Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

پوشش گالوانیزه چیست و چه مزایای محافظتی دارد؟

پوشش گالوانیزه (Galvanized coating) استفاده از روکشی از جنس روی برای جلوگیری از خوردگی یا زنگ زدگی فولاد یا آهن است. پوشش گالوانیزه اولین بار در سال ۱۸۳۷ در فرانسه و انگلیس ابداع و توسعه یافت و پس از آن در تمام دنیا گسترش یافت.

گالوانیزه از آهن یا فولاد به روشهای مختلف محافظت می کند به عنوان مثال از رسیدن مواد خورنده به فولاد یا آهن جلوگیری کرده و یا به عنوان فلز قربانی دچار خوردگی شده و از آهن  و فولاد محافظت می کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک در این رابطه توضیحات بیشتری ارائه می شود.

گالوانیزاسیون یک فرآیند مفید است زیرا فولاد و آهن در صورت قرار گرفتن در معرض شرایط محیطی بدون روش های اصلاحی به شدت دچار خوردگی می شود. روی به طور قابل توجهی در برابر واکنش های اکسایش الکتروشیمیایی که باید برای خوردگی و تشکیل زنگ رخ دهد ، مقاوم است. بنابراین ، روی برای ایجاد محافظت کاتدی  به آلیاژ آهن اضافه می شود. افزایش ماندگاری فلز ، هزینه کمتر نگهداری و افزایش قابلیت اطمینان از ماندگاری فلزات از مزایای اصلی پوشش گالوانیزه است.

مزایای گالوانیزه گرم

فولاد و آهن گالوانیزه دارای یک پوشش محافظ قوی روی هستند که با پیوند متالورژی به آنها چسبیده است. بنابراین از خوردگی محافظت شده و ماندگاری فلز را افزایش می دهد. در ادامه مزایای گالوانیزه گرم شرح داده شده است.

هزینه های کمتر

به عنوان یک قاعده کلی ، گالوانیزه در مقایسه با بسیاری از پوشش های محافظ دیگر در برابر خوردگی برای فولاد هزینه اولیه و همچنین هزینه بلند مدت کمتری  در بر دارد.

عمر بسیار طولانی

پوشش های گالوانیزه روی می توانند بیش از ۵۰ سال دوام داشته باشند و به طور مداوم از فولاد در برابر عناصر خورنده محافظت می کنند.

هزینه تعمیر و نگهداری کمتر

پوشش های گالوانیزه گرم از خودشان نگهداری می کنند و ضخیم تر هستند و از آنجاییکه ماندگاری آنها نسبت به سایر گزینه ها بیشتر است ، هزینه های نگهداری این فلزات به طور حتم کمتر است.

قابلیت اطمینان

ضخامت های پوشش های گالوانیزه حداقل استانداردها را برآورده می کنند و از این رو ، عمر و عملکرد پوشش قابل اعتماد و قابل پیش بینی است.

پوشش گالوانیزه چیست و چه مزایای محافظتی دارد؟
پوشش گالوانیزه چیست و چه مزایای محافظتی دارد؟

پوشش سخت تری ایجاد می کنند

پوشش های گالوانیزه نه تنها ضخیم ترند ، بلکه برخلاف هر گزینه دیگر برای پوشش فولاد ، آنها با فولاد یک پیوند متالورژی تشکیل می دهند  که مقاومت فوق العاده ای در برابر هرگونه آسیب فیزیکی به آنها می دهد.

حفاظت خودکار برای هر منطقه آسیب دیده

پوشش های گالوانیزه یک محافظ  فداکار برای فولاد و آهن ایجاد می کنند. به عنوان یک مزیت اضافی  و برخلاف سایر پوشش ها  مناطق کوچک آسیب دیده نیازی به ترمیم ندارند.

محافظت کامل ارائه می دهند

با گالوانیزه گرم  تمام قسمتهای ساخته شده از گالوانیزه پوشش داده می شوند و از این رو حتی گوشه های تیز ، حفره ها یا مناطقی که به طور معمول ممکن است غیرقابل دسترسی باشند ، محافظت می شوند. هیچ پوشش محافظ دیگری نمی تواند تا این حد در برابر خوردگی از فولاد و آهن محافظت کند.

سهولت بازرسی

روکش گالوانیزه به راحتی از نظر بصری مورد بازرسی قرار می گیرند و اگر به نظر سالم و پیوسته باشند واقعا چنین است.

مزایای پوشش گالوانیزه سرد

در گالوانیزه سرد در واقع یک لایه رنگ روی فلز مورد نظر بکار می رود و به عنوان یک روکش از فلز زیرین محافظت می کند. گالوانیزه سرد سد حفاظتی را با ایجاد محافظت کاتدی اعمال می کند و هرچه غلظت پوشش یا رنگ بیشتر باشد محافظت بیشتری ارائه می دهد.

روند اجرای گالوانیزه سرد بسیار راحت است و پس از تمیز کردن سطح فلز مورد نظر از زنگ زدگی و سایر آلودگی ها می توان  توسط برس ، غلطک ، اسپری و غیره آنرا روی فلزات اعمال کرد.

گالوانیزه سرد در محیط های دریایی و صنعتی به طور مؤثر و سریع عمل می کند. گالوانیزه سرد را می توان به عنوان پایه ای برای ارائه بیشترین خاصیت آنتی اکسیدانی به فلزات مختلف افزود.

گالوانیزه سرد از نظر هزینه مقرون به صرفه و سریع است و برای سازه ها و اجزای کوچکترقطعات فلزی  ایده آل است. در مقابل گالوانیزه گرم گران تر بوده و برای  سازه های بزرگتر و صنایع سنگین کاربرد گسترده تری دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا