Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص بلارا چیست؟ نحوه ی عملکرد و عوارض آن

قرص بلارا از دو جز استروژن و پروژستین است که به عنوان داروی پیشگیری از بارداری استفاده می شود. همچنین این دارو به علت دارا بودن اثرات آنتی آندروژنیک در درمان آکنه وولگاریس و هیرسوتیسم نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

قرص بلارا یک داروی هورمونی زنانه ی ترکیبی  که از دزوژوسترول و همچنین اتینیل استرادیول تشکیل شده است که همچنین به عنوان یک قرص عالی ضد بارداری در دسترس عموم بوده و اینکه با سرکوب ترشح هورمون‌های گونادوتروپین نیز تخمک‌ گذاری رحم را  به خوبی متوقف کرده و همچنین با تغییر غلظت مخاط واژن، از بارداری ناخواسته در افراد جلوگیری می‌ کند.

دفع ماده ی اتینیل استرادیول از راه ادرار و یا همچنین مدفوع و مقداری از آن نیز از طریق صفرا است و نیمه عمر آن نیز ۲۸ ساعت است.

نحوه ی مصرف قرص بلارا

هر بسته ی قرص بلارا حاوی ۲۱ عدد قرص است. در شروع مصرف اولین قرص را شما می توانید از روز سوم تا روز پنجم قاعدگی مصرف قرص را شروع کنید و همچنین در صورت پایان خونریزی ماهانه ی خود و یا اینکه ادامه ی خونریزی ماهانه، در هر دو صورت نیز حتما روزانه یك عدد قرص را به صورت منظم مصرف كنید، تا بسته ی قرص شما تمام شود.

بهتر است قرص بلارا را حتما بعد از شام و یا قبل از خواب نیز میل کنید تا عوارض گوارشی مزمن مانند حالت تهوع برای شما زیاد ایجاد نكند.

پس از تمام شدن بسته ی قرص بلارا، هفت روز كامل قرص را اصلا نخورید و حتما در روز هشتم مصرف بسته ی قرص بعدی خود را بدون توجه به روز شروع خونریزی ماهانه آغاز کنید.

قرص های۲۱ روزه بلارا

نحوه مصرف بسته‌ های قرص ۲۱ روزه بلارا به این صورت است که به مدت ۲۱ روز، هر روز یک قرص را مصرف کنید و حتما بعد از گذشت ۷ روز ، دوره بعدی را آغاز کنید.

 

قرص های۲۸ روزه بلارا

نحوه مصرف بسته‌ های قرص ۲۸ روزه بلارا نیز به این شکل است که به مدت ۲۱ روز، روزانه یک عدد قرص را مصرف کنید و اینکه در طول ۷ روز آینده حتما روزی یک قرص یادآور را نیز مصرف کنید تا دوره ی بعدی شما آغاز گردد.

موارد مصرف قرص بلارا

برای مصرف قرص‌ ضد بارداری

درمان‌ آکنه‌ ولگاریس در افراد

درمان قاعدگی نامنظم یا (آمنوره)

قائدگی دردناک در بانوان (دیسمنوره‌)

خونریزی زیاد قاعدگی (هایپرمنوره) و یا خونریزی غیرطبیعی رحم در خانم ها

پیشگیری و درمان آندومتریوز رحم

درمان یا درمان کمکی هیرسوتیسم در افراد

هایپراندروژنیسم

سندرم تخمدان پلی کیستیک

قرص بلارا چیست؟ نحوه ی عملکرد و عوارض آن
قرص بلارا چیست؟ نحوه ی عملکرد و عوارض آن

کاربرد قرص بلارا

ممکن است قرص بلارا از شخص در برابر بیماری‌ های مزمنی مانند التهاب لگن (که در صورتی که فرد درمان نشد، باعث ناباروری می ‌شود) محافظت کند.

 

مصرف انواع مختلف قرص های ضد بارداری در افراد مانند قرص بلارا نیز می‌ تواند شدت چرخه‌های قاعدگی در افراد را کم کند و به تنظیم چرخه ‌ها در بدن خانم ها کمک بسیاری کند.

قرص های ضد بارداری در افراد می ‌توانند دردهای شدید دوران قاعدگی را نیز بسیار کم کنند.

قرص مورد نظر می‌ تواند به خانم ها نیز در تعیین زمان پریود آن ها در طول زمان کمک بسیار زیادی کند.

نوعی قرص در بین داروها وجود دارد به نام قرص‌های ترکیبی که همچنین می‌ توان از آن ها برای تنظیم یا (تغییر زمان پریود در افراد و یا تعداد دفعات پریودی) نیز می توان مصرف کرد یا اینکه از آن‌ ها برای پریود نشدن افراد در زمان کوتاه نیز استفاده کرد.

قرص‌های ضد ‌بارداری نیز ترکیبی از استروژن و همچنین پروژسترون هستند که می‌ توانند فواید دیگری  برای بانوان نیز داشته باشند، همچنین ممکن است در برابر موارد زیر نیز از بدن بانوان محافظت بسیاری کنند.

پوکی استخوان در بانوان

کم‌ خونی در افراد که از کمبود شدید آهن نیز ناشی می شود (می ‌تواند همچنین در نتیجه ی پریودهای بسیار زیاد نیز اتفاق بیفتد)

کیست‌ های تخمدان در بانوان

آکنه ی مزمن

خشکی واژن در افراد و همچنین مقاربت دردناک در بانوان

رشد غیرسرطانی مزمن در پستان‌

موهای زائد زیاد در بدن بانوان

میگرن شدید قاعدگی

علایم اختلال مزمن دیسفوریک قبل از قاعدگی در بانوان

قرص بلارا چیست؟ نحوه ی عملکرد و عوارض آن
قرص بلارا چیست؟ نحوه ی عملکرد و عوارض آن

 

عوارض جانبی قرص بلارا

لکه بینی

لکه بینی در ابتدای دوره ی مصرف قرص بلارا نیز رخ می دهد. در چنین مواردی باید، عموما مصرف قرص بلارا را ادامه داد. در صورت مشاهده ی لکه بینی شدید نیز مشابه با خونریزی های نرمال در دوره پریود حتما با یک پزشک مشورت نمائید.

عوارض گوارشی

تهوع، دردهای معده، مشکلات معده و روده ای

عوارض دستگان ژنتیال

احساس سفتی پستان در افراد، تغییرات شیر در پستان ها، درد در قسمت های تحتانی شکم، التهاب واژن، کیست های تخمدانی، عفونت های قارچی در دستگاه ژنیتال، بزرگی پستان در افراد، سندرم پیش از قاعدگی.

سیستم عصبی

سر درد، سر گیجه، میگرن مزمن، افسردگی مزمن، تحریک پذیری

پوست و چشم

اختلالات بینایی در افراد، التهاب ملتحمه، اختلالات پیگمانتاسیون، لکه های قهوه ای که روی صورت و در اثر تماس با آفتاب زیاد می شود، خشکی پوست شدید، واکنش های حساسیتی در پوست، خارش و آکنه های زودگذر، ریزش مو، درماتیت، تشدید پسوریازیس پوست.

بیماریهای عروقی

کلاپس قلبی ـ عروقی، افزایش فشار خون در افراد مختلف

سایر موارد

دردهای عضلانی در بدن، خستگی، احساس سنگینی زیاد در پا و همچنین تجمع آب در بافت ها، تغییر در وزن و اشتها، اختلالات جنسی در افراد، تعریق، افزایش در ریسک ترومبوآمبولی.

در صورت بروز درد شدید در قفسه ی سینه، سرفه ی خونی در افراد و یا نفس تنگی ناگهانی، درد شدید در پشت ساق پا، احساس سنگینی شدید در قفسه ی سینه در افراد، سردردهای ناگهانی در فرد یا استفراغ، سرگیجه یا غش در طول روز، اختلال در بینایی افراد یا تكلم، ضعف شدید در پاها و یا بازوهای افراد، كاهش شدت بینایی در فرد، توده در سینه، شكم درد یا حساسیت بسیار شدید در ناحیه ی شكم، اختلال مزمن در خواب، كمبود شدید انرژی، خستگی مزمن در افراد، تغییرات خلقو خو، تب شدید و همچنین یرقان، خستگی مزمن در افراد، كاهش اشتهای بسیار زیاد در افراد، ادرار تیره در فرد بیمار و یا مدفوع بسیار كم ‌رنگ در افراد به پزشك متخصص خود مراجعه کنید.

موارد منع مصرف و احتیاط قرص بلارا

بیماریهای عروقی و متابولیسمی

وجود لخته های خونی در شریان ها یا ورید (حملات قلبی در افراد، تروسبوزیس وریدهای عمقی ـ آمبولی ریوی) اختلالات انعقادی

فشار خون بالا

دیابت

بیماریهای کبدی مزمن

بیماری های پیشرفته حاد و یا مزمن کبدی

التهابات کبدی (هپاتیت ویروسی)

اختلالات دفع بیلی روبین به صفرا در افراد

اختلالات ترشح صفرا در خون

تومورها

تومور بدخیم مانند (پستان ـ گردن رحم)

هایپر پلازی اندومتریال

سایر بیماریها

راشهای پوستی که قبل از بارداری رخ می دهد

کری گوش میانی (اتواسکلروزیس)

چاقی های شدید

میگرنی که همراه با اختلالات حسی ـ حرکتی باشد

خونریزی های غیر قابل تشخیص و همچنین غیر نرمال دستگاه ژنتیال

آلرژی نسبت به ترکیبات موجود در قرص بلارا

بیماریهای کلیوی، صرع، آسم MS یا بیماریهای پستان در افراد

تداخلات دارویی

ترکیباتی که باعث کاهش سریع هورمون های استروئیدی در افراد می شوند، اثر قرص بلارا را  به شدت تحت تأثیر خود قرار می دهند مانند باربیتوراتها، ریفامپین، گریزوفلوین ها، فنیل بوتازون ها، داروهای ضد صرع در افراد (باربکسالون، کاربامازپین، فنی توئین، پریمیدون) و همچنین مصرف انواع آنتی بیوتیک هایی مانند آمپی سیلین، تتراسیکلین که باعث تغییر در فلور روده نیز می شوند، میزان فعالیت قرص بلارا را به شدت کاهش می دهد.

مصرف در بارداری و شیردهی

قبل از شروع درمان در افراد با قرص بلارا، باید حتما از بارداری نیز پیشگیری کرد. اگر در حین درمان خود بارداری اتفاق افتاد حتما سریع مصرف قرص بلارا را قطع کنید.

مصرف بلارا در دوران شیر دهی باعث کاهش تولید شیر در مادران می شود. مقدار بسیار کمی از ترکیبات فعال در قرص بلارا وارد شیر مادر می شوند.

نکات قابل توصیه به مصرف کنندگان قرص بلارا

به بیماران نیز توضیح داده می شود كه این قرص ها نیز فقط از بارداری ناخواسته پیشگیری كرده و هیچ تاثیری روی بیماری هایی که از راه جنسی در افراد منتقل می شوند مانند ایدز نیز ندارند.
در مورد خطرات سیگار كشیدن در افراد نیز در صورتی که از این دارو مصرف می کنید حتما به بیمار باید توضیح داده شود، و اینکه در صورت ادامه ی استفاده از سیگار حتما بیمار باید از روش های دیگر پیشگیری از بارداری نیز استفاده كند.
به بیمار حتما باید توضیح داده شود كه در شروع مصرف دارو حدود (۱ تا ۳ ماه) احتمال لكه‌ بینی در افراد و همچنین سوءهاضمه ی مزمن از مصرف دارو نیز وجود دارد.

به مصرف این دارو در طول دوره ی زمان حتما ادامه داده و اینکه  اگر عوارض خاصی در افراد ادامه پیدا كرد حتما به پزشك خود اطلاع دهید.

در افرادی كه از لنز‌های مختلف تماسی برای چشم های خود استفاده می‌ كنند در صورت تغییرات مختلف در بینایی یا اینکه مشكلات شدید در تحمل لنز خود نیز حتما به پزشك متخصص خود مراجعه كنند.
در صورتی که دوز مشخص قرص ضد بارداری خود را به صورت کامل فراموش کردید، ممکن است ریسک حاملگی در فرد افزایش یاید.
در صورتی كه بیمار مورد نظر در مورد فراموش كردن داروی خود اطمینان ندارد باید حتما به پزشك خود اطلاع دهد و حتما از یک روش دیگر برای پیشگیری از بارداری استفاده کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا