Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

پنیر موزارلا چیست؟ خواص و کاربرد آن + نحوه نگهداری

موزارلا پنیری تازه و کش داراست که دارای طعمی ملایم می باشد که در ابتدا با شیر بوفالو تهیه می شد اما امروزه این پنیر با شیر گاو درست می شود. شیر استفاده شده در این پنیر، شیر خام یا شیر پاستوریزه است. این پنیر خوش طعم است و مناسب پیتزا و سایرغذاهای ایتالیایی است. با ما همراه باشید تا نگاهی دقیق تر به خواص این پنیر معروف بیندازیم.

 موزارلا از کجا آمده است

موزارلا در قرن ۷ میلادی در ایتالیا به دنیا آمد. در آن زمان بوفالو های آسیایی برای شخم زدن زمین به این کشور آورده شد. به مرور زمان ازشیربوفالو ها برای تهیه پنیر استفاده می شد.

پنیر موزارلا به سرعت شهرت پیدا کرد و در قرن هفدهم تولیدکنندگان لبنیات از شیر گاو برای پاسخگویی نیاز های مصرف کنندگان استفاده می کردند.

پنیرموزارلا شامل پروتئین ها و چربی ها (اسیدهای چرب اشباع بسیار مهم) است. محتوای چربی آن بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است. این پنیر یک منبع غنی ازکلسیم و فسفر است, که می تواند برای سلامت بسیار مفید باشد. در واقع ۳۰ گرم از این پنیر ۱۳٪ نیاز روزانه فرد به کلسیم و فسفر را فراهم می کند.موزارلا دارای ویتامین های خوبی است از جمله ویتامین B12 و B3 است . سی گرم از پنیر موزارلا حدود ۱۰ درصد از نیاز روزانه ما به این کلسیم و فسفر را فراهم می کند.موزارلا همچنین میزان کمی از ویتامین های A، B2 و ویتامین D تشکیل شده است. باید در نظر داشته باشيد که مقدار نمک در اين پنير متعادل است.

خواص موزارلا

پنیر موزارلا چیست؟ خواص و کاربرد آن + نحوه نگهداری
پنیر موزارلا چیست؟ خواص و کاربرد آن + نحوه نگهداری

موزارلا مانند دیگرمحصولات لبنی، منبع غنی از کلسیم است که به خوبی توسط بدن جذب می شود. وجود پروتئین ها، لاکتوز، ویتامین D و فسفر در این پنیر باعث افزایش جذب کلسیم خواهد شد. شما باید به خاطر داشته باشید که کلسیم برای قدرت استخوان ها و دندان ها بسیار مهم است و بستگی ندارد که شما چند سال دارید.

شما باید همیشه حواستان به  تامین کلسیم به بدن خود باشد. این ماده معدنی همچنین در بیشتر واکنش های حیاتی بدن مانند انقباض عضلانی، انعقاد خون، انتقال واکنش های عصبی، تنظیم فشار خون، عملکرد هورمونی، فعالیت های آنزیمی و بازسازی سلول شرکت دارد.

مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم می تواند به جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند. علاوه بر این، دارای مقدار زیادی فسفر است، که اسیدیته استخوان ها و دندان ها را کاهش می دهد و به بازسازی بافت ها کمک می کند.

پنیرها از مقادیر زیادی پروتئین تشکیل شده اند که برای گیاه خواران مناسب است. شما باید در نظر داشته باشد که ارزش بیولوژیکی پروتئین پنیر قابل مقایسه با گوشت است. این پنیرنیز یک منبع غذایی از ویتامین b12 است, که اهمیت زیادی برای بدن دارد. این ویتامین در رشد و نمو سلول, حفظ ثبات سیستم عصبی, سنتز پروتئین, تولید سلول های قرمز خون, سوخت و سازکربوهیدرات و چربی نقش موثری دارد.

گوشت و ماهی دو منبع اصلی ویتامین B12است. اما گیاه خواران می توانند ویتامین بیشتری با مصرف پنیر موزارلا مصرف کنند و با کمبود ویتامین مواجه نشوند.

اگرچه مصرف بیش از حد اسیدهای چرب اشباع باعث افزایش کلسترول بد می شود، اما این اسیدهای چرب هنوز هم نقش مهمی در سلامت بدن دارند، از جمله تشکیل غشای سلولی و کمک به جذب و مصرف ویتامین‌های A،D،E و K است.

آیا مصرف موزارلا می تواند خطرناک باشد؟

استفاده از پنیرهای تهیه شده از شیر پاستوریزه برای خانم های باردار بسیار مناسب است زیرا از آلودگی با باکتری ها به ویژه باکتری لیستریا جلوگیری می کنند. پنیرها چربی بالایی دارند که عمدتاً اسیدهای چرب اشباع شده هستند که اگر به مقدار زیاد مصرف شوند، می توانند مشکلات چاقی ایجاد کنند یا کلسترول بد خون را افزایش دهند.برای بهره وری از خواص این پنیر، لازم نیست بیش از حد از آن مصرف کنید.

ارزش غذایی موزارلا

پنیر موزارلا چیست؟ خواص و کاربرد آن + نحوه نگهداری
پنیر موزارلا چیست؟ خواص و کاربرد آن + نحوه نگهداری

هر ۱۰۰ گرم موزارلا دارای ترکیبات زیر است:

انرژی ۲۴۰ کیلوکالری

پروتئین ۱۸.۴ گرم

لیپیدها ۱۷.۵ گرم

گلوسیدها ۲.۵ گرم

آب ۵۷.۷ گرم

لیپیدهای موزارلا عبارت است از:

کلسترول ۶۵.۵ میلی‌گرم

اسیدهای چرب اشباع‌شده ۱۰.۷ گرم

اسیدهای چرب اشباع‌نشده‌ی مونو ۵.۳۳ گرم

اسیدهای چرب اشباع‌نشده‌ی پولی ۰.۶۲ گرم

گلوسیدهای موجود در موزارلا عبارت است از:

قندهای ساده ۱.۰۳ گرم

ساکارز ۰.۰۳ گرم

گلوکز ۰.۵۶ گرم

فروکتوز ۰.۱۵ گرم

لاکتوز ۰.۰۷ گرم

گالاکتوز ۰.۱۵ گرم

مالتوز ۰.۰۸ گرم

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در ۱۰۰ گرم پنیر موزارلا:

فسفر ۳۶۵ میلی‌گرم

کلسیم ۴۰۳ میلی‌گرم

سدیم ۲۰۰ میلی‌گرم

منیزیم ۲۵ میلی‌گرم

آهن ۰.۲ میلی‌گرم

زینک(روی) ۲.۹ میلی‌گرم

مس ۰.۰۱ میلی‌گرم

ویتامین ب۱ ۰.۰۴ میلی‌گرم

ویتامین ب۲ ۰.۳۵ میلی‌گرم

ویتامین ب۳ ۰.۱۹ میلی‌گرم

ویتامین ب۶ ۰.۰۷ میلی‌گرم

ویتامین ای ۰.۳۳ میلی‌گرم

البته باید بدانید که موزارلا همچنین حاوی سلنیوم، ید، ویتامین A و پیش ساز ویتامین A، بتاکاروتن و فولات نیز می‌باشد.

احتیاط

بی تردید، می توان گفت پنیر موزارلا طعم شگفت انگیزی دارد و حاوی ویتامین های حیاتی است، اما مهم این است که بدانیم این پنیر چربی های اشباع زیادی نیز دارد و به همین دلیل می تواند مشکلاتی را برای سیستم قلبی عروقی ایجاد کند و منجر به افزایش وزن شود. به شدت توصیه می شود محصولات لبنی را به مقدار متعادل مصرف کنید و نوع کم چرب آنها را تهیه کنید.

طرز تهیه‌ی ۲ سالاد با پنیر موزارلا

اکنون که خواص پنیر موزارلا را آشنا شدید زمان آن رسیده که از این پنیر استفاده کنید. یکی از ساده ترین روش ها برای گنجاندن این پنیر در برنامه غذایی خود این است که آن را به سالاد اضافه کنید. در ادامه به شما یاد می دهیم که چگونه ۲ سالاد خوشمزه و مغذی با پنیر موزارلا درست کنید. ما توصیه می کنیم که آن ها رو حتما امتحان ميکنيد

سالاد گوجه فرنگی با پنیر موزارلا

شما می توانید این سالاد ساده اما مغذی را مانند یک شام سبک پس از یک روز پرکارمیل کنید و از آن لذت ببرید.سالاد گوجه فرنگی با پنیر موزارلا دارای خواص زیادی برای بدن است.

مواد لازم

  • گوجه‌فرنگی: سه عدد
  • پنیر موزارلا: حدود ۲۴۰ گرم
  • روغن زیتون: یک چهارم فنجان
  • سرکه‌ی بالزامیک: یک چهارم فنجان
  • نمک: یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه: یک هشتم قاشق چای‌خوری
  • ریحان تازه‌ی ریز خرد شده: یک چهارم فنجان

طرز تهیه

  1. درست کردن این سالاد خوشمزه ابتدا تمام گوجه فرنگی ها را خوب بشویید و سپس آن ها را به حلقه ای خرد کنید.
  2.  یک بشقاب بردارید و حلقه های گوجه فرنگی و پنیر موزارلا را به ترتیب روی آن قرار دهید. سپس ریحان خرد شده را داخل سالاد اضافه کنید.
  3.  یک کاسه برداشته و روغن زیتون، سرکه بالزامیک، نمک و فلفل سیاه را خوب ترکیب کنید. سس را روی سالاد بریزید.

سالاد خیار، گوجه‌فرنگی و پنیر موزارلا

یکی دیگر از سالاد خوشمزه است که شما می توانید با پنیر موزارلا تهیه کنید.سالاد خیار، گوجه فرنگی و پنیر موزارلا است. این سالاد کمی بیشتر از سالاد قبلی طول می کشد تا آماده شود، اما ارزش آن را دارد.  اگر مزه خاص این سالاد که زیر زبانتان بیاید، خستگی را از تنتان بیرون خوتهد کرد

مواد لازم

  • گوجه‌فرنگی متوسط خرد شده: سه عدد
  • خیار خرد شده: یک عدد
  • فلفل دلمه‌ای سبز کوچک: یک عدد
  • پیاز خرد شده: یک چهارم فنجان
  • زیتون بدون هسته: دوازده عدد
  • جعفری تازه‌ی ریز خرد شده: دو قاشق غذاخوری
  • ریحان تازه‌ی ریز خرد شده: یک قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: یک سوم فنجان
  • سرکه‌ی بالزامیک: دو قاشق غذاخوری
  • شکر: یک قاشق چای‌خوری
  • نمک: نصف قاشق چای‌خوری
  • پودر پونه‌ی کوهی: نصف قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه: یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • پنیر موزارلا: ۱۲۰ گرم

طرز تهیه

  1. یک کاسه بزرگ را برداشته و گوجه فرنگی، خیار، زیتون، جعفری و ریحان، فلفل سبز، پیاز، را با هم مخلوط کنید.
  2.  در یک کاسه کوچک سرکه بالزامیک، شکر، نمک، فلفل و پودر پونه کوهی را با هم مخلوط کنید.
  3. سس را روی سالاد بریزید و حداقل به مدت ۱۵ دقیقه در یخچال نگه دارید.
  4.  سالاد شما آماده مصرف است. از یخچال بردارید و نوش جان کنید.

نکته پایانی

درمقاله امروز از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک ما در مورد پنیر موزرلا و خواص آن صحبت کردیم. این پنیر حاوی ویتامین های مختلفی است و در نتیجه می تواند برای سلامت بدن مفید باشد. پنیر موزارلا دارای ریبوفلاوین، نیاسین، پتاسیم، فسفر و…است. در انتهای مقاله نحوه درست کردن ۲ سالاد با پنیر موزارلا را آموزش دادیم. در چه وعده های غذایی از پنیر موزارلا استفاده می کنید؟ نظرات خود را با ما و با مخاطبان مختلف در بخش نظرات در میان بگذارید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا