Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص مارولین چیست؟ کاربرد، عوارض و نحوه ی مصرف

قرص مارولین یکی از داروهای مهم پیشگیری از بارداری است که در دوره ۲۱ روزه برای بانوان مورد استفاده قرار می‌ گیرد و با مهار هورمون‌ هایی مانند گونادوتروپین، از تخمک‌ گذاری و همچنین از ورود اسپرم ها به رحم جلوگیری می‌ کند.

ترکیبی از دزوژوسترول و همچنین اتینیل استرادیول است که به عنوان یک قرص عالی ضد بارداری مونوفازیک در دسترس عموم بوده و همچنین با سرکوب ترشح هورمون‌های گونادوتروپین تخمک‌ گذاری رحم را متوقف کرده و با تغییر غلظت مخاط واژن، از بارداری ناخواسته جلوگیری می‌کند.

دفع اتینیل استرادیول نیز از راه ادرار و همچنین مدفوع و مقداری از آن از طریق صفرا است و نیمه عمر آن نیز ۲۸ ساعت است.

نحوه ی مصرف قرص های ضد بارداری

هر بسته  نیز حاوی ۲۱ عدد قرص است.

اولین  را شما می توانید از روز سوم تا روز پنجم قاعدگی شروع کنید و همچنین در صورت پایان خونریزی ماهانه و یا اینکه ادامه ی خونریزی ماهانه، در هر دو صورت حتما روزانه یك عدد را منظم مصرف كنید، تا بسته ی قرص شما کامل تمام شود.

بهتر است قرص را حتما بعد از شام و یا اینکه قبل از خواب میل کنید تا عوارض گوارشی مزمنی برای شما زیاد ایجاد نكند.

پس از تمام شدن بسته، هفت روز كامل را نخورید و حتما در روز هشتم بسته ی قرص بعدی را بدون توجه به روز شروع خونریزی ماهانه ی خودآغاز نمایید.

قرص های۲۱ روزه

نحوه مصرف بسته‌ های ۲۱ روزه بدین صورت است که به مدت ۲۱ روز، روزانه یک قرص مصرف شده و پس از ۷ روز ، دوره بعدی آغاز می‌شود.

قرص های۲۸ روزه

نحوه مصرف بسته‌ های ۲۸ روزه نیز به این صورت است که به مدت ۲۱ روز، روزانه یک قرص را مصرف کنید و همچنین در طول ۷ روز آینده نیز روزی یک قرص یادآور را مصرف کنید تا دوره ی بعدی آغاز گردد.

موارد مصرف قرص مارولین

قرص‌ ضد بارداری

درمان‌ آکنه‌ ولگاریس

درمان قاعدگی نامنظم (آمنوره)

قاعدگی دردناک (دیسمنوره‌)

خونریزی زیاد قاعدگی (هایپرمنوره) و خونریزی غیرطبیعی رحم

پیشگیری و درمان آندومتریوز

درمان یا درمان کمکی هیرسوتیسم

هایپراندروژنیسم

سندرم تخمدان پلی کیستیک

تداخل دارویی قرص مارولین

استامینوفن

داروهای آنتی کواگولانت

داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای

بنزودیازپین‌ها

بتابلاکرها

کافئین

کورتیکواستروئیدها

تئوفیلین

کلوفیبرات

سالیسیلات‌ها

انواع آنتی بیوتیک‌ها

باربیتورات‌ها

قرص مارولین چیست؟ کاربرد، عوارض و نحوه ی مصرف
قرص مارولین چیست؟ کاربرد، عوارض و نحوه ی مصرف

عوارض جانبی قرص مارولین

 

تهوع و استفراغ مزمن، افزایش خطر ابتلا به ترمبوفلبیت حاد، ترمبوز عروق کرونر و همچنین ترمبوز مغزی، افزایش فشار خون مزمن، بیماری کیسه صفرا در افراد، میگرن، افسردگی، سردرد، راش، حـساس و دردنـاک شدن پستان‌ ها در افراد، بزرگ شدن پستان ها، عدم تحمل لنزهای تماسی در افراد

موارد منع مصرف قرص ضد بارداری

 

ترومبوفلبیت
ترمبوز یا اختلالات ترمبو آمبولیک
بیماری‌های عروقی و مغزی
سکته قلبی و یا نـارسایی قلبی
‎در افراد سرطان پستان یا احتمال ایجاد آن
در بانوان سرطان آندومتر یا نئوپلازی وابسته به استروژن
تومور کبدی (خوش ‌خیم یا بدخیم)

بیماری‌های کولستاتیک کبدی
در بانوان بارداری یا موارد مشکوک به بارداری ها حساسیت به هر یک از اجزای دارو
خونریزی غیرطبیعی یا بدون تشخیص

خطر بروز عوارض قلبی  عروقی نیز برای خانم‌های سیگاری بالای ۳۵ سال
انجام بعضی آزمون‌ها از جمله سنجش فشار خون در افراد، معاینه ی پستان‌ ها و یا تست پاپ اسمیر پیش از آغاز دوره ی مصرف نیز توصیه می‌ گردد.
تست‌های مذکور در طی مدت مصرف این دارو به صورت سالیانه نیز حتما انجام شوند.

قرص مارولین چه فوایدی دارد

قرص مارولین نیز ضمن نظم دهی به دوره ی قاعدگی (بدون لکه بینی)، مدت زمان و همچنین مقدار خونریزی ها را در زنان بسیار کاهش می ­‌دهد؛ به این ترتیب نیز از راهکارهای بسیار موثر در کاهش و همچنین کنترل کم ­خونی نیز است.

مطالعات بالینی ثابت کرده‌ است که قرص مارولین نیز عوارض شایع دیگر داروهای ضد بارداری را نسبت به ضد بارداری‌های قدیمی نیز­ ترکیبی خوراکی (مانند سردرد، تهوع و حساسیت سینه) ­ کاهش می ‌­دهد.

دارو قادر است علاعم سندرم قبل از قاعدگی که همچنین با حساسیت سینه، نفخ شکم، سردرد و همچنین تغییرات رفتاری و علاعم آزاردهنده دیگری همراه است را نیز بهبود ­بخشد.

برخلاف دیگر داروهای ضد بارداری خوراکی نیز، هیچ تاثیری روی میزان فشار خون افراد، انسولین و همچنین گلوکزپلاسمای خون نداشته و اینکه علاوه بر این، مصرف قرص مارولین همچنین در دراز مدت نسبت چربی مفید نیز به چربی مضر را در خون افراد افزایش می­ دهد.
این قرص نیز با جوش صورت، چربی پوست و همچنین پرمویی همراه نیست و حتی در بهبود، کنترل و همچنین درمان موارد مذکور موثر است.
هیچ تاثیری ( مانند از افزایش یا کاهش) بر وزن مصرف‌ کننده نیز ندارد.

ممکن است قرص مورد همچنین از شخص در برابر بیماری‌ های بسیار مزمن مانند التهاب لگن (که در صورت درمان نشدن بیمار، باعث ناباروری فرد

می ‌شود) نیز محافظت کند.

قرص های ضد بارداری نیز می ‌توانند دردهای دوران قاعدگی را بسیار کم کنند.

قرص دروسپیل همچنین می‌ تواند به خانم ها در تعیین زمان پریود نیز در طول زمان کمک بسیاری کند.

نوعی قرص به نام قرص‌ های ترکیبی مفیدی وجود دارند که می‌ توان برای تنظیم همچنین (تغییر زمان پریودی و یا دفعات پریودی) نیز مصرف کرد یا اینکه از آن‌ ها برای پریود نشدن در زمان های کوتاه استفاده کرد.

قرص ‌های ضد ‌بارداری ترکیبی نیز حاوی استروژن و همچنین پروژسترون هستند، می‌ توانند مزایای دیگری نیز همچنین برای بانوان داشته باشند، که ممکن است در برابر موارد زیر نیز از بدن بانوان محافظت کنند.

تفاوت قرص مارولین با قرص اچ دی

همان ‌طور که همگی می‌ دانیم، هر دو نوع قرص از ترکیب مقدار زیادی استروژن و مقداری پروژسترون نیز تولید می‌ شوند. میزان استروژن به کار رفته در این دو قرص نیز یکی است و همچنین نقطه‌ ی تفاوت، میزان پروژسترون آن‌ ها نیز است.

پروژسترون موجود در قرص مارولین همچنین نسبت به پروژسترون قرص ال دی عوارض بسیار کمتری دارد؛ از این‌ رو افزایش وزن ناشی از مارولین نیز در مقایسه با ال دی بسیار جزئی و همچنین بسیار ناچیز است، همچنین میزان تهوع و حساسیت سینه ‌ها نیز با مارولین بسیار کمتر خواهد بود. از سوی دیگر با توجه به هورمون ‌های ضد مردانه در این قرص، مصرف‌ کننده نیز با موهای زائد و جوش‌های کمتری نیز مواجه خواهد شد.

قرص مارولین چیست؟ کاربرد، عوارض و نحوه ی مصرف
قرص مارولین چیست؟ کاربرد، عوارض و نحوه ی مصرف

موارد قابل توصیه به مصرف کنندگان قرص مارولین

باید توضیح داده شود كه این قرص ها فقط از بارداری بانوان پیشگیری كرده و همچنین تاثیری روی بیماری هایی که از راه جنسی منتقل می شوند نیز مانند ایدز ندارند.

در مورد خطرات سیگار كشیدن نیز همچنین در صورت مصرف این دارو، و در صورت ادامه ی سیگار كشیدن نیز حتما بیمار باید از روشهای دیگر پیشگیری از بارداری نیز استفاده كند.
در اوایل مصرف دارو همچنین (۱ تا ۳ ماه) احتمال لكه‌ بینی و نیز سوءهاضمه از مصرف دارو برای افراد وجود دارد.

اگر درد در قفسه سینه ی افراد، سرفه ی خونی و همچنین یا تنگی نفس ناگهانی، درد پشت ساق پا در افراد، احساس سنگینی در قفسه سینه، سردرد ناگهانی مزمن و یا استفراغ،كمبود انرژی، خستگی مزمن، تغییرات خلقی، تب و یا یرقان شدید، خستگی، كاهش اشتهای بسیار زیاد، ادرار تیره و یا همچنین مدفوع كم ‌رنگ حتما به پزشك خود مراجعه کنید.

در افرادی كه انواع لنز‌های تماسی برای چشم استفاده می‌ كنند در صورت تغییرات بینایی یا همچنین مشكلاتی در تحمل لنز حتما به پزشك خود نیز مراجعه كنند.

در صورتی كه بیمار نیز در مورد فراموش كردن دارو اطمینانی ندارد، حتما به پزشك خود اطلاع داده و نیز از یك روش دیگر پیشگیری از بارداری کمکی نیز استفاده كنید.

مصرف قرص مارولین در دوران شیردهی

مقادیر بسیار كمی از داروهای ضد بارداری هورمونی نیز همچنین در شیر ترشح می‌شود که ممکن است یرقان و همچنین بزرگ شدن سینه‌ها در شیرخواران نیز اتفاق بیفتد.

دارو با كاهش مقدار آن و همچنین كیفیت شیر نیز می تواند در روند شیردهی تداخل زیادی ایجاد كند. در زنان شیرده همچنین بهتر است استفاده نشود و نیزاز دیگر روش های پیشگیری از بارداری هم استفاده شود.

قرص مارولین چاق کننده است

بیشتر داروهای ضد بارداری خوراکی با ترکیبی از استروژن مصنوعی و پروژسترون، شکل مصنوعی هورمون پروژسترون ساخته می شوند. پس از مصرف قرص، این هورمون های مصنوعی وارد مغز می شوند و به عنوان مختل کننده غدد درون ریز عمل می کنند و در فرآیند سیگنال دهی که برای تخمک گذاری ضروری است اختلال ایجاد می کنند.

به ویژه، آنها از ارسال سیگنال هیپوتالاموس به غده هیپوفیز (که هورمون های شما را تنظیم می کند) برای ترشح هورمون هایی که باعث آزاد شدن تخمک می شوند، جلوگیری می کنند. در صورت نزدیک بودن تخمک گذاری و بارور شدن تخمک، پروژستین مصنوعی دیواره رحم را نازک می کند و احتمال ریزش تخمک را افزایش می دهد.

از آنجا که هورمون های مصنوعی ممکن است به گیرنده های اشتباه متصل شوند، قرص های ضد بارداری ممکن است باعث عدم تعادل هورمونی و عوارض جانبی مضر شوند. همه زنان این مشکلات را تجربه نمی کنند، اما برای کسانی که تجربه می کنند، عوارض جانبی می تواند بسیار بد باشد.

قبلاً نشان داده شده است که قرص های ضد بارداری باعث ایجاد مشکلاتی در فشار خون می شوند. آنها همچنین خطر لخته شدن خون و سکته مغزی را افزایش می دهند، به خصوص اگر سیگار می کشید یا سابقه سردردهای میگرنی دارید.

قرص‌های ضد بارداری سطح کورتیزول را افزایش و سطح تستوسترون را کاهش می ‌دهند. افزایش این هورمون ها با تاثیر بر اشتها می تواند باعث چاقی در برخی افراد شود. بنابراین در صورت مصرف این قرص ها باید رژیم غذایی خودتان را کنترل کرده و فعالیت های ورزشی خودتان را افزایش دهید.

قرص مارولین نیز با اینکه یک قرص ضد بارداری بسیار کم خطر است اما بر اشتهای فرد تاثیر گذاشته و احتمالا چاق شدن فرد وجود دارد. بنابراین در این زمینه می توانید با پزشک خودتان مشورت کنید تا راهکارهایی برای شما ارائه دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا