Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

قرص جوشان کلسیم چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

قرص جوشان کلسیم ۵۰۰ میلی گرم با حل شدن در آب نیاز کلسیم بدن را تامین می‌کند.کلسیم، فراوان ترین مینرال در بدن است. بیشتر کلسیم در استخوان‌ها و دندان‌ها و ۱% آن در بقیه بدن است. انقباض ماهیچه‌های ما وابسته به کلسیم است. قرص جوشان کلسیم تامین کننده کلسیم ، درمان اختلال الکترولیت‌ها و از پوکی استخوان پیشگیری میکند. کلسیم یک ماده مغذی است. برای سلامت استخوان ها لازم است.

کلسیم به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد و تولیدکنندگان مواد غذایی آن را به محصولات خاصی اضافه می کنند. مکمل ها نیز موجود است. در کنار کلسیم، افراد به ویتامین D نیز نیاز دارند، زیرا این ویتامین به جذب کلسیم در بدن کمک می کند. ویتامین D از روغن ماهی، محصولات لبنی غنی شده و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دست می آید. نشریه جهان شیمی فیزیک از پوکی استخوان و آرتروز مقالاتی به انتشار رسانیده است. در این مطلب شما را با موارد مصرف قرص جوشان کلسیم آشنا میکنیم.

قرص جوشان کلسیم چیست

قرص جوشان کلسیم حاوی ۵۰۰ میلی گرم کلسیم برای در دوران کودکی و بلوغ و در دوران یائسگی مناسب است. قرص کلسیم به تعادل الکترولیت‌ها کمک می‌کند. این قرص از پوکی استخوان جلوگیری کرده و جانشین مناسب کلسیم است. قرص جوشان کلسیم حاوی بتاکارتن است. جذب عالی دارد و سنگ کلیه را کم میکند.

قرص جوشان کلسیم فورت برای چی خوبه

  • پیشگیری از پوکی استخوان در سالمندان
  • مناسب تمامی افراد حتی دیابتیک
  • کمک به عملکرد مناسب عضلات
  • تنظیم کار سیستم اعصاب بدن
  • انتقال پیام عصبی در بدن
  • تراکم مناسب استخوان
  • تنظیم ضربان قلب
  • کاهشبی خوابی
  • جذب سریع و عالی بدون ایجاد سنگ کلیه
  • حاوی بتاکاروتن
  • حاوی مقدار بالای کلسیم
  • کمک به تعادل الکترولیت‌ها

طریقه مصرف قرص جوشان کلسیم

روزانه یک قرص را در یک آب انداخته و میل کنید.

قرص جوشان کلسیم چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص جوشان کلسیم چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

بهترین زمان مصرف قرص جوشان کلسیم

بهترین زمان مصرف این مکمل همراه با غذاست.

ترکیبات قرص جوشان کلسیم

سیتریک اسید، سدیم بی کربنات، سوکرالوز، لاکتوز، PVP، ال – لوسین، رنگ و طعم دهنده مجاز خوراکی است.

موارد منع مصرف قرص جوشان کلسیم

مصرف کلسیم در بیمارانی با دیژیتال با احتیاط فراوان مصرف شود.

کلسیم نباید با فسفات‌ها، کربنات‌ها، سولفات‌ها یا تارتراتها مخلوط گردد.

مصرف همزمان سدیم پلی استیرن سولفونات سبب افزایش ریسک اسیدوز می‌شود.

مصرف همزمان کلسیم با تتراسایکین، فلوروکینولون‌ها و آتنولول فراهمی زیستی داروها را کاهش میدهد.

مصرف همزمان دیورتیک‌های نیازیدی سبب افزایش ریسک هیپرکلسمی خواهد شد.

مصرف همزمان فنی تونین جذب کلسیم را کم میکند.

در دوران بارداری و شیردهی مصرف نشود.

مکمل های کلسیم: دستیابی به تعادل مناسب

کلسیم برای سلامت استخوان در طول زندگی شما مهم است. اگرچه رژیم غذایی بهترین راه برای دریافت کلسیم است، اما اگر رژیم غذایی شما کوتاه باشد، مکمل های کلسیم ممکن است گزینه مناسبی باشند.

فواید کلسیم برای بدن

قلب، عضلات و اعصاب شما نیز برای عملکرد صحیح به کلسیم نیاز دارند. برخی از مطالعات نشان می دهد که کلسیم، همراه با ویتامین D، ممکن است مزایایی فراتر از سلامت استخوان داشته باشد: شاید محافظت در برابر سرطان، دیابت و فشار خون بالا. سبزیجات برگ سبز مانند بروکلی منبع خوبی از کلسیم هستند. کلسیم نقش های مختلفی را در بدن ایفا می کند. این موارد شامل موارد زیر است:

سلامت استخوان

حدود ۹۹ درصد از کلسیم بدن انسان در استخوان ها و دندان ها است. کلسیم برای رشد، رشد و نگهداری استخوان ضروری است.

همانطور که کودکان رشد می کنند، کلسیم به رشد استخوان های آنها کمک می کند. پس از متوقف شدن رشد فرد، کلسیم به حفظ استخوان ها و کاهش سرعت کاهش تراکم استخوان کمک می کند، که بخشی طبیعی از روند پیری است.

زنانی که قبلاً یائسگی را تجربه کرده‌اند می‌توانند تراکم استخوان را با سرعت بیشتری نسبت به مردان یا افراد جوان‌تر از دست بدهند.

قرص جوشان کلسیم چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص جوشان کلسیم چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

انقباض عضلانی

کلسیم به تنظیم انقباض عضلانی کمک می کند. وقتی عصب عضله ای را تحریک می کند، بدن کلسیم آزاد می کند.

سیستم قلبی عروقی

کلسیم نقش کلیدی در لخته شدن خون دارد. کلسیم در عملکرد ماهیچه و حفظ عملکرد عضله قلب نقش دارد. ویتامین D همچنین برای سلامت استخوان ها ضروری است و به جذب کلسیم در بدن کمک می کند.

نقش های دیگر کلسیم

کلسیم یک عامل کمکی برای بسیاری از آنزیم ها است. مصرف کافی کلسیم منجر به موارد زیر میشود:

  • کاهش خطر ابتلا به شرایطی که شامل فشار خون بالا در دوران بارداری است
  • کاهش فشار خون در جوانان
  • کاهش فشار خون در کسانی که مادرانشان در دوران بارداری کلسیم کافی مصرف کرده اند
  • بهبود مقادیر کلسترول
  • خطر کمتر آدنوم کولورکتال، نوعی تومور غیر سرطانی

خطرات کمبود کلسیم

اگر کلسیم کافی دریافت نکنید، ممکن است با مشکلات سلامتی مرتبط با استخوان های ضعیف روبرو شوید. بزرگسالان ممکن است توده استخوانی پایینی داشته باشند که یک عامل خطر برای پوکی استخوان است. بسیاری از آمریکایی ها کلسیم کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند. کودکان و نوجوانان در معرض خطر هستند، اما بزرگسالان ۵۰ ساله و بالاتر نیز در معرض خطر هستند.

کلسیم و رژیم غذایی

بدن شما کلسیم تولید نمی کند، بنابراین باید آن را از طریق منابع دیگر دریافت کنید. کلسیم را می توان در غذاهای مختلفی یافت، از جمله:

  • محصولات لبنی
  • سبزیجات با برگ سبز تیره مانند کلم بروکلی و کلم پیچ
  • ماهی هایی با استخوان های نرم خوراکی، مانند ساردین و کنسرو سالمون
  • غذاها و نوشیدنی های غنی شده با کلسیم، مانند محصولات سویا، غلات و آب میوه ها و جایگزین های شیر

برای جذب کلسیم، بدن شما به ویتامین D نیز نیاز دارد. چند غذا به طور طبیعی حاوی مقادیر کمی ویتامین D هستند، مانند کنسرو ماهی آزاد با استخوان و زرده تخم مرغ.

چه کسانی باید مکمل های کلسیم را مصرف کنند

حتی اگر رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید، ممکن است دریافت کلسیم کافی برایتان دشوار باشد اگر:

  • رژیم غذایی گیاهخواری را دنبال کنید.
  • عدم تحمل لاکتوز داشته باشید و لبنیات را محدود کنید.
  • مقادیر زیادی پروتئین یا سدیم مصرف کنید که می تواند باعث شود بدن شما کلسیم بیشتری دفع کند.
  • تحت درمان طولانی مدت با کورتیکواستروئیدها هستند.
  • ابتلا به برخی بیماری های روده یا گوارشی که توانایی شما در جذب کلسیم را کاهش می دهد، مانند بیماری التهابی روده یا بیماری سلیاک.

در این مواقع، مکمل‌های کلسیم ممکن است به شما در رفع نیازهای کلسیم کمک کنند.

قرص جوشان کلسیم چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص جوشان کلسیم چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

آیا مکمل های کلسیم خطراتی دارند

مکمل های کلسیم برای همه مناسب نیست. به عنوان مثال، اگر وضعیت سلامتی دارید که باعث افزایش کلسیم در جریان خون شما می شود (هیپرکلسمی)، باید از مکمل های کلسیم خودداری کنید.

قطعی نیست، اما ممکن است ارتباطی بین مکمل‌های کلسیم با دوز بالا و بیماری قلبی وجود داشته باشد. شواهد متفاوت است و قبل از اینکه پزشکان از تاثیر مکمل‌های کلسیم بر خطر حمله قلبی مطلع شوند، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

بحث مشابهی در مورد کلسیم و سرطان پروستات وجود دارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف زیاد کلسیم از محصولات لبنی و مکمل ها ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهد، در حالی که مطالعه دیگری که اخیراً انجام شده است، افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات را در ارتباط با کلسیم کل، کلسیم رژیم غذایی یا کلسیم دریافتی مکمل نشان نداده است.

تا زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد این خطرات احتمالی وجود نداشته باشد، مهم است که مراقب باشید از مقادیر بیش از حد کلسیم اجتناب کنید. مانند هر مشکل دیگری برای سلامتی، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود چه چیزی برای شما مناسب است.

انواع مکمل های کلسیم

چندین نوع مختلف از ترکیبات کلسیم در مکمل های کلسیم استفاده می شود. هر ترکیب حاوی مقادیر مختلفی از کلسیم است که به آن کلسیم عنصری گفته می شود. مکمل های کلسیم رایج ممکن است به صورت زیر برچسب گذاری شوند:

  • کربنات کلسیم (۴۰ درصد کلسیم عنصری)
  • سیترات کلسیم (۲۱٪ کلسیم عنصری)
  • کلسیم گلوکونات (۹٪ کلسیم عنصری)
  • لاکتات کلسیم (۱۳ درصد کلسیم عنصری)

کربنات کلسیم ارزان ترین است و بنابراین اغلب اولین انتخاب خوبی است. سایر اشکال کلسیم در مکمل ها شامل گلوکونات و لاکتات است. علاوه بر این، برخی از مکمل های کلسیم با ویتامین ها و سایر مواد معدنی ترکیب می شوند. به عنوان مثال، برخی از مکمل های کلسیم ممکن است حاوی ویتامین D یا منیزیم نیز باشند. فهرست مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید تا ببینید مکمل کلسیم شما کدام شکل از کلسیم است و چه مواد مغذی دیگری ممکن است حاوی آن باشد. اگر نگرانی‌های مربوط به سلامتی یا رژیم غذایی دارید، این اطلاعات مهم است.

انتخاب مکمل های کلسیم

هنگام بررسی مکمل های کلسیم، این عوامل را در نظر بگیرید:

مقدار کلسیم

خواندن برچسب روی مکمل‌های کلسیم برای تعیین مقدار کلسیم در یک وعده مفید است. به عنوان مثال، کربنات کلسیم ۴۰ درصد کلسیم عنصری است، بنابراین ۱۲۵۰ میلی گرم کربنات کلسیم حاوی ۵۰۰ میلی گرم کلسیم عنصری است. هنگام تعیین مقدار کلسیم در یک وعده، حتما به اندازه سروینگ (تعداد قرص) توجه کنید.

تحمل پذیری

مکمل‌های کلسیم عوارض جانبی کمی دارند. به طور کلی کربنات کلسیم یبوست را ایجاد میکند.

چه دارو هایی مصرف می کنید

مکمل های کلسیم می توانند با بسیاری از داروهای تجویزی مختلف، از جمله داروهای فشار خون، هورمون های تیروئید مصنوعی، بیس فسفونات ها، آنتی بیوتیک ها و مسدود کننده های کانال کلسیم تداخل داشته باشند. بسته به داروهایی که مصرف می کنید، ممکن است لازم باشد مکمل را همراه با وعده های غذایی یا بین وعده های غذایی خود مصرف کنید. از پزشک یا داروساز خود در مورد تداخلات احتمالی و اینکه کدام نوع مکمل کلسیم برای شما مؤثر است سؤال کنید.

قابلیت جذب

همه انواع مکمل های کلسیم زمانی که در دوزهای کوچک (۵۰۰ میلی گرم یا کمتر) در وعده های غذایی مصرف شوند بهتر جذب می شوند. سیترات کلسیم زمانی که با غذا یا بدون غذا مصرف شود به خوبی جذب می شود و برای افرادی که اسید معده پایینی دارند (شایع تر در افراد بالای ۵۰ سال یا مصرف کننده مسدود کننده های اسید)، بیماری التهابی روده یا اختلالات جذب توصیه می شود.

مکمل های کلسیم: کلسیم زیاد خطراتی دارد

کلسیم رژیم غذایی عموما بی خطر است، اما بیشتر بودن آن لزوما بهتر نیست و کلسیم بیش از حد باعث محافظت اضافی از استخوان نمی شود. اگر مکمل های کلسیم مصرف می کنید و غذاهای غنی شده با کلسیم می خورید، ممکن است بیش از آنچه تصور می کنید کلسیم دریافت کنید. برچسب‌های مواد غذایی و مکمل‌ها را بررسی کنید تا میزان کلسیمی که در روز دریافت می‌کنید و اینکه آیا RDA را به دست می‌آورید، اما از حد بالای توصیه‌شده تجاوز نمی‌کنید، بررسی کنید. در صورت مصرف مکمل های کلسیم حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

خطرات مکمل های کلسیم

تحقیقات شواهد متناقضی در مورد مزایا و معایب استفاده از مکمل پیدا کرده است. اکثر متخصصان موافق هستند که بهتر است مواد مغذی را از منابع غذایی طبیعی بدست آورید، اگرچه گاهی اوقات نمی توان از این طریق به اندازه کافی دریافت کرد. با این حال، برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف زیاد مکمل کلسیم می تواند خطرناک باشد.

عوارض قرص جوشان کلسیم دی

برخی از افراد علائم گوارشی مانند نفخ، یبوست، گاز معده یا ترکیبی از هر سه را هنگام استفاده از مکمل‌های کلسیم گزارش می‌کنند. سیترات کلسیم عوارض جانبی کمتری نسبت به کربنات کلسیم دارد. مصرف مکمل ها همراه با غذا، یا گسترش مصرف آنها در طول روز ممکن است به کاهش بروز یا شدت عوارض جانبی کمک کند.

عوارض سطوح بسیار بالای کلسیم

سطوح بالای کلسیم منجر به موارد زیر میشود:

  • مشکلات کلیوی
  • کلسیفیکاسیون بافت های نرم و عروق خونی
  • سنگ کلیه
  • یبوست

اگرچه سطوح بالای کلسیم به دلیل مصرف بیش از حد مکمل ها ممکن است این عوارض جانبی شدید را ایجاد کند، طبق ODS، احتمالا نتیجه سرطان و مشکلات تیروئید است.

مطالعات گذشته نگرانی هایی را مطرح کرده اند که مصرف مکمل های کلسیم ممکن است خطر را افزایش دهد:

  • سنگ کلیه
  • کاهش جذب آهن
  • خطر حمله قلبی بیشتر است

کلسیم با برخی داروها تداخل دارد. پزشکان توصیه های زیر را ارائه می دهند:

مکمل های کلسیم را با آنتی بیوتیک ها مصرف نکنید.

از مصرف مکمل ها در حین مصرف مسدود کننده های کانال کلسیم، که نوع رایجی از داروها برای کاهش فشار خون هستند، خودداری کنید.

قرص جوشان کلسیم چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص جوشان کلسیم چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

غذاهای غنی از کلسیم

موارد زیر منابع خوب کلسیم هستند:

  • ماست
  • شیر
  • شیر سویا
  • ساردین و سالمون
  • پنیر
  • توفو
  • سبزیجات برگ سبز، مانند کلم بروکلی، برگ شلغم، شاهی و کلم پیچ
  • بسیاری از غلات صبحانه غنی شده
  • آب میوه های غنی شده
  • آجیل و دانه ها، به ویژه بادام، کنجد و چیا
  • حبوبات و غلات
  • آرد ذرت و تورتیلا ذرت

اسید اگزالیک توانایی بدن برای جذب کلسیم را کاهش می دهد.

کمبود کلسیم بدن

عادات سبک زندگی منجر به سطوح پایین کلسیم میشود و به عنوان هیپوکلسمی شناخته می شود:

  • پرخوری عصبی، بی اشتهایی و برخی دیگر از اختلالات خوردن
  • قرار گرفتن در معرض جیوه
  • مصرف بیش از حد منیزیم
  • استفاده طولانی مدت از ملین ها
  • استفاده طولانی مدت از برخی داروها، مانند شیمی درمانی یا کورتیکواستروئیدها
  • کیلاسیون درمانی برای قرار گرفتن در معرض فلز استفاده می شود
  • کمبود هورمون پاراتیروئید
  • مصرف زیاد پروتئین یا سدیم
  • برخی از سرطان ها
  • مصرف زیاد کافئین
  • برخی از بیماری ها مانند بیماری سلیاک، بیماری التهابی روده، بیماری کرون و برخی دیگر از بیماری های گوارشی
  • برخی از روش های جراحی، از جمله برداشتن معده
  • نارسایی کلیه
  • پانکراتیت
  • کمبود ویتامین D
  • کمبود فسفات

کلسیم برای ساخت استخوان ها و دندان ضروری است. بهتر است کلسیم کافی را از طریق منابع غذایی مانند محصولات لبنی، سبزیجات برگ سبز و توفو به دست آورید. با این حال، پزشک ممکن است برای برخی افراد مکمل تجویز کند.

قرص جوشان کلسیم دی قیمت

قیمت این قرص مانند دیگر داروها باتوجه به نرخ ارز متفاوت است.

نحوه نگهداری از قرص جوشان کلسیم

همانند اکثر داروها دور از نور و رطوبت نگهداری گردد. این دارو برای تشخیص، پیشگیری و یا درمان مصرف نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا