Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص چاریوا چیست؟ از فواید تا عوارض آن

این قرص ضد بارداری از دو جز استروژن و همچنین پروژسترونی تشکیل شه است که از این قرص چاریوا نیز به عنوان یک داروی مهم پیشگیری از بارداری استفاده می شود. همینطور این داروی پیشگیری از بارداری به علت اینکه دارای اثرات آنتی آندروژنیک در درمان بیماری هایی مانند آکنه وولگاریس و هیرسوتیسم هستند نیزمی تواند مورد استفاده ی بسیاری از افراد قرار گیرد.

قرص چاریوا یک داروی هورمونی بسیار کاربردی زنانه است که از دزوژوسترول و همچنین اتینیل استرادیول نیز تشکیل شده است که به عنوان یک قرص ضد بارداری که قبلا هم از این گونه داروها در سایت جهان شیمی فیزیک از آن صحبت کردیم که بسیار کاربردی در دسترس عموم مردم بوده و همچنین با سرکوب ترشح هورمون‌های گونادوتروپین در بدن تخمک‌ گذاری داخل رحم را  به شکل کاملا منظم متوقف کرده و همچنین با تغییر غلظتی که مخاط واژن دارد، از بارداری ناخواسته در افراد بسیاری جلوگیری می‌ کند.

نحوه ی مصرف قرص چاریوا

هر بسته ی قرص چاریوا در داروخانه ها شامل ۲۱ عدد قرص مورد نظر است. در شروع مصرف این قرص شما می توانید از روز سوم قاعدگی تا روز پنجم قاعدگی مصرف قرص را به طور منظم شروع کنید و اینکه اگر به پایان خونریزی ماهانه ی خود نزدیک شدید و یا اینکه در ادامه ی خونریزی ماهانه خود، در هر دو صورت نیز باید روزانه یك عدد قرص چاریوا را به صورت کاملا منظم مصرف كنید، تا بسته ی قرص مورد نظر تمام شود.

باید قرص چاریوا را حتما بعد از شام و یا اینکه قبل از خواب میل کنید تا اینکه از عوارض گوارشی مزمن مثل حالت تهوع برای شما به مقدار زیاد ایجاد نكند.

پس از تمام شدن بسته ی قرص چاریوا، هفت روز به صورت كامل قرص را نخورید و در روز هشتم نیز مصرف بسته ی قرص خود را بدون توجه به روز شروع خونریزی خود آغاز کنید.

"<yoastmark

قرص های۲۱ روزه

نحوه ی مصرف بسته‌ های قرص ۲۱ روزه ی چاریوا به این صورت است که حتما باید به مدت ۲۱ روز، هر روز یک عدد از قرص را مصرف کنید و بعد از گذشت ۷ روز مجددا دوره بعدی را آغاز کنید.

قرص های۲۸ روزه

نحوه ی مصرف بسته‌ های قرص ۲۸ روزه ی چاریوا به این شکل است که باید به مدت ۲۱ روز، روزانه یک عدد از قرص چاریوا را مصرف کنید و در طول ۷ روز آینده نیز حتما روزی یک عدد از قرص یادآور را مصرف کنید تا دوره ی بعدی شما پس از آن آغاز گردد.

موارد مصرف قرص چاریوا

برای مصرف قرص‌ ضد بارداری در بانوان

درمان‌ آکنه‌ ولگاریس

درمان قاعدگی نامنظم یا (آمنوره) در فرد

قائدگی دردناک  (دیسمنوره‌)

خونریزی زیاد در دوران قاعدگی (هایپرمنوره)

پیشگیری و همچنین درمان آندومتریوز رحم

درمان یا درمان کمکی هیرسوتیسم در افراد مختلف

هایپراندروژنیسم

سندرم تخمدان پلی کیستیک در خانم ها

کاربرد قرص چاریوا

ممکن است قرص چاریوا از شخص بیمار در برابر بیماری‌ های بسیارمزمنی مانند التهاب لگن (که در صورتی که فرد مورد نظر درمان نشد، باعث ناباروری وی می ‌شود) محافظت کند.

مصرف انواع مختلف قرص های ضد بارداری مانند قرص چاریوا در افراد می‌ تواند به مرور زمان چرخه‌های قاعدگی در افراد را بسیار کم کند و به تنظیم چرخه ‌ها در بدن خانم ها کمک شایانی کند.

قرص های ضد بارداری در بانوان می ‌توانند دردهای شدید را در دوران قاعدگی  بسیار کم کنند.

قرص مورد نظر چاریوا می‌ تواند به خانم ها در تعیین زمان پریود آن ها نیز کمک بسیاری کند.

نوعی قرص خاصی در بین داروها وجود دارد که به نام قرص‌های ترکیبی شناخته می شود که می‌ توان از آن ها برای تنظیم پریود یا (تغییر زمان پریود در افراد و یا تعداد دفعات پریودی در بانوان) مصرف کرد یا اینکه از این قرص ها برای پریود نشدن افراد در زمان های کوتاه استفاده کرد.

قرص‌های ضد ‌بارداری همچنین ترکیبی از استروژن و یا پروژسترون هستند که همچنین این قرص ها می‌ توانند فواید بسیار زیاد دیگری  برای بانوان نیز داشته باشند، همچنین ممکن است این قرص ها در برابر موارد زیر که گفته شده از بدن بانوان محافظت بسیار زیادی کنند.

پوکی استخوان در بانوان

کم‌ خونی مزمن در افراد که از کمبود شدید آهن هم ناشی می شود (می ‌تواند این اتفاق در نتیجه ی پریودهای بسیار زیاد نیز در افراد اتفاق بیفتد)

کیست‌ های شدید تخمدان در بانوان

آکنه ی مزمن

خشکی واژن شدید در افراد و همچنین مقاربت بسیار دردناک در بانوان

رشد غیرسرطانی شدید در پستان‌

موهای زائد بسیار زیاد در بدن بانوان

میگرن شدید قاعدگی

علایم اختلال مزمن دیسفوریک قبل از ایجاد قاعدگی در بانوان

عوارض جانبی قرص چاریوا

لکه بینی

لکه بینی در بانوان  نیز ابتدای دوره ی مصرف قرص چاریوا نیز رخ می دهد. در اینگونه موارد باید، عموما مصرف قرص چاریوا را به صورت مداوم ادامه داد. در صورت مشاهده ی لکه بینی زیاد درافراد نیز که مشابه با خونریزی های نرمال در دوره ی پریود بود حتما با یک پزشک مشورت نمائید.

 

عوارض گوارشی

تهوع، دردهای معده ی شدید، مشکلات معده و همچنین روده ای

 

عوارض دستگاه ژنتیال در بانوان

احساس سفتی شدید در پستان ها در افراد مختلف، تغییرات شیر مادران در پستان ها، درد در قسمت های تحتانی شکم افراد، التهاب شدید واژن، کیست های تخمدانی، عفونت های قارچی مزمن در دستگاه ژنیتال، بزرگی پستان ها در افراد، سندرم قبل از قاعدگی.

 

سیستم عصبی

سر درد، سر گیجه، میگرن های مزمن، افسردگی مزمن، تحریک پذیری

 

پوست و چشم

اختلالات بینایی شدید در افراد، اختلالات پیگمانتاسیون در فرد، لکه های قهوه ای زیاد که روی صورت و در اثر تماس زیاد با آفتاب زیاد می شود، خشکی پوست شدید، واکنش های حساسیتی مختلف در پوست، خارش و آکنه های زودگذر در پوست، ریزش مو، درماتیت، تشدید پسوریازیس شدید پوست.

 

بیماریهای عروقی

کلاپس قلبی ـ عروقی مزمن، افزایش فشار خون مزمن در افراد مختلف

 

سایر عوارض قرص چاریوا

دردهای عضلانی شدید در بدن، خستگی، احساس سنگینی بسیار زیاد در پا و یا تجمع آب در بافت ها، تغییر در وزن و اشتها در افراد، اختلالات جنسی شدید در افراد، تعریق، افزایش در ریسک ترومبوآمبولی در فرد.

در صورت به وجود آمدن درد شدید در قفسه ی سینه ی فرد، سرفه ی خونی شدید در افراد و یا نفس تنگی ، درد در پشت ساق پا، احساس سنگینی بسیار زیاد در قفسه ی سینه در افراد، سردردهای ناگهانی در فرد بیمار یا استفراغ، سرگیجه یا غش های ناگهانی در طول روز، اختلال در قدرت بینایی افراد یا تكلم، ضعف شدید در پاهای فرد و یا بازوها ، كاهش قدرت بینایی در فرد، توده در سینه، شكم درد یا حساس شدن در ناحیه ی شكم، مختل شدن خواب، كمبود انرژی در فرد، خستگی بسیار زیاد در افراد، تغییرات خلق و خو به طور ناگهانی، تب شدید و همچنین یرقان شدید، خستگی شدید در فرد به صورت غیر قابل کنترل، كاهش اشتهای بسیار زیاد به صورت غی قابل کترل در افراد، ادرار تیره یا مدفوع کمرنگ در افراد حتما به پزشك خود سریعا مراجعه کنید.

موارد منع مصرف و احتیاط

بیماریهای عروقی و متابولیسمی

وجود لخته های خونی زیاد در شریان ها یا ورید ها (حملات قلبی مزمن در افراد، تروسبوزیس در وریدهای عمقی ـ آمبولی ریوی) اختلالات انعقادی

فشار خون بالا

دیابت

بیماریهای کبدی شدید

بیماری های پیشرفته حاد و یا شدید کبدی

التهابات شدید کبدی (هپاتیت ویروسی)

اختلال در دفع بیلی روبین به صفرا در افراد مختلف

اختلالات ترشح صفرا در خون افراد

تومورها

تومورهای بدخیم مانند (پستان ـ گردن رحم)

هایپر پلازی اندومتریال

سایر بیماریها

راشهای مختلف پوستی که قبل از بارداری در بانوان رخ می دهد

کری گوش میانی (اتواسکلروزیس)

چاقی های شدید

میگرنی که همراه با اختلالات حسی ـ حرکتی در فرد باشد

خونریزی های غیر قابل تشخیص و کنترل همچنین غیر  در دستگاه ژنتیال

آلرژی شدید نسبت به ترکیبات موجود در قرص چاریوا

بیماری های کلیوی، صرع، آسم MS یا بیماری های مزمن پستان در افراد

"<yoastmark

تداخلات دارویی

ترکیباتی که باعث کم شدن سریع هورمون های استروئیدی در افراد مختلف می شوند، اثر قرص چاریوا را  به شدت تحت تأثیر خود نیز قرار می دهند مانند باربیتوراتها، ریفامپین، فنیل بوتازون ها، داروهای ضد صرع و ض تشنج در افراد (باربکسالون، کاربامازپین، فنی توئین، پریمیدون) و یا مصرف انواع آنتی بیوتیک های مختلف مانند آمپی سیلین، تتراسیکلین که باعث ایجاد تغییر در فلور روده در افراد نیز می شوند، میزان فعالیت قرص چاریوا را به مقدار زیادی کاهش می دهد.

مصرف چاریوا در بارداری و شیردهی

قبل از شروع درمان با قرص چاریوا، باید حتما از بارداری در افراد نیز پیشگیری کرد. اگر در زمان درمان خود بارداری نا خواسته  اتفاق افتاد حتما مصرف قرص چاریوا را سریع قطع کنید.

مصرف قرص ضد بارداری در دوران شیر دهی مادران  باعث کاهش تولید شیر می شود. مقدار بسیار کم از ترکیبات فعالی که در قرص چاریوا موجود است در وارد شیر مادران می شود.

نکات قابل توصیه ی مهم به مصرف کنندگان قرص چاریوا

به بیماران حتما باید توضیح داده شود كه این قرص ها فقط از بارداری ناخواسته در افراد پیشگیری كرده و هیچ گونه تاثیری روی بیماری های مختلفی که از راه جنسی در افراد منتقل می شوند مانند بیماری ایدز ندارند.
در مورد خطرات سیگار كشیدن و یا قلیان در افراد نیز در صورتی که از این قرص مصرف می کنید حتما به بیمار خود باید توضیح دهید که در صورت ادامه ی استفاده از سیگار یا قلیان حتما بیمار باید از روش های دیگر که برای پیشگیری از بارداری است استفاده کند.

به بیمار خود حتما باید توضیح دهید که در شروع مصرف قرص حدود (۱ تا ۳ ماه) احتمال لكه‌ بینی ممکن است وجود داشته باشد و همچنین احتمال سوءهاضمه ی مزمن از مصرف دارو نیز در افراد وجود دارد.

به مصرف این قرص در طول دوره ی زمان به طور کاملا منظم ادامه داده و اینکه  اگر عوارضی در افراد رخ داد حتما به پزشك متخصص خود اطلاع دهید.

در افرادی كه از لنز‌های مختلف برای چشم خود به طور مداوم استفاده می‌ كنند در صورتی که تغییر دید در بینایی خود یا مشكلات شدید در تحمل لنز داشتید به پزشك متخصص خود مراجعه كنند.
در صورتی که دوز قرص خود را به صورت کامل در طول روز فراموش کردید ممکن است ریسک حاملگی در شما افزایش یاید.
اگر بیمار مورد نظر در مورد فراموش كردن قرص خود اطمینان کافی ندارد باید حتما به پزشك خود در این مورد اطلاع دهد و باید از یک روش دیگر برای پیشگیری از بارداری خود استفاده کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا