Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

روغن کرچک برای یبوست چه خواصی دارد؟

روغن کرچک برای یبوست به عنوان گزینه ای مناسب مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن ماهیچه های روده را منقبض کرده و مسهل طبیعی خوبی برای شل شدن مدفوع است.

سرعت عمل روغن کرچک ۲ الی ۶ ساعت بوده و مقدار مناسب مصرفی ۱۵ میلی لیتر است. طعم نامطبوع این روغن را می توان با قرار دادن آن در یخچال و سپس به کمک ترکیب کردن با آبمیوه، شیر، چای و دمنوش زنجبیل رفع کرد.

البته مصرف طولانی مدت روغن کرچک موجب عدم عملکرد صحیح عضلات روده می شود. بنابراین توصیه می شود به مقدار کم و در مدت زمان محدودی استفاده شود. فروش روغن کرچک براین این منظور در داروخانه ها است.

در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به معرفی روغن کرچک برای یبوست می پردازیم.

چگونگی تاثیر روغن کرچک برای یبوست

روده ها مواد سمی و زائد را از بدن خارج می کنند، ولی در مواردی ممکن است هضم و دفع این مواد با مشکلاتی مواجه شود. یبوست یکی از اختلالاتی است که منجر به تخلیه سخت مدفوع و سفت شدن آن می شود.

روغن کرچک باعث تحریک و انقباض روده ها شده و مدفوع را از روده تخلیه کند.

این روغن در مواقع ضروری باید استفاده شود. در افراد بالای ۱۲ سال مقدار مصرف ۱۵ تا ۶۰ میلی لیتر (۱ تا ۴ قاشق غذاخوری) با تجویز پزشک توصیه می شود. زمان مصرف این روغن باید صبح و بعد از ظهر با معده ی خالی باشد. مصرف قبل از خواب آن به دلیل تاثیرگذاری ۲ تا ۶ ساعته توصیه نمی شود.

همچنین افرادی که مایلند اثربخشی این روغن به کندی در بدن پیش رود، باید آن را به همراه غذا مصرف کنند. قیمت فروش روغن کرچک با برندهای مختلف متفاوت است.

چگونگی تاثیر روغن کرچک برای یبوست
چگونگی تاثیر روغن کرچک برای یبوست

عوارض روغن کرچک

مصرف روغن کرچک می تواند منجر به ایجاد عوارضی مانند گرفتگی عضلات، تهوع، استفراغ، شکم درد، کهیر، سرگیجه، ایجاد حساسیت در معده و … شود. در صورتی که این علائم به صورت مداوم و با شدت بیشتری بروز کند، به پزشک مراجعه شود.

همچنین مصرف طولانی مدت روغن کرچک عوارضی همچون اسهال، کمبود آب در بدن، کمبود پتاسیم در بدن، تورم روده و دفع مواد مغذی بدن به علت دفع سریع مدفوع به همراه خواهد داشت.

موارد منع مصرف

برخی افراد یا گروه ها ممکن است با مصرف روغن کرچک دچار مشکلات دیگری شوند. زنان باردار، کودکان زیر ۱۲ سال، افراد مسن بالای ۶۰ سال و افرادی با بیماری های خاص از جمله ی این گروه ها هستند. روغن کرچک در زنان باردار می تواند حتی منجر به صدمه و ایجاد ناهنجاری های مادرزادی برای جنین شود.

افرادی که مشکلاتی چون خونریزی از رکتوم، معده درد و شکم درد ناگهانی و شدید، استفراغ کردن، علائم آپاندیسیت و همچنین افرادی که دچار علائم انسداد روده مانند مشکل در دفع گاز و استفراغ هستند، نباید از این روغن استفاده کنند.

تداخل دارویی

روغن کرچک ممکن است با برخی داروهای خاص تداخل داشته باشد. بنابراین مصرف آن باید متوقف شود و یا با پزشک در این مورد مشورت کرد. داروهایی مانند ادرارآور کاهنده ی پتاسیم خون، آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین، داروهای مربوط به استخوان، داروهای مرتبط با قلب و همچنین داروهایی که به عنوان رقیق کننده ی خون استفاده می شوند، از جمله این موارد هستند.

راه های پیشگیری از یبوست

تغییر در سبک زندگی می تواند از بروز یبوست جلوگیری کند. مصرف منابع غنی از فیبر مانند سبزیجات، حبوبات، میوه ها و نان های دارای سبوس، نوشیدن آب کافی، انجام فعالیت های ورزشی و تحرک بدنی و همچنین عدم به تاخیر انداختن دستشویی و دفع مدفوع، از جمله مواردی هستند که در پیشگیری از یبوست موثرند.

نکات و شرایط نگهداری و استفاده از روغن کرچک

روغن کرچک باید در مکانی خشک و خنک نگهداری شود. قبل از مصرف این روغن باید از تاریخ انقضای آن مطلع بود. بهتر است روغن کرچک در دمای کم تر از ۴۰ درجه سانتی گراد و به دور از گرما نگهداری شود. ایجاد بوی تند در روغن به نشانه ی فاسد شدن آن بوده و بهتر است دور ریخته شود.

خرید و فروش روغن کرچک برای استفاده در درمان یبوست با برندهای معتبر صورت می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا