Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص اسپکتروم چیست؟ موارد و کاربرد و عوارض آن

قرص اسپکتروم شامل طیف گسترده ای از ویتامین ها وهمچنین  مواد معدنی متعادل شده مناسب برای سلامتی بدن انسان است که به صورت کاملا طبیعی در مواد غذایی نیز یافت می شود.

مصرف مقدار متعادلی از این فرآورده ی مهم در کنار مواد غذایی، در تامین نیاز های روزانه و همچنین ارائه ی موادی که در رژیم غذایی افراد موجود نیستند و بدن با کمبود این مواد مهم مواجه شده است کمک بسیاری نموده و در جبران کمبود برخی مواد مهم هم برای بدن که در اثر بیماری، بارداری در بانوان، تغذیه ی نامناسب، اختلالات گوارشی مزمن، داروهای خاص و همچنین سایر شرایط پزشکی ایجاد شده اند، مورد استفاده ی افراد قرار می گیرد.

ویژگی های قرص اسپکتروم

قرص اسپکتروم برای تامین ویتامین ها و همچنین مواد معدنی مورد نیاز روزانه ی بدن

برای  سیستم ایمنی و همچنین بهبود عملکرد سیستم عصبی

کمک به سلامت قلب و عروق در بدن

تامین سلامت پوست در افراد، مو و ناخن

بهبود استخوان ها و همچنین مفاصل

برای کمک به تامین انرژی در بدن جهت فعالیت های روزانه ی افراد

انواع ویتامین های موجود در قرص اسپکتروم

طیف کاملی از ویتامین های گروه ب حفظ سلامت در شرایط پر استرس و مناسب برای رژیم‌ های مختلف گیاهخواری بزرگسالان روزی ۱ عدد حتما همراه با غذا یا اینکه طبق دستور پزشک نیز مصرف نمایند.

قرص اسپکتروم چیست؟ موارد و کاربرد و عوارض آن
قرص اسپکتروم چیست؟ موارد و کاربرد و عوارض آن

ویتامین ب۱

در متابولیسم کربوهیدرات نیز، چربی و همچنین پروتئین و تبدیل آن‌ها به انرژی های مورد نیازبدن نقش دارد. این ویتامین مهم به حفظ عملکرد طبیعی قلب و همچنین سیستم عصبی کمک بسیاری می ‌کند.

عوارض کمبود ویتامین ب۱

خستگی و مشکلات در حافظه: تیامین همچنین برای تولید انرژی از مواد غذایی مختلف ضروری است. برای همین است که خستگی مداوم در افراد می تواند یکی از نشانه های مهم کمبود تیامین باشد.
ضعف ماهیچه های بدن و کمبود وزن: هنگامی که به اندازه کافی تیامین در بدن دریافت نمی کنیم، متابولیسم گلوکز نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و همچنین ممکن است در نتیجه ی آن ضعف عضلانی، خستگی بدن، کاهش حافظه، کاهش وزن در افراد و کاهش اشتها را تجربه کنید. بیماری بری بری، یکی از علل کمبود تیامین است و اگر در بدن تشدید شود می تواند باعث نارسایی مزمن قلب گردد.
از دست دادن اشتها: تیامین بر هیپوتالاموس مغز در افراد؛ غده ای که مسعول اشتها و همچنین گرسنگی است، تاثیر بسیار زیادی دارد.

با کمبود تیامین، شما دچار کمبود اشتهای شدید و احساس سیری نیز می شوید.

ویتامین ب ۲

این ویتامین در کمک به حفظ عملکرد طبیعی در بدن و فرآیند رشد و تقسیم سلول‌ها، تکامل و همچنین ترمیم بافت‌های بدن، تقویت سیستم ایمنی، تقویت و حفظ سلامت پوست افراد، سیستم عصبی و حفظ سلامت چشم و همچنین عملکرد بینایی نیز مؤثر است.

عوارض کمبود ویتامین ب۲

درمراحل اولیه در صورتی ‌که فرد همچنین ۱ تا ۲ ماه از این ویتامین کمتر از میزان نیازش مصرف کند علایم اولیه ی کمبود ویتامین در چشمهای او ظاهر می‌شود؛ یعنی اثرات در فرد به صورت حساسیت به نور، اشک ریزی در چشم ها و همچنین سوزش و خارش چشم ها، در افراد بروز می‌ کند . با پیشرفت کمبود این ویتامین مهم در گوشه ی دهان نیز زخم ایجاد می‌ شود و همچنین فرد نمی ‌تواند دهانش را به راحتی دیگران باز کند، زبان فرد ارغوانی رنگ شده، متورم و همچنین دردناک می‌ شود البته همه ی این علایم در فرد نیز با هم بروز نمی‌ کند گاهی اوقات فقط یک یا چند علامت شدید در فرد دیده می ‌شود.

از علایم دیگر نیز جوش های ریزی است که در منطقه ی کنار بینی و همچنین گوشه ی دهان به وجود می‌ آید .

همچنین در منطقه ی سفید چشم نیز رگ های خونی دیده می ‌شود که کمبود شدید این ویتامین نیز برای یک فرد باردار، عواقب بسیار وخیم تری نیز به دنبال دارد از آن جمله می توان به ایجاد عارضه ی لب شکری در جنین گفت.

 

ویتامین ب۳

این ویتامین نیز برای حفظ سلامت پوست، تنظیم قند خون، بهبود جریان خون در عروق بدن، کاهش کلسترول بد خون، افزایش کلسترول خوب خون، حذف سموم و مواد شیمیایی بد از بدن مورد نیاز است. همچنین نقش بسیار موثری در تقویت دستگاه گوارش نیز دارد.

عوارض کمبود ویتامین ب۳

پوست تحريك شده يا قرمز می شود

سردرد

خستگي

مسائل مربوط به خلق و خو در افراد، مانند اضطراب يا افسردگي در فرد

تغيير در تفكر يا توانايي تمركز در افراد

سرگيجه ی شدید

گردش خون ضعيف در افراد

ویتامین ب۵

این ویتامین مهم در انتقال پیام عصبی، انتقال هموگلوبین خون، تبدیل کربوهیدرات، چربی و پروتئین های مهم به انرژی مورد نیاز سلول‌های بدن، سنتز اسیدهای چرب و کلسترول و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

عوارض کمبود ویتامین ب۵

خستگی بیش از حد و زود هنگام در فرد

ابتلا به بیماری افسردگی مزمن

ابتلا به بیماری اختلال شخصیت در فرد

بروز بیماری های مزمن قلبی

افزایش خطر عفونت شدید

اختلال خواب

دردهای شکمی

افزایش کلسترول خون و یا کاهش پتاسیم

بی حسی دست و پاها

افرادی که از الکل نیز استفاده می کنند، بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر کمبود این ویتامین مهم قرار دارند. به همین دلیل عدم مصرف الکل نیز نقش موثری در افزایش سطح این انرژی در بدن فرد دارد.

ویتامین ب۶

این ویتامین نقش بسیار مهمی را در واکنش های بیوشیمیایی مختلف به عنوان کوآنزیم نیز دارد. پیریدوکسین نیز برای حفظ سلامت اعصاب، تولید گلبول‌ های سفید و قرمز خون و جذب مناسب ویتامین ب۱۲ و همچنین تولید انرژی مورد نیاز سلول‌ های بدن مورد نیاز افراد است.

عوارض کمبود ویتامین ب۶

خستگی یا خستگی مفرط در افراد

ضعف

یبوست

­بی اشتهایی

کاهش وزن

حس و مورمور شدن دست و پا

مشکل تعادل

گیجی

اختلال حافظه

جراحت دهان یا زبان در فرد

 

 

ویتامین ب۷

این ویتامین مهم درتقویت استحکام ناخن ها، حفظ سلامت موها در فرد، کمک به درمان ریزش مو در فرد، به تعویق انداختن روند سفید شدن مو در افراد، کمک به کاهش علایم کمبود روی در فرد، کاهش دردهای عضلانی شدید، جهت کاهش میزان قند خون در افرادی که مبتلا به عارضه دیابت نیز مؤثر است.

 

ویتامین ب۹

یکی از ترکیبات اصلی و مهم در تقسیم سلولی که در رشد و تکامل طبیعی سلول‌ های  بدن نیز نقش دارد و در دفع هموسیستئین از بدن بسیار موثر است.

ویتامین های ضروری که بدن نیز قادر به ساخت آن نیست و همچنین نیاز به آن در افراد مسن، ورزشکاران و خانمهایی که در دوران بارداری و شیردهی هستند افزایش می یابد. اسید فولیک نیز برای جلوگیری از نقص های جنینی بسیار ضروری است.

ویتامین ب۱۲

در تولید همه ی سلول‌ های خونی از جمله گلبول‌ های سفید خون، قرمز و یا پلاکت‌ها، حفظ رشد و همچنین تکامل سلول های بدن، تنظیم میزان هموسیستئین مورد نیاز در خون و همچنین حفظ سلامت سیستم عصبی مرکزی نیز نقش دارد. این ویتامین جز ویتامین‌ های ضروری بدن است که از طریق مواد غذایی حیوانی نیز جذب می شود و گیاه خواران همچنین باید از مکمل این ویتامین مهم برای تامین ویتامین های مورد نیاز خود استفاده کنند.

 

فسفر

فسفر و همچنین کلسیم به بهبود عملکرد سیستم عصبی در مغز، حفظ سلامت و استحکام استخوان ها و دندان و همچنین به فرآیند های فیزیولوژیکی در بدن کمک شایانی می نماید.

کلسیم

کلسیم نیز یک ماده معدنی بسیار مهم در بدن بوده و همچنین جهت رشد، تقویت و همچنین استحکام استخوان و دندان، ارسال تکانه های عصبی در فرد، عملکرد صحیح عضلات در بدن و ماهیچه ها و همچنین آزاد سازی هورمون هایی مانند انسولین مورد نیاز است.

 

منیزیم

از جمله مواد فراوان در مایعات درون سلولی نیز بوده و همچنین در عملکرد طبیعی و فیزیولوژیکی سلول های بدن، اعصاب، ماهیچه ها، استخوان ها و همچنین قلب و یا فعالیت کلیه آنزیم ها در بدن اهمیت بسیاری داشته و نقش مهمی را در بدن افراد از طریق انتقال شیمیایی و تحریک عضلانی نیز اعمال می نماید. همچنین منیزیم با مهار آزاد سازی استیل کولین نیز در محل اتصال عصب عضله باعث کاهش انقباض ماهیچه های ارادی و همچنین مهار انقباض عصبی عضلانی محیطی در فرد می گردد. منیزیم باعث مهار ورود یون کلسیم به داخل سلول و همچنین کاهش فعالیت سلول های عضلات صاف در فرد می گردد.

کروم و روی

در متابولیسم طبیعی چربی ها در بدن، پروتئین و یا کربوهیدرات ها شرکت نموده و علاوه بر تامین انرژی های مورد نیاز فعالیت های روزانه ی بدن، در تنیظیم فعالیت های هورمونی و همچنین بهبود عملکرد مغز نیز نقش بسزایی دارند.

همچنین به عنوان منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و با خنثی نمودن اثرات مخرب و همچنین آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد به سلول های بدن، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، ترمیم و بازسازی بافت های بدن، حفظ سلامت چشم ها در بدن و بهبود التهابات پوستی گردیده و همچنین به سلامت قلب و عروق کمک بسیاری می نمایند.

موارد مصرف قرص اسپکتروم

کمک به سلامت عمومی بدن در افراد

کمک به تامین ویتامین ها و همچنین مواد معدنی مورد نیاز بدن

قرص اسپکتروم چیست؟ موارد و کاربرد و عوارض آن
قرص اسپکتروم چیست؟ موارد و کاربرد و عوارض آن

هشدار مصرف و عوارض قرص اسپکتروم

در دوران بارداری و یا شیردهی، قبل از مصرف دارو با پزشک یا داروساز مشورت نمایید در صورت مصرف همزمان با سایر فرآورده های دارویی یا داروهای دیگر نیز به ویژه سایر مولتی ویتامین ها و یا مواد معدنی، قبل از مصرف حتما با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

از مصرف این فرآورده ی مهم همراه با شیر، سایر لبنیات و یا مکمل های کلسیم و یا آنتی اسیدهایی که حاوی کلسیم مورد نیاز هستند خودداری نمایید.

مصرف این فرآورده همچنین در کودکان کمتر از ۱۱ سال نیز توصیه نمی گردد.

فرآورده ی مهم جایگزین رژیم غذایی سالم و یا متنوع نیست.

عوارض جانبی این فرآورده ی مهم معمولا به ندرت و یا خفیف در افراد مختلف دیده می شود. مصرف طولانی مدت و یا بیشتر از میزان توصیه شده این فرآورده در افراد ممکن است برخی عوارض جانبی را برای فرد به همراه داشته باشد.

در صورت ادامه و یا بدتر شدن عوارض جانبی در فرد، مصرف این دارو را

حتما قطع نموده و یا با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید.

در صورت حساسیت به فرآورده و یا هر یک از اجزای آن، قبل از مصرف با پزشک یا داروساز مشورت نمایید. این فرآورده مکمل بوده و جهت تشخیص، درمان و پیشگیری نمی باشد. مطابق دستور پزشک یا داروساز، فرآورده را مصرف نمایید.

شرایط نگهداری قرص اسپکتروم

در دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتی گراد، دور از نور در محیط، رطوبت و یا حرارت نگهداری شود.

این فرآورده را دور از دید و دسترس کودکان نگهداری نمایید.

پس از هر بار مصرف حتما درب بطری را محکم ببندید.

قرص مولتی اسپکتروم نوتراکس نیز باید با مشورت پزشک در دوران بارداری و شیردهی مصرف گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا