Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص لیمو عمانی چیست؟ کاریرد، مضرات و طرز تهیه آن

لیمو عمانی یکی ا زاصلی ترین ادویه های غذاهای ایرانی است که به غذاها، طعم و عطر بی نظیری می بخشد. لیمو ترش شیرازی خشک شده را لیموی عمانی می نامند و برای خوش طعم کردن و ترش مزه کردن غذا و خورش ها که شامل قورمه سبزی و قیمه، آبگوشت، انواع سوپ، چای و دمنوش استفاده می شود. تهیه لیمو عمانی در خانه کار آسانی است. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک با ما همراه باشید تا درباه خواص لیمو عمانی و طرز تهیه آن در خانه صحبت کنیم.

خواص لیمو عمانی

خواص لیمو عمانی چیست؟ کاریرد، مضرات و طرز تهیه آن
خواص لیمو عمانی چیست؟ کاریرد، مضرات و طرز تهیه آن

لیمو عمانی یک چاشنی تاریخی است که سالها ست در آشپزخانه های عربی و آسیایی محبوب شده است . لیموعمانی به رنگ قهوه ای کم رنگ تا خاکستری تیره با پوسته نازک و سخت است ، این لیمو گوشت خشک و ترد دارد. هر چه لیمو تیره تر باشد طعم آن قوی تراست. این ادویه معمولاً خرد شده یا به عنوان پودر برای مصرف استفاده می شود. در اینجا خواص استفاده از لیمو سیاه یا عمانی را آورده ایم.

جلوگیری از بیماری های قلبی

این ماده غذایی دارای پتاسیم است که تاثیر چشمگیر برای عضلات قلب دارد,زیرا پمپاژ خون را تقویت و تنظیم می کند. علاوه براین باعث کاهش فشار خون و کاهش کلسترول می شود.

سیستم هضم سالم را ارتقا می دهد

لیموی عمانی  اسهال ومشکلات مختلف معده درمان می کند وسیستم ایمنی بدن تقویت می سازد.

سم زدایی بدن

لیمو عمانی روده ها را به وسیله ویتامین C و خواص ضد باکتری پاک می کند، میکروارگانیسم های مضر و سموم دیگر را از بدن خارج می کند.

دارای خواص ضد سرطان است

خواص ضد سرطان از تغییر DNA پیشگیری می کند. این ماده غذایی از تقسیم سلولی در بسیاری ازرده های سلول سرطانی جلوگیری می کند و مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند.

سرشار ازمواد معدنی

این ماده غذایی شامل اسید فولیک، ویتامین B و اسیدهای آمینه و همراه با مواد معدنی منیزیم، فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن است.

ذخیره کننده ویتامین C

لیمو عمانی ازالتهاب و سرماخوردگی جلوگیری می کند و کارایی سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد. همچنین ازبدن در برابر عفونت ها و فشار ویروسی محافظت می کند.

یک منبع عالی برای ویتامین D

لیمو عمانی به افزایش قدرت جنسی ، جلوگیری از پوکی استخوان و تقویت استخوان ها و گروه های عضلانی و دندان کمک می کند.

روش های مختلف تهیه لیمو عمانی در منزل

خرید لیمو ترش

اولین قدم خرید لیموترش شیرازی است. لیمویی را انتخاب کنید که پوستی صاف و شفاف  سالم داشته باشند و لیموهایی که پوست کلفت و اسفنجی دارند که خرابی و لک دارند، انتخاب نکنید. زیرا نشان می دهد که شرایط نگهداری و انبار کردن آنها غیر استاندارد بوده است. برای تهیه لیمو عمانی ترجیحا لیموهای بزرگ را انتخاب کنید.

مراحل تهیه لیمو عمانی در خانه

خواص لیمو عمانی چیست؟ کاریرد، مضرات و طرز تهیه آن
خواص لیمو عمانی چیست؟ کاریرد، مضرات و طرز تهیه آن

لیموعمانی درحقیقت لیمو ترش شیرازی خشک شده است که به عنوان چاشنی درتهیه غذاهای مختلف ایرانی استفاده می شود.برای آماده سازی لیموی عمانی به مواد زیر نیاز دارید.

لیمو ترش شیرازی:یک کیلو

سرکه: یک فنجان

نمک: به میزان لازم

سرکه

مرحله اول

ابتدا لیموترش شیرازی را خوب شست و شو دهید، سپس مقداری نمک روی آنها بپاشید و بگذارید یک روز بماند، بعد از روز، لیموها را با آب سرد بشویید.

مرحله دوم

آب و یک فنجان سرکه را داخل قابلمه بریزید و به جوش بیاورید.

مرحله سوم

لیموترش ها را در آب جوش و سرکه قرار دهید و به مدت ۱۰ ثانیه بجوشانید، سپس با آب سرد به خوبی شستشو دهید.

 مرحله چهارم

پس از آبکشی لیموترش ها یک بار دیگر، آن ها را در مخلوطی از آب جوش و سرکه قرار دهید تا به مدت ۱ دقیقه بجوشد، سپس داخل یک آبکش بریزید، اما آن را آبکشی نکنید.

مرحله پنجم

صبر کنید تا لیمو ترش ها خنک شوند، سپس آن ها را را با خلال دندان سوراخ کنید و روی پارچه نخی تیره و مقابل نورآفتاب قرار دهید. پارچه نخی تیره جذب نور را افزایش می دهد.

مرحله ششم

پس از ۱۰ روز، لیمو کمی خشک شده را در سبد قرار داده و آنها را زیر سایه قرار داده تا کاملا خشک شود.

نکته مهم: حدود یک یا دوماه طول می کشد تا لیمو ها به طور کامل خشک شوند. در صورتی که شما دسترسی به نور خورشید نداشته باشید، لیموها را می توانید درکناررادیاتور یا بخاری ها خشک کنید.

روش خشک کردن لیمو ترش با نور خورشید

خواص لیمو عمانی چیست؟ کاریرد، مضرات و طرز تهیه آن
خواص لیمو عمانی چیست؟ کاریرد، مضرات و طرز تهیه آن

ابتدا لیمو ترش ها را تمیز بشویید، آن ها را به مدت ۲۴ ساعت درآب قرار دهید. در این مدت چند مرتبه آب آن را عوض کنید تا تلخی پوست آن ها گرفته شود. یک پارچه نخی تمیزی بر کف سینی پهن کنید و سپس لیمو ها را روی آن قرار دهید. سینی را حداقل یک ماه در مقابل خورشید بگذارید تا لیمو ها خشک شود. لیمو ها در زمستان به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند.

خشک کردن لیمو ترش به صورت ورقه ای

ازروش هایی که برای خشک کردن لیمو استفاده می شود، این است که لیمو ها را به صورت ورقه ای خشک کنیم. لیمو عمانی ورقه ای یا لیموخشک حلقه ای را می توانید برای تهیه انواع چای و دمنوش استفاده کنید.

با استفاده از تابش نور خورشید یا بخاری

لیموها را تمیز بشویید و آنها را به مدت ۲۴ ساعت در ظرفی از آب، خیس کنید. دراین مدت آب ظرف را چند مرتبه عوض کنید . تا از تلخی پوست لیموها ازبین برود. بعد از این این مدت، ان را آبکشی کنید.

لیموها را به شکل ورقه های نازک برش دهید و هسته های آن را خارج کنید. ورقه های لیمو را روی کف  سینی استیل بچینید. سینی را با ورقه های لیمودر آفتاب، قرار دهید. در زمستان برای خشک کردن لیمو می توانید از شوفاژ که روی حرارت ملایم تنظیم شده است ، استفاده کنید.

با استفاده از دستگاه خشک کن

ورقه های لیمو در داخل دستگاه خشک کن قرار دهید. با استفاده از دستگاه خشک کن میوه، آب درون میوه تبخیر می شود ، با حذف آب میوه ها، از فساد آن ها جلوگیری می شود و باعث ماندگاری ودوام محصول می شود. برای تهیه لیموترش خشک شده ورقه ای، موارد زیر را انجام دهید:

لیمو ها را به درستی بشویید و سپس آنها را به مدت بیست و چهار ساعت در آب خیس کنید و آب را چند مرتبه در طول این مدت عوض کنید. برای خلاص شدن از شر تلخی پوست لیمو، پس از این مدت آبکش کنید.

لیموها را به ورقه های نازک برش دهید و سپس ورقه ها را روی سینی دستگاه خشک کن طوری که فاصله ای در میان آنها وجود نداشته باشد، در کنار هم قرار دهید. دستگاه خشک کن را به ۱۲۵ سطح فارنهایت تنظیم کنید. تقریباً ده ساعت نیاز است تا ورقه های لیمو به طور کامل خشک شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا