Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

قطره کیدزی کولیک چیست؟ چه کاربرد و عوارضی دارد؟

اگر شما هم مادر یک نوزاد هستید، حتما یکی از دغدغه هایتان این است که در سریع ترین زمان ممکن متوجه دردهای نوزادتان شده و برای برطرف کردن آن ها اقدام کنید. کولیک یا قولنج یکی از دردهای رایجی است که عموما میان نوزادان دیده می شود. امروز در نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با قطره کیدزی کولیک آشنا کنیم. اگر می خواهید بدانید کاربرد این قطره چیست و آیا عوارضی برای نوزادتان دارد یا خیر، بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

قطره کیدزی کولیک یک دارو از شرکت دایونیکس است. پیش از این، مطلبی در رابطه با یکی دیگر از محصولات این شرکت به نام شربت اشتها آور کیدزی اپتایت منتشر کردیم که مطالعه آن را نیز به شما پیشنهاد می کنیم.

گریه مداوم نوزادان به دلیل کولیک

همان طور که گفتیم یکی از دردهای رایج میان نوزادان، کولیک است. طبق مطالعات انجام شده، حدود ۲۰ درصد از شیرخواران دچار کولیک یا قولنج می شوند. دل درد و گریه مداوم نوزاد معمولا به دلایل مختلفی رخ خواهد داد، با این حال برخی والدین از گریه های شدید و طولانی نوزاد خود شکایت دارند. آن ها معمولا این گریه ها را طولانی و غیر قابل کنترل توصیف کرده و نگران می شوند که شاید نوزادشان با مشکلی جدی مواجه شده باشد.

همچنین از زبان این والدین می شنویم که نوزاد در شرایطی دچار این حالات می شود که از همه جهت سالم است و تغذیه خوبی هم دارد. همین موضوع باعث افزایش نگرانی والدین می شود. درست است که تمامی نوزادان گریه می کنند و این گریه های هیچ گاه تمامی ندارد اما گریه هایی که مربوط به کولیک باشند کمی با دیگر گریه های نوزاد متفاوت هستند.

از آن جایی که نوزاد زبان سخن گفتن ندارد، هر گونه مشکل یا درخواست در بدن او به صورت گریه ظاهر می شود. این شاید برای تازه مادران کمی گیج کننده و نگران کننده باشد. اما باید به این دسته از مادران بگوییم که نگران نباشند با چند علامت ساده می توان متوجه شد که نوزاد به چه علت به طور مداوم گریه می کند.

طبق تحقیقات انجام شده، گریه های کولیکی اغلب در پایان روز آغاز می شوند. این نوع گریه ها طولانی هستند و نوزاد به سختی آرام خواهد شد یا به هیچ طریقی آرام نمی شود. اگر گریه نوزاد شما بیش از سه ساعت در روز ادامه داشت یا چهار بار در هفته به طور مداوم بروز کرد، مشکل نوزاد به احتمال زیاد ابتلا به کولیک خواهد بود.

قطره کیدزی کولیک چیست؟ چه کاربرد و عوارضی دارد؟
قطره کیدزی کولیک چیست؟ چه کاربرد و عوارضی دارد؟

کولیک چیست

پیش از این که بخواهیم در رابطه با قطره کیدزی کولیک اطلاعاتی ارائه دهیم، بهتر است در رابطه با درد کولیک بیشتر بدانیم تا به درستی آن را تشخیص دهیم.

درد کولیک یک درد با ماهیت موجی است. در شرایطی که نوزاد به درد کولیک دچار شده باشد، ابتدا ظاهر او آرام است اما به طور ناگهانی و بدون هیچ گونه تحریکی توسط عوامل خارجی، شروع به گریه خواهد کرد. نوزاد در چنین شرایطی پشت خود را قوس داده و زانوهای خود را به سمت شکم فرو خواهد برد. این علائم از اصلی ترین علائم ابتلا به کولیک هستند.

نوزاد مبتلا به کولیک، نوزادی است که بدون ابتلا به بیماری و در زمانی که کاملا سیر است، بیش از سه ساعت در روز گریه می کند و این اتفاق بیش از سه الی چهار بار در هفته تکرار می شود. این نوزادان اگر درمان نشوند ممکن است بیش از سه هفته گریه های طولانی خود را ادامه دهند.

به گفته متخصصان، نوزادانی که به صورت کامل متولد شده باشند، از حدود دو هفتگی درد کولیک را تجربه می کنند. اما در صورتی که نوزاد به صورت نارس متولد شده باشد، درد کولیک احتمالا دیرتر آغاز خواهد شد.

زمان و دلیل ابتلا به کولیک

پزشکان متخصص نوزادان عقیده دارند که درد کولیک تنها تا سه الی چهار ماهگی تجربه خواهد شد و بعد از آن به طور خود به خودی رفع می شود. در ابتلا به کولیک جنسیت نوزاد مطرح نیست و چه دختر و چه پسر می توانند به آن دچار شوند. همچنین اینکه نوزاد فرزند اول باشد یا پیش از او فرزندان دیگری نیز متولد شده باشند در ابتلای او به این درد بی تاثیر است.

برخی گمان می کنند که نحوه شیر خوردن نوزاد در پیدایش درد کولیک موثر است؛ اما باید بدانید که هر دو دسته نوزادانی که از سینه مادر شیر می خورند و نوزادانی که از شیشه شیر استفاده می کنند، به درد کولیک مبتلا خواهند شد.

لازم است بدانید که ابتلا به کولیک هیچ عارضه ای برای میزان رشد کودک شما در پی ندارد. طبق تحقیقات انجام شده، کودکانی که کولیک داشتند، هیچ تفاوتی به لحاظ رشد با کودکان بدون کولیک نداشتند.

علل کولیک نوزاد

این که درد کولیک چگونه ایجاد خواهد شد هنوز مشخص نشده است. پزشکان هنوز به طور دقیق نمی دانند که عامل ابتلا به درد کولیک در نوزادان چیست. اما نظریه های متنوعی در این زمینه وجود دارد که در این قسمت از مقاله به اختصار به شرح آن ها پرداختیم:

سیستم گوارشی نوزاد در حال رشد است، لذا عضلات آن اغلب دچار اسپاسم می شوند.

وجود گاز در دستگاه گوارشی نوزاد به دلیل مکیدن شیر

ترشح هورمون هایی که باعث درد و ضعف شکم می شوند.

حساسیت به نور، سر و صدا و غیره یا تحریک بیش از حد

سیستم عصبی در حال رشد

قالب اولیه میگرن در دوران کودکی

ترس، استیصال یا هیجان

بیماری های مشابه با کولیک

لازم به ذکر است که پیش از این که هر دردی را با کولیک اشتباه بگیرید بهتر است نوزاد خود را تحت معاینه یک پزشک متخصص قرار دهید. بیماری های متعددی وجود دارند که در صورت ابتلای نوزاد به آن ها، ممکن است علائم مشابهی با ابتلا به کولیک از خود نشان دهند.

از جمله این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عفونت

ریفلاکس اسید یا مشکلات معده

تغذیه بیش از حد یا ناکافی

حساسیت به شیر خشک یا شیر مادر

فشار یا التهاب در مغز و سیستم عصبی آن ها

اختلالات چشم، مانند خراش یا افزایش فشار

نا منظم بودن ضربان قلب

آسیب به استخوان ها، عضلات یا انگشتان

اگر نگران سلامت نوزاد خود هستید پیش از این که هر گونه درمان خانگی یا سنتی را بر روی نوزاد اعمال کنید، او را نزد یک متخصص ببرید تا به دقت معاینه شود.

قطره کیدزی کولیک چیست؟ چه کاربرد و عوارضی دارد؟
قطره کیدزی کولیک چیست؟ چه کاربرد و عوارضی دارد؟

علائم دقیق کولیک نوزاد

همان طور که در ابتدای این مقاله شرح دادیم، شاید نتوان به طور دقیق مشخص کرد که نوزاد به کولیک مبتلا است یا خیر. با این حال علاوه بر علائمی که در قسمت های ابتدایی شرح دادیم، در این قسمت قصد داریم تا شما را با علائمی آشنا کنیم که به عقیده بیشتر متخصصان، علائم کولیک است.

همان طور که بالاتر نیز گفتیم، علائم کولیک در زمان مشخصی از روز، و معمولا در پایان روز نمایان می شود. در صورت مشاهده موارد زیر می توان احتمال داد که نوزاد مبتلا به کولیک است:

گریه بدون دلیل مشخص (مانند گرسنگی یا کثیف بودن پوشک)

ادامه گریه مانند زمانی که درد دارد.

گریه همراه با مشت های گره کرده، بازوهای سفت، پشت قوس دار یا پاهای پیچ خورده

ادامه گریه تا زمانی که رنگش سرخ می شود.

هنگامی که نوزاد گریه می کند، ممکن است هوای زیادی ببلعد؛ این امر می تواند معده او را پر از هوا کرده و شکمش سفت یا متورم شود.

تشخیص کولیک نوزاد

کولیک دردی نیست که بتوان به وسیله آزمایش آن را تشخیص داد. در صورتی که نوزاد خود را نزد پزشک ببرید، پزشک ممکن است سوالاتی در رابطه با سابقه بیماری و علائم خاص از شما بپرسد. سعی کنید این سوالات را بدون نگرانی و با دقت پاسخ دهید.

معاینه بالینی پزشک با بررسی موارد زیر انجام خواهد شد:

سطح انرژی نوزاد

رنگ پوست

نحوه ی تنفس

دمای بدن

وزن

البته در مواردی پزشک برای اطمینان از این که نوزاد شما به طور کامل سالم است، ممکن است دستور انجام آزمایشاتی را صادر کند. جای هیچ گونه نگرانی نیست و باید تمامی آزمایشات درخواست شده را انجام دهید.

قطره کیدزی کولیک چیست؟ چه کاربرد و عوارضی دارد؟
قطره کیدزی کولیک چیست؟ چه کاربرد و عوارضی دارد؟

درمان کولیک نوزاد

درمان معمولا برای دردی تجویز خواهد شد که علتی خاص دارد. کولیک همان طور که گفتیم یک درد بی پایه و علت است و نمی توان برای آن درمان قطعی صادر کرد. در حقیقت درمان کودک تنها با چند توصیه و تجویز چند مکمل دارویی انجام خواهد شد. این درمان ها تنها می توانند کمی از درد کولیک را تسکین دهند اما جای نگرانی نیست. بهتر است توصیه های پزشک را به صورت یک به یک انجام دهید تا ببینید کدام یک از آن ها کودک را آرام خواهد کرد.

اگر یک درمان پیشنهادی برای چند روز تاثیری نداشت، درمان توصیه شده دیگر را آغاز کنید تا بهترین راه تسکین نوزاد را بیابید.

روش های توصیه شده

باید بدانید که این درد یک درد نگران کننده نیست و بروز آن طبیعی است. همچنین باید بدانید که کولیک به خودی خود بهتر خواهد شد. برخی اقدامات آرام سازی نوزاد که ممکن است از سوی پزشک به شما توصیه شود به شرح زیر است:

مطمئن شوید که نوزاد گرسنه نیست.

اگر شیر می دهید، از پزشک خود بپرسید که آیا داروهایی که مصرف می کنید یا غذایی که می خورید ممکن است باعث تحریک یا واکنش آلرژیک در کودک شود یا خیر.

موقعیت بدنی نوزاد را تغییر دهید. او را بنشانید یا بخوابانید. در حالی که راه می روید او را در آغوش نگه دارید. او را تکان دهید یا کمرش را به آرامی ماساژ دهید.

از پستانک استفاده کنید.

کودک را قنداق کنید.

او را بدون لباس بغل کنید.

از صداهای سفید (مانند پنکه، ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی) یا صدای ضربان قلب استفاده کنید.

او را سوار ماشین کنید.

نوزاد را در تاب یا یک صندلی لرزان قرار دهید.

قطره کیدزی کولیک چیست؟ چه کاربرد و عوارضی دارد؟
قطره کیدزی کولیک چیست؟ چه کاربرد و عوارضی دارد؟

خود مراقبتی والدین

در شرایطی که نوزاد شما یک درد را تحمل می کند، مهم است که بتوانید آرامش خود را حفظ کنید. اگر برای بار اول است که فرزند دار شده اید، باید بدانید که این درد، یک درد طبیعی بوده و چای هیچ گونه نگرانی نیست. کودکی که مبتلا به کولیک می شود می تواند به سان یک چالش برای والدین باشد.

برخی والدین در چنین شرایطی صبر و حوصله خود را از دست داده و خشمگین یا بی حوصله می شوند. این احساسات تنها شما را عاجز تر می کند و نمی توانید با عصبانیت کودک خود را آرام کنید. او متوجه سخنان یا احساسات شما نمی شود و باید با او با صبر و حوصله برخورد کنید.

در صورتی که این شرایط برای شما آزار دهنده شده است بهتر است از یک فرد با تجربه و معتمد کمک بگیرید. همچنین مشورت با مشاور روانشناس و پزشک متخصص می تواند به بهبود روحیه شما کمک کند.

حالا که با کولیک و مشکلات آن آشنا شدیم بهتر است در رابطه با یک مکمل عالی به نام قطره کیدزی کولیک صحبت کنیم. این مکمل تولید شده تا شما را در گذر از بحران درد کولیک نوزاد یاری نماید.

قطره کیدزی کولیک چیست

قطره کیدزی کولیک یک قطره گیاهی مکمل است که با تولید در طعم توت فرنگی، مصرف آن برای نوزادان خوشایند شده است. این قطره برای مدیریت درد کولیک و شرایط مربوط به نفخ نوزادن و کودکان بزرگ تر تولید شده است. قطره کیدزی کولیک کمک می کند تا باد به دام افتاده در روده و معده نوزاد و کودک به راحتی رفع شود.

قطره کیدزی کولیک چیست؟ چه کاربرد و عوارضی دارد؟
قطره کیدزی کولیک چیست؟ چه کاربرد و عوارضی دارد؟

موارد مصرف قطره کیدزی کولیک

از بین بردن نفخ و کمک به خروج گازهای حبس شده در دستگاه گوارش اطفال و کودکان

از بین برنده قولنج روده ای در نوزادان و کودکان

برطرف نمودن دردهای شکمی و کولیک حاصل از آن

تسکین فوری کولیک در اطفال و نوزادان

کمك به بهبود كم خونی ناشی از فقر آهن در كودكان

روش و مقدار مصرف قطره کیدزی کولیک

بهتر است که قطره کیدزی کولیک با دستور پزشک مصرف شود اما به طور عادی این قطره در کودکان زیر ۲ سال به صورت یک میلی لیتر هنگام بروز دردهای کولیکی باید استفاده شود.

حتما توجه کنید که میزان مصرف روزانه از قطره کیدزی کولیک، نباید از ۲ میلی لیتر تجاوز کند.

نحوه استفاده از سرنگ مدرج

قطره کیدزی کولیک حاوی یک سرنگ مدرج است که استفاده از آن را راحت کرده است. در این قسمت از مقاله نحوه صحیح استفاده از این سرنگ را شرح داده ایم:

سرنگ را بر روی دهانه بطری شیشه ای وارد کنید و بطری را به صورت بر عکس نگه دارید.

به اندازه یک میلی لیتر از مایع را داخل سرنگ بکشید.

سرنگ را با احتیاط بر روی زبان کودک قرار داده و سرنگ را خالی کنید.

پس از استفاده، سرنگ را با آب ولرم شستشو داده و سپس کاملا خشک کنید.

قطره کیدزی کولیک چیست؟ چه کاربرد و عوارضی دارد؟
قطره کیدزی کولیک چیست؟ چه کاربرد و عوارضی دارد؟

هشدار مصرف قطره کیدزی کولیک

از آن جایی که تغذیه و استفاده از دارو در نوزادان حساس تر از دیگر قشرها است بهتر است تا پیش از مصرف قطره کیدزی کولیک برای نوزاد خود، به موارد زیر دقت نمایید:

قطره کیدزی کولیک حاوی عصاره رازیانه، گل بابونه آلمانی، برگ بادرنجبویه، برگ نعنا فلفلی، عصاره میوه زیره سیاه است. پیش از مصرف این محصول حتما با پزشک مشورت کنید که این مواد موثره برای نوزاد شما مضر نباشد.

اگر فراموش کردن یک دوز به محض یادآوری دارو را مصرف نمایید.

چنان چه که زمان مصرف دوز بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را حذف کرده و دوز بعدی را به هیچ عنوان ۲ برابر نکنید.

در صورت داشتن آلرژی به مواد موثره موجود در این محصول، سابقه حساسیت به رازیانه و سابقه بیماری تشنج از مصرف فرآورده برای کودک خودداری نمایید.

شرایط نگهداری قطره کیدزی کولیک

پس از مصرف در بطری را کاملا ببندید.

قطره کیدزی کولیک را در جای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان نگهدارید.

این قطره باید در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری شود.

نکات مهم در رابطه با قطره کیدزی کولیک

قطره کیدزی کولیک یک فرآورده طبیعی بوده و جایگزین غذای اصلی یا جهت تشخیص، پیشگیری و درمان نخواهد بود.

بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف نشود.

در دوران بارداری و شیردهی یا در صورت حساسیت به ترکیبات توصیه نمی شود.

چنان چه در حال مصرف هر گونه دارو یا مکمل غذایی هستید با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید.

قطره کیدزی کولیک چیست؟ چه کاربرد و عوارضی دارد؟
قطره کیدزی کولیک چیست؟ چه کاربرد و عوارضی دارد؟

عوارض جانبی قطره کیدزی کولیک

از آن جایی که این قطره یک محصول گیاهی است تاکنون عوارض جانبی ای برای آن گزارش نشده است. با این حال پیش از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.

تداخلات دارویی قطره کیدزی کولیک

هر دارویی ممکن است با دیگر دارو تداخل ایجاد کند. در صورت مصرف هر گونه داروی دیگری، با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید.

قیمت قطره کیدزی کولیک

این قطره یک محصول ایرانی بوده و با قیمت ۶۰ الی ۸۰ هزار تومان از داروخانه ها سراسر کشور به صورت آنلاین و حضوری قابل تهیه خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا