Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

واکسن گارداسیل (Gardasil) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

سرطان دهانه رحم با ویروس پاپیلومای انسانی HPV ارتباط دارد. ایمن سازی گسترده با واکسن گارداسیل می تواند سرطان دهانه رحم و سایر سرطان های ناشی از HPV را در سراسر جهان کاهش دهد. در نشریه جهان شیمی فیزیک از داروها و بیماریهای متفاوتی مقالاتی منتشر شده است. در این مطلب شما را با واکسن گارداسیل آشنا میکنیم.

فهرست مطالب

واکسن گارداسیل چیست

هرکسی که به ترکیبات واکسن گارداسیل یا GARDASIL 9:  واکسن چهار ظرفیتی ویروس پاپیلوم انسانی (نوع ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸)، نوترکیب حساسیت دارد، از جمله آنهایی که شدیدا به مخمر حساسیت دارند، نباید واکسن گارداسیل را دریافت کنند. واکسن گارداسیل ۹ در زنانی که می دانستند باردار هستند مورد مطالعه قرار نگرفت. به دختران و پسران ۱۲ تا ۱۳ ساله (متولدین پس از ۱ سپتامبر ۲۰۰۶) واکسن گارداسیل به عنوان بخشی از برنامه واکسیناسیون ارائه می شود.

 

واکسن گارداسیل به محافظت در برابر سرطان های ناشی از HPV کمک می کند، از جمله:

  • سرطان دهانه رحم
  • برخی از سرطان های دهان و گلو (سر و گردن)
  • برخی از سرطان های ناحیه مقعد و تناسلی
  • همچنین به محافظت در برابر زگیل تناسلی کمک می کند.

در انگلستان، دختران و پسران ۱۲ تا ۱۳ ساله به طور معمول اولین واکسن گارداسیل را هنگامی که در سال ۸ مدرسه هستند، ارائه می کنند. دوز دوم ۶ تا ۲۴ ماه پس از اولین دوز ارائه می شود.

انواع واکسن گارداسیل

سه نوع واکسن در آمریکا تایید شده و عبارتند از: گارداسیل، گارداسیل ۹ و سرواریکس. گارداسیل ۹ در برابر ۹ نوع HPV محافظت می کند: ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸. در بین آنها، انواع ۱۶ و ۱۸ علت اکثر سرطان های دهانه رحم در بریتانیا (بیش از ۸۰٪) است. . انواع ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ باعث ۱۵ درصد بیشتر سرطان های دهانه رحم می شوند.

واکسن گارداسیل (Gardasil) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
واکسن گارداسیل (Gardasil) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

واکسن گارداسیل چه می کند

گونه های مختلف HPV از طریق تماس جنسی پخش می شوند و با اکثر موارد سرطان دهانه رحم مرتبط هستند. واکسن گارداسیل یک واکسن HPV است که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید شده است و هم برای دختران و هم برای پسران قابل استفاده است.

این واکسن می تواند از اکثر موارد سرطان دهانه رحم پیشگیری کند اگر واکسن قبل از قرار گرفتن دختران یا زنان در معرض ویروس تزریق شود. این واکسن می تواند از سرطان واژن و فرج نیز پیشگیری کند. علاوه بر این، این واکسن می تواند از زگیل تناسلی، سرطان مقعد و سرطان دهان، گلو، سر و گردن در زنان و مردان جلوگیری کند.

در تئوری، واکسیناسیون پسران در برابر انواع HPV مرتبط با سرطان دهانه رحم نیز ممکن است با کاهش احتمال انتقال به محافظت از دختران در برابر ویروس کمک کند.

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV چیست

HPV نامی است که به گروه بسیار رایجی از ویروس ها داده شده است. انواع مختلفی از HPV وجود دارد که برخی از آنها را پرخطر می‌نامند زیرا با ایجاد سرطان‌هایی مانند سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد، سرطان‌های تناسلی و سرطان‌های سر و گردن مرتبط هستند. انواع دیگر می توانند باعث ایجاد شرایطی مانند زگیل یا وروکاس شوند. انواع پرخطر HPV را می توان در بیش از ۹۹ درصد از سرطان های دهانه رحم یافت. همچنین ارتباط معنی داری بین HPV و برخی از سرطان های مقعد و تناسلی و سرطان های سر و گردن وجود دارد. عفونت‌های HPV هیچ علامتی ندارد.

عوارض جانبی شامل درد، تورم، قرمزی، خارش، کبودی، خونریزی، و توده در محل تزریق، سردرد، تب، حالت تهوع و سرگیجه است. غش می تواند پس از دریافت واکسن گارداسیل اتفاق بیفتد. گاهی اوقات افرادی که غش می کنند می توانند سقوط کنند و به خود آسیب برسانند. به همین دلیل، متخصص مراقبت های بهداشتی شما ممکن است از شما یا فرزندتان بخواهد که به مدت ۱۵ دقیقه پس از دریافت واکسن گارداسیل شما یا فرزندتان بنشینید یا دراز بکشید. برخی از افرادی که غش می کنند ممکن است بلرزند یا سفت شوند.

انواع مختلف HPV چیست و چه کاری انجام می دهد

بیش از ۱۰۰ نوع مختلف HPV وجود دارد و حدود ۴۰ نوع آن بر ناحیه تناسلی تاثیر می گذارد.

HPV بسیار شایع است و می تواند از طریق هر نوع تماس جنسی با فرد دیگری که قبلا به آن مبتلا شده است، مبتلا شود.

اکثر افراد در مقطعی از زندگی خود به عفونت HPV مبتلا می شوند و بدن آنها به طور طبیعی بدون درمان از شر آن خلاص می شود.

اما برخی از افراد مبتلا به یک نوع پرخطر HPV قادر به پاکسازی آن نیستند.

با گذشت زمان، این می تواند باعث رشد غیر طبیعی بافت و همچنین تغییرات دیگری شود که در صورت عدم درمان می تواند منجر به سرطان شود.

انواع پرخطر HPV با انواع مختلف سرطان مرتبط هستند، از جمله:

  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان واژن
  • سرطان فرج
  • سرطان مقعد
  • سرطان آلت تناسلی
  • برخی از سرطان های سر و گردن

عفونت با انواع دیگر HPV ممکن است باعث شود:

زگیل تناسلی – رشد کوچک یا تغییرات پوستی در ناحیه تناسلی یا مقعد یا اطراف آن. آنها شایع ترین عفونت مقاربتی ویروسی در بریتانیا هستند

زگیل های پوستی و وروکا – نه در ناحیه تناسلی

زگیل روی جعبه صدا یا تارهای صوتی (پاپیلوم حنجره)

واکسن گارداسیل (Gardasil) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
واکسن گارداسیل (Gardasil) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

واکسن گارداسیل ۹ در ایران

گارداسیل واکسنی است که از سن ۹ سالگی برای پیشگیری از موارد زیر استفاده می شود:

ضایعات پیش بدخیم تناسلی (سرویکس، فرج و واژن)، ضایعات مقعدی پیش بدخیم، سرطان های دهانه رحم و سرطان مقعد که علت آن مربوط به انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی انکوژن است.

زگیل تناسلی که علت آن مربوط به انواع خاص HPV است.

میزان و روش مصرف واکسن گارداسیل

افراد ۹ تا ۱۳ سال:

گارداسیل را می توان طبق یک برنامه دو دوز (۰.۵ میلی لیتر در ۰، ۶ ماهگی) تجویز کرد.

اگر دوز دوم واکسن زودتر از ۶ ماه پس از اولین دوز تزریق شود، همیشه باید دوز سوم تزریق شود.

از طرف دیگر، گارداسیل را می توان طبق یک برنامه ۳ دوز (۰.۵ میلی لیتر در ۰، ۲، ۶ ماه) تجویز کرد. دوز دوم باید حداقل یک ماه پس از دوز اول و دوز سوم باید حداقل ۳ ماه پس از دوز دوم تجویز شود. هر سه دوز باید در یک دوره ۱ ساله داده شود.

افراد ۱۴ سال به بالا:

گارداسیل باید طبق یک برنامه ۳ دوز (۰.۵ میلی لیتر در ۰، ۲، ۶ ماه) تجویز شود.

دوز دوم باید حداقل یک ماه پس از دوز اول و دوز سوم باید حداقل ۳ ماه پس از دوز دوم تجویز شود. هر سه دوز باید در یک دوره ۱ ساله داده شود.

کودکان: ایمنی و اثربخشی گارداسیل در کودکان زیر ۹ سال بررسی نشده است.

واکسن گارداسیل (Gardasil) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
واکسن گارداسیل (Gardasil) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

زمان تزریق واکسن گارداسیل

واکسن HPV به صورت ۲ تزریق در بازو با فاصله حداقل ۶ ماه تزریق می شود.

مهم است که هر دو دوز واکسن را داشته باشید تا به درستی در برابر ویروس محافظت شوید.

اما اگر اولین دوز واکسن خود را در سن ۱۵ سالگی یا بیشتر دریافت کنید، باید ۳ بار تزریق کنید.

مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند، و مردان ترنس و زنان ترنس که واجد شرایط دریافت واکسن هستند، به ۳ دوز از واکسن نیاز دارند (۲ دوز اگر زیر ۱۵ سال باشند).

اگر به ۳ دوز واکسن نیاز دارید:

  • دوز دوم حداقل ۱ ماه پس از دوز اول داده شود.
  • دوز سوم حداقل ۳ ماه پس از دوز دوم تزریق شود.
  • داشتن هر ۳ دوز واکسن برای محافظت مناسب بسیار مهم است.

محل تزریق واکسن گارداسیل

واکسن باید با تزریق عضلانی تزریق شود. محل ترجیحی ناحیه دلتوئید بالای بازو یا در ناحیه قدامی جانبی بالاتر ران است. گارداسیل نباید به صورت داخل عروقی تزریق شود.

موارد منع مصرف واکسن گارداسیل

حساسیت به مواد فعال یا هر یک از مواد کمکی.

افرادی که پس از دریافت دوز گارداسیل دچار علائمی می شوند که نشان دهنده حساسیت مفرط است، نباید دوزهای بیشتری از گارداسیل دریافت کنند.

تجویز گارداسیل در افرادی که از یک بیماری حاد تب دار رنج می برند باید به تعویق بیفتد. با این حال، وجود یک عفونت جزئی، مانند عفونت خفیف دستگاه تنفسی فوقانی یا تب خفیف، منع مصرف ایمن سازی نیست.

هشدارها و اقدامات احتیاطی برای واکسن گارداسیل

مانند تمام واکسن های تزریقی، در صورت بروز واکنش های آنافیلاکتیک نادر پس از تجویز واکسن، درمان پزشکی مناسب باید همیشه به راحتی در دسترس باشد.

سنکوپ (غش)، که گاهی با افتادن همراه است، ممکن است به دنبال یا حتی قبل از هر گونه واکسیناسیون، به ویژه در نوجوانان به عنوان یک پاسخ روان زا به تزریق سوزن، رخ دهد. این می تواند با چندین نشانه عصبی مانند اختلال بینایی گذرا، پارستزی و حرکات تونیک-کلونیک اندام در طول بهبودی همراه باشد. بنابراین، واکسن ها باید تقریبا ۱۵ دقیقه پس از تزریق واکسن تحت نظر باشند. مهم است که روش هایی برای جلوگیری از آسیب ناشی از غش وجود داشته باشد.

مانند هر واکسن دیگری، واکسیناسیون با گارداسیل ممکن است منجر به محافظت در همه دریافت کنندگان واکسن نشود.

واکسن گارداسیل فقط در برابر بیماری هایی که توسط انواع ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ HPV ایجاد می شوند و به میزان محدودی در برابر بیماری های ناشی از برخی از انواع HPV مرتبط محافظت می کند. بنابراین، اقدامات احتیاطی مناسب در برابر بیماری های مقاربتی باید ادامه یابد.

واکسن گارداسیل فقط برای استفاده پیشگیرانه است و هیچ تاثیری بر عفونت های فعال HPV یا بیماری های بالینی ثابت ندارد. اثر درمانی گارداسیل نشان داده نشده است. بنابراین، این واکسن برای درمان سرطان دهانه رحم، ضایعات با درجه بالا دهانه رحم، فرج و ضایعات دیسپلاستیک واژن یا زگیل تناسلی توصیه نمی شود. همچنین برای جلوگیری از پیشرفت سایر ضایعات ایجاد شده مرتبط با HPV در نظر گرفته نشده است.

واکسن گارداسیل از ضایعات ناشی از نوع HPV واکسن در افراد آلوده به آن نوع HPV در زمان واکسیناسیون جلوگیری نمی کند.

استفاده از گارداسیل در زنان بالغ باید تنوع شیوع نوع HPV در مناطق مختلف جغرافیایی را در نظر بگیرد.

واکسیناسیون جایگزین غربالگری معمول دهانه رحم نیست. از آنجایی که هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد مؤثر نیست و گارداسیل در برابر هر نوع HPV یا عفونت‌های HPV موجود محافظت نمی‌کند، غربالگری روتین دهانه رحم بسیار مهم است و باید از توصیه‌ها پیروی کرد.

ایمنی و ایمنی زایی واکسن در افراد ۷ تا ۱۲ ساله که به ویروس نقص ایمنی انسانی آلوده هستند، ارزیابی شده است. افرادی که به دلیل استفاده از درمان سرکوب کننده سیستم ایمنی قوی، نقص ژنتیکی یا دلایل دیگر دچار اختلال در پاسخگویی ایمنی هستند، ممکن است به واکسن پاسخ ندهند.

این واکسن باید با احتیاط در افراد مبتلا به ترومبوسیتوپنی یا هر اختلال انعقادی تجویز شود زیرا ممکن است به دنبال تزریق عضلانی در این افراد خونریزی رخ دهد.

سدیم: این محصول دارویی حاوی کمتر از ۱ میلی مول سدیم (۲۳ میلی گرم) در هر دوز است، یعنی اساسا بدون سدیم.

واکسن گارداسیل (Gardasil) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
واکسن گارداسیل (Gardasil) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

واکسن گارداسیل با سایر واکسن ها استفاده شود

تجویز گارداسیل به طور همزمان (اما، برای واکسن های تزریقی، در محل تزریق متفاوت) به عنوان واکسن هپاتیت B نوترکیب با پاسخ ایمنی به انواع HPV تداخلی نداشت.

گارداسیل ممکن است همزمان با یک واکسن تقویت کننده ترکیبی حاوی دیفتری، کزاز با سیاه سرفه، فلج اطفال تجویز شود.

مصرف همزمان گارداسیل با واکسن هایی غیر از واکسن های فوق مورد مطالعه قرار نگرفته است. با داروهای ضد بارداری هورمونی استفاده کنید: در مطالعات بالینی، ۵۷.۵ درصد از زنان ۱۶ تا ۲۶ ساله و ۳۱.۲ درصد از زنان ۲۴ تا ۴۵ ساله که گارداسیل دریافت کردند، در طول دوره واکسیناسیون از داروهای ضد بارداری هورمونی استفاده کردند. به نظر نمی رسد استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی بر پاسخ ایمنی به گارداسیل تاثیر بگذارد.

واکسن گارداسیل باروری، بارداری و شیردهی

مطالعات خاصی در مورد واکسن در زنان باردار انجام نشده است. تفاوت معنی داری در انواع ناهنجاری ها یا نسبت حاملگی با پیامد نامطلوب در افراد تحت درمان با گارداسیل و دارونما وجود نداشت. این داده ها در مورد زنان باردار (بیش از ۱۰۰۰ پیامد در معرض تماس) نشان دهنده عدم وجود سمیت ناهنجار و جنینی / نوزادی است.

داده های گارداسیل تجویز شده در دوران بارداری هیچ علامت ایمنی را نشان نداد. با این حال، این داده ها برای توصیه استفاده از گارداسیل در دوران بارداری کافی نیست. واکسیناسیون باید تا پایان بارداری به تعویق بیفتد.

شیر دادن: در مادران شیردهی که گارداسیل یا دارونما در طول دوره واکسیناسیون کارآزمایی‌های بالینی دریافت کردند، میزان عوارض جانبی در مادر و نوزاد شیرده بین گروه واکسیناسیون و دارونما قابل مقایسه بود. علاوه بر این، ایمنی زایی واکسن در بین مادران شیرده و زنانی که در طول تجویز واکسن شیردهی نکرده بودند، قابل مقایسه بود.

بنابراین می توان از گارداسیل در دوران شیردهی استفاده کرد.

باروری: مطالعات حیوانی اثرات مضر مستقیم یا غیرمستقیم را با توجه به سمیت تولید مثل نشان نمی دهد. هیچ تاثیری بر باروری نر در موش‌ها مشاهده نشد.

مکانیسم عمل واکسن گارداسیل

گارداسیل یک واکسن چهار ظرفیتی نوترکیب غیر عفونی کمکی است که از ذرات ویروس مانند VLPs بسیار خالص شده پروتئین کپسید L1 اصلی HPV انواع ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ تهیه شده است. VLP ها فاقد DNA ویروسی هستند و نمی توانند سلول ها را آلوده، تولید مثل کند یا باعث بیماری شود. HPV فقط انسان ها را آلوده می کند، اما مطالعات حیوانی با ویروس های پاپیلومای مشابه نشان می دهد که اثربخشی واکسن های LI VLP با ایجاد یک پاسخ ایمنی هومورال انجام می شود.

واکسن گارداسیل (Gardasil) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
واکسن گارداسیل (Gardasil) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

واکسن HPV برای چه کسانی است و چه زمانی باید تزریق شود

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که واکسن HPV به دختران و پسران بین ۱۱ تا ۱۲ سال داده شود. تماس جنسی و در معرض HPV قرار دارند. تحقیقات نشان داده است که دریافت واکسن در سنین پایین با شروع زودتر فعالیت جنسی ارتباطی ندارد.

هنگامی که فردی به HPV آلوده می شود، واکسن ممکن است آنقدر مؤثر نباشد. همچنین پاسخ به واکسن در سنین پایین تر از سنین بالاتر بهتر است.

CDC توصیه می کند که همه کودکان ۱۱ و ۱۲ ساله دو دوز واکسن HPV را با فاصله حداقل شش ماه دریافت کنند. نوجوانان جوان ۹ و ۱۰ ساله و نوجوانان ۱۳ و ۱۴ ساله نیز می توانند واکسیناسیون را در برنامه دو دوز دریافت کنند.

نوجوانان و بزرگسالان جوانی که بعدا در سنین ۱۵ تا ۲۶ سالگی واکسن را شروع می کنند، باید سه دوز از واکسن را دریافت کنند.

واکسیناسیون HPV را برای همه افراد تا سن ۲۶ سالگی که به اندازه کافی واکسینه نشده اند توصیه می کند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده استفاده از واکسن گارداسیل را برای مردان و زنان ۹ تا ۴۵ ساله تأیید کرده است. اگر ۲۷ تا ۴۵ ساله هستید، با پزشک خود مشورت کنید که آیا او توصیه می کند واکسن HPV را دریافت کنید.

چه کسانی نباید واکسن HPV را دریافت کنند

واکسن HPV برای زنان باردار یا افرادی که بیماری متوسط ​​یا شدید دارند توصیه نمی شود. در صورت داشتن هر گونه آلرژی شدید، از جمله حساسیت به مخمر یا لاتکس، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین، اگر واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی به هر یک از اجزای واکسن یا دوز قبلی واکسن داشته اید، نباید واکسن را دریافت کنید.

اگر از قبل فعالیت جنسی داشته باشید، واکسن HPV مزایایی دارد

آره. حتی اگر قبلا یک سویه HPV دارید، باز هم می‌توانید از این واکسن بهره‌مند شوید، زیرا می‌تواند از شما در برابر سایر سویه‌هایی که هنوز ندارید محافظت کند. واکسن‌ها فقط از شما در برابر گونه‌های خاصی از HPV محافظت می‌کنند که قبلا در معرض آن قرار نگرفته‌اید.

آیا واکسن HPV یا واکسن گارداسیل خطرات یا عوارض جانبی برای سلامتی دارد

در بسیاری از مطالعات مشخص شده است که واکسن HPV ایمن است. به طور کلی، اثرات معمولا خفیف هستند. شایع ترین عوارض جانبی واکسن HPV شامل درد، تورم یا قرمزی در محل تزریق است.

پس از تزریق سرگیجه یا غش اتفاق می افتد. نشستن به مدت ۱۵ دقیقه پس از تزریق می تواند خطر غش را کاهش دهد. سردرد، حالت تهوع، استفراغ، خستگی یا ضعف نیز ممکن است رخ دهد.

آیا زنانی که واکسن HPV را دریافت کرده اند هنوز نیاز به انجام تست پاپ دارند

آره. واکسن گارداسیل قرار نیست جایگزین تست پاپ شود. غربالگری معمول برای سرطان دهانه رحم از طریق آزمایش پاپ معمولی که از سن ۲۱ سالگی شروع می شود، بخش مهمی از مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه است.

اگر در گروه سنی توصیه شده واکسن قرار ندارید، برای محافظت از خود در برابر سرطان دهانه رحم چه می توانید انجام دهید

HPV از طریق تماس جنسی – دهانی، واژینال یا مقعدی گسترش می یابد. برای محافظت از خود در برابر HPV، هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم استفاده کنید. علاوه بر این، سیگار نکشید. سیگار خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد.

برای تشخیص سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه، به پزشک مراجعه کنید تا آزمایشات پاپ اسمیر را از سن ۲۱ سالگی شروع کند. در صورت مشاهده هر گونه علائم یا علائم سرطان دهانه رحم – خونریزی واژینال بعد از رابطه جنسی، بین قاعدگی یا بعد از یائسگی، درد لگن، به پزشک مراجعه کنید.

چه کسانی می توانند واکسن گارداسیل را از طریق برنامه واکسیناسیون NHS تزریق کنند

دوز اول واکسن HPV به طور معمول به دختران و پسران ۱۲ و ۱۳ ساله در سال تحصیلی ۸ ارائه می شود. دوز دوم ۶ تا ۲۴ ماه پس از اولین دوز ارائه می شود.

اگر یکی از دوزهای واکسن HPV خود را فراموش کردید، با تیم ایمن سازی مدرسه یا جراحی پزشک عمومی صحبت کنید و برای دریافت دوز فراموش شده در اسرع وقت وقت بگیرید.

داشتن هر دو دوز واکسن برای محافظت کامل بسیار مهم است.

افرادی که اولین دوز واکسن HPV را در سن ۱۵ سالگی یا بالاتر مصرف می کنند، باید ۳ دوز از واکسن را تزریق کنند. این به این دلیل است که آنها به ۲ دوز به خوبی افراد جوان پاسخ نمی دهند.

واکسن گارداسیل (Gardasil) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
واکسن گارداسیل (Gardasil) چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

چرا واکسن گارداسیل در سنین پایین تزریق می شود

عفونت‌های HPV می‌توانند از طریق هر تماس پوستی منتقل شوند و معمولا در انگشتان، دست‌ها، دهان و اندام تناسلی دیده می‌شوند.

این بدان معنی است که ویروس می تواند در طول هر نوع فعالیت جنسی، از جمله لمس کردن، پخش شود.

اگر دختران و پسران واکسن گارداسیل قبل از تماس باویروس به عبارت دیگر، قبل از شروع فعالیت جنسی، آن را دریافت کنند، بهترین کار را دارد.

بنابراین دریافت واکسن در صورت توصیه به محافظت از آنها در دوران نوجوانی و بعد از آن کمک می کند.

اکثر افراد واکسینه نشده در طول زندگی خود به نوعی از HPV آلوده می شوند.

این ویروس معمولا هیچ آسیبی ندارد زیرا سیستم ایمنی فرد عفونت را پاک می کند.

اما گاهی اوقات عفونت سال ها در بدن باقی می ماند و سپس ممکن است شروع به ایجاد آسیب کند.

واکسن گارداسیل چه مدت محافظت می کند

مطالعات نشان داده اند که این واکسن حداقل ۱۰ سال در برابر عفونت HPV محافظت می کند، اگرچه کارشناسان انتظار دارند که محافظت برای مدت طولانی تری دوام بیاورد.

اما از آنجایی که واکسن HPV در برابر همه انواع HPV که می توانند باعث سرطان دهانه رحم شوند محافظت نمی کند، مهم است که همه زنانی که واکسن گارداسیل دریافت می کنند پس از رسیدن به سن ۲۵ سالگی غربالگری منظم دهانه رحم را انجام دهند.

واکسن گارداسیل برای مردان

آمار نشان داده این ویروس به سرعت در حال گسترش و انتقال است. بهترین زمان برای دریافت این دارو قبل از سن شروع فعالیت های جنسی است. در واقع زمانی این واکسن اثر گذار است که فرد در معرض ویروس قرار نگرفته باشد.

بهترین سن برای تزریق آن در مردان بین سنین ۹ تا ۲۱ سال است. اگر بدن فردی در اثر بیماریهایی همانند ایدز تضعیف شده است و یا فرد با شرکای جنسی متعددی ارتباط دارد، لازم است هرچه سریع تر برای دریافت این دارو اقدام نماید زیرا که به شدت در معرض دریافت ویروس HPV قرار دارد.

قیمت واکسن گارداسیل

قیمت این واکسن باتوجه به نرخ ارز و واردات مواد اولیه دارو متفاوت است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا