Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

دلیل بروز شب ادراری چیست؟ | دارو و درمان شب ادراری

امروز در این مطلب از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با شب ادراری و دلایل بروز آن آشنا کنیم. در این مقاله به راه درمانی برای شب ادراری نیز اشاره کرده ایم. شب ادراری بیشتر برای کودکان رخ می دهد. اما در مواردی ممکن است بعضی از افراد بزرگسال نیز به شب ادراری دچار شوند. دلایل بروز این عارضه متعدد است. در این مقاله هر آنچه را که لازم است در رابطه با شب ادراری بدانید به شما آموزش داده ایم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با مدفوع چرب را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

شب ادراری چیست

زمانی که در خواب و به صورت غیر ارادی، ادرار دفع شود، شب ادراری اتفاق افتاده است. این عارضه ممکن است در هر سنی رخ دهد. با این حال بیشتر کودکان دچار آن می شوند. این یعنی والدین باید موضوع شب ادراری را به عنوان یکی از مراحل رشد کودک بپذیرند. شب ادراری کودکان تا پیش از ۷ سالگی نگران کننده نیست؛چرا که مثانه کودک در حال رشد و مغز در حال یادگیری کنترل ادرار است. اگر در سنین بالاتر این اتفاق رخ دهد، باید حتما دلیل و ریشه آن مورد بررسی قرار گیرد.

دلیل بروز شب ادراری چیست؟ | دارو و درمان شب ادراری
دلیل بروز شب ادراری چیست؟ | دارو و درمان شب ادراری

انواع شب ادراری چیست

خوب است بدانید که شب ادراری انواع مختلفی دارد. دو دسته اصلی برای شب ادراری در نظر گرفته شده که به آن شب ادراری اولیه و ثانویه گفته می شود. در حالت اولیه شخص هرگز در مدت ۶ ماه متوالی یا بیشتر در طول شب بدون شب ادراری نبوده‌ است. اما در حالت ثانویه کودک بعد از خیس ‌نکردن تخت به مدت ۶ ماه یا بیشتر دوباره دچار شب ادراری می ‌شود. شب ادراری ثانویه بیشتر به دلایل پزشکی یا روانی رخ می دهد.

علائم شب ادراری چیست

اکثر کودکان تا ۵ سالگی کنترل ادرار را یاد‌ گرفته ‌اند. با این حال، تاریخ دقیقی برای توسعه کامل کنترل مثانه وجود ندارد. شب ادراری ممکن است در برخی کودکان ۵ تا ۷ ساله نیز به عنوان یک مشکل همچنان باقی ‌بماند. پس از ۷ سالگی، تعداد کمی از کودکان نیز هستند که هنوز جای خود را خیس می‌ کنند.

علل شب ادراری چیست

شب ادراری در بزرگسالان و کودکان دلایل مختلفی دارد از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 مثانه کوچک

این عامل بیشتر در کودکان وجود دارد. دلیل آن عدم رشد کافی مثانه است. برای این منظور باید مایعات کمتری به کودک داده شود.

 ناتوانی در تشخیص مثانه پر

گاهی اوقات عصب‌ هایی که مثانه را کنترل می ‌کنند بالغ نشده‌ و پر‌شدن مثانه نمی‌ تواند کودک را بیدار کند. این اتفاق زمانی که کودکخواب عمیق دارد بیشتر رخ می دهد.

 عدم تعادل هورمون

در دوران کودکی، بعضی از کودکان هورمون ضد ادراری (ADH) را به میزان کافی ندارند. این هورمون تولید ادرار را در شب کم می ‌کند.

 عفونت مجاری ادراری

این نوع عفونت می ‌تواند کنترل ادرار را برای کودک دشوار می‌ کند. علائم عفونت ادراری در کودکان به صورت شب ادراری، تکرر ادرار، ادرار قرمز یا صورتی و درد در هنگام ادرار‌کردن ظهور می کند.

 آپنه خواب

گاهی اوقات این عارضه، نشانه ‌ای از آپنه انسدادی خواب است که در آن تنفس کودک در طول خواب متوقف می‌ شود. اغلب به علت لوزه‌ ها و یا آدنوئیدهای التهابی یا بزرگ ‌شده، ایجاد‌ می‌ شود. علائم دیگر آپنه خواب ممکن است شامل خروپف و خواب ‌آلودگی روزانه باشد.

 دیابت

برای کودکی که معمولا قادر به کنترل ادرار خود در شب است، شب ادراری ممکن است اولین علامت دیابت در کودکان باشد. علائم دیگر ممکن است شامل دفع مقدار زیادی ادرار در یک زمان، افزایش میزان تشنگی، خستگی و کاهش وزن با وجود اشتهای خوب باشد.

 یبوست طولانی و مزمن

عضلاتی که برای کنترل ادرار و دفع مدفوع به کار می ‌روند یکسان ‌هستند. هنگامی ‌که یبوست در کودکان طولانی و مزمن می ‌شود، این عضلات ناکارآمد شده و کنترل ادرار را نیز مختل کرده و موجب شب ادراری می ‌شوند.

مشکل ساختاری در دستگاه ادراری یا سیستم عصبی

به ندرت این عارضه مربوط به نقصی در سیستم عصبی یا سیستم ادراری کودک است.

دلیل بروز شب ادراری چیست؟ | دارو و درمان شب ادراری
دلیل بروز شب ادراری چیست؟ | دارو و درمان شب ادراری

شب ادراری در بزرگسالان نشانه چیست

بروز عارضه شب ادراری در بزرگسالان می ‌تواند دلایل مختلفی داشته‌ باشد. برای مثال شاید کلیه ‌های شخص بیش ‌از ‌حد معمول ادرار تولید کند. هورمونی به نام ADH باعث کنترل تولید ادرار در شب می‌ شود. با کاهش این هورمون مشکل ایجاد می ‌شود. نوعی از دیابت روی این هورمون تاثیر گذاشته و مقدار ترشح آن را کاهش می ‌دهد. گاهی نیز مثانه نمی‌ تواند ادرار را نگه ‌دارد. زمانی ‌که فضای کافی در مثانه وجود نداشته ‌باشد، ادرار ممکن است نشت کند.

از دیگر ئلایل بروز شب ادراری در بزرگسالان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گرفتگی و انسداد مجرای ادراری

حساسیت مثانه به پر شدن

تولید زیاد ادرار توسط کلیه ها

دیابت

برخی داروهای فشار خون که مدر و دیورتیک هستند

عوامل خطر شب ادراری چیست

مانند هر بیماری دیگری، اگر این عارضه درمان نشود، می تواند خطرناک شود. از جمله شرایطی که سبب می شود شب ادراری خطرناک شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استرس و اضطراب

سابقه خانوادگی

اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)

سن بالا

عوارض شب ادراری چیست

این عارضه می تواند عوارض ناگواری برای فرد داشته باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

احساس گناه و خجالت

کم‌‌ شدن اعتماد به ‌نفس

از ‌دست‌ دادن فرصت‌ هایی برای فعالیت‌ های اجتماعی

ایجاد راش و‌ دانه‌ های پوستی در باسن و ناحیه تناسلی بیمار

تشخیص شب ادراری چگونه انجام می شود

با توجه به این که دلایل بروز شب ادراری چیست، مراحل زیر طی می شود:

معاینه فیزیکی

پرسش در رابطه با علائم بیماری، مصرف مایعات، سابقه خانوادگی، عادات روده و مثانه و مشکلات مربوط به شب ادراری

آزمایش ادرار برای ارزیابی عفونت یا دیابت

عکس رادیوگرافی یا دیگر آزمایشات تصویربرداری از کلیه‌ ها یا مثانه برای بررسی ساختار سیستم ادراری

سایر آزمایشات ادراری یا ارزیابی‌ ها، در صورت نیاز

درمان شب ادراری چیست

اگر شخصی که دچار شب ادراری شده است، کودک شماست، باید بدانید که اگر مشکل جدی نباشد، به طور خود به خودی درمان می شود. در صورتی که شب ادراری کودک برای شما تبدیل به معضل شده است، به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که هر چند وقت یک بار این عارضه برای کودک شما رخ می دهد، بهتر است به اصلاح سبک زندگی او بپردازید و برخی خوراکی ها را به او ندهید. از جمله این خوراکی ها می توان به کافئین و مصرف بیش از حد مایعات در شب اشاره کرد.

در صورتی که شب ادراری برای بزرگسالان رخ می دهد، باید به سن و سال او توجه کنید. بروز این عارضه در سالمندان طبیعی است و با چند روش ساده قابل درمان است. برای مثال می توان از پوشک های بزرگسال استفاده کرد. البته در این شرایط باید حتما به پزشک مراجعه کنید. شاید دلیل بروز این عارضه در سالمندان اسداد مجاری ادراری باشد.

به طور کلی تغییر سبک زندگی می تواند به درمان این عارضه کمک کند. اگر شب ادراری به دلیل یبوست یا آپنه خواب رخ می دهد، درمان این بیماری ها می تواند عارضه مذکور را برطرف و کنترل کند.

دلیل بروز شب ادراری چیست؟ | دارو و درمان شب ادراری
ادرار در شب کودکان

شب ادراری درمان دارد

اگر برای عارضه شب ادراری نیاز به درمان باشد، باید به سن فردی که دچار آن شده توجه کرد. چرا که با توجه به سن، درمان ها متفاوت خواهد بود. به درمان هایی که در ادامه تشریح کرده ایم توجه کنید.

داروی ضد شب ادراری

گاهی اوقات ترکیبی از داروها برای درمان شب ادراری موثرتر است. با این حال هیچ تضمینی وجود ندارد و داروها ممکن است مشکل را درمان ‌نکنند. شب ادراری معمولا هنگامی که دارو متوقف می ‌شود، به طور متناوب ادامه پیدا می ‌کند، تا زمانی ‌که کودک به سن خاصی برسد که این در کودکان مختلف متفاوت است.

قرص شب ادراری ایمی پرامین سال‌ ها است که برای درمان این عارضه استفاده می‌ شود. این دارو ضدافسردگی بوده و بر خلق ‌و خو و رفتار برخی بیماران تاثیر می ‌گذارد. این دارو در دوز پایین کم‌ خطر است. اما مصرف بیش ‌از ‌حد آن می ‌تواند خطرناک باشد. داروی دیگر دسموپرسین نام داشته که شکل مصنوعی از هورمون آنتی‌دیورتیک است. این دارو باعث می ‌شود که شخص هنگام خواب ادرار کمتری تولید‌ کند.

 داروهای کاهنده تولید ادرار در شب

به عنوان آخرین راه حل، پزشک ممکن است برای یک دوره کوتاه مدت دارو مانند ربوکستین شما تجویز کند تا توقف شب ادراری ایجاد شود. انواع خاصی از داروها شامل موارد زیر است:

دارو دسموپرسین (DDAVP) باعث کاهش تولید ادرار در شب می‌ شود. اما نوشیدن بیش‌از‌حد مایع با دارو می‌ تواند باعث مشکلات شود. همچنین اگر کودک‌ شما دچار علائمی مانند تب، اسهال یا حالت تهوع است از مصرف دسموپسین، باید اجتناب کند. اطمینان حاصل کنید که به دقت دستور العمل‌ های استفاده از این دارو را دنبال می‌ کنید. دسموپرسین به صورت قرص و خوراکی داده‌ می ‌شود و فقط برای کودکان بالای ۵ سال استفاده می ‌شود. طبق گزارش اداره غذا و داروی آمریکا، فرمولاسیون اسپری دهانی دسموپرسین برای درمان شب ادراری به دلیل خطر عوارض جانبی جدی توصیه نمی ‌شود.

داروهای آرام کننده مثانه

اگر فرد مبتلا دارای مثانه‌ ای کوچک است، مصرف داروی آنتی‌کولینرژیک مانند اکسی‌بوتینین (oxybutynin) می ‌تواند به کاهش انقباضات مثانه و افزایش ظرفیت مثانه کمک ‌کند. این دارو معمولا با دارو‌های دیگر استفاده می ‌شود و به صورت کلی هنگامی توصیه می‌ شود که فرد به دارو‌های دیگر پاسخ نداده ‌است.

راه های درمان شب ادراری در بزرگسالان

در ابتدا ممکن است پزشک با ایجاد چند تغییر در برنامه روزانه و شبانه درمان را شروع‌ کند. به عنوان مثال باید شخص در طول روز و شب در ساعات معینی به دستشویی برود.

قبل از خواب از خوردن نوشیدنی‌ های مختلف خودداری کرده و کافئین و الکل مصرف نکند. این مواد مثانه را تحریک می ‌‌کنند.

روش بعدی سیستم هشدار مرطوب شدن رختخواب است که به محض خیس ‌شدن شروع به هشدار می‌ کند.

در صورت نتیجه ‌بخش نبودن این موارد استفاده از دارو و جراحی پیشنهاد می ‌شود.

ادرار در شب کودکان
ادرار در شب کودکان

 درمان گیاهی شب ادراری در بزرگسالان

در طب سنتی برای درمان شب ادراری برخی گیاهان توصیه شده ‌است. یکی از آن ها گیاه دم اسب است که سیستم ادراری را تنظیم می‌ کند. یکی از ساده‌ ترین و در دسترس ‌ترین داروها دارچین است. دارچین بدن شخص را گرم نگه‌ می ‌دارد و از این طریق به کاهش شب ادراری کمک ‌می‌ کند. درمان شب ادراری با پیاز نیز در برخی متون طب سنتی پیشنهاد ‌شده و می ‌تواند موثر باشد.

 چگونه از شب ادراری جلوگیری کنیم

با استفاده از دستگاه هشدار رطوبت می توان از این عارضه جلوگیری کرد. این دستگاه ‌های کوچک با باتری که در اکثر داروخانه‌ ها بدون نسخه در دسترس است، به یک پد حساس به رطوبت در لباس خواب یا ملحفه‌ های کودک خود متصل کنید. وقتی پد احساس رطوبت می‌ کند، زنگ هشدار روشن می ‌شود.

 پوشک شب ادراری چیست

یکی از راه ‌های موقت در شب ادراری استفاده از پوشک شب ادراری است. این پوشک‌ ها برای سنین مختلف موجود بوده و ادرار را جذب می‌ کنند. البته اما اگر به دنبال روشی دائمی هستید، پوشک گزینه خوبی نبوده و باید با انواع داروها یا روش‌های مختلف پزشکی درمان شروع شود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا