Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

پماد یا کرم زینک اکساید چیست؟ کاربرد، عوارض، فواید

پماد یا کرم زینک اکساید دارویی است که برای درمان و جلوگیری از بثورات  پوستی  و همچنین تحریکات پوستی مانند سوختگی، بریدگی و خراش استفاده می شود. این پماد مانعی مفید را بر روی پوست ایجاد می کند و از آن در برابر عوامل تحریک کننده  محافظت می کند.

اکسید روی یکی از ترکیبات بسیار مهمی است که در مواد آرایشی استفاده میشود، در نتیجه این ماده ی مهم هیچگونه حساسیتی ایجاد نمی کند و به جلوگیری از رشد باکتری ها بر روی پوست کمک میکند.

پماد زینک اکساید حاوی مواد مرطوب کننده و همچنین آنتی بیوتیک است که از پوست در برابر اشعه ی مضر خورشید نیز جلوگیری می کند.

صد‌ها آنزیم مختلف وجود دارد و به طور فعال عملکرد این آنزیم‌ ها را بسیار تحت تأثیر قرار می‌ دهد. در واقع، عملکرد آنزیم های همه ی اندام‌های بدن از جمله پوست وابسته  به روی هم است. این عنصر نیز در همه‌ ی سلول‌ها و بافت‌های بدن  نیز وجود داشته  و به رشد، تعمیر و همچنین نگه داری سلول‌ ها کمک می ‌کند. اکسید روی به ویژه اینکه  برای بهبود وضعیت پوست مفید بوده و همچنین یک جزء معمول از کرم‌ های مختلف پوست است. اثر بخشی پماد یا کرم زینک اکساید در این واقعیت نیز نهفته است که آنها خواص ضد عفونی  کنندگی  بسیار عالی  هم داشته که باعث تخریب میکروب‌ های سطح پوست  نیز می‌ گردند. علاوه بر این مورد، باعث سرکوب اثر هیستامین‌  آزاد شده توسط  سیستم ایمنی  نیز شده و همچنین به کاهش التهاب در پوست نیز کمک می‌کنند.

نحوه ی مصرف پماد یا کرم زینک اکساید

دقیقا طبق دستورالعمل های روی جلد دارو یا حتما تجویز پزشک پیش بروید.این دارو به هیچ عنوان خوردنی نیست و فقط برای عمل روی پوست مورد استفاده قرار می گیرد. انواع مناسب این دارو را برای مقعد نیز نباید به هیچ عنوان به پوست زد.این داروی موضعی را به اندازه ی کافی به محل پوست مورد نظر خود بزنید. زینک اکساید یک لایه ی بسیار نازک سفید روی پوست شما ایجاد می کند.

 

 

برای درمان سوزش، زخم، سوختگی یا هر وضعیت پوستی دیگر، اغلب استفاده از این دارو توصیه می گردد. یک لایه نازک از این کرم را روی ناحیه مورد نظر و به آرامی آن را روی پوست خود بمالید. اگر برای حساسیت نوزادان از پوشک از این دارو استفاده می کنید، باید هربار که می خواهید تعویض  کنید، از آن استفاده کنید. همچنین می توانید به هنگام خواب نیز از آن استفاده کنید. هرگز اجازه ندهید که پوشک نوزاد خیس یا  با بدن کودک تماس داشته باشد و سریع آن را عوض کنید.

زمانی که می خواهید از پماد یا کرم زینک اکساید استفاده کنید، کمی پودر بچه را به آرامی به ناحیه مورد نظر بزنید. اجازه ندهید که بطری پودر بچه دست کودک باشد. بعد از استفاده نیز در پودر را محکم ببندید.

قبل و بعد از استفاده از پماد زینک اکساید مخصوص مقعد، حتما دستان خود را تمیز بشویید.

این دارو را بیش از اندازه  داخل دستتان نگه ندارید که از حرارت دستتان ذوب شوند. به اندازه ی  دو سانت آن را داخل مقعد خود کنید. چند دقیقه آرام دراز بکشید تا این دارو خوب ذوب شود. نباید برای انجام این کار سختی زیادی به شما وارد شود. حداقل تا یک ساعت نیز حمام نکنید.

اگر تا ۷ روز بعد از درمان خود، علایم بهبودی را پیدا نکردید، حتما علایم خود را به پزشک خود اطلاع دهید.

زینک اکساید را حتما در دمای اتاق، به دور از رطوبت و گرمای زیاد یا کم نگهداری کنید. زمانی  که از این دارو استفاده نمی کنید، در آن را محکم ببندید.

می توانید پماد یا کرم زینک اکساید مخصوص مقعد را برای جلوگیری از آب شدن حتما داخل یخچال نگه داری کنید.

پماد یا کرم زینک اکساید چیست؟ کاربرد، عوارض، فواید
پماد یا کرم زینک اکساید چیست؟ کاربرد، عوارض، فواید

فواید و کاربرد پماد یا کرم زینک اکساید

پماد زینک اکساید برای جوش صورت

خواص ضد باکتری پماد یا کرم زینک اکساید باعث درمان جوش صورت نیز می شود زیرا خواص  عالی ضد باکتریایی  زینک باعث کشتن باکتری ها نیز می شود و خواص ضد التهابی آن ها هم التهاب پوست را نیز کاهش می دهد. این کرم باعث جذب چربی های بیش از حد پوست نیز می شود که تمایل  به نفوذ در منافذ پوست و همچنین ایجاد جوش دارند.

پماد زینک اکساید برای حفاظت از نور خورشید

اشعه ی ماوراء بنفش خورشید اثربسیار  مخربی بر سطح پوست می گذارد و همچنین تابش بیش از حد نور خورشید بر روی پوست، باعث آفتاب سوختگی، پیری زودرس پوست، چین و چروک پوست می شود. پماد یا کرم زینک اکساید جذب پوست نمی شود، بلکه بر روی سطح پوست افراد به شکل یک سد محافظتی  قوی عمل کرده و مانع از نفوذ اشعه ی ماوراء بنفش خورشید به پوست می شود.

درمان آسیب پوستی با کرم زینک اکساید

پماد زینک اکسید با دارا بودن اثرات درمانی عالی باعث بهبود زخم در افرادی که دچار کمبود روی هستند، کاهش مشکلات ناشی از آفتاب سوختگی در افراد و بهبود خشکی پوست نیز می شود. مالیدن پماد زینک اکساید روی محل زخم نیز باعث ترمیم سلول های پوستی می شود.

منقبض کردن پوست با پماد زینک اکساید

پماد یا کرم زینک اکساید از تشکیل چربی اضافی روی پوست صورت یا بدن جلوگیری نموده و سبب سفت شدن پوست در افراد، درمان آکنه (جوش) و همچنین کاهش لکه های پوستی، کاهش التهاب پوست نیز می شود.

درمان التهاب پوستی با پماد زینک اکساید

برای درمان سوختگی ناشی از ادرار در کودکان یا نوزادان، اگزما، بریدگی و همچنین سوختگی می توانید از پماد زینک اکساید استفاده نمایید.

پماد زینک اکساید برای تعریق زیر بغل

اینکه آیا استفاده از پماد یا کرم زینک اکساید برای رفع بوی بد عرق زیربغل مفید است یا خیر در پاسخ باید بگوییم هیچ مطلب علمی برای تایید و یا رد این مسئله منتشر نشده است و همچنین بهتر است پیش از استفاده حتما با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

 

هشدار پماد یا کرم زینک اکساید

اگر به زینک، دایمتیکون، لانولین، روغن کبد ماهی ، وازلین، پارابن ها، مواد معدنی  و یا وکس آلرژی دارید، از پماد زینک اکساید موضعی استفاده نکنید.

پماد زینک اکساید موضعی برای درمان عفونت های قارچی و همچنین ویروسی استفاده نمی شود. اگر هرگونه علایمی مانند قرمزی و یا داغی پوست را بعد از استفاده ازپماد زینک اکساید مشاهده کردید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

پماد زینک اکساید را برای زخم های عمیق و یا سوختگی های شدید اصلا استفاده نکنید.

هرگز خودتان بدون اجازه ی پزشک یا داروساز از این دارو استفاده نکنید.

اگر پماد به داخل چشمتان رفت، سریع آن را به خوبی شستشو دهید.

علایم آلرژی مانند تنگی نفس، کهیر، ورم  کردن صورت، لب، زبان و یا گلو را مشاهده کردید، حتما به پزشک  یا داروساز مراجعه کنید.

چنانچه مقعد شما بعد از استفاده از پماد یا کرم زینک اکساید خونریزی کرد یا درد مداوم داشت، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

میزان دوز مصرفی پماد یا کرم زینک اکساید

دوز مصرفی بزرگسال

هرچقدر نیاز دارید، روی ناحیه ی مورد نظر بزنید.

دوز مصرفی نوزادان

زینک اکساید از ۱۰%, ۱۱.۳%, ۱۳%, ۱۶%, ۲۰%, ۲۲%, ۳۰.۶% and 40% کرم و ۱۶ و ۲۰ درصد پماد مورد نظر تشکیل شده است. ۱۲.۸ و ۴۰ درصد آن  خمیر ، ۱۵ درصد پودر و همچنین ۲۵ درصد اسپری است.

هرچقدر که برای ناحیه ی مورد نظر نیاز داشتید، استفاده کنید.

پماد یا کرم زینک اکساید چیست؟ کاربرد، عوارض، فواید
پماد یا کرم زینک اکساید چیست؟ کاربرد، عوارض، فواید

عوارض پماد یا کرم زینک اکساید

استفاده از پماد زینک اکساید ممکن است افراد بسیار حساس را دچار عوارض زیر نماید، این عوارض عبارتند از:

خارش پوست

سوختگی پوست

سوزش پوست

تیرگی پوست

استفاده از پماد زینک اکساید بدون عطر برای درمان سوختگی پای کودک یا نوزاد در پوشک توصیه می شود، زیرا برخی از کرم هایی که حاوی زینک اکساید هستند به علت ماده معطر حساسیت زا نیز هستند.

تداخل دارویی پماد زینک اکساید با دیگر داروها

داروهای موضعی برای پوست معمولا با داروهای دیگر تداخل زیاد ایجاد نمی کنند، اما بسیاری از داروهای دیگر هستند که حساسیت ایجاد می کنند. بنابراین مصرف هر مدل دارویی را اعم از داروهای گیاهی، ویتامین ها و یا مسکن و داروهای بدون نسخه را به پزشک خود حتما اطلاع رسانی کنید.

 

نکته های ضروری پماد زینک اکساید

این دارو را هرگز در دسترس کودکان خود قرار ندهید.

آن را برای افراد دیگر تجویز نکنید.

در صورت حساسیت به مواد موجود در پماد زینک اکساید، از آن  اصلا استفاده نکنید.

اگر بعد از مصرف پماد دچار عارضه ی شدید پوستی شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت استفاده از پماد یا کرم زینک اکساید به عنوان ضد آفتاب آن را دور چشم ها اصلا نمالید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید.. ببخشید من گفتی زینک اکساید ۲۵ درصد استفاده میکنم و میزنم به پوستم. ۱۵ دقیقه میزارم بمونه بعد وقتی آب میزنم به سختی پاک میشه.. بعضی وقتا یه تیکه هایی‌ش از روی پوست نمیره.. روش دقیق مصرف کردنش رو میشه بگید؟

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا