Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

کپسول والتونین نوتراکس چیست و چه عوارضی دارد؟

یکی از مشکلاتی که همه ی ما حداقل یک بار در طول زندگی به آن دچار شده ایم، مشکل کمبود خواب یا بی خوابی است. امروزه این مشکل آنقدر فراگیر شده که پزشکان به فکر تولید دارویی برای درمان آن افتاده اند. یکی از داروهای بسیار موثری که در این زمینه توسط یک شرکت ایرانی تولید شده است، کپسول والتونین نوتراکس است. در این مقاله از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم در رابطه با ترکیبات این کپسول و عوارض و مزایای آن صحبت کنیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

کپسول والتونین نوتراکس چیست

کپسول والتونین نوتراکس دارویی مکمل برای رفع بی خوابی و کمبود خواب است. در ترکیبات کپسول والتونین نوتراکس عصاره هایی گیاهی و اسید آمینه هایی به نام های گابا، تریپتوفان و هورمون ملاتونین به چشم می خورد. به گفته تولید کنندگان این دارو، والتونین نوتراکس جهت کمک به کاهش اختلال خواب، تنظیم چرخه شبانه روزی خواب، کاهش مشکلات خواب یا گیجی پس از جراحی و کمک به کاهش فشارهای عصبی و استرس تولید شده است.

پیش از این که بخواهیم اطلاعات بیشتری در رابطه با این قرص به شما ارائه دهیم، بهتر است با بی خوابی و عوامل آن آشنا شویم.

کپسول والتونین نوتراکس چیست و چه عوارضی دارد؟
کپسول والتونین نوتراکس چیست و چه عوارضی دارد؟

کمبود خواب چیست

در شرایطی که فردی احساس داشتن خواب ناکافی یا بی کیفیت را تجربه کند، می گویند او دچار کمبود خواب، بی خوابی یا بدخوابی شده است. این موضوع به شدت می تواند آزار دهنده باشد. البته برای تشخیص این مشکل، علائمی که در ادامه ذکر شده اند، باید در هر هفته، حداقل سه شب و به مدت یک یا چند ماه دیده شود. در این شرایط است که می توان برای درمان جدی اقدام کرد.

علائم ابتلا به بی خوابی به شرح زیر لیست شده اند:

مشکل در به خواب رفتن

عدم توانایی در حفظ خواب

بیدار شدن چند باره در طول شب

ناتوانی در بازگشت به خواب

اختلال در خواب مانند اختلال اضطراب در اثر شرایط روانی خاصی برای افراد ایجاد شده و باید درمان شود. در صورتی که این اختلال درمان نشود می تواند آسیب هایی جدی به بدن و مغز فرد وارد کند.

علت کمبود خواب

هر اختلالی به دنبال یک دلیل ایجاد خواهد شد. از مهم ترین عواملی که سبب بروز اختلال خواب در افراد می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش سن

جنسیت (در زنان بیشتر رخ می‌ دهد)

داشتن سابقه افسردگی

شیفت کاری

سفر با هواپیما به منطقه ای جغرافیایی دیگر (جت لگ) یا دیگر اختلالات خواب و بیداری

اضطراب و نگرانی بیش از حد

استرس

غم

هیجان شدید

استفاده از نیکوتین، کافئین، الکل یا انواع دیگر محرک ‌ها پیش از خواب

بعضی داروها یا مواد غیر قانونی

خوردن غذا قبل از خواب

قطع دارو یا مصرف داروی جدید

قرار داشتن در معرض نور

خوابیدن زیاد در روز

تیروئید پرکار

بیماری ‌های مختل کننده تنفس

آرتروز یا سایر بیماری‌ های مزمن

سوزش سردل یا بیماری‌ های گوارشی

سکته مغزی

سندروم پای بی قرار

یائسگی

مشکلات حاصل از بی خوابی

بی خوابی مانند هر اختلال دیگری می تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد و حتی باعث ایجاد بیماری در بدن شود. برخی متخصصان خواب را همچون ویتامین های ضروری بدن می دانند. به عقیده آن ها در صورتی که این ویتامین به بدن نرسد می تواند سبب بروز مشکلات بی شمار شود.

طبق بررسی های انجام شده توسط این پزشکان، این مشکلات به شرح زیر لیست شده اند:

عدم تمرکز

کمبود حافظه

ایجاد اشتهای کاذب و پر خوری و افزایش وزن و در نتیجه دچار شدن به دیابت نوع دو

ایجاد ناراحتی ‌های قلبی و سکته مغزی

پر فشاری خون

اختلالات خلقی

به گفته محققین، کمبود خواب با سطح ملاتونین در بدن ارتباط دارد. این موضوع بیشتر در افرادی دیده می شود که ساعت خواب آن ها تنظیم نیست و یا نمی توانند آن را تنظیم کنند. با این حال همه ی کسانی که دچار اختلال خواب هستند، با این موضوع مواجه نمی شوند.

کپسول والتونین نوتراکس چیست و چه عوارضی دارد؟
کپسول والتونین نوتراکس چیست و چه عوارضی دارد؟

عوارض کمبود خواب در کودکان

اختلال خواب مانند هر اختلال دیگری می تواند در کودکان نیز دیده شود. به خصوص در این روزها که بسیاری از کودکان با لوازمی چون گوشی تلفن همراه، تبلت و انواع دستگاه های بازی کامپیوتری درگیر شده اند، این اختلال بیشتر در آن ها دیده می شود.

شما به عنوان والدین یک کودک باید بدانید که عوارض کمبود خواب در آن ها زیاد است. کمبود خواب یا اختلال در چرخه خواب کودکان می تواند موجب اختلال در رشد، کاهش سطح ایمنی و عدم تمرکز و کمبود حافظه در آن ها شود. به همین دلیل باید به نحوه خواب، محل‌ خواب و ساعت خواب کودکان نظارت دقیقی صورت پذیرد.

بد نیست بدانید که حتی نوع تغذیه در تنظیم خواب کودکان موثر است. لازم است والدین کودکان مراقب باشند تا ۲ الی ۳ ساعت پیش از خواب مواد محرک، چربی‌ ها و انرژی‌ زاها در برنامه غذایی آن ها نباشد.

خوردن شکلات زیاد، انواع فست فودها، تنقلات متنوعی که دارای نگهدارنده هستند و همچنین آجیل، می‌ تواند در اختلال خواب کودکان تاثیرگذار باشد.

عوارض بی خوابی بر مغز

در این بخش از مقاله قصد داریم تا از عوارض بی خوابی و اختلال در چرخه خواب بر مغز برای شما بگوییم. از آنجایی که بدن به استراحت نیاز دارد، کمبود خواب و اختلال در چرخه خواب می تواند آسیب های جبران ناپذیری بر روی مغز داشته باشد.

طبق تحقیقات انجام شده، بی خوابی سبب پیری زودرس مغز در بخش‌ های جلویی، گیجگاهی و جداری خواهد شد. اختلال در چرخه خواب سبب می شود تا مغز برای ترمیم و جبران آسیب‌ های ناشی از بی‌ خوابی بعضی از سیناپس ‌های خود را نابود کند.

قدرت تفکر و یادگیری فرد نیز در اثر اختلال در چرخه خواب به شدت کم خواهد شد. از دیگر عوارض اختلال در چرخه خواب آسیب به روند شناختی مغز است. در حقیقت قدرت توجه و هوشیاری و تمرکز و استدلال و حل مشکلات، یادگیری و فهم مطالب بر اثر اختلال در چرخه خواب دچار مشکل می شود.

حال که از مشکلات بی خوابی و اختلال در چرخه خواب با خبر شدیم، بهتر است تا راه چاره این مشکل را نیز بررسی کنیم. کپسول والتونین نوتراکس بهترین راه حل دارویی برای برطرف شدن اختلال در چرخه خواب است.

روش مصرف والتونین نوتراکس

به گفته تولید کنندگان والتونین نوتراکس، این دارو باید هر شب دو عدد به همراه یک لیوان آب، ۲۰ الی ۳۰ دقیقه پیش از خواب مصرف شود. البته اگر این مکمل توسط پزشک برای شما تجویز شده باشد بهتر است به دستور پزشک مصرف نمایید.

روش نگهداری والتونین نوتراکس

کپسول والتونین نوتراکس باید در دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتی گراد، دور از نور، رطوبت و حرارت نگهداری شود.

این مکمل  را دور از دید و دسترس کودکان نگهداری نمایید.

کپسول والتونین نوتراکس چیست و چه عوارضی دارد؟
کپسول والتونین نوتراکس به کاهش اختلالات خلقی فصلی، تنظیم خواب و کاهش بی خوابی کمک می‌کند. این فراورده فاقد سویا، شیرین کننده، نگهدارنده و گلوتن است

هشدار مصرف والتونین نوتراکس

در مصرف هر گونه دارو، نکاتی هستند که باید به عنوان مواردی مهم مورد توجه قرار گرفته و دقت کنید تا آن ها را نادیده نگیرید. برای مثال موارد زیر به عنوان نکات احتیاطی در رابطه با کپسول والتونین نوتراکس مطرح می شوند:

استفاده از کپسول والتونین نوتراکس برای افراد زیر ۱۸ سال تنها با دستور پزشک یا داروساز مجاز است.

همچنین این کپسول برای بانوان باردار و شیرده، باید تحت نظارت پزشک و داروساز استفاده شود.

لطفا پیش از مصرف این مکمل به ترکیبات آن دقت نمایید. در صورتی که به هر یک از فرآورده های موجود در این مکمل حساسیت دارید از مصرف آن خودداری نموده یا تحت نظارت پزشک و داروساز مصرف نمایید. ما برای شما در ادامه این مقاله در رابطه با اجزای سازنده این مکمل توضیحات مفیدی برای شما ارائه داده ایم که از قسمت فهرست مطلب به راحتی می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید.

در صورت ابتلا به هرگونه بیماری، پیش از مصرف با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

نکات مهم

اگر بعد از مصرف این مکمل شاهد پیدایش هرگونه علائم حساسیت و یا عوارض گوارشی بودید، مصرف مکمل را قطع نموده و با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

همان طور که گفتیم این مکمل برای اصلاح چرخه خواب و همچنین بهبود کیفیت خواب تولید شده است، لذا بدیهی است که با استفاده از آن اثرات خواب آلودگی در شما پدیدار خواهد شد. لطفا این مکمل را تنها در شب ها مصرف کرده و بعد از مصرف آن از انجام کارهای پرخطر که نیاز به دقت بالا دارند نظیر رانندگی و کار با دستگاه های حساس خودداری نمایید.

در صورتی که شما دچار بی خوابی های گاه و بی گاه می شوید، این مکمل می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

کپسول والتونین نوتراکس تنها یک مکمل است و برای تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری تولید نشده است. در صورتی که بی خوابی شما مزمن بوده و مدت ها است که از آن رنج می برید بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید و از مصرف سر خود هر گونه دارویی خودداری نمایید.

در صورتی که از داروهای اعصاب نظیر بازدارنده های مونو آمین اکسیداز (MAOIs) و مهار کننده های انتخابی باز جذب سروتونین (SSRIs) استفاده می کنید پیش از مصرف این مکمل پزشک خود را مطلع سازید.

عوارض جانبی کپسول والتونین نوتراکس

طبق تحقیقاتی که بر روی این مکمل تنظیم کننده چرخه ی خواب انجام شده است، عوارض جانبی این محصول نادر و خفیف است. تنها در صورتی که این مکمل برای مدت طولانی و بیش از میزان توصیه شده مصرف شود ممکن است برخی عوارض را به دنبال داشته باشد.

در صورتی که این عوارض را مشاهده کردید و مدت زمان بروز آن ها طولانی و غیر قابل تحمل شد، مصرف دارو را قطع کرده و حتما پزشک خود را مطلع سازید.

از جمله این عوارض می توان به نشانه های حساسیت به ترکیبات کپسول والتونین نوتراکس اشاره کرد. این علائم شامل قرمزی و خارش پوست، راش پوستی، استفراغ و اسهال و سایر نشانه های مربوط به حساسیت هستند.

کپسول والتونین نوتراکس چیست و چه عوارضی دارد؟
کپسول والتونین نوتراکس چیست و چه عوارضی دارد؟

ترکیبات کپسول والتونین نوتراکس

کپسول والتونین نوتراکس مکملی است که از چند عصاره ی گیاهی و اسید آمینه های گابا، تریپتوفان و هورمون ملاتونین تولید شده است. این محصول می تواند برای افرادی که شیفت های کاری شبانه دارند و چرخه خوابشان به هم ریخته شده است، برای افراد مسن که به دلیل داروهای مصرفی با اختلال خواب مواجه شده اند، برای افرادی که مسافرت های جغرافیایی طولانی با هواپیما دارند و افرادی که به طور عادی به دلایل مختلف از جمله اضطراب دچار اختلال در چرخه خواب شده اند مفید باشد.

در این بخش از مقاله قصد داریم تا در رابطه با ترکیبات سازنده این مکمل با شما صحبت کنیم.

گابا یا گاما آمینوبوتیریک اسید  (Gaba)

گابا یک اسید آمینه طبیعی است و در مغز به عنوان یک نوروترانسمیتر مشغول به فعالیت است. نوروترانسمیترها در حقیقت پیام رسان های شیمیایی هستند که کار انتقال پیام های عصبی در مغز را بر عهده دارند. گابا در دسته نوروترانسمیترهای بازدارنده قرار دارد. این اسید آمینه در پیشگیری و بازدارندگی بعضی از پیام های مغزی و کاهش فعالیت سیستم عصبی نقش مهمی بر عهده دارد. با اتصال گابا به پروتئین گیرنده گابا در مغز، اثر آرام بخشی این آمینو اسید مشاهده می شود که می تواند در کنترل احساس اضطراب، استرس و ترس بسیار مفید و موثر واقع شود.

تریپتوفان  (Tryptophan)

تریپتوفان را به عنوان یکی از اسید آمینه های ضروری در مغز می شناسند. این اسید آمینه مهم در ساختار بسیاری از پروتئین ها دیده می شود. از ماده تریپتوفان برای ساخت برخی میانجی های عصبی از جمله سروتونین، به عنوان هورمون اصلی ایجاد حس آرامش و شادی استفاده می شود. سروتونین یک انتقال دهنده ی عصبی مهم است که سیگنال ها را بین سلول های عصبی انتقال می دهد و سبب تنگ شدن رگ های خونی خواهد شد. تریپتوفان با افزایش سطح سروتونین مغز، خلق و خوی فرد را بهبود بخشیده و به بهبود کیفیت خواب، کنترل اضطراب، خشم و کاهش افسردگی کمک خواهد کرد.

عصاره سنبل الطیب  (Valerian Extract)

گیاه سنبل الطیب گیاهی است که از قدیم به عنوان یک ماده آرام بخش شناخته می شد. در عصاره این گیاه والریک اسید وجود دارد که با مکانیزم خاص خود سبب بروز خواص آرام بخشی خواهد شد. در ادامه این مکانیزم را به طور مختصر شرح داده ایم:

گلوتامین موجود در عصاره ی گیاه سنبل الطیب به راحتی از سد مغزی-خونی عبور می کند. این ماده توسط پایانه های عصبی باز جذب شده و به GABA تبدیل می شود و از این طریق تاثیرات آرام بخشی خود را اعمال خواهد کرد.

در ادامه نیز ترکیبات موجود در عصاره این گیاه به خصوص والریک اسید به گیرنده های GABA در سیستم اعصاب مرکزی متصل شده و با جلوگیری از تجزیه، باز جذب و نیز افزایش ترشح این نوروترانسمیترها، غلظت GABA را افزایش می دهند.

تاثیر از طریق گیرنده های آدنوزینی

عصاره سنبل الطیب آثار دیگری نیز بر بدن می گذارد. ترکیبات موجود در این عصاره، فعالیتی شبیه به گیرنده های آدنوزینی از خود به نمایش می گذارند. این وضعیت سبب فعال سازی گیرنده های آدنوزینی و متعاقبا فعال سازی مسیرهایی می شود که در نهایت خواب را به افراد القا می نماید.

تاثیر از طریق گیرنده های گلوتاماتی

نوع دیگر اثرگذاری عصاره سنبل الطیب از طریق گیرنده های گلوتاماتی است. اسید والریک موجود در عصاره سنبل الطیب با گیرنده های متابوتروپیک گلوتامات بر هم کنش برقرار می کند و از این طریق تاثیرات ضد اضطرابی خود را اعمال خواهد کرد.

کپسول والتونین نوتراکس چیست و چه عوارضی دارد؟
کپسول والتونین نوتراکس چیست و چه عوارضی دارد؟

ملاتونین  (Melatonin)

هورمون ملاتونین در هنگام خواب از غده صنوبری مغز ترشح می شود. این هورمون در القای خواب به فرد و بهبود کیفیت خواب او بسیار موثر است. از داروهای دارای هورمون ملاتونین برای تنظیم سیستم زمانی بیولوژیکی در تعیین زمان یا چرخه خواب و بیداری، به ویژه برای کسانی که از اختلالات خواب رنج می برند، استفاده خواهد شد.

میزان ترشح این هورمون در شب به حداکثر خود رسیده و در نزدیکی ظهر به حداقل می رسد. تغییر در روند ترشح ملاتونین در روزهای کوتاه فصل زمستان امکان ایجاد علائم بیماری خلقی فصلی (SAD) یا افسردگی زمستانی را فراهم خواهد کرد.

برای بی خوابی چه بخوریم

حالا که با عوامل بی خوابی و کپسول والتونین نوتراکس آشنا شدیم بهتر است کمی در رابطه با مواد طبیعی که می توانند منجر به رفع بی خوابی شوند اطلاعات کسب کنیم.

باید بدانید که برخی مواد خوراکی طبیعی هستند که می توانند به رفع بی خوابی کمک کنند و اگر شما دچار این مشکل هستید می توانید آن ها را در برنامه غذایی خود قرار دهید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

نخود: نخود سرشار از اسید آمینه ی تریپتوفان است که به عنوان یک پیشگام برای ملاتونین یا هورمون خواب نام برده می شود. همان طور که بالاتر اشاره کردیم این اسید آمینه در کپسول والتونین نوتراکس نیز موجود است. همچنین نخود دارای کربوهیدرات و فیبر بالا است و در بهبود کیفیت خواب بسیار موثر خواهد بود.

بادام و سایر مغزها: این مواد خوراکی را می توان هم به صورت مغز و هم به صورت کره استفاده کرد. کره این مغزها را می توانید همراه با سیب درختی یا سیب زمینی پخته به صورت پوره مصرف نمایید. این مواد سرشار از منیزیم و پتاسیم و ویتامین‌ های گروه B  هستند و موجب خواب آرام و عمیق خواهند شد.

گیلاس ترش: جالب است بدانید که این میوه حاوی مقادیر زیادی ملاتونین است. در فصل تابستان می توانید از این میوه برای رفع بی خوابی خود استفاده کنید.

ادامه مواد خوراکی موثر در بی خوابی

مخمر تغذیه ‌ای: مخمر به‌ طور فراوانی سرشار از انواع ویتامین E است و ۲ قاشق از آن برای بهبود خواب بسیار موثر است. این ماده را می توانید از مغازه های فروش لوازم شیرینی پزی و عطاری ها تهیه نمایید.

ذرت: ذرت دانه ای سرشار از کربوهیدرات است. خوردن آن سبب تحریک انسولین و تاثیر بر دسترسی تریپتوفان و ترشح سروتونین خواهد شد که هر دو در تنظیم چرخه خواب بسیار موثر هستند. همچنین ذرت باعث افزایش سطح گلوکز خون می ‌شود که خود برای رفع بی خوابی بسیار مفید و موثر است.

انواع میوه های دارای ویتامین C: کیوی و انواع میوه ‌هایی که دارای آنتی اکسیدان بالا هستند می توانند برای رفع بی خوابی بسیار موثر هستند.

اسفناج: این گیاه حاوی مقدار زیادی منیزیم است، به ‌طور طبیعی اعصاب و ماهیچه‌ ها را ریلکس کرده و باعث خواب آرام در افراد خواهد شد.

با توجه به مواردی که نام برده شد، مشخص است که پیروی از یک برنامه غذایی مناسب و سالم در خواب راحت و کمبود خواب موثر است. همچنین موارد دیگری هستند که با رعایت آن می توانید اختلالات چرخه خواب خود را رفع کنید. برای مثال برخورداری از یک برنامه فعالیت روزانه مناسب نیز می تواند بدن شما را تقویت کند.

در ادامه این مطلب به نکاتی اشاره کرده ایم که با رعایت آن ها می توانید تا حد زیادی به تنظیم شدن چرخه خواب خود کمک کنید.

کپسول والتونین نوتراکس چیست و چه عوارضی دارد؟
کپسول والتونین نوتراکس چیست و چه عوارضی دارد؟

چگونه ساعت خواب خود را تنظیم کنیم

خوابیدن برای کاهش سطح استرس و اضطراب بسیار موثر است. با این حال چنانچه فرد دچار استرس و اضطراب باشد چرخه خواب او مختل خواهد شد. در حقیقت این موارد مانند یک سیکل متناوب به هم متصل هستند. با انجام یک سری فعالیت های خاص می توانید به ترشح هورمون ملاتونین در بدن خود کمک کنید.

این فعالیت ها بسیار ساده بوده و حتی در طول سفر نیز می توانید از آن ها بهره بجویید. به ادامه مطلب توجه کنید:

همان طور که کمی بالاتر اشاره کردیم، برخورداری از یک رژیم غذایی سالم می تواند در تنظیم چرخه خواب موثر باشد. بنابراین حتی اگر در مسافرت به سر می برید، مواد غذایی مفیدی چون میوه ها و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید. همچنین استفاده از مکمل های مولتی ویتامین نیز موثر هستند.

انجام تمرینات یوگا، تنفس شکمی یا دعا و مدیتیشن را جدی بگیرید. به طور کلی ارامش ذهنی می تواند استرس و اضطراب را کاهش داده و سبب خواب بهتر شود.

برنامه خواب خود را به یک روتین تبدیل کنید و سعی کنید هر روز ۷ الی ۸ ساعت بخوابید. این که توجه کنید هر شب سر ساعت خاصی بخوابید و سر ساعت خاصی از خواب برخیزید در تنظیم شدن چرخه خواب شما بسیار موثر است.

سعی کنید در اتاق تاریک و ساکت بخوابید. وجود هر گونه آلودگی صوتی و نوری می تواند چرخه خواب را مختل نماید.

یک حمام آب داغ بروید یا در وان آب داغ مقداری بخوابید، یک کتاب یا یک موسیقی آرام بخش گوش دهید.

قیمت کپسول والتونین نوتراکس

کپسول والتونین نوتراکس یک محصول ایرانی است که قیمت آن در داروخانه های سراسر کشور بین ۷۰ الی ۸۰ هزار تومان است. با این حال نمونه های خارجی این محصول نیز موجود است که با قیمت های بالاتر در دسترس است. لازم به ذکر است که از نظر میزان تاثیر گذاری این محصول حتی از نمونه های خارجی نیز بهتر عمل می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا