Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکیغذایی و دارویی

باکتري لاکتوباسيلوس بولگاريکوس چيست؟ و کاربرد آن

بهتر است بدانيم که باکتری ها بطور طبیعی، نوعی دماسنج سلامتی و حفظ ایمنی بدن هستند. در واقع یک میکرو ارگانیسم فعال هستند که وظیفه ی کنترل شاخص های سلامت، جلوگیری از اختلال فلور روده، منع بروز بیماری های گوارشی و اختلالات سیستم ایمنی را بر عهده دارند. پروبیوتیک ها نیز نوعی باکتری محسوب می شوند که به باکتری مفید معروف هستند. از جمله اين باکتري ها مي توان به استرپتوکوکوس ترموفيلوس و باکتري لاکتوباسيلوس بولگاريکوس (Lactobacillus bulgaricus) اشاره کرد.

نکته مهم این است که پروبیوتیک ها در منابع غذایی محدودی مانند ماست و لبتنیات وجود دارند. اگر چه به جز لبنیات، پروبیوتیک ها در کفیر، شور، ترشی، نوعی چاشنی ژاپنی و یک نوع غذای کره ای نیز یافت می شوند. در ادامه اين مقاله از نشريه جهان شيمي فيزيک با باکتری لاکتوباسیلوس بولگاریکوس که یکی از پروبیوتیک های معروف و پر کاربرد محسوب می شود، آشنا می شویم.

هم چنين در اين نشريه، مقالاتي با عناوين زير در مورد پروبيوتيک ها و محصولات مرتبط با آن قابل جستجو و مطالعه هستند. لطفا با ما همراه باشيد.

لاکتو باسیلوس چیست؟

باکتری لاکتوباسیلوس بولگاریکوس، از رده باکتری های گرم مثبت و بلند هستند. این نوع باکتری ها بدون هاگ و غیر متحرک هستند. باکتری لاکتوباسیلوس بولگاریکوس، از باکتری های پرو بیوتیک است. این نوع باکتری ها برای سلامت انسان مفید هستند. ممکن است در ماست هایی که بصورت سنتی تهیه می شود، باکتری های پروبیوتیک ضد باکتریایی، وجود داشته باشد. می توان از آن در تولید لبنیات صنعتی استفاده کرد. امروزه به دلیل استفاده زیاد محصولات لبنی صنعتی، احتمال کاهش یا حذف باکتری های پروبیوتیک وجود دارد.

طول آنها حدود ده میکرون است. باسیل ها باکتری های میله ای شکل هستند که در انواع مختلف، طول معمول آنها يک تا سه میکرون و در برخی موارد تا دوازده میکرون هم می رسند. لاکتوباسیلوس ها در شرایط بی هوازی رشد بهتری دارند.

باکتري لاکتوباسيلوس بولگاريکوس چيست؟
باکتري لاکتوباسيلوس بولگاريکوس چيست؟

لاکتوباسیل سبب تبدیل چیست؟

همانطور که گفته شد، لاکتو باسیلوس ها، خاصیت پروبیوتیکی دارند. این باکتری ها تخمیر کننده بوده و اکثر محصولات آنها اسید لاکتیک است. از این نوع باکتری، در درمان عفونت ها استفاده می شود.

استفاده از باکتری لاکتوباسیلوس بولگاریکوس، در ترکیب دارویی، به تنظیم دستگاه گوارش و توازن طبیعی باکتری کمک شاياني می کند. هم چنين لاکتوباسیلوس ها معروف ترین فلور طبیعی در واژن بوده و از توانایی های آنها حفظ محیط اسیدی و pH است.

شیاف لاکتوباسیلوس

واژن، اکوسیستم دینامیک دارد. معمولا گونه های لاکتوباسیل در آن، تاثیر زیادی بر میکروبیولوژی بدن اعمال می کنند. یکی از شایع ترین علل ترشحات غیر طبیعی زنان به ویژه در سنین باروری، واژینوز باکتریال است. کاهش تعداد لاکتوباسیل ها که از طریق افزایش پ هاش محیط واژن صورت می گیرد از عوامل موثر در پاتوژنز و عود بیماری محسوب می شود. کمبود آنها با عث بروز بیماری هایی همچون سیفلیس، بیماری های منتقله از طریق جنسی، گنوره آ، کلامیدیا، ویروس های پاپیلومای انسانی و تریکومونیازیس می شود.

طبق مطالعات و آزمایشات علمی و انسانی صورت گرفته، گفته می شود استفاده که از شیاف لاکتو باسیل به همراه مترونیدازول برای بیماران با این نوع عفونت مفید است.

انواع لاکتوباسيولوس ها

علاوه بر لاکتوباسيلوس بولگاريکوس، از انواع لاکتوباسيلوس هاي معروف و پر کاربرد مي توان به لاکتو باسيلوس اسيدوفيلوس، لاکتوباسيولس کازئي، لاکتوباسيلوس دلبروکي و لاکتوباسيلوس پلانتاروم اشاره کرد. در ادامه به توضيح چند مورد از اين باکتري ها مي پردازيم.

باکتري اسيدوفيلوس

لاکتاباسیلوس اسیدوفیلوس، از لاکتو باسیل هایی است که بصورت فلور طبیعی در بدن انسان یافت می شود. لاکتاباسیلوس بیفیدوس نیز نوع دیگری است که در مدفوع نوزادانی که شیر مادر می خورند و در پلاک دندان و بزاق بزرگسالان وجود دارد.

باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، یکی از گونه های مفید لاکتوباسلوس است که بصورت یک میکروارگانسیم پروبیوتیک، در لبنیاتی مانند شیر و ماست و قسمت هایی از دستگاه گوارش پستانداران و روده انسان دیده می شود.

این باکتری، برای اولین بار در سال ۱۹۰۰، در مدفوع نوزادان یافت و جدا سازی شد. باکتری اسیدوفیلوس، همو فرمنتاتیو بوده و از تخمیر قند، اسید لاکتیک تولید می کند. تحقیقات و بررسی ها روی ماست های محلی نشان داده که این نوع باکتری در ماست های سنتی و محلی بیشتر یافت می شود. از طریق تکثیر ژن می توان این باکتری را شناسایی کرد.

باکتری ال کازئی

باکتری پروبیوتیک ال کازئی، یکی از باکتریا های مفیدی است که اضافه کردن آن درلبنیات، در سال های اخیر توسط برخی برند های ایرانی، باعث تقویت قوای ایمنی بدن گردید و توانست در مقابل بیماری های تنفسی به ویزه در دوران اپیدمی کرونا بدن را مقاوم تر نماید. همچنین طبق تحقیقات انجام شده، ال کلزئی که یکی از پرو بیوتیک های مهم است، اثرات درمانی در بیماری های روده ای، اسهال، یبوست، سرطان روده و بهبود عملکرد قلب دارند.

لاکتو باسیلوس کازئی، از راه کم کردن غلظت مدفوعی آنززیم ها، نمک های صفراوی و کاهش جذب موتاژن ها، تاثیر بسزایی در پیشگیری از بسیاری بیماری ها همچون سرطان روده بزرگ دارد. بر این اساس ال کازئی را نوعی باکتری مهارکننده سلول های سرطانی معرفی می کنند. این پروبیوتیک اثر مستقیم بر محدود کردن تومورزایی و سرکوب تومور ها در بدن انسان دارد.

لاکتوباسيل در کشت ادرار

برخی میکروب‌ها به نام لاکتوباسیل در ناحيه تناسلي هستند که در اطراف واژن زندگی می‌ کنند. اين باکتري ها محیط اطراف واژن و مجرای ادرار را اسیدی و این منطقه را برای رشد باکتری‌ ها نامناسب می‌ نمايند. البته اگر به هر دلیلي این لاکتوباسیل‌ ها از بین بروند، اسیدیته آن ناحيه به هم می‌ خورد و جهت رشد سایر باکتری‌ ها مناسب می‌ شود. به همين دليل معمولا در کشت ادراري لاکتوباسيل ها حضور دارند.

باکتری استرپتوکوک در ادرار

یکی از عفونت های باکتریایی شایع در تمام سنین، عفونت در دستگاه های ادراری است. اسپرپتوکوک نوع دیگری از باکتری های مثبت و گرم است. این باکتری ها به صورت کروی یا کوکسی هستند. تقسیم شدن این باکتری ها حول یک محور، حالت زنجیره ای ایجاد می کند. استرپتوس به زبان یونانی، به معنی زنجیره است. بعضی از این باکتری ها باعث ایجاد بیماری هایی مانند مننژیت، اندوکاردیت و سینه پهلو شوند. برخی دیگر از این نوع باکتری غیر بیماری زا هستند و بعنوان همزیست (فلور) در روده و دهان و پوست و روده عمل می کنند.

در تولید پنیر امنتال (سوئیسی) این باکتری از اجزای اصلی محسوب می شود. در گذشته، استرپتوکوک ها به آنتی بیوتیک های بتالاکتام مثل پنی سیلین حساسیت داشتند. اما اکنون در مقابل آنتی بیوتیک ها مقاوم تر هستند.

باکتري لاکتوباسيلوس بولگاريکوس چيست؟
باکتري لاکتوباسيلوس بولگاريکوس چيست؟

هموفرمانتاتیو چیست

در صنایع لبنی، سه نوع لاکتو باسیل به کار برده می شود. این لاکتو باسیل ها عبارتند از:

لاکتوباسیل های همو فرمانتاتیو اجباری

لاکتاباسیل های هترو فرمانتاتیو اختیاری

لاکتوباسیل های هترو فرمانتاتیو اختیاری

لاکتو باسیل های همو فرمانتاتیو اجباری، عبارتند از :

باکتری لاکتوباسیلوس بولگاریکوس

لاکتوباسیلوس هلوتیکوس

لاکتوباسیلوس اسیدو فیلوس

لاکتو باسیلوس گاسری

لاکتو باسیلوس کفیرانو فاسینس

لاکتوباسیلوس جانسونی

قرص لاکتوباسیلوس چیست

قرص و کپسول لاکتو باسیلوس کازئی، یک کپسول واژینال است. این دارو بی رنگ، شفاف در بسته بندی های دوازده عددی، در کشور ما تولید می شود. هر کپسول حاوی باکتری لاکتوباسیلوس کازئی است. این باکتری که در واژن بصورت طبیعی نیز وجود دارد، و باعث حفظ فلور طبیعی محيط واژن می شود. از نشانه های غیر طبیعی بودن فلور واژن، می توان از خارش، التهاب، بوی نامطبوع، سوزش، قرمزي و ترشح زیاد نام برد.

مصرف این دارو با هیچ داروی ديگري تداخل ایجاد نمی کند. عوارض خاصی نيز از خوردن آن تا به امروز گزارش نشده است. چرا که پروبیوتیک ها بصورت طبیعی در بدن انسان، وجود دارند. در صورت داشتن عوارضی همچون قرمز شدن، سوزش، التهاب شديد یا خارش بهتر است به پزشک معالج خود اطلاع بدهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا