Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

پماد یا کرم بتامتازون چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض

پماد یا کرم بتامتازون از جمله داروهایی است که به منظور درمان التهابات پوستی مورد استفاده ی افراد قرار می‌گیرد. این دارو که از دسته ی داروهای کورتیکو استروئید می‌باشد و می‌تواند علایمی مانند خارش و خشکی پوست را نیز کاهش دهد. در ادامه ی مصرف این دارو و همچنین عوارضی که می‌تواند در اثر استفاده ی طولانی‌ مدت به همراه داشته باشد در این مقاله در سایت جهان شیمی فیزیک آشنا می‌شوید. از جمله داروهای سرکوب‌کننده ی سیستم ایمنی که خواص ضد التهابی دارد، پماد بتامتازون است. از این دارو برای رفع انواع ناراحتی ‌های پوستی و التهابات پوستی مثل پسوریازیس استفاده می شود. (یک بیماری پوستی است که در بعضی از نقاط بدن تکه ‌های قرمز رنگ بر جای می ماند.)

و یا اگزما (نوعی از بیماری پوستی است، که باعث می‌ شود پوست بسیار خشک شده و خارش داشته باشد)، خارش، خشکی، قرمزی و…

توجه داشته باشید که پماد بتامتازون یک داروی درمانی برای بیماری نیست، اما برای بهترشدن علایم پوستی کمک بسیاری خواهد کرد. شکل های دیگر این دارو مثل آمپول، قطره و لوسیون نیز موجود است.

هشدار در مصرف پماد یا کرم بتامتازون

قبل از دریافت داروی بتامتازون، پزشک خود را حتما در مورد شرایط پزشکی و یا حساسیت خود و همه ی داروهایی را  که در طول روز استفاده می ‌کنید، اطلاع دهید و در صورت بارداری و یا شیردهی، پزشک خود را حتما در جریان قرار دهید. به طور کلی، پزشک باید در جریان تمامی  موارد و شرایط و همچنین حالات  شما باشد. بدون مشورت با پزشک یا داروساز، دارویی را به هیچ عنوان قطع و یا مصرف نکنید.

بتامتازون  را دور از دسترس کودکان و نوزادان خود نگه دارید. در صورت مصرف بیش از اندازه ی این دارو، بلا فاصله از پزشک خود کمک بگیرید  و یا حتما با اورژانس تماس بگیرید.

موارد قبل از مصرف پماد بتامتازون

مصرف کم و یا متوسط بتامتازون در کوتاه مدت عوارضی ندارد.

مصرف پماد بتامتازون در دوران بارداری و یا شیردهی بی خطر است اما برای مصرف انواع دیگر داروی بتامتازون حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت بروز هرگونه حساسیت از ادامه مصرف این دارو صرف نظر کنید.

هرگز دارو را به شخص دیگر حتی با علایم مشابه خودتان نیز تجویز نکنید.

دارو را بیشتر از دوز تجویز شده توسط پزشک، به هیچ عنوان  مصرف نکنید.

چنانچه دچار عفونت پوستی هم هستید به طور خودسرانه از پماد یا کرم بتامتازون استفاده نکنید و قبل از مصرف حتما پزشک را مطلع کنید.

از وارد شدن این دارو به نقاط حساس بدن مانند چشم‌ها، بینی و دهان خود، خودداری کنید.

علایم بیماری پوستی افراد  معمولا بعد از دو هفته درمان با بتامتازون باید بهبود پیدا کند. چنانچه این بهبودی حاصل نشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

پس از استفاده از این پماد به هیچ عنوان پوست را نپوشانید

اگر از بتامتازون در ناحیه پوشک بچه برای نوزاد خود استفاده می‌ کنید، از پوشک تنگ یا شلوار پلاستیکی برای نوزاد استفاده نکنید. این کار باعث افزایش عوارض جانبی دارو در کودک می‌ شود.

بدون مشورت کردن با پزشک یا داروساز خود، سایر محصولات پوستی را در ناحیه ی مورد نظر تحت درمان قرار ندهید.

بتامتازون یک داروی استروئید است و از آزاد شدن برخی مواد در بدن که باعث بروز التهاب می شوند جلوگیری می کند.

پماد یا کرم بتامتازون (برای پوست) در جهت درمان التهاب و خارش هایی که در اثر بیماری هایی مانند اگزما، پسوریازیس (صدفک) و همچنین  واکنش های آلرژیک ایجاد می شوند مورد استفاده ی افراد قرار می گیرد.

هر جعبه ی پماد بتامتازون ۱/۰ درصد حاوی یک بطری ۲۰ میلی لیتری همراه با برگه ی راهنمای مصرف بیمار نیز است.

کاربرد پماد یا کرم بتامتازون

بتامتازون  برای درمان اختلال آلرژیک و یا التهاب شدید پوست مانند اگزما که به سایر استروئیدهای ضعیف تر نیز پاسخ نمـی دهنـد، انواع درماتیت، اگزمای سکه ای، اگزمای استئاتوتیک، نيش حشرات و همچنین پسوريازيس، سوختگی پوست و آفتاب سوختگی نیز به كار مي‌ رود.

پماد یا کرم بتامتازون چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض
پماد یا کرم بتامتازون چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض

موارد منع مصرف پماد یا کرم بتامتازون

در صورت حساسیت به داروی بتامتازون  و یا ترکیبات آن، به عنوان درمانی  برای عفونت های اولیه ی باکتریایی نیز مانند (زرد زخم، باد سرخ، سلولیت و ..)، درمان روزاسه، درماتیت و یا آکنه دور دهانی، (استروئیدها با قدرت بالا) برای استفاده درپوست صورت، پهلو و یا در زیر بغل منع مصرف دارد. استروئیدهای  قوی مانند (بتامتازون، کلوبتازول) حتی موضعی، در جانوران تراتوژن نیز بوده است.

مصرف اين دارو روي پوست كودكان و نوزادان بايد با احتياط  بسیارصورت گيرد. از مصرف طولاني مدت بتامتازون  روي پوست صورت اجتناب گردد، قبل از شيردهي به نوزاد از استعمال اين دارو روي پستان خودداري شود.

عوارض جانبی پماد یا کرم بتا متازون

درد شکمی، سؤهاضمه و همچنین احساس تهوع از عوارض شایع در مصرف کنندگان بتامتازون خوراکی است. در صورت بروز این علایم با مصرف وعده ی غذایی سبک همراه دارو هم می توانید از شدت این عوارض دارو بکاهید اما در صورتی که استفراغ شدید حاوی خون داشتید حتما به پزشک یا داروساز خود مراجعه نمایید.
‎مصرف این دارو می تواند در بدن شما ضعف و یا خستگی عضلانی ایجاد نماید پس تا زمانی که اثرات دارو از بدن شما برطرف نشده از رانندگی و کار با ابزار هایی که به احتیاط نیاز دارد پرهیز کنید.
‎در صورت تغییر خلق و خو، خصوصا در ابتدای درمان با این داروی حساس، اگر احساس گیجی، افزایش حساسیت های روحی و یا افکار ناخوشایند یا نامناسب، سریعا به پزشک خود مراجعه نمایید.
‎مصرف این دارو ممکن است برای افراد مشکل در خوابیدن، سردرد و یا افزایش وزن یا اختلالات قاعدگی در خانم ها شود. در صورتی که این علایم شدید شد یا اینکه موجب آزارتان شد، حتما به پزشک مراجعه نمایید.
‎مصرف این دارو احتمال ابتلا به عفونت را در افراد افزایش می دهد پس در صورت بروز علایم عفونت مانند (تب،لرز،علائم سرماخوردگی چک ی،اسهال و…) حتما به پزشک خود مراجعه نمایید.

دوز مصرفی پماد بتامتازون

مقدار و نحوه ی مصرف پماد یا کرم بتامتازون بر حسب نوع التهاب  پوستی  و ناراحتی پوستی در افراد مختلف متفاوت است. معمولا افراد  بزرگسال یک تا سه مرتبه در روز و کودکان هم یک مرتبه در طول روزازاین پماد استفاده می‌کنند. قبل از اینکه دارو را روی پوست آسیب دیده قرار دهید محل مورد نظر را به خوبی شستشو داده وسپس خشک کنید بعد ازآن یک لایه ی نازک از دارو را روی پوست قرار داده و به آرامی مالش دهید تا به خوبی جذب پوست شود. توجه: توجه داشته باشید که کودکان و نوزادان نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض آسیب‌های جانبی داروهای مختلف قرار دارند. بنابراین هیچوقت خودسرانه از این دارو برای بیماری‌های پوستی فرزند کوچک خود استفاده نکنید.

مصرف پماد یا کرم بتامتازون در دوران شیردهی

مصرف موضعی پماد بتامتازون در دوران بارداری و یا شیر دهی بخصوص به مدت طولانی  و یا در نواحی وسیع و یا در مقادیر زیاد و یا در پستان به خصوص قبل از شیردهی  به نوزاد اصلا توصیه  نمی شود.

تداخل دارویی پماد بتامتازون

تست نیترو بلو تترازولیوم که برای تشخیص عفونت موضعی در پوست استفاده می شود نیز ممکن است با مصرف کورتیکواستروئیدهای موضعی کاذب نیز ایجاد کند. استفاده از دو داروی کورتیکواستروئیدی موضعی به صورت هم زمان هم باعث بیشتر شدن عوارض جانبی می گردد.

پماد یا کرم بتامتازون چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض
پماد یا کرم بتامتازون چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض

پماد بتامتازون و درمان جوش های پوستی

بزرگترین اشتباهی که بیشتر ما در مواجه شدن با جوش های پوستی مرتکب می شویم این است که اغلب عامل بروز آنها را به غلط، باکتری و یا میکروب می دانیم. مهمترین عاملی که باعث بروز این عارضه ی  ناخوشایند در انسان ها می شود، در درجه ی اول، تغییرات هورمونی در بدن و در درجه ی دوم نیز ناتوانی پوست بدن در دفع بافت مرده از پوست و همچنین ناتوانی بدن در پاکسازی این عضو بسیار حساس (پوست) است.

بسیاری از کسانی که از این عارضه ی پوستی رنج می برند و یا خود را مستعد ابتلا به آن می بینند، به مرور زمان و یا با تجربه ای که حاصل می کنند، غذاهای مضر برای خود را تشخیص می دهند و با پرهیز از خوردن این غذاهای مضر تا حدود بسیار زیادی موفق به کنترل این عارضه ی پوستی می شوند.

اما با این وجود توصیه های مفید زیر را نیز حتما  به خاطر داشته باشید: قرار دادن پوست بدن یا صورت در معرض نور مستقیم خورشید اگرچه برای برنزه کردن بدن در نظر افراد بسیار ایده آل به نظر رسیده و فواید دیگری نیز برای پوست دارد اما برای کسانی که از عارضه ی جوش های پوستی رنج بسیار می برند، مضر و نامناسب است. تابش مستقیم و همچنین طولانی مدت نور خورشید به پوست صورت یا بدن، نه تنها عارضه ی جوش های پوستی را زیاد می کند بلکه می تواند طولانی مدت نیز باعث سرطان پوست و پیری زودرس پوست شود.

افراد باید بدانند دوری از تابش مستقیم نور خورشید بر روی پوست انسان، برای کسانی که به دلیل کاری که دارند و حتما باید در معرض نور خورشید قرار بگیرند، باید به طور مدام بیرون از خانه باشند، عملا غیر ممکن است.

اما اگر چنانچه شما نیز هم از این دسته افراد هستید و از جوش های پوستی خود نیز رنج می برید، استفاده از ترکیباتی که پوست را از اشعه های بسیار مضر ماورای بنفش حفظ می کنند، در مورد پوست شما نتایج قابل قبولی را حتما به دنبال خواهد داشت.

 

متابولیسم پماد یا کرم بتامتازون

بتامتازون سیستمیک در کبد انسان متابولیزه شده و همچنین از راه کلیوی دفع می گردد.

نیمه عمر پماد یا کرم بتامتازون در پلاسما ۳ تا ۵ ساعت است.

متابولیسم ابتدایی فرم موضعی پماد بتامتازون در پوست و در صورت جذب سیستمیک در کبد است.

قطره بتامتازون و پماد چشمی بتامتازون از زلالیه ی چشم، قرنیه، عنبیه، مشیمیه، اجسام مژگانی و شبکیه جذب می شود.

امکان جذب سیستمیک پماد و یا قطره چشمی بتامتازون فقط در مصرف دوزهای بسیار بالا و در اطفال ممکن می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا