Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با پرتقال تو سرخ/ پرتقال خونی و خواص آن

پرتقال خونی چیست؟ انواع مختلف پرتقال تو سرخ کدامند؟ و دلیل قرمزی این نوع پرتقال چیست؟ شما حتما این نوع منحصر به فرد از پرتقال دیده اید، زمانی که این پرتقال به طور کامل برسد، گوشت آن سرخ رنگ می شود.

سال های گذشته به اشتباه تصور می کردند که پرتقال خون از طریق پیوند انار و پرتقال به دست آمده است. در صورتی که پرتقال بر اثر یک جهش ژنتیکی حاصل می شود. پرتقال های خونی نسبتا کوچکتر از پرتقال های معمولی هستند. معمولاً با هسته است، با این حال، نوع بی هسته آن بسیار محبوب است. برای آشنایی بیشتر با پرتقال خونی و خواص و مزایای آن برای سلامتی، این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک را تا انتها بخوانید.

 پرتقال خون چیست؟

آشنایی با پرتقال تو سرخ/ پرتقال خونی و خواص آن
آشنایی با پرتقال تو سرخ/ پرتقال خونی و خواص آن

پرتقال خون مرکباتی است که به دلیل خواص بسیار دوستداران زیادی دارد. خوشبختانه، پرتقال تو سرخ در کشور ایران رشد می کند. اگربخواهیم در مورد گونه های مختلف پرتقال تو سرخ صحبت کنیم، باید به این موضوع توجه کنیم که بسته پایه پیوندی نهال تعداد هسته، رنگ و گوشته  و ضخامت پوست آن ها متفاوت خواهد بود.

مورو، روبی و تاراکو از انواع معروف پرتقال تو سرخ هستند که در کشورایران تولید می شوند. مصرف پرتقال تو سرخ از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند. آب پرتقال خون نیز دارای تمام خواص پرتقال تو سرخ است.

پرتقال خون مزایای زیادی برای بدن انسان دارد و مصرف پیوسته این میوه بدن انسان را در برابر بسیاری از بیماری ها واکسینه می کند. پرتقال تو سرخ در درمان بیماری قلبی و عروقی به دلیل مقادیر زیاد آنتوسیانین ها بسیار مفید است. پرتقال توسرخ حاوی رنگدانه های قرمز شفا بخشی است که دانشمندان اعتقاد دارند که آب این پرتقال برای درمان بسیاری از اختلالات پزشکی مانند چاقی، بیماری های قلبی و سندروم درد روده بزرگ مفید است.

تحقیقات نشان می دهد که آب پرتقال خون از چاقی جلوگیری می کند و افرادی که آب پرتقال توسرخ می نوشند، کمتر از افرادی که آب پرتقال طبیعی می نوشند، دچار حمله قلبی می شوند.

در تحقیقی از ۲۵ داوطلب که صبحانه سالم می خوردند، افرادی که آب پرتقال خون می نوشیدند، بسیار کمتر از دیگران دچار حمله قلبی می شدند.

چرا این نوع پرتقال به رنگ قرمز است؟

رنگ قرمز خونی گوشت این پرتقال به رنگدانه هایی به نام آنتوسیانین ها مربوط می شود. این رنگدانه ها معمولاً در برخی میوه ها و گل های قرمز یافت می شوند. میوه هایی مانند توت فرنگی و گل هایی مانند گل بامیه را شامل می شوند. آنتوسیانین ها به طور کلی در مرکبات مشاهده نمی شوند. مشخص شده است که شرایط اقلیمی نیز نقش اساسی درشکل گیری رنگ خون در این پرتقال ها دارد. مناطقی از جهان با روزهای گرم و شب های سرد نقش اصلی را در ایجاد رنگ خونی پرتقال ها ایجاد می کند.

گفته می شود پرتقال خون از در دریای مدیترانه و هم از چین سرچشمه گرفته است. ولی امروز ایتالیا بزرگترین تولید کننده پرتقال خون در جهان است. در واقع پرتقال خون به طور گسترده ای در این کشور استفاده می شود. و به عنوان گونه اصلی پرتقال پرورش داده می شود.

انواع مختلفی از پرتقال خون وجود دارد که بهترین آن ها تاراکو، سنگوینلو و مارو است. حتی اگر تاروکو در ایتالیا پروش پیدا کند، سانگواینلو بومی اسپانیا است. مارو یکی از گونه هایی است که تیره ترین رنگ قرمز را دارد.

ارزش غذایی پرتقال تو سرخ

آشنایی با پرتقال تو سرخ/ پرتقال خونی و خواص آن
آشنایی با پرتقال تو سرخ/ پرتقال خونی و خواص آن

پرتقال توسرخ دارای ارزش غذایی بالایی است، پرتقال توسرخ میوه کم کالری و مغذی است. این میوه غنی از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. پرتقال تو سرخ را میوه ای با مزایای بسیاری برای سلامت بدن می دانند. ارزش غذایی یک پرتقال توسرخ ، شامل

کالری: ۶۹

پروتئین: ۱ گرم

چربی: ۰.۶ گرم

گرم کربوهیدرات: ۱۵ گرم

فیبر: ۳ گرم

کاربرد پرتقال خونی

پرتقال توسرخ دارای مزه ترش، شیرین و ترش است. این میوه را می توان به عنوان یک افزودنی مناسب برای انواع دستور العمل های غذایی استفاده می شود. در واقع پرتقال توسرخ در بسیاری از کیک ها، دسرهایی مانند پانا کوتا و بستنی استفاده می شود. همچنین برای درست کردن سالاد، کوکتل، آب میوه و نوشیدنی های مخلوط به دلیل طعم تازه تر پرتقال توسرخ استفاده می شود. پرتقال توسرخ را می توان در سس ها و سالسا برای ایجاد طعم و ویتامین ها استفاده کرد.می توانید پرتقال توسرخ  را مانند مرکبات مختلف به عنوان یک میان وعده ساده مصرف کنید.

خواص پرتقال خونی

پرتقال توسرخ  سرشار از ویتامین C

ویتامین C یک ریز مغذی حیاتی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و در عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش اساسی را بازی می کند.

پرتقال توسرخ , مانند دیگر میوه های مرکبات, دارای بسیاری از مواد معدنی و ویتامین ها است، که شامل گروه های B ، منیزیم پتاسیم فولات مس است.

به همین ترتیب پرتقال توسرخ شامل چندین ترکیب آنتی اکسیدانی زیر است:

کریسانتمین ، هیدروکسی سینامیک اسید، کافئیک اسید، کوماریک اسید، فرولیک اسید است.

همچنین رنگ قرمز پرتقال تو سرخ از وجود ترکیبات آنتوسیانین سرچشمه می گیرد.

پرتقال خونی به بارداری سالم کمک می کند

یکی از مزایای پرتقال توسرخ  مصرف آن ها در دوران بارداری است که خواص زیادی برای سلامت مادر و جنین دارد. همانطور که گفته شد، پرتقال غنی از مواد مغذی هستند و برای افزایش رشد در دوران بارداری ضروری هستند. به عنوان مثال، تامین فولات برای جلوگیری از نقص لوله عصبی و سایر نقایص مادرزادی لازم است. تأمین ویتامین C در دوران بارداری نیز مهم است که پرتقال توسرخ آن را فراهم خواهد کرد.

یک مطالعه روی ۱۱۳۸ زن دریافتند که افزایش مصرف ویتامین C میوه و سبزیجات دراواسط بارداری باعث رشد جنین و نوزاد تا ۶ ماهگی می شود. علاوه بر این، فیبر به جلوگیری از مشکلات مختلف در دوران بارداری از جمله دیابت، یبوست و پره اکلامپسی کمک می کند. بر اساس برخی مطالعات، کودکانی که مادرانشان در مقطعی از بارداری مرکبات بیشتری مصرف می کنند، احتمال افزایش بیش فعالی و اضطراب عاطفی و رفتاری در اوایل زندگی آن ها کمتر است.

پرتقال خونی برای لاغری موثر است

این پرتقال یک تغذیه سالم برای کاهش وزن و لاغری است. پرتقال توسرخ کم کالری است. این میوه سرشار از فیبر است. هر وعده پرتقال توسرخ دارای سه گرم فیبر است. فیبر به آهستگی از دستگاه گوارش عبور می کند و با هضم طولانی تر باعث سیری بیشتر خواهد شد. برخی از مطالعات نشان می دهد که اضافه کردن مرکبات بیشتر به رژیم غذایی برای کاهش وزن مفید است.

در یک مطالعه ۲۴ ماهه که شامل بیش از۱۳۳ هزار داوطلب بزرگسال، ارتباط بین مصرف بیشتر مرکبات و کاهش وزن وجود دارد. بررسی های دیگر روی ۱۳ مطالعه نشان داد که مرکبات و عصاره های آن برای کاهش وزن مفید است.

 پرتقال خونی دستگاه ایمنی بدن را تقویت می کند.

این میوه همچنین شامل انواع آنتی اکسیدان ها می شود. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به خنثی کردن رادیکال های آزاد مضر برای جلوگیری از آسیب به سلول های بدن وکاهش التهاب کمک می کنند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر بسیاری از بیماری های مزمن، مانند دیابت نوع ۲ محافظت می کنند.

مصرف مناسب ویتامین C در هر وعده پرتقال توسرخ امکان تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت بدن از بیماری ها و عفونت ها را می دهد.تحقیقات نشان می دهد که اضافه کردن ویتامین c به رژیم غذایی باعث کاهش عفونت های دستگاه تنفسی را تسهیل می کند، شدت آن را کاهش می دهد و عفونت های شدید را بهبود می بخشد.

پرتقال خونی و مبارزه با اکثر سرطان ها

پرتقال توسرخ غنی از آنتی اکسیدان هایی است که با سرطان مبارزه می کنند، مانند کریسانتمین که رنگ آن نیز تامین می کند. یک مطالعه آزمایشگاهی تأیید کرد که کریسانتمین مانع افزایش و تکثیر سلول های سرطانی پروستات می شود.

آنتی اکسیدان های دیگری که در پرتقال توسرخ مشاهده می شوند شامل اسید کافئیک، اسید فرولیک و اسید کوماریک هستند، که اثرات ضد سرطانی دارند. باید بیان کرد که این مطالعات آزمایشگاهی هستند و مطالعات بیشتری در مورد انسان ها مورد نیاز است. مطالعات همچنین نشان می دهد که مصرف مرکبات بیشتر با احتمال کمتر انواع مختلف سرطان از جمله سرطان ریه، سرطان دهان و سرطان معده همراه است. اما، تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی کار پرتقال خونی در جلوگیری از افزایش سرطان در انسان (به منظور مصرف میزان مناسب آن) مورد نیاز است.

پرتقال خونی و بهبود سلامتی روده

پرتقال تو سرخ دارای فیبر با کیفیت است و در هروعده حدود سه گرم فیبر تامین می شود. فیبر مدفوع را نرم و حجیم می کند. این کار باعث تقویت دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست می شود. فیبر همچنین در درمان چندین بیماری مختلف مانند بواسیر و دیورتیکولیت مفید است. علاوه بر این، از جمله فیبر بیشتر در رژیم غذایی به بهبود میکروبیوم روده کمک می کند. این میکروارگانیسم های مفید در داخل سیستم گوارشی یافت می شود. طبق تحقیقات، میکروبیوم روده نقش مهمی در بسیاری از جنبه های سلامت دستگاه گوارش از جمله هضم، عملکرد ایمنی ، سلامت قلب و موارد دیگر دارد.

در پایان

 پرتقال توسرخ بسیار مغذی است و دارای  ویتامین ها و مواد معدنی مهم،  فیبر و آنتی اکسیدان ها است. مصرف پرتقال سرخ نیز با بسیاری از مزایای کاهش وزن، بهبود عملکرد روده و بهبود دستگاه ایمنی بدن همراه است. علاوه بر این، پرتقال خونی را می توان در بسیاری از دستور العمل ها ی غذایی به دلیل طعم درجه یک آن استفاده کرد

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا