Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

کاربردها و مزایای مصرف اسید سیتریک ۵۰%

اسید سیتریک ۵۰% یک محلول آلی است که برای متعادل کردن طعم نوشیدنی ها، آب نبات ها، محصولات پخته شده، سوپ ها و موارد دیگر ایده آل است.

خرید و فروش مواد شیمیایی صنایع غذایی و دارویی - - بازرگانی امید
خرید و فروش مواد شیمیایی صنایع غذایی و دارویی – – بازرگانی امید

از محلول مایع ۵۰ درصدی اسید سیتریک ارگانیک برای افزایش طعم، اضافه کردن طعم دهنده ترش یا به عنوان نگهدارنده طبیعی برای غذا یا نوشیدنی ها استفاده می شود.

این ترکیب همچنین در عملیات نظافت صنعتی دیگ بخار و تجهیزات تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این در طیف گسترده ای از کاربردهای پاکسازی و رسوب زدایی استفاده می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با اسید سیتریک ۵۰% و کاربردهای آن ارائه می گردد لطفا با ما همراه باشید.

اسید سیتریک ۵۰% چیست؟

اسید سیتریک ۵۰%  فرم مایع اسید سیتریک است. تولید کنندگان مواد غذایی از اسید سیتریک برای افزودن طعم ترش به غذاها و نوشیدنی ها استفاده می کنند. صنایع مختلف از اسید سیتریک در بسیاری از کاربردهای فنی به دلیل توانایی آن به عنوان یک عامل جداکننده برای مواد دارویی، تولید محصولات خانگی و مراقبت شخصی، شوینده ها و پاک کننده ها استفاده می کنند.

مزایای اسید سیتریک ۵۰%

  • خواص ضد عفونی کننده و ویروس کش برجسته، باکتری کش، قارچ کش و غیرفعال کننده ویروس (از جمله ویروس پاروا، HBV، HCV، HIV)
  • مقرون به صرفه است، زیرا فقط در غلظت و مقادیر کم مورد نیاز است
  • دارای خواص ملایم و در عین حال بسیار موثر
  • بدون مواد خطرناک
  • خنثی از نظر محیط زیست
کاربردها و مزایای مصرف اسید سیتریک 50%
کاربردها و مزایای مصرف اسید سیتریک ۵۰%

کاربردهای اسید سیتریک ۵۰%

اسید سیتریک رایج ترین افزودنی در صنایع غذایی و یک ترکیب آلی است که به طور طبیعی در مرکبات یافت می شود. اسید سیتریک سنتتیک که از نوعی قارچ سیاه تولید می شود یکی از رایج ترین افزودنی ها در جهان است. این ترکیب در همه چیز از غذاها گرفته تا مکمل های غذایی و پاک کننده ها یافت می شود. اگرچه اسید سیتریک بی خطر در نظر گرفته می شود، اما ممکن است باعث واکنش در افراد مبتلا به آلرژی شود.

اسید سیتریک علاوه بر حفظ رنگ، بافت و طعم غذا، می تواند اسیدیته غذاها را افزایش دهد. این ترکیب می تواند به جلوگیری از رشد کپک، باکتری و قارچ کمک کند. اسید سیتریک به بسیاری از محصولات مراقبت شخصی از جمله شامپو، اسپری مو و لوازم آرایشی اضافه می شود تا به ماندگاری بیشتر آنها کمک کند. این ترکیب خاصیت ضدعفونی کنندگی نیز دارد. تحقیقات نشان می دهد که به طور موثر با بسیاری از ویروس ها از جمله نوروویروس انسانی مقابله می کند.

به عنوان یک عامل کیلیت فلزی (ترکیبی که محکم به یون های فلزی متصل می شود)، اسید سیتریک می تواند به طور موثر لکه های آب سخت، رسوبات کلسیم، لکه های زنگ زدگی و کف صابون را از بین ببرد. این ترکیب همچنین برای رسوب زدایی آهک از بویلرها و اواپراتورها و حذف کلسیفیکاسیون از غشاهای تصفیه آب استفاده می شود.

خطرات و مضرات اسید سیتریک ۵۰%

اسید سیتریک به طور گسترده ای در صنایع غذایی و نوشیدنی استفاده می شود و  قرن هاست که بدون هیچ گونه عوارض جانبی شناخته شده ای مورد مصرف قرار می گیرد. این ترکیب هنگامی که در مقادیر معمولی مصرف شود به خوبی تحمل می شود و عوارض جانبی قابل توجهی ایجاد نمی کند. با این حال، مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به مشکلات گوارشی مانند گرفتگی معده، اسهال یا حالت تهوع شود. مهم است که اسید سیتریک را به عنوان بخشی از یک رژیم متعادل مصرف کنید.

در حالی که اسید سیتریک برای اکثر افراد بی خطر است، افراد با شرایط پزشکی خاص ممکن است نیاز به محدود کردن مصرف خود داشته باشند. افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) یا سابقه سنگ کلیه بهتر است از مصرف اسید سیتریک خودداری کنند یا آن را کاهش دهند زیرا می تواند علائم را تشدید کند یا به تشکیل سنگ کمک کند.

اسید سیتریک یک آلرژن رایج نیست و واکنش های آلرژیک به آن نادر است. با این حال، برخی از افراد ممکن است به اسید سیتریک حساس باشند و علائمی مانند بثورات پوستی، کهیر، یا ناراحتی گوارشی را تجربه کنند.

نحوه تشخیص اسید سیتریک روی برچسب مواد غذایی

در برچسب مواد غذایی، اسید سیتریک ممکن است با عنوان های زیر مورد استفاده قرار بگیرد:

E330

E330 شماره افزودنی غذایی اروپایی برای اسید سیتریک است. E330 معمولاً در اتحادیه اروپا و سایر کشورهایی که از مقررات غذایی اروپا پیروی می کنند، استفاده می شود.

نمک ترش

نمک ترش یا نمک لیمو نام دیگر اسید سیتریک است که اغلب بر روی برچسب مواد غذایی پخته شده مورد استفاده قرار می گیرد.

طعم دهنده طبیعی

اسید سیتریک گاهی اوقات به عنوان طعم دهنده طبیعی روی برچسب مواد غذایی ذکر می شود، زیرا طعم محصولات مختلف را افزایش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا