Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

ادرار قرمز به چه دلیل رخ می دهد؟ | دارو و درمان ادرار قرمز

امروز در این مطلب از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با ادرار قرمز و راه های درمان آشنا کنیم. یکی از دلایلی که می تواند شما را متوجه بیماری کند، رنگ ادرار و مدفوع است. ادرار قرمز ممکن است برای شما نگران کننده باشد چون احتمال وجود خون در ادرار را زیاد می کند. در این مطلب هر آنچه که لازم است در رابطه با ادرار قرمز بدانید به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با گر گرفتگی را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

ادرار قرمز چیست

ادرار قرمز یا دیدن خون در ادرار در بسیاری از موارد بی ضرر و خطرناک است. نام علمی این بیماری هماچوری است. با وجود بی خطر بودن، وجود خون در ادرار می‌ تواند نشان دهنده یک اختلال جدی نیز باشد. از همین رو، بهتر است ادرار قرمز رنگ حاوی خون بررسی پزشکی شود. ادرار قرمز به معنای دفع خون از دستگاه ادراری است. در برخی موارد خون در ادرار کاملاً مشخص بوده و باعث قرمز شدن رنگ ادرار می شود. اما در برخی دیگر از موارد وجود خون در ادرار فقط با انجام آزمایش های مختلف قابل تشخیص است.

دفع ادرار خونی در مردان می تواند نشانه ابتلا به بیماری های مختلف باشد. ادرار قرمز با این که خطرناک نیست اما یک علامت هشداردهنده است. وجود خون در ادرار می ‌تواند حاکی از یک اختلال جدی مانند مشکلات کلیوی یا اختلال در قسمت‌ های دیگری از دستگاه ادراری باشد. از همین رو، باید برای درمان ادرار قرمز فوراً اقدام کرد.

ادرار قرمز به چه دلیل رخ می دهد؟ | دارو و درمان ادرار قرمز
ادرار قرمز به چه دلیل رخ می دهد؟ | دارو و درمان ادرار قرمز

علائم ادرار قرمز چیست

مانند هر بیماری دیگری، ادرار قرمز نیز علائمی دارد. ادرار خونی به دلیل وجود گلبول‌های قرمز، صورتی، قرمز یا قهوه‌ ای رنگ است. حتی مقادیر کمی از خون در ادرار می ‌تواند سبب قرمز شدن رنگ ادرار شود. در این حالت خونریزی معمولاً دردناک نیست اما عبور لخته‌ های خون از مسیر ادراری می ‌تواند دردناک باشد.

دلایل بروز ادرار قرمز

در ادرار قرمز، گلبول‌ های قرمز خون از کلیه ‌ها یا سایر بخش‌ های دستگاه ادراری وارد ادرار می‌  شوند. دلایلی که می‌توانند باعث این نشت شوند، عبارتند از:

عفونت‌ های باکتریایی دستگاه ادراری

بروز عفونت‌ های باکتریایی کلیوی (پیلونفریت)

بیماری کلیوی

سنگ مثانه یا کلیه

بزرگی پروستات

برخی از سرطان‌ ها مانند سرطان های کلیه، مثانه یا پروستات

اختلالات ارثی کم خونی داسی

آسیب بافتی کلیه در اثر ضربه یا تروما

برخی از داروها مانند داروی ضد سرطان

تمرین های ورزشی دشوار

دویدن طولانی ‌مدت

آسیب شدید عضلانی

مسمومیت ناشی از سرب یا جیوه

عوامل خطرناک در بروز ادرار قرمز

بروز ادرار قرمز در تمام سنین می تواند اتفاق بیوفتد. با این حال در شرایط خاصی ممکن است خطرناک باشد و باید حتما توسط پزشک بررسی شود. از جمله مواردی که ادرار قرمز خطرناک می شود، می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

سن: بسیاری از مردان بالای ۵۰ سال به دلیل بزرگی غده پروستات دچار هماچوری می‌شوند.

التهاب پس از عفونت: التهاب کلیه پس از عفونت ویروسی یا باکتریایی (گلومرولونفریت پس از عفونت) یکی از علل اصلی خون ادراری قابل مشاهده در کودکان است.

سابقه خانوادگی: اگر در خانواده خود فردی که به ادرار قرمز دچار شده دارید، می تواند نگران کننده باشد.

داروها: برخی از داروهای خاص مانند آسپرین، مسکن  ‌های ضد التهابی غیر استروئیدی و آنتی ‌بیوتیک ‌هایی مانند پنی سیلین، خطر خونریزی ادراری را افزایش می‌ دهند.

تمرین ‌های ورزشی دشوار: به صورت کلی ورزش سنگین ممکن است باعث ایجاد علائم هماچوری شود. دوندگان مسافت ‌های طولانی، مستعد خونریزی ادراری ناشی از ورزش هستند و به دلیل شیوع بالای این بیماری آن را «هماچوری دوندگان» می ‌نامند.

برخی از داروها مانند ملین Ex-lax و برخی از غذاها از جمله چغندر، ریواس و انواع توت‌ ها می ‌توانند باعث قرمز شدن ادرار شوند.

ادرار قرمز به چه دلیل رخ می دهد؟ | دارو و درمان ادرار قرمز
ادرار قرمز به چه دلیل رخ می دهد؟ | دارو و درمان ادرار قرمز

علت ادرار قرمز بعد از خوردن مولتی ویتامین

ممکن است با شروع مصرف مولتی ویتامین‌ ها متوجه تغییر رنگ ادرار خود به کهربایی یا طلایی روشن شوید. این مسئله جای نگرانی ندارد زیرا جذب گوارشی ویتامین‌ های B و کاروتن باعث این مسئله می ‌شود. بنابراین، مصرف میزان توصیه شده ویتامین ‌ها هیچ ضرری ندارد. البته می ‌توانید با افزایش مصرف آب، مانع از بروز ادرار قرمز شوید.

علت ادرار قرمز در کودکان

معمولا علت ادرار قرمز در کودکان، عفونت ادراری است که در شرایط حاد به‌ صورت ادرار صورتی و بدبو خود را نشان می‌ دهد. اگر در پوشک نوزاد خود به وجود لکه‌ های نارنجی رنگ شک کردید، احتمالا به دلیل کم آبی بدن است. در صورتی ‌که با افزایش مصرف آب جوش و شیر مادر باز هم این مشکل رفع نشد، حتما به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

علت ادرار قرمز در کرونا

یکی از عوارض جدی که این ویروس برای بدن دارد، بروز مشکلات کلیوی است. به حدی که گاهی نیاز به انجام دیالیز است. از علائم شایع اختلال در فیلتراسیون کلیه در اثر ابتلا به کووید-۱۹ می ‌توان به کاهش حجم ادرار، صورتی یا قرمز شدن ادرار به دلیل وجود خون، ادرار کدر و کف آلود و افزایش یا کاهش فشار خون اشاره کرد. در واقع ویروس با ایجاد اختلال در روند انعقاد خون، باعث بروز عوارض کلیوی و بروز ادرار قرمز می ‌شود.

اوایل همه‌ گیری ویروس کرونا مصرف داروهای ضد مالاریا مانند کلروکین توسط مجامع پزشکی مختلف تایید شده بود. در حالی ‌که یکی از عوارض بارز آن تغییر رنگ ادرار به قهوه‌ ای تیره یا ادرار قرمز است.

تغییر رنگ ادرار به چه دلیل است

ادرار ممکن است به دلایل مختلف به صورتی، قرمز، نارنجی، قهوه‌ای یا حتی سیاه تغییر رنگ دهد. گاهی به دلیل تجمع ادرار قرمز رنگ در مثانه و لیز شدن گلبول‌ های قرمز، به صورت ادرار قهوه ‌ای خارج می‌ شود. به همین دلیل است که انجام آزمایش خون می ‌تواند علت اصلی تغییر رنگ را دقیق ‌تر نشان دهد. مدت زمان درگیری و شدت رنگ در هرکدام از انواع تغییر رنگ ادرار متغیر است.

گاهی نیز ادرار زرد رنگ است، اما به جای یک ظاهر شفاف، به ‌صورت کدر و ابری دیده می ‌شود. انگار ذرات ریز خاصی در مایع آن معلق هستند. معمولا عفونت ‌های دستگاه ادراری و سنگ کلیه می ‌توانند باعث کدر شدن ادرار شوند. در واقع این ذرات معلق همان بقایای باکتری ‌ها و دیواره پوششی مجاری ادرار هستند.

ادرار قرمز به چه دلیل رخ می دهد؟ | دارو و درمان ادرار قرمز
ادرار قرمز به چه دلیل رخ می دهد؟ | دارو و درمان ادرار قرمز

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

اگر خون قابل مشاهده در ادرار دارید یا اگر رنگ ادرار شما صورتی روشن یا ادرار قرمز تیره است، فورا به پزشک مراجعه کنید. این مسئله می ‌تواند نشانه ‌ای از یک بیماری جدی مانند عفونت مجاری ادراری یا سنگ کلیه باشد و باید در اسرع وقت تشخیص داده شود. دفع خون از ادرار بدون هیچ‌ گونه دردی ممکن است نشانه مشکل جدی ‌تری مانند سرطان باشد.

ادرار نارنجی رنگ همچنین می‌ تواند نشانه وجود یک بیماری جدی از جمله بیماری کلیه و مثانه باشد. در صورت قهوه ‌ای شدن ادرار، به‌خصوص اگر مدفوع کم رنگ و پوست و چشمان شما زرد است، ممکن است کبد شما دچار اختلال در عملکرد شده باشد.

افرادی ‌که علائم کم آبی شدید را نشان می ‌دهند باید فوراً به پزشک مراجعه کنند، زیرا این وضعیت می ‌تواند عوارض شدیدی ایجاد کند. کسی که فکر می‌ کند ممکن است عفونت ادراری داشته باشد باید برای آزمایش و درمان احتمالی با آنتی بیوتیک به پزشک مراجعه کند. بدون درمان، عفونت ممکن است به کلیه‌ ها سرایت کند.

انواع ادرار قرمز

ادرار قرمز به دو دسته تقسیم می شود. در ادامه به توضیح این دو دسته ادرار قرمز پرداخته ایم:

هماچوری ناخالص

اگر خون به اندازه کافی در ادرار شما وجود داشته باشد که ادرار قرمز یا صورتی به نظر برسد یا دارای لکه‌ های قابل مشاهده ‌ای از خون باشد، شما به هماچوری ناخالص مبتلا هستید.

هماچوری میکروسکوپی

هنگامی که نمی ‌توانید خون به علت مقدار بسیار کم آن ببینید، شما دچار هماچوری میکروسکوپی هستید. فقط یک آزمایش آزمایشگاهی که خون را تشخیص می‌ دهد یا نمونه ادرار را زیر میکروسکوپ مشاهده می‌ کند قادر است هماچوری میکروسکوپی را تأیید کند.

درمان ادرار قرمز

بسته به نوع بیماری و دلیل اصلی ایجاد ادرار قرمز، راه درمان نیز متفاوت خواهد بود. امکان دارد که از انواع آنتی ‌بیوتیک ‌ها برای درمان عفونت ادراری استفاده شود. در برخی اوقات محتمل است که از داروی کاهش دهنده حجم پروستات بهره‌ گیری شود و اینکه با استفاده از امواج برای شکستن سنگ مثانه و سنگ کلیه اقداماتی صورت پذیرد. گاهی اوقات نیز هیچ‌ گونه درمان خاصی را نیازی نیست در پیش گرفت. در این موارد باید به پزشک معالج مراجعه نمود و در مورد عدم تداوم ادرار قرمز و عفونت ادراری اطمینان حاصل کرد.

عوارض ادرار قرمز

نادیده گرفتن بروز ادرار قرمز، می‌ تواند عواقب ناگوار داشته باشد. اگر علامت ناشی از سرطان باشد، نادیده گرفتن آن می ‌تواند منجر به پیشرفت تومورها شود تا این که آن ها دیگر قابل درمان نباشند. عفونت‌ های درمان نشده می ‌توانند در نهایت منجر به نارسایی کلیه شوند. درمان ممکن است باعث کاهش علائم شود اگر علت هماچوری پروستات بزرگ شده باشد. نادیده گرفتن آن ممکن است ناراحتی ناشی از نیاز به ادرار کردن مکرر، درد شدید و حتی سرطان پروستات را ایجاد کند.

ادرار قرمز به چه دلیل رخ می دهد؟ | دارو و درمان ادرار قرمز
ادرار قرمز به چه دلیل رخ می دهد؟ | دارو و درمان ادرار قرمز

درمان ادرار قرمز با طب سنتی

خوشبختانه طب سنتی داروهای گیاهی موثری برای کنترل این مشکل دارد. در واقع یکی از راه‌ های تشخیص بیماری‌ ها در طب سنتی، بررسی رنگ ادرار است. در صورتی ‌که تغییر رنگ ادرار در اثر مشکلات کلیوی باشد، مصرف دمنوش‌ های گیاهی گلپر، جیسینگ، زالزالک و قاصدک واقعا موثر است. اما در صورت تشخیص مشکلات کبدی مانند هپاتیت C باید شروع درمان با دمنوش ‌های گیاهی کنگر فرنگی یا خار مریم باشد.

ادرار قرمز در کودکان

علت ادرار قرمز کودکان می تواند در طیف علل خوش خیم و گذرا تا بیماری های جدی کلیه و سیستم ادراری یا حتی بازتاب یک بیماری سیستمیک در کلیه باشد.

ادرار قرمز در کودکان در موارد زیر خطرناک است:

در صورتی که خون روشن در ادرار تکرار شونده باشد.

همراه با دفع پروتیین باشد.

ادرار قرمز همراه با کاهش حجم ادرار باشد.

همراه با دردهای استخوانی یا عضلانی باشد.

ادرار قرمز همراه با ضایعات پوستی یا زخم های دهانی باشد.

همرا با تورم مفاصل باشد.

ادرار قرمز همراه با فشارخون بالا یا علایم فشار بالا مثل گرگرفتگی یا سردرد باشد.

همراه با ورم دورپلک یا اندام های تحتانی باشد.

ادرار قرمز همراه با تب طول کشیده باشد.

همراه با اختلال رشد یا وزن گیری یا تاخیر تکاملی و هوشی باشد.

ادرار قرمز همراه با سوزش و تکرر یا بی اختیاری ادرار باشد.

همراه با دردهای مزمن شکمی باشد.

ادرار قرمز  همراه با عفونت های مکرر ادراری باشد.

هرگونه بیمار کبدی، متابولیک، ریوی و…شناخته شده دیگر در کودک وجود داشته باشد.

سابقه بیماری جدی کلیه مثل نارسایی کلیه یا دیالیز یا پیوند کلیه در اعضای فامیل وجود داشته باشد (این مورد بسیار مهم است )

ادرار قرمز بیشتر از یکسال  طول بکشد.

متوجه افت شنوایی کودک بشوید.

سابقه مصرف طولانی یک دارو وجود داشته باشد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا