Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

ویتامین D3 چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض کمبود آن

کوله کلسیفرول ویتامین D3 است. ویتامین D به بدن شما کمک می کند تا کلسیم را جذب کند. کوله کلسیفرول به عنوان یک مکمل غذایی در افرادی که ویتامین D کافی در رژیم غذایی خود برای حفظ سلامت کافی دریافت نمی کنند، استفاده می شود.

ویتامین D برای سلامت کلی مهم است. شما آن را از نور خورشید، غذاهایی که می خورید یا مکمل ها دریافت می کنید. این به دو شکل اصلی وجود دارد: D2 و D3. اگر ویتامین D3 کمی دارید، ممکن است در استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، سیستم ایمنی و خلق و خوی خود دچار مشکل شوید. همچنین ممکن است التهاب و درد بیشتری داشته باشید.

در مقاله حاضر در نشریه جهان شیمی فیزیک به بررسی ویتامین D2 در مقابل D3، فواید فراوان ویتامین D3 و اینکه چگونه می‌توانید با خیال راحت ویتامین D بیشتری را وارد رژیم غذایی خود کنید، می‌پردازد.

ویتامین D چیست

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی و شامل ویتامین های D1، D2 و D3 است. بدن زمانی که در معرض نور خورشید قرار می گیرد ویتامین D را طبیعی تولید می کند. همچنین ویتامین D را از برخی غذاها و مکمل ها دریافت خواهید کرد.

ویتامین D چندین عملکرد مهم دارد. شاید حیاتی ترین آنها تنظیم جذب کلسیم و فسفر و تسهیل عملکرد طبیعی سیستم ایمنی باشد. ویتامین D برای رشد و تکامل استخوان ها و دندان ها و بهبود مقاومت در برابر بیماری ها مهم است.

ویتامین D چگونه کار می کند

ویتامین D به کنترل میزان جذب کلسیم و فسفات از غذا کمک می کند. کلسیم برای سلامت استخوان ضروری است. فسفات برای سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها، ماهیچه‌ها، اعصاب و عملکردهای اساسی بدن مورد نیاز است. ویتامین D برای سلامت کلی مهم است. شما آن را از نور خورشید، غذاهایی که می خورید یا مکمل ها دریافت می کنید. این به دو شکل اصلی وجود دارد: D2 و D3.

اگر مقدار کمی دارید، ممکن است در استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، سیستم ایمنی و خلق و خوی خود دچار مشکل شوید. همچنین ممکن است التهاب و درد بیشتری داشته باشید.

ویتامین D3 چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض کمبود آن
ویتامین D3 چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض کمبود آن

انواع ویتامین D

ویتامین D به دو صورت وجود دارد:

ویتامین D2 ارگوکلسیفرول: به طور طبیعی در گیاهان یافت می شود.

ویتامینD3  کوله کلسیفرول: به طور طبیعی در حیوانات یافت می شود و زمانی که پوست در معرض نور خورشید قرار می گیرد تولید می شود.

شما می توانید نیازهای ویتامین D خود را با هر کدام از آنها تامین کنید. اما پزشکان به طور کلی مکمل های D3 را پیشنهاد می کنند. به این دلیل است که:

  • سطح کلی ویتامین D شما را بیش از D2 افزایش می دهد.
  • ماندگاری بیشتری نسبت به D2 در بدن دارد.

ویتامین D به جذب کلسیم و فسفات غذا کمک می کند. کلسیم و فسفات برای بسیاری از عملکردهای مهم ضروری هستند. برای مکمل ها، D3 بهتر از D2 در نظر گرفته می شود. شما می توانید نیازهای ویتامین D خود را با هر کدام از آنها تامین کنید. اما ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به طور کلی مکمل های D3 را پیشنهاد می کنند. به این دلیل است که:

  • سطح کلی ویتامین D شما را بیش از D2 افزایش می دهد.
  • ماندگاری بیشتری نسبت به D2 در بدن دارد.

ویتامین D به تنظیم جذب کلسیم و فسفات در غذا کمک می کند. کلسیم و فسفات برای بسیاری از عملکردهای مهم ضروری هستند. برای مکمل ها، D3 بهتر از D2 در نظر گرفته می شود.

موارد مصرف ویتامین D3

ویتامین D2، D3، یک ویتامین محلول در چربی است که به بدن شما در جذب کلسیم و فسفر کمک می کند. داشتن مقدار مناسب ویتامین D، کلسیم و فسفر برای ساخت و حفظ استخوان‌های قوی مهم است. ویتامین D برای درمان و پیشگیری از اختلالات استخوانی (مانند راشیتیسم، استئومالاسی) استفاده می شود. ویتامین D در پوست ساخته می شود. کرم های ضد آفتاب، لباس های محافظ، قرار گرفتن در معرض محدود در معرض نور خورشید، پوست تیره و سن ممکن است از دریافت ویتامین D کافی از خورشید جلوگیری کنند. ویتامین D همراه با کلسیم برای درمان یا پیشگیری از تحلیل استخوان (پوکی استخوان) استفاده می شود.

ویتامین D همچنین همراه با سایر داروها برای درمان سطوح پایین کلسیم یا فسفات ناشی از برخی اختلالات (مانند هیپوپاراتیروئیدیسم، هیپوپاراتیروئیدیسم کاذب، هیپوفسفاتمی خانوادگی) استفاده می شود. ممکن است در بیماری کلیوی برای نرمال نگه داشتن سطح کلسیم و اجازه رشد طبیعی استخوان استفاده شود. قطره های ویتامین D یا سایر مکمل ها) به نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند داده می شود زیرا شیر مادر معمولاً دارای سطوح پایین ویتامین D است.

بهترین زمان مصرف قرص ویتامین D3 1000

بهترین زمان مصرف ویتامین د با وعده غذایی است.

ویتامین D3 چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض کمبود آن
ویتامین D3 چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض کمبود آن

مقدار مجاز توصیه شده ویتامین D3 1000

مقدار مجاز رژیم غذایی برای ویتامین D موارد زیر است:

نوزادان (۰ تا ۱۲ ماه): ۱۰ میکروگرم

کودکان و نوجوانان: ۱۵ میکروگرم

بزرگسالان ۱۸ تا ۷۰ ساله: ۱۵ میکروگرم

بزرگسالان بالای ۷۰ سال: ۲۰ میکروگرم

زنان باردار یا شیرده: ۱۵ میکروگرم

آمپول ویتامین D3 برای چیست

آمپول ویتامین D3 هم مانند قرص آن برای رفع کمبود ویتامین در بدن تجویز میشود.

نحوه مصرف قرص ویتامین D3 1000

ویتامین D را طبق دستور خوراکی مصرف کنید. ویتامین D زمانی که بعد از غذا مصرف شود بهتر جذب می شود، اما ممکن است همراه یا بدون غذا مصرف شود. آلفاکلسیدول معمولا با غذا مصرف می شود.

اگر از قرص هایی استفاده می کنید که به سرعت حل می شوند، قبل از دست زدن به دارو، دست های خود را خشک کنید. هر دوز را روی زبان بگذارید، اجازه دهید کاملا حل شود و سپس آن را با بزاق یا آب ببلعید.

برخی از داروها (تسکین کننده های اسید صفراوی مانند کلستیرامین/کلستیپول، روغن معدنی، اورلیستات) می توانند جذب ویتامین D را کاهش دهند. دوزهای خود را از این داروها تا حد امکان از دوزهای ویتامین D خود دور کنید (حداقل ۲ ساعت فاصله، اگر بیشتر باشد) ممکن است). اگر این داروها را نیز مصرف می کنید، ممکن است راحت ترین ویتامین D را هنگام خواب مصرف کنید. از پزشک یا داروساز خود بپرسید که چه مدت باید بین دوزها منتظر بمانید و برای یافتن یک برنامه دوز که با همه داروهای شما کار می کند، کمک کند.

برای یادآوری، اگر روزی یک بار مصرف می‌کنید، آن را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. اگر این دارو را فقط یک بار در هفته مصرف می کنید، به یاد داشته باشید که هر هفته آن را در همان روز مصرف کنید. علامت گذاری تقویم با یادآوری ممکن است کمک کند.

ویتامین D3 5000

این دوز ویتامین نباید هر روز مصرف شود. بلکه مصرفش باید تحت نظارت پزشک باشد.

ویتامین D3 برای کودکان

شربت ویتامین دی برای کودکان ویتامین ها و موارد آلی مورد نیاز کودک را دارد.

ویتامین D3 برای پوست

ویتامین دی برای پوست  ضروری است و از عوامل خشکی پوست و لک کمبود ویتامین دی است.

ویتامین D3 چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض کمبود آن
ویتامین D3 چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض کمبود آن

اثرات جانبی ویتامین D3

ویتامین D در دوزهای معمولی معمولا عوارض جانبی ندارد. اگر عوارض غیرعادی داشتید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

ویتامین D بیش از حد می تواند باعث افزایش مضر کلسیم شود. در صورت بروز هر یک از این علائم سطوح بالای ویتامین D/کلسیم: تهوع/استفراغ، یبوست، از دست دادن اشتها، افزایش تشنگی، افزایش ادرار، تغییرات ذهنی/خلقی، خستگی غیرعادی، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش آلرژیک جدی نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصا در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فورا به پزشک مراجعه کنید.

موارد احتیاط قبل از مصرف ویتامین D3

اگر واکنش آلرژیک به ویتامین D داشته اید یا اگر دارید نباید از کوله کلسیفرول استفاده کنید:

  • سطوح بالای ویتامین D در بدن شما هیپرویتامینوز
  • سطوح بالای کلسیم در خون (هیپرکلسمی)
  • هر شرایطی که جذب مواد مغذی از غذا را برای بدن شما سخت کند (سوء جذب)
  • بیماری قلبی
  • بیماری کلیوی
  • عدم تعادل الکترولیت

اشکال خاصی از کوله کلسیفرول ممکن است حاوی موادی باشد که باید درباره آنها بدانید، مانند روغن بادام زمینی یا سویا، شکر، آسپارتام (فنیل آلانین)، یا رنگ های غذایی خاص. اگر آلرژی، دیابت یا فنیل کتونوری دارید، قبل از استفاده از کوله کلسیفرول با پزشک مشورت کنید.

ویتامین D بیش از حد می تواند به جنین متولد نشده یا شیرده آسیب برساند. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، قبل از استفاده از ویتامین D3 با پزشک مشورت کنید. دوز مورد نیاز شما ممکن است در دوران بارداری یا در دوران شیردهی متفاوت باشد.

بدون توصیه پزشکی به کودک کوله کلسیفرول ندهید. دوز کودک شما به سن، وزن، رژیم غذایی و عوامل دیگر بستگی دارد.

قبل از مصرف ویتامین D، اگر به ویتامین D حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا سایر محصولات؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید.

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، به ویژه موارد: سطوح بالای کلسیم/ویتامینهیپرکلسمی/هیپر ویتامین ، مشکل در جذب مواد غذایی از غذا (سندرم سوء جذب)، بیماری کلیوی، بیماری کبد.

در دوران بارداری، دوزهای ویتامین D بیشتر از مقدار توصیه شده در رژیم غذایی باید فقط در مواقعی که به وضوح نیاز است استفاده شود.

این دارو به شیر مادر منتقل می شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین D3 چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض کمبود آن
ویتامین D3 چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض کمبود آن

تداخلات دارویی ویتامین D3

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: بوروسوماب، بایندرهای فسفات.

برچسب‌های روی تمام محصولات تجویزی و بدون نسخه/گیاهی خود (مانند آنتی اسیدها، ملین‌ها، ویتامین‌ها) را بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی کلسیم، منیزیم، فسفات یا ویتامین D باشند. از داروساز خود در مورد استفاده ایمن از این محصولات سؤال کنید.

این دارو ممکن است با برخی از آزمایش‌های آزمایشگاهی (از جمله آزمایش‌های کلسترول) تداخل داشته باشد و احتمالاً باعث نتایج آزمایش نادرست شود. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و همه پزشکان شما از مصرف این دارو مطلع هستند.

فواید مصرف ویتامین D3

در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد فواید ویتامین D، به علاوه اطلاعاتی در مورد مضرات، میزان نیاز شما و غذاهای حاوی ویتامین D وجود دارد.

با بیماری مبارزه کند

علاوه بر فواید اولیه، تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین D ممکن است در موارد زیر نیز نقش داشته باشد:

کاهش خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس یک بررسی در سال ۲۰۱۸ از مطالعات مبتنی بر جمعیت نشان داد که سطوح پایین ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به MS مرتبط است.

کاهش احتمال بیماری قلبی. سطوح پایین ویتامین D با فشار خون بالا، نارسایی قلبی و سکته ارتباط دارد. اما مشخص نیست که آیا کمبود ویتامین D به بیماری قلبی کمک می‌کند یا به سادگی نشان‌دهنده سلامت ضعیف شما در شرایط مزمن است.

کاهش احتمال ابتلا به بیماری های شدید. اگرچه مطالعات مختلط هستند، اما ویتامین D ممکن است احتمال ابتلا به آنفولانزای شدید و کووید-۱۹ را کاهش دهد. یک بررسی اخیر نشان داد که سطوح پایین ویتامین D به سندرم دیسترس تنفسی حاد کمک می کند.

خلق و خو را تنظیم کند و افسردگی را کاهش دهد

تحقیقات نشان داده است که ویتامین D ممکن است نقش مهمی در تنظیم خلق و خو و کاهش خطر افسردگی داشته باشد. مکمل ویتامین D ممکن است به افراد مبتلا به افسردگی که کمبود ویتامین D نیز دارند کمک کند.

از کاهش وزن حمایت کند

افرادی که وزن بدن بالاتری دارند، شانس بیشتری برای کاهش سطح ویتامین D دارند. در یک مطالعه، افراد مبتلا به چاقی که علاوه بر پیروی از یک برنامه رژیم غذایی کاهش وزن، مکمل های ویتامین D دریافت کردند، نسبت به اعضای گروه دارونما که فقط از برنامه غذایی پیروی می کردند، وزن و توده چربی بیشتری از دست دادند.

در یک مطالعه قدیمی‌تر، افرادی که روزانه مکمل‌های کلسیم و ویتامین D مصرف می‌کردند نسبت به افرادی که مکمل دارونما مصرف می‌کردند، وزن بیشتری از دست دادند.

تحقیقات فعلی از این ایده که ویتامین D باعث کاهش وزن می شود پشتیبانی نمی کند، اما به نظر می رسد بین ویتامین D و وزن رابطه وجود دارد.

ویتامین D3 چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض کمبود آن
ویتامین D3 چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض کمبود آن

عوارض کمبود ویتامینD3

عوامل متعددی می توانند بر توانایی شما برای دریافت ویتامین D کافی تنها از نور خورشید تأثیر بگذارند.

ممکن است احتمال کمتری برای جذب ویتامین D کافی از خورشید وجود داشته باشد اگر:

  • در منطقه ای با آلودگی بالا
  • بیشتر وقت خود را در داخل خانه بگذرانید
  • در شهری بزرگ زندگی می کنند
  • پوست تیره تری داشته باشید (هرچه سطح ملانین بالاتر باشد، پوست شما ویتامین D کمتری می تواند جذب کند.)

علائم کمبود ویتامین D3 چیست

علائم کمبود ویتامین D در بزرگسالان ممکن است شامل:

  • خستگی، درد و درد
  • درد یا ضعف استخوان یا عضله
  • شکستگی های استرسی، به ویژه در پاها، لگن و لگن

یک پزشک می تواند با انجام یک آزمایش خون ساده کمبود ویتامین D را تشخیص دهد. اگر کمبود دارید، پزشک ممکن است برای بررسی استحکام استخوان‌های شما عکس‌برداری با اشعه ایکس را تجویز کند.

اگر تشخیص کمبود ویتامین D دریافت کنید، یک متخصص مراقبت های بهداشتی احتمالا مصرف مکمل های ویتامین D را توصیه می کند. اگر کمبود شدید دارید، در عوض ممکن است قرص یا مایعات ویتامین D با دوز بالا را توصیه کنند. همچنین باید از دریافت ویتامین D از طریق نور خورشید و غذاهایی که می خورید اطمینان حاصل کنید.

خطرات دریافت بیش از حد ویتامین D3

اگر مقادیر بیش از حد مکمل های ویتامین D مصرف کنید، ممکن است مقدار زیادی از آن را دریافت کنید. با این حال، بعید است که از طریق رژیم غذایی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید این اتفاق بیفتد زیرا بدن شما میزان ویتامین D تولید شده از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید را تنظیم می کند. سمیت ویتامین D می تواند منجر به افزایش سطح کلسیم خون شما شود. این می تواند منجر به انواع مختلفی از مسائل سلامتی شود، مانند:

  • حالت تهوع
  • بی تفاوتی
  • استفراغ
  • درد شکم
  • کم آبی بدن
  • گیجی
  • افزایش تشنگی

برخی از منابع غذایی ویتامین D3

برخی از غذاها به طور طبیعی حاوی ویتامین D هستند و برخی دیگر با آن غنی شده اند. شما می توانید ویتامین D را در غذاهای زیر پیدا کنید:

  • ماهی سالمون
  • ساردین
  • شاه ماهی
  • کنسرو تن
  • روغن کبد ماهی کاد
  • جگر گاو
  • زرده تخم مرغ
  • میگو
  • قارچ های معمولی و آنهایی که با اشعه ماوراء بنفش درمان شده اند
  • شیر (غنی شده)
  • برخی از غلات و بلغور جو دوسر (غنی شده)
  • ماست (غنی شده)
  • آب پرتقال (غنی شده)

دریافت ویتامین D کافی هر روز از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید و غذا به تنهایی می تواند سخت باشد، بنابراین مصرف مکمل های ویتامین D می تواند کمک کننده باشد.

مطالعات اخیر نشان می دهد که ما بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد به ویتامین D نیاز داریم. سطح سرمی خون از ۵۰ تا ۱۰۰ نانومول در لیتر کافی است. بسته به سطح خون شما، ممکن است به ویتامین D بیشتری نیاز داشته باشید.

کلام آخر

ویتامین D3 فواید بالقوه زیادی دارد. ممکن است خطر برخی بیماری ها را کاهش دهد، به بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی کمک کند و به مدیریت وزن کمک کند.

دریافت ویتامین D کافی از طریق رژیم غذایی سخت است، بنابراین ممکن است بخواهید از یک پزشک برای آزمایش خون بخواهید و مصرف مکمل ویتامین D را در نظر بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا