Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

معرفی پالایشگاه کرمانشاه و فرآورده های آن

پالایشگاه کرمانشاه یا شرکت پالایش نفت کرمانشاه در سال ۱۳۰۱ تأسیس و با ظرفیت تولید روزانه  ۲ هزار بشکه نفت شروع به کار کرد. پالایشگاه کرمانشاه در آن زمان به عنوان دومین پالایشگاه مهم کشور مطرح بود و نفت مورد نیاز آن از میدان نفتی نفت شاه تأمین می شد.

با افزایش نیاز به نفت از سال ۱۳۴۸ با توسعه تأسیسات، ظرفیت تولید این پالایشگاه افزایش یافت و در سال ۱۳۵۰ به روزانه ۱۵ هزار بشکه رسید.

در حال حاضر شرکت پالایش نفت کرمانشاه با ظرفیت ۲۵۰۰۰ بشکه در روز فعالیت می کند و  ظرفیت عملیاتی آن ۳۰۰۰۰ بشکه در روز است. نفت خام مورد نیاز این پالایشگاه اکنون از  نفت شهر، سرکان، مالکوه در شهرستان پلدختر و اهواز – آسماری تأمین می شود. برای آگاهی بیشتر با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

تاریخچه پالایشگاه کرمانشاه

این پالایشگاه با توجه به نزدیکی شهر کرمانشاه به مرز عراق چندین بار در طول جنگ تحمیلی مورد حمله هوایی قرار گرفت. باوجود بمباران های متعدد که یکبار در سال ۱۳۵۹ ، چهار بار در سال ۱۳۶۵  و دو بار در سال ۱۳۶۶ صورت گرفت این پالایشگاه تعطیل نشد و به فعالیت خود ادامه داد.

با اینحال پس از اینکه منطقه نفت شهر به دست عراقی ها افتاد نفت خام مورد نیاز این پالایشگاه از جنوب کشور تأمین می شد تا خدشه ای به فعالیت این پالایشگاه وارد نشود.

پس از پایان جنگ با بازسازی و توسعه واحدها از سال ۱۳۶۵ این پالایشگاه با ظرفیت تولید ۲۵ هزار بشکه نفت در روز فعالیت می کند.

معرفی پالایشگاه کرمانشاه و فرآورده های آن
معرفی پالایشگاه کرمانشاه و فرآورده های آن

خصوصی سازی پالایشگاه کرمانشاه

شرکت پالایش نفت کرمانشاه در سال ۹۵ طی طرح  خصوصی ‌سازی به ارزش ۱۸۰ میلیارد تومان به مالک خصوصی واگذار شد. این مسئله با اعتراضات دانشجویان و نمایندگان کرمانشاه در مجلس همراه بود ولی در نهایت این پالایشگاه به بخش خصوصی واگذار شد.

البته خصوصی سازی به پیشرفت این پالایشگاه کمک کرد و آنرا به مجموعه ‌ای موفق و سودده تبدیل کرده است. یکی از طرح های توسعه این مجموعه در بخش خصوصی افزایش ظرفیت تولید آن از ۲۵ هزار بشکه در روز به ۴۰ هزار بشکه است.

وضعیت کنونی پالایشگاه کرمانشاه

در حال حاضر واحدهای تولیدی شرکت پالایش نفت کرمانشاه شامل واحدهای تقطیر در اتمسفر، مراکس، پنتان، گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه، برج خنک ‌کننده، آب صنعتی، تولید بخار، تصفیه پساب صنعتی و واحد تولید برق است و از محصولات تولیدی این شرکت می توان به گاز مایع، بنزین، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره اشاره کرد.

علاوه بر پنج محصول اصلی فوق پالایشگاه کرمانشاه اکنون ۱۲ فرآورده ویژه شامل حلال ها، پنتان، هگزان، ام سی ۱۶۰، ۵۰۳ و ۵۰۴ نیز تولید می ‌کند.در حال حاضر روزانه ۱۰۰ مترمکعب گاز مایع، چهار هزار بشکه بنزین، حدود چهار هزار بشکه نفت سفید و چهار هزار بشکه گازوئیل در این پالایشگاه تولید می‌ شود.

یکی دیگر از مسائل بسیار مهم در رابطه با شرکت پالایش نفت کرمانشاه تجهیز آن به امکاناتی است که آنرا در  زمره صنعت سبز قرار می دهد. واقع شدن این پالایشگاه در وسط شهر باعث نگرانیهای در رابطه با آلاینده های آن شده بود که اکنون با نصب تجهیزات خاص این مشکل کاملا رفع شده است.

علاوه بر این ساخت و تولید کاتالسیت های تزریقی لجن های نفتی برای اولین بار در جهان در این پالایشگاه صورت گرفت و در راستای بهبود و ارتقاء کیفی محصولات بخش تولید بنزین آن اورهال شده است که باعث تولید محصولات باکیفیت تر در آینده خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا