Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

معرفی بهترین کپسول و قرص اسهال و دل پیچه | طریق مصرف و عوارض

امروز در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با انواع قرص اسهال و دل پیچه آشنا کنیم. اسهال از آن دست بیماری هایی است که دست کم یک بار به آن دچار شده ایم. این بیماری با دل درد و دل پیچه همراه بوده و به شدت آزار دهنده است. بیماری اسهال به صورت درد شکمی منقطع یا پیوسته همراه با احساس نیاز فوری به دفع مدفوع پدیدار می شود. در این مطلب قصد داریم تا بهترین قرص اسهال و بهترین درمان برای این بیماری آزاردهنده را برای شما شرح دهیم.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با انواع قرص های فشار خون را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

اسهال چیست

بیماری اسهال گاهی به دلیل مصرف غذاهای مسموم و تاریخ گذشته و یا عدم تغذیه مناسب رخ می دهد. با این حال در شرایطی که فرد به بیماری خاصی نیز مبتلا شده باشد، ممکن است دچار اسهال شود. گاه سرماخوردگی، آنفولانزا، کرونا و گرمازدگی می توانند سبب بروز اسهال شوند. از جمله بیماری هایی که ممکن است به عنوان نشانه سبب بروز اسهال شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیماری کرون

عفونت مقاربتی (STI)

کولیت اولسراتیو (UC)

سندرم روده تحریک ‌پذیر (IBS)

سرطان روده بزرگ

آبسه‌ های رکتوم

گاهی بیماران سعی در درمان اسهال به روش های خانگی دارند. اما باید بدانید اگر دلیل اسهال هر یک از موارد بالا باشد، نادیده گرفتن آن بسیار خطرناک است. اگر اسهال شما ادامه دار شد، بهتر است حتما به پزشک مراجعه کرده و در صدد درمان برآیید.

معرفی انواع قرص اسهال و دل پیچه و عوارض آن ها
معرفی انواع قرص اسهال و دل پیچه و عوارض آن ها

قرص اسهال و دل پیچه

از زمان های قدیم مصرف قرص برای اسهال و دل پیچه رایج بوده است. یک قرص اسهال قدیمی، هیوسین نام دارد. در این قسمت از مقاله سعی کردیم تا چند قرص اسهال و دل پیچه را به شما معرفی کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

قرص اسهال هیوسین

هیوسین یک قرص ضد اسهال و استفراغ است. این دارو را می توان قوی ترین و رایج ترین قرص اسهال دانست. قرص هیوسین برای تسکین دردهای شکمی و روده ای یک داروی فوق العاده است. این دارو خاصیت آنتی کولینرژیک دارد. هیوسین با محدود کردن گیرنده های انتقال دهنده عصبی استیل کولین، از انقباض ماهیچه های صاف روده جلوگیری به عمل می آورد. در پی این رخداد، ترشحات مخاطی روده بزرگ افزایش یافته، اسهال و دل پیچه کنترل و متوقف خواهند شد.

نحوه مصرف قرص اسهال هیوسین

در داروخانه های سراسر کشور می توانید قرص هیوسین را به صورت قرص ۱۰ میلی‌ گرمی تهیه کنید. بهتر است این دارو نیم ساعت الی یک ساعت قبل از وعده غذایی مصرف شود. همچنین خوب است بدانید که این دارو در اشکال دارویی دیگری چون شیاف ۱۰ میلی‌ گرمی و آمپول ۲۰ میلی‌ گرمی در بازار موجود است. پزشک شما با توجه به نوع اسهال و شدت آن، یکی از این سه شکل را برای شما تجویز خواهد کرد.

معرفی انواع قرص اسهال و دل پیچه و عوارض آن ها
معرفی هیوسین برای دل پیچه و عوارض آن

عوارض قرص اسهال قدیمی هیوسین

قرص هیوسین ممکن است عوارض جانبی خاصی به همراه داشته باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خشکی دهان

خارش

افزایش ضربان قلب

مشکل و اختلال در دفع ادرار

یبوست

حالت تهوع

مشکلات بینایی، چشم درد و تاری دید

تورم پا

مشکلات تنفسی

تورم دست

سرگیجه

قرص اسهال کرونا

یکی از موارد درمانی قرص هیوسین، استفاده از آن برای اسهال و دل پیچه کرونا است. در طول مدتی که بیماری کرونا به بیماری های رایج تبدیل شده است، قرص هیوسین همواره برای بیمارانی که از اسهال رنج می بردند، تجویز شده و نتایج خوبی از آن به دست آمده است.

معرفی انواع قرص اسهال و دل پیچه و عوارض آن ها
معرفی هیوسین برای دل پیچه و عوارض آن

قرص اسهال دی سیکلومین

یکی دیگر از داروهای رایج به عنوان قرص اسهال، دی سیکلومین نام دارد. قرص دی سیکلومین معمولا برای درمان دردهایی چون سندروم روده تحریک پذیر، دردهای شکمی قاعدگی، کولیک نوزادان و مشکلات گوارشی که موجب دل درد و دل پیچه می شوند، تجویز می شود.

این دارو، عملکردی مشابه با هیوسین دارد. قرص ده میلی گرمی دی سیکلومین رایج ترین شکل دارویی آن است. با این حال شربت دی سیکلومین ده میلی گرم و آمپول ۲۰ میلی گرمی آن نیز در بازار دارویی موجود است.

نحوه مصرف قرص اسهال دی سیکلومین

قرص اسهال دی سیکلومین در دوز ده میلی گرمی، باید دو الی سه بار در روز مصرف شود. دوره درمان با این دارو نباید بیشتر از دو هفته باشد. البته با توجه به شرایط بیمار دوز و مدت زمان درمان با دارو می تواند متفاوت باشد.

عوارض قرص دی سیکلومین

قرص دی سیکلومین عوارض زیادی دارد. از همین رو، مصرف این دارو بدون تجویز پزشک می تواند مشکل ساز شود. از جمله عوارض این دارو، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بی‌ خوابی یا خواب ‌آلودگی

مشکلات و ناتوانی جنسی

بی ‌قراری یا عصبانیت

سردرد یا سرگیجه

فراموشی

تپش نامنظم قلب

ضعف و خستگی

کهیر

نفخ شکم یا معده

تاری دید، گشاد شدن مردک چشم و افزایش فشار در داخل چشم

حالت تهوع و استفراغ

خشکی دهان

سوزش سر دل و رفلاکس اسید معده به مری

عدم تعریق

مشکل در دفع کردن ادرار

یبوست

معرفی انواع قرص اسهال و دل پیچه و عوارض آن ها
دی سیکلومین برای درمان دل پیچه

قرص اسهال بلادونا پی بی

این قرص اسهال از مجموع چند داروی ضد اسهال نشکیل شده است. از جمله داروهایی که در ساختار آن وجود دارند می توان به هیوسین اشاره کرد. آتروپین، اسکوپولامین و فنوباربیتال داروهایی دیگری هستند که در مجموع فرمول ساخت بلادونا پی بی را تکمیل می کنند.

قرص اسهال بلادونا پی بی برای درمان بیماری اسهال ویروسی بسیار کاربرد دارد. این دارو یک قرص ضد اسهال قوی است که برای درمان سندروم روده تحریک پذیر نیز بسیار مناسب است. افرادی که دارای زخم های گوارشی هستند، با خیال راحت می توانند از این قرص ضد اسهال استفاده کنند.

نحوه مصرف قرص بلادونا پی بی

دوره درمان با این دارو کوتاه است. به طور کلی دستور استفاده دو الی سه بار در روز برای یک هفته، یک دستور رایج برای این دارو به شمار می رود. این دارو بدون نسخه به فروش نمی رسد و تنها در شرایطی برای شما قابل تهیه است که پزشک آن را تجویز کرده باشد.

عوارض قرص اسهال بلادونا پی بی

این دارو عوارض رایجی به شرح زیر دارد:

تاری دید

مشکلات عصبی

یبوست

خواب ‌آلودگی

خشکی دهان

سردرد

تشنج

تنگی نفس

افت فشار خون یا پر فشاری خون

معرفی انواع قرص اسهال و دل پیچه و عوارض آن ها
معرفی قرص بلادونا پی بی دل پیچه و عوارض آن

قرص اسهال دیفنوکسیلات

در صورتی که شما به اسهال مزمن و شدید مبتلا شده باشید، قرص اسهال دیفنوکسیلات بهترین گزینه ممکن برای درمان شماست. این دارو سبب حرکات دودی روده شده و از دل پیچه و اسهال جلوگیری به عمل می آورد. قرص اسهال دیفنوکسیلات طول عمری برابر با ۴۸ ساعت در بدن دارد. این دارو متابولیسم کبدی داشته و اثرات آن به صورت طولانی در بدن باقی می ماند.

نحوه مصرف قرص دیفنوکسیلات

این دارو معمولا به صورت یک بار در روز باید مصرف شود. با این حال باز هم بسته به شرایط بیمار و شدت اسهال او، می تواند دوز مصرفی و مدت زمان درمان با آن متفاوت باشد.

عوارض قرص اسهال دیفنوکسیلات

مانند قرص بلادونا پی بی، این دارو عوارض رایجی به شرح زیر دارد:

تاری دید

مشکلات عصبی

یبوست

خواب ‌آلودگی

خشکی دهان

سردرد

تشنج

تنگی نفس

افت فشار خون یا پر فشاری خون

معرفی انواع قرص اسهال و دل پیچه و عوارض آن ها
معرفی قرص دیفنوکسیلات برای دل پیچه و عوارض آن

قرص اسهال لوپرامید

لوپرامید یکی از آن قرص های ضد اسهال و استفراغ است که مصرف آن به شکلی فراگیر رواج دارد. این دارو منجر به کاهش حرکات شدید روده شده و اسهال را متوقف خواهد کرد. معمولا در شرایطی که فرد دچار اسهال و استفراغ ناشی از گرما زدگی یا مسمومیت غذایی شده باشد، قرص لوپرامید برای او تجویز خواهد شد.

نحوه مصرف قرص اسهال لوپرامید

مصرف این قرص به صورت روزی سه بار پیش از هر وعده غذایی است. با این حال بهتر است پیش از مصرف آن با پزشک مشورت نمایید. در شرایطی که همراه با اسهال تب دارید، از مصرف خودسرانه این دارو خودداری نمایید.

عوارض قرص اسهال لوپرامید

از جمله عوارض قرص اسهال لوپرامید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خشکی دهان

خواب ‌آلودگی

سرگیجه

حالت تهوع و استفراغ

حساسیت

ناراحتی معده و یبوست

نفخ و درد شکمی

معرفی انواع قرص اسهال و دل پیچه و عوارض آن ها
معرفی قرص لوپرامید برای دل پیچه و عوارض آن ها

قرص اسهال برای کودکان

در صورتی که کودک شما دچار اسهال شده است، توصیه ما به شما این است که از درمان خانگی با انواع دارو خودداری کرده و او را به درمانگاه ببرید. هیچ یک از قرص هایی که در این مقاله نام برده شد، برای کودکان زیر ۷ سال مناسب نیست. با این حال در شرایطی خاص قطره لوپرامید می تواند برای کودک مبتلا به اسهال تجویز شود.

قیمت قرص اسهال

داروهای مربوط به اسهال و استفراغ از جمله داروهای ارزان قیمت در ایران به شمار می روند. اکثر این داروها که بدون نسخه نیز به فروش می رسند، قیمتی زیر ۳۰ هزار تومان دارند. برای اطلاع از قیمت ها باید به داروخانه مراجعه کنید، چرا که به دلیل نوسان قیمت نمی توان یک قیمت ثابت برای این داروها گزارش کرد.

معرفی انواع قرص اسهال و دل پیچه و عوارض آن ها
برای کودکان بدون تجویز پزشک دارو مصرف نکنید

نکات مهم در رابطه با قرص اسهال

دارو را در دمای زیر ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

هر دارو را در جای خشک و دور از تابش مستقیم نور خورشید و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

لطفا پیش از آغاز مصرف هر دارو، اطلاعات کلی در رابطه با سوابق بیماری خود در اختیار پزشک قرار دهید.

همچنین اگر به تازگی عمل جراحی انجام داده اید، یا به زودی قرار است تحت اعمال جراحی شامل زیبایی، درمانی و دندانپزشکی قرار گیرید، بهتر است پزشک را مطلع سازید. دو هفته پیش از انجام اعمال جراحی مصرف این فراورده ها را قطع کنید.

هر دارو تنها برای شما تجویز شده است. از پیشنهاد آن به دیگران حتی اگر شرایط مشابه با شما دارند خودداری نمایید.

از مصرف بیش از مقدار توصیه شده خودداری نمایید.

اگر یک دوز مصرف این دارو را فراموش کردید، در هنگام یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کرده و از دو برابر کردن دوز بعدی خودداری نمایید.

قرص اسهال در بارداری

در صورتی که در شرایط بارداری قرار دارید یا قصد باردار شدن دارید و اسهال شده اید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کرده و درمان خودسرانه نکنید. مشخص نیست که هر دارو در زمان بارداری چه عوارضی می تواند به همراه داشته باشد. پیش از مصرف قرص اسهال حتما با پزشک مشورت کنید.

قرص اسهال در شیردهی

در صورتی که در شرایط شیردهی قرار دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. اطلاعات کاملی در رابطه با مصرف هر دارو در زمان شیردهی وجود ندارد. ممکن است داروهای نام برده شده از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود و برای او مشکلاتی ایجاد کند. در صورتی مجاز به مصرف این دارو در چنین شرایط خاصی هستید که پزشک به شما دستور داده باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا