جمله شایع ترین عوارضی که در حین مصرف این قلم انسولین گزارش شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضربان سریع قلب

سبکی سر

افزایش وزن

تورم در دست یا پا

تنگی نفس

گرفتگی عضلات پا

یبوست

ضربان نا منظم قلب

تشنگی

افزایش ادرار

بی حسی یا سوزن سوزن شدن در اندام ها

ضعف عضلانی

احساس لنگیدن

عوارض جدی

مصرف انسولین اپیدرا می تواند باعث بروز عوارض جانبی جدی تری به شرح زیر شود:

قند خون پایین یا هیپوگلیسمی: علائم و نشانه های کاهش قند خون معمولا به صورت سرگیجه یا سبکی سر، تعریق، گیجی، سردرد، تاری دید، مشکل در گفتار، لرزش، ضربان قلب سریع، اضطراب، تحریک پذیری یا تغییرات خلقی و گرسنگی نمایان خواهند شد.

واکنش های آلرژیک شدید: در موارد نادر مصرف انسولین اپیدرا می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک شود. در صورت بروز این علائم به سرعت به بخش فوریت های پزشکی بیمارستان مراجعه نمایید. از جمله این علائم می توان به بثورات پوستی در کل بدن، تنگی نفس و یا مشکل در تنفس، نبض سریع، تعریق یا احساس ضعف اشاره کرد.

پتاسیم پایین در خون یا هیپوکالمی: در تمام طول مدتی که بیمار انسولین اپیدرا را مصرف می کند، پزشک باید باید میزان پتاسیم خون بیمار را به دقت تحت نظر داشته باشد. هیپوکالمی در صورتی که درمان نشود منجر به فلج تنفسی، آریتمی بطنی و مرگ خواهد شد.  بنابراین در بیمارانی که بیشتر ممکن است دچار افت پتاسیم شوند باید انسولین با احتیاط مصرف شود. برخی از این بیماران عبارتند از:

بیمارانی که داروهای کاهش پتاسیم مصرف می کنند

کسانی که داروهای حساس به غلظت پتاسیم سرم خون مصرف می کنند

اختلال کلیه یا کبد: نظارت منظم بر گلوکز خون و کاهش دوز انسولین در بیمارانی که اختلال کلیه یا کبد دارند ضروری است. این افراد باید تحت نظارت پزشک باشند تا هر تغییری که در برنامه درمانی شان لازم است به موقع ایجاد شود.

عوارض خطرناک

در صورتی که بعد از مصرف انسولین اپیدرا با عوارض زیر رو به رو شدید، حتما به اورژانس مراجعه نمایید:

مشکل در تنفس

تنگی نفس

ضربان قلب سریع

تورم صورت و زبان یا گلو

تعریق

خواب آلودگی شدید

سرگیجه

ایجاد لیپودیستروفی یا کبودی در محل تزریق

جایگزین انسولین اپیدرا

در صورتی که بیمار به انسولین اپیدرا حساسیت داشته باشد یا به دلایلی نتواند از آن برای درمان بیماری خود استفاده نماید، پزشک موظف است تا دارویی جایگزین تجویز نماید. یکی از این داروهای جایگزین، انسولین Fiasp است. این نوع انسولین عملکردی مشابه با اپیدرا در بدن از خود نشان می دهد. هر دوی این انسولین ها به سرعت قند خون را کاهش داده و برای کنترل قند خون بالا بسیار مناسب هستند.

انسولین اپیدرا چیست؟ عوارض، نحوه مصرف و قیمت آن
انسولین اپیدرا چیست؟ عوارض، نحوه مصرف و قیمت آن

تفاوت انسولین نوروپید با انسولین اپیدرا

انواع انسولین در بازار زیاد است. یکی از این انواع، انسولین نوروپید بوده که مصرف آن بسیار رایج است. از همین رو بسیاری از بیماران به دنبال این هستند که تفاوت آن را با انسولین اپیدرا بدانند.

انسولین نوروپید نوعی دیگر از انسولین است که باید قبل از غذا مورد استفاده قرار گیرد. طبق تحقیقات انجام شده، اثر انسولین نوروپید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه پس از تزریق آغاز شده و اوج اثربخشی آن ۶۰ تا ۹۰ دقیقه است. همچنین این نوع انسولین به مدت ۴ تا ۵ ساعت در بدن اثر دارد. به گفته پزشکان اوج اثر بخشی این انسولین ۳۰ دقیقه تا ۱ یا ۲ ساعت بعد از غذا ظاهر خواهد شد.

دوز مصرفی انسولین اپیدرا

دوز مصرفی انسولین اپیدرا با توجه به نیازهای هر بیمار و شرایط بدنی او تنظیم خواهد شد. از همین رو، نظارت بر قند خون در همه بیمارانی که انسولین تزریق می نمایند، بسیار حائز اهمیت است. کل مقدار انسولین مورد نیاز روزانه ممکن است متغیر باشد با این حال معمولا بین نیم تا یک واحد به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بیمار در روز باید تزریق شود.

موارد منع مصرف

در دوره های افت شدید قند خون نباید انسولین اپیدرا تزریق شود.

در صورت مشاهده عوارض شدید، حساسیت به انسولین اپیدرا یا سابقه حساسیت به اجزای سازنده این انسولین نباید آن را تزریق کرد.

زمان دور انداختن انسولین اپیدرا

طبق پژوهش های آزمایشگاهی انجام شده، انسولین اپیدرا داخل مخزن باید حداقل هر ۴۸ ساعت یک بار عوض شود؛ زیرا مشخص شده که پس از این مدت، دارو رو به فساد و تخریب می گذارد.

انسولین اپیدرا نباید در معرض دمای بالای ۳۷ درجه سانتیگراد قرار گیرد.

همانطور که بالاتر اشاره کردیم اگر انسولین خراب شود یعنی تغییر رنگ دهد و یا ذرات ریزی داخل ان مشاهده شود باید دور انداخته شود.

تنظیم و تغییر دوز انسولین اپیدرا

تنظیم دوز و نظارت بر قند خون برای افرادی که تحت درمان با هر نوع انسولین هستند ضروری است. به همین دلیل توجه به نکات زیر ضروری است:

تغییر از یک رژیم انسولین به گونه ی انسولینی دیگر باید با احتیاط و تنها تحت نظارت پزشک انجام شود.

همچنین تغییر قدرت، نوع یا برند انسولین (شرکت سازنده) و یا روش تزریق ممکن است منجر به تغییر در نیاز دوز انسولین شود.

درمان ضد دیابتی خوراکی مکمل ممکن است برای تنظیم قند خون از سوی پزشک توصیه شود.

زمان نیاز به تزریق انسولین اپیدرا ممکن است در افراد مختلف یا همان فرد در شرایط مختلف متفاوت شود.

کسانی که تحرک و فعالیت بدنی شان یا برنامه غذایی شان تغییر کرده است ممکن است نیاز به تنظیم دوز انسولین داشته باشند.

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، بیماران دیابت باید مراقب افت قند خون یا هیپوگلیسمی باشند.

افت قند خون یا هیپوگلیسمی در بیماران دیابت

از آنجایی که این عارضه بسیار شایع، خیلی مهم است، بخشی از مقاله را به توضیح دقیق تر این شرایط اختصاص داده ایم.

جهت کاهش خطر افت قند خون در بیماران دیابتی، باید به درستی به آن ها آموزش داده شود تا بتوانند افت قند خون شدید را به درستی تشیخص دهند تا به درستی آن را کنترل نمایند.

افت شدید قند خون ممکن است منجر به بیهوشی و یا تشنج شود. بروز این علائم می تواند منجر به اختلال دائمی یا موقتی در عملکرد مغز شده و یا حتی منجر به مرگ بیمار شود.

در شرایطی که بیمار دچار افت شدید قند خون شود، باید تزریق گلوکز یا استفاده از گلوکاگون انجام شود.

زمان بندی افت قند خون معمولا مدت زمان اثر انسولین را به نمایش خواهد گذاشت.

عوامل دیگری مانند موارد زیر ممکن است خطر افت قند خون را افزایش دهند:

تغییر مقدار غذایی که میخورید یا زمان غذا خوردن

محل تزریق

تحریک یا ورزش

داروهای دیگری که بیمار مصرف می کند

انسولین اپیدرا چیست؟ عوارض، نحوه مصرف و قیمت آن
انسولین اپیدرا چیست؟ عوارض، نحوه مصرف و قیمت آن

کاهش کارایی در ترکیب با انسولین های دیگر

همانطور که گفتیم ممکن است برای دستیابی به نتایج بهتر، انسولین اپیدرا با انسولین های دیگر ترکیب شود. در این شرایط در صورتی که انسولین اپیدرا برای تزریق زیر جلدی مصرف می شود نباید با انسولینی به جز انسولین ان پی اچ ترکیب شود.

در صورتی که انسولین اپیدرا قرار است با انسولین ان پی اچ ترکیب شود، باید ابتدا اپیدرا وارد سرنگ شود. تزریق باید بلافاصله پس از مخلوط کردن انسولین ها انجام شود. انسولین اپیدرا در هنگام مصرف درون رگی و یا پمپ تزریق، نباید با انسولین های دیگر ترکیب شود.

در تزریق درون رگی، انسولین اپیدرا تنها باید با کلرید سدیم ۰.۹ درصد ترکیب شود. کارایی و ایمنی اپیدرای ترکیب شده با انسولین های دیگر یا رقیق شده، در روش تزریق با پمپ تزریق زیر جلدی مشخص نشده است.

خرابی پمپ تزریق زیر جلدی انسولین و افت قند و یا کتوز

در شرایطی که انسولین اپیدرا با پمپ تزریق زیر جلدی که در خارج از بدن قرار دارد به بدن بیمار دیابتی تزریق می شود، نباید رقیق شده یا با انسولین های دیگر ترکیب شود.

اختلال در عملکرد پمپ تزریق یا خراب شدن انسولین می تواند به سرعت منجر به افت قند خون و کتوز شود. در نتیجه تشخیص فوری این مشکل و اصلاح عامل افت قند خون یا کتوز بسیار مهم است. ممکن است برای این افراد تزریق های موقتی زیر جلدی تجویز شود.

کسانی که از درمان پمپ تزریق پیوسته انسولین استفاده می کنند، باید درست و دقیق آموزش ببینند که بتوانند تزریق انسولین را در صورت لزوم انجام دهند.

تداخل دارویی با انسولین اپیدرا

برخی از داروها ممکن است نیاز به انسولین را کم و زیاد کنند. در این شرایط خطر افت قند خون یا بالا رفتن قند خون برای بیمار افزایش خواهد یافت. لذا لیست داروهای مصرفی خود را به پزشک مربوط ارائه دهید.

قیمت انسولین اپیدرا

به دلیل نوسانات قیمتی این نوع دارو و همچنین کمیاب بودن آن ها برای برهه های زمانی مختلف، برای اطلاع از قیمت انسولین اپیدرا باید به داروخانه های معتبر سراسر کشور مراجعه نمایید.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: میوه گریپ فروت

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا