Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص انبه چیست؟ انواع، فواید، کاربرد، مضرات آن

انبه میوه ای شیرین و خوشمزه است و خواص انبه شامل ویتامین های C و A و انواع متعددی از کاروتنوئیدها است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. انبه یکی از پر مصرف ترین میوه های جهان است که در مناطق استوایی رشد می کند و قدمت آن به ۴۰۰۰ سال می رسد. انبه در هند رشد می کند و از خانواده پسته و بادام است و انواع مختلفی دارد. این میوه هسته دار شامل دو جزء است. قسمت گوشتی خارجی و هسته انبه است. قسمت گوشتی اطراف هسته قرار دارد و در داخل هسته ، دانه انبه وجود دارد. زیتون و خرما نارگیل، گیلاس، آلو، هلو  نیز از میوه های این دسته هستند. درخت انبه یکی از درختان همیشه سبز است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری تقریباً بهتر رشد می کند. انبه میوه در سراسر کشور هند، پاکستان و فیلیپین رشد می کند و همچنین درخت ملی بنگلادش است. میوه و برگ های آن برای تزیین مراسم مذهبی، جشن ها و عروسی ها استفاده می شود.

خواص انبه

خواص انبه چیست؟ انواع، فواید، کاربرد، مضرات آن
خواص انبه چیست؟ انواع، فواید، کاربرد، مضرات آن

انبه به عنوان یکی از پرمصرف ترین میوه های جهان لقب گرفته است. از خواص انبه ، کاهش ابتلا به چاقی و دیابت، بیماری قلبی و عروقی اشاره کرد، علاوه این مفید برای سلامت پوست و مو است ، انرژی بدن را افزایش می دهد و منجر به کاهش وزن می شوند. ازخواص انبه موارد دیگری را باید نام برد.

  • پیشگیری زوال شبکیه در اثر پیری: آنتی اکسیدان انبه معروف به زیاکسانتین، است . این ماده مانعی در برابر تابش مضر نور آبی است و حفاظت کننده سلامت چشم است.
  • خواص انبه برای جلوگیری از آسم: خطر ابتلا به آسم در افرادی که مقادیر زیادی مواد مغذی خاص دریافت می کند، بسیار کم باشد. یکی از این نوع مواد مغذی بتاکاروتن است که در انبه، پاپایا، زردآلو، بروکلی، کدو حلوایی و هویج یافت می شود.
  • سرطان و خواص انبه: یک رژیم غذایی غنی در بتاکاروتن در دفاع در برابر سرطان پروستات نقش دارد و همچنین مصرف بتاکاروتن از پیشرفت سرطان روده بزرگ و پستان جلوگیری می کند
  • . سلامت استخوان: جذب ناکافی ویتامینK   احتمال شکستگی استخوان را افزایش خواهد داد. جذب ویتامین K  از طریق مصرف به موقع میوه ها و سبزیجات تضمین شده است و برای افزایش جذب کلسیم از بدن برای سلامتی استخوان ضروری است.
  • خواص انبه برای دیابت: سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع یک که رژیم غذایی با فیبر فراوان را دنبال می کنند،پایین تر بوده و مصرف فیبر بیش از حد باعث بهبود قند خون، چربی و سطح انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می شود.
  • تاثیر بر گوارش: چون انبه از مقادیر زیادی فیبر و آب تشکیل شده است، از یبوست جلوگیری می کند، باعث بهبود حرکات روده می شود. دستگاه گوارش سالم را برای شما به ارمغان می آورد.
  • خواص انبه در بیماری های قلبی: فیبر، پتاسیم و ویتامین ها در انبه از بدن در برابر بیماری های قلبی و عروقی محافظت می کند.افزایش پتاسیم و کاهش جذب سدیم برخی از مهم ترین تغییرات در رژیم غذایی است که احتمال ابتلا فرد را به بیماری های قلبی عروقی کاهش می دهد.
  • خواص انبه در مراقبت از پوست و مو: یکی از خواص انبه تقویت مو است، زیرا ویتامین A  ماده مغذی است  مورد نیاز برای تامین چربی پوست است که به موها نیزرطوبت می دهد. ویتامین A همچنین برای رشد بافت های ساختار پوست و مو مهم است.

مضرات و محدودیت مصرف انبه

خواص انبه چیست؟ انواع، فواید، کاربرد، مضرات آن
خواص انبه چیست؟ انواع، فواید، کاربرد، مضرات آن
  • با وجود این که این میوه به عنوان یکی از کاربردی ترین میوه های گرمسیری شناخته می شود، معایب انبه نیز وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
  • قبل از مصرف انبه، پوست آن را جدا کنید و آب میوه را فشار دهید.به علت اینکه پوست و عصاره انبه موجب حساسیت می شود.
  • افرادی که دارای طبع گرم هستند ، نباید در مصرف انبه زیاده روی کنند.
  • مصرف انبه، به خصوص ترشی آن بر روی معده خالی, باعث ناراحتی در معده می شود، در نتیجه خیلی بهتر است آن را بعد از غذا و ترشی آن را با وعده ی غذایی مصرف کنید.
  •  این میوه باید با احتیاط در بیماران دیابتی مورد استفاده قرار گیرد، چرا که مصرف آن، نیاز به انسولین را افزایش می دهد.
  •  برخی از فروشندگان از کلسیم برای رسیده کردن انبه استفاده می کنند که باعث مشکلات جدی برای سلامتی پوست می شود، بنابراین استفاده از انبه ارگانیک بهتر است.
  • از آنجا که این میوه متعلق به خانواده پسته یا بادام است، اگر به پسته یا بادام حساسیت دارید، احتمالاً باید از مصرف این میوه دوری کنید.
  • انبه همچنین دارای مقدار جزیی اوروشیول است که می تواند باعث درماتیت در افراد حساس شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا