Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص گلابی چیست؟ چه فوایدی برای پوست صورت دارد؟

گلابی میوه ای مخروطی، گوشتی، شیرین یا ترش است. درختی که ارتفاع آن حدود ۱۰ متر می رسد. درخت گلابی بیشتر در مناطق سرد و کوهستانی می روید که شامل البرز و شمال ایران می شود. مصرف میوه ها و سبزیجات به دلیل وجود ویتامین های زیادی باعث کاهش قابل توجهی بیماری ها در بدن می شود و مصرف گلابی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

تقریباً سه هزار نوع گلابی در جهان وجود دارد که بر اساس طول، شکل، شیرینی و سفتی طبقه بندی می شوند. این مقاله، از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قصد داریم با خواص، فواید و مضرات گلابی  بیشتر آشنا شویم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

انواع گلابی

برخی از انواع گلابی که ممکن است شایع تر باشد، به گلابی جنگلی که در جنگل های گیلان وجود دارد اشاره کنیم که در گویش گیلکی به نام اربه خوج یا سنگ خوج و گلابی وحشی یا گلابی سیبی گفته می شود. گلابی علاوه بر طعم خوب، دارای انواع مواد مغذی با خواص دارویی است.

ارزش غذایی گلابی

خواص گلابی چیست؟ چه فوایدی برای پوست صورت دارد؟
خواص گلابی چیست؟ چه فوایدی برای پوست صورت دارد؟

گلابی میوه ای با ارزش تغذیه ای بالا است که مصرف آن می تواند مزایای زیادی را برای بدن به همراه داشته باشد. قبل از اینکه به خواص گلابی بپردازیم ، بهتراست درمورد مواد مغذی و ارزش غذایی آن صحبت کنیم.

این میوه برای مدت کوتاهی از سال در بازارها قرار دارد و مصرف آن نباید در این زمان نادیده گرفته شود.

  • هر صد گرم گلابی ۵۷ کیلوکالری انرژی دارد. ۸۳ درصد گلابی ها از آب تشکیل شده اند. درهر صد گرم.۱ گرم فیبر نهفته است.
  • ۴ گرم پروتئین
  • ۸ گرم قند
  • ۲۳ گرم کربوهیدرات
  • ۱۱۶ میلی گرم پتاسیم
  • ۱۲ میلی گرم فسفر
  • ۹ میلی گرم کلسیم
  • ۷ میلی گرم منیزیم
  • ۱ میلی گرم سدیم و…

با توجه به موارد بالا، به راحتی می توان فهمید که چه چیزی باعث شده است که گلابی میوه بسیار مفیدی باشد.مقدار زیادی از فیبر، کربوهیدرات، ویتامین C، مواد مغذی مختلف است که ذکر شده است. تا الت می توان درک کرد که این میوه چقدر می تواند برای سلامتی مفید باشد.

خواص گلابی در طب سنتی

خواص گلابی چیست؟ چه فوایدی برای پوست صورت دارد؟
خواص گلابی چیست؟ چه فوایدی برای پوست صورت دارد؟

مزاج این میوه گرم و تر است. از خواص مختلف گلابی به خاصیت ملین بودن آن، می توان اشاره کرد، همچنین این میوه رطوبت  بدن را تامین می کند و یبوست را تسکین می دهد. خواص مختلف گلابی در درمان سنتی این است که از بیماری های عصبی جلوگیری می کند، تامین رطوبت به مغز را تسهیل می کند و همچنین تشنگی، تنگی نفس و عفونت مثانه را تسکین می دهد.

درمان سنگ کلیه

گلابی دارای خواص مفیدی برای سنگ کلیه است، زیرا شامل مقدار زیادی آب است که برای عملکرد کلیه ها، دفع سنگ کلیه و بهبودعفونت های دستگاه ادراری مفید است. شما می توانید با جوشانده برگ گلابی به دفع سنگ کلیه کمک کنید.

خواص گلابی برای یبوست

فیبر در گلابی مواد غذایی به صورت توده جمع آوری می کند، بنابراین غذا راحت تر از روده ها عبور می کند که از مهم ترین خواص گلابی برای یبوست است. همچنین دلیل ترشحات معده و شیره گوارشی، تنظیم حرکات روده و کاهش ابتلا به یبوست و اسهال می شود.

 پیشگیری از سرطان

گلابی غنی از آنتی اکسیدان ها است. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند؛ بنابراین گلابی با ویتامین C ، ویتامین A، ترکیبات فلاونوئید، بتاکاروتن، زیگزانتین ، لوتئین می تواند به جلوگیری از اکثر سرطان ها و بسیاری از بیماری ها کمک کند.

تقویت کننده ریه ها

در واقع  وجود آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی در گلابی، آن را به یک ضد التهاب تبدیل کرده است که به پاکسازی ریه ها و بهبود گلو درد و دیگردردهای التهابی کمک می کند. به این دلیل گلابی به درمان مشکلات ریوی و التهاب آن ها بسیار کمک می کند تا از بسیاری از بیماری های ریه در فصل سرد پاییز جلوگیری شود.

بهبود دهنده کرونا

همانطور که در بالا ذکر شد، منابع غنی از ریز مغذی مانند ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها وهمچنین خواص ضد التهاب گلابی، از آن برای کاهش علائم و عوارض بیماری کرونا توصیه کرد که می تواند التهاب ناشی از ویروس در گلو و یا حتی در ریه ها را کاهش داد و سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با این بیماری تقویت می کند. از خواص گلابی برای کرونا در روزهای اپیدمی می توان استفاده کرد.

مفید برای سلامت قلب

به دلیل مقادیر بالای پتاسیم در گلابی، این میوه دارای خواص تقویت کننده برای قلب است. سیب سرشار از کلسیم است، به همین دلیل خوردن سیب و گلابی با هم برای تقویت قلب و حفظ سلامت بدن بسیار مفید است.

به علاوه بهبود جریان خون، جلوگیری از نقص هنگام زایمان، کاهش التهاب، مراقبت و تقویت استخوان ها و همچنین تقویت استخوان ها، پوست و مو از دیگر خواص گلابی است.

 گلابی کال

خواص گلابی چیست؟ چه فوایدی برای پوست صورت دارد؟
خواص گلابی چیست؟ چه فوایدی برای پوست صورت دارد؟

بسیاری منابع علمی هیچ اشاره ای به خواص گلابی کال نکرده اند و همیشه استفاده از گلابی رسیده را پیشنهاد کرده اند. گلابی کال سفت است، خوردن و هضم آن سخت و دشوار است و گلابی کال اغلب باعث دل درد می شود.

به همین دلیل معتقدند که عوارض گلابی کال بیشتر از خواص گلابی رسیده است.

خواص کمپوت گلابی

کمپوت گلابی به سادگی از میوه های گلابی تازه تهیه می شود، که با کمک روش هایی می توان عمر ماندگاری آن را افزایش داد. این کمپوت از جمله بهترین  انواع کمپوت ها برای درمان بسیاری از بیماری ها است که می تواند در طول دوران نقاهت مصرف کرد و خواص آن شبیه به خواص گلابی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا