Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

کپسول قارچ دارویی کوردیسپس چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

امروز در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با دارویی به نام کپسول قارچ دارویی کوردیسپس آشنا کنیم. اکثر ما با شنیدن نام قارچ، به یاد گیاهانی می افتیم که به صورت خودرو در میان گیاهان دیگر، در جنگل ها و باغ ها رشد می کنند. شاید جالب باشد بدانید که قارچ دارویی کوردیسپس به جای این که روی میزبان گیاه رشد کند، روی میزبان حشره رشد می کند. این منحصر به فردترین ویژگی قارچ کوردیسپس است.

در این مقاله سعی کردیم تا نکاتی در رابطه با ویژگی ها، کاربردها، گروه هدف، عوارض و تداخل دارویی، ترکیبات و دیگر نکات مفیدی که در رابطه با کپسول قارچ دارویی کوردیسپس لازم است بدانید، برای شما شرح دهیم.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

پیش از آن که بخواهیم در رابطه با کپسول قارچ دارویی کوردیسپس اطلاعاتی کسب کنیم، بهتر است تا کمی در رابطه با انواع قارچ های دارویی، قارچ کوردیسپس و نحوه ی رشد آن بدانیم.

قارچ دارویی چیست

تقریبا در تمام زیستگاه های گیاهی و جانوری، قارچ ها یافت می شوند. بسیاری از این قارچ ها، به لحاظ اقتصادی و پزشکی از اهمیت بالایی برخوردارند.

با این حال جالب است بدانید که قارچ ها عامل اصلی فساد غذاها هستند. یکی از مواد غذایی که به شدت تحت تاثیر قارچ ها به فساد می رشند، میوه ها و محصولات کشاورزی هستند. در حقیقت این دسته از مواد غذایی گاهی در مزرعه ی خود دچار قارچ شده و از بین می روند.

برخی از انواع قارچ ها سبب بیماری زایی شده و از بین بردن آن ها بسیار سخت است. گاهی برخی از مزرعه های محصولات غذایی به سختی از شر قارچ های فاسد کننده خلاص می شوند. با این حال برخی از انواع قارچ ها در تولید مواد غذایی نقش دارند. از برخی دیگر برای تولید داروها استفاده می شود.

برای مثال، برای تهیه ی نان از گرد مخمر در نانوایی استفاده می شود که نوعی قارچ تک سلولی است. همچنین برای تهیه ی ماست و یا پنیر از انواع قارچ های تک سلولی استفاده می شود. جالب است بدانید برخی از انواع قارچ ها در ساختن آنتی بیوتیک ها استفاده مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله ی آن ها می توان پنی سیلین و کریزوفولوین را نام برد.

به طور کلی قارچ های دارویی در طب شرقی بیشتر مورد استفاده قرار می گرفتند. قارچ کوردیسپس نیز یکی از همان قارچ ها است که خواص درمانی آن به اثبات رسیده است.

کپسول قارچ دارویی کوردیسپس چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
کپسول قارچ دارویی کوردیسپس چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

قارچ کوردیسپس چیست

همان طور که گفتیم، گونه های قارچ کوردیسپس بر میزبان حشره به جای میزبان گیاه رشد می کنند. این قارچ به صورت پارازیت روی لاروهای حشرات خانواده لپیدوپترا رشد کرده و به تدریج بدن لارو را تسخیر می کند. سپس توده ی قارچی بیرون از شفیره رشد کرده و می توان آن را تشخیص داد و جمع آوری کرد.

تا به امروز بیش از ۷۰۰ گونه ی قارچ کوردیسپس در سراسر جهان شناخته شده است. بهترین نوع این قارچ، کوردیسپس سینسیس یا قارچ کرم صدپا است. این نوع قارچ جزء محبوب ترین قارچ های دارویی به شمار می رود.

در طب شرقی از قارچ ها به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی یاد می شد. همان طور که گفتیم، قارچ کوردیسپس میزبانی حشره دارد. هنوز هم این قارچ به همین روش پرورش می یابد، با این حال برخی از تولید کنندگان موفق به کشت این قارچ بر روی بسترهای غیر حشره ای شده اند.

در این روش، قارچ کوردیسپس بر روی غلات کشت داده می شود. همین موضوع، منجر به بهبود کیفیت و قیمت مناسب تر کوردیسپس شده است.

چین و قارچ کوردیسپس

همان طور که گفتیم قارچ کوردیسپس بر روی کرم ابریشم رشد می کند. این کرم های پیله ساز برای اولین بار در مناطق مرتفعی از چین کشق شدند. در گذشته های بسیاری دور، حکیمان چینی خواص درمانی این قارچ را کشف کرده و برای درمان بسیاری از بیماری ها از آن استفاده می کردند.

امروز تولید کنندگان داروهای مکمل این قارچ را به میزان کافی در آزمایشگاه کشت داده و می فروشند. توانایی تکثیر این قارچ در محیط آزمایشگاهی، آن را به دارویی به صرفه برای تولید کنندگان تبدیل کرده است.

خواص درمانی قارچ کوردیسپس

قارچ کوردیسپس برای درمان موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

سرفه، برونشیت، اختلالات تنفسی، اختلالات کلیه، تکرر ادرار در شب، مشکلات جنسی مردان، کم‌ خونی، ضربان قلب نامنظم، کلسترول بالا، اختلالات کبد، گیجی، ضعف، صدای زنگ در گوش، کاهش وزن ناخواسته و اعتیاد به تریاک

همچنین اثرات مطلوب درمانی این قارچ در تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد ورزشکاران، کاهش علائم بالا رفتن سن و پیری، افزایش طول عمر و بهبود عملکرد کبد در افراد مبتلا به هپاتیت B  نیز دیده شده است.

چینی ها معتقد بودند که این قارچ به عنوان محرک و تقویت کننده انرژی، می تواند سبب افزایش استقامت و کاهش خستگی شود.

کپسول قارچ دارویی کوردیسپس چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
کپسول قارچ دارویی کوردیسپس چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

نحوه ی عملکرد قارچ کوردیسپس

در این بخش از مقاله قصد داریم تا نحوه ی اثربخشی قارچ کوردیسپس را برای شما شرح دهیم. از خاصیت این قارچ در بهبود کیفیت سیستم ایمنی شروع می کنیم:

این قارچ به وسیله ی تحریک سلول‌ ها و مواد شیمیایی خاصی در سیستم ایمنی، کیفیت آن را ارتقاء می بخشد. از همین رو، می توان توقع داشت که اثرات ضد سرطانی از آن مشاهده شود. تحقیقات نشان داده است که این دارو در کاهش اندازه ی تومور به خصوص در سرطان ریه و پوست بسیار موثر بوده است.

موارد ناموفق استفاده از قارچ کوردیسپس

همان طور که گفتیم، موارد درمانی قارچ کوردیسپس زیاد است. با این حال برای برخی موارد استفاده از این قارچ فایده ای ندارد. در این بخش از مقاله در رابطه با این درمان ها صحبت کرده ایم:

عملکرد ورزشکاران

برخی تصور می کردند از آن جایی که این قارچ می تواند انرژی زا باشد، پس در بهبود عملکرد ورزشکاران موثر است. درصورتی که تحقیقات متعددی نشان داد که مصرف کوردیسپس به تنهایی یا ترکیب کوردیسپس با داروهای گیاهی دیگر سبب افزایش و ارتقاء تحمل در مردان دوچرخه‌ سوار حرفه ‌ای نشده است.

آسیب‌ های کلیوی ناشی از داروی آمیکراسین

برخی معتقد بودند که شاید این قارچ بتواند برای از بین بردن آثار سوء دیگر دارو بر بدن موثر باشد. تحقیقات اولیه در این زمینه نشان داد که مصرف کوردیسپس همراه با داروی آمیکراسین ممکن است سبب کاهش صدمات کلیوی ناشی از مصرف این دارو در افراد مسن ‌تر باشد. با این حال اطلاعات کافی در این زمینه، در دسترس نیست.

موارد درمانی موفق

در این میان موارد درمانی موفقی نیز یافت می شود که در ادامه اطلاعاتی جزئی در این رابطه در اختیار شما قرار داده ایم:

درمان آسم

در تحقیقات اولیه مشخص شد که مصرف قارچ کوردیسپس به تنهایی سبب کاهش علائم آسم در بزرگسالان خواهد شد. با این حال در تحقیقات دیگری آمده است که مصرف این قارچ همراه با گیاهان دارویی دیگر به مدت ۶ ماه، برای درمان کودکان مبتلا به آسم مفید نبوده و نتواسته علائم این بیماری را کاهش دهد.

شیمی ‌درمانی

طبق مطالعات انجام شده، یکی از خواص این قارچ، خاصیت ضد سرطانی است. در صورتی که این قارچ به صورت خوراکی مصرف شود، سبب افزایش تحمل نسبت به درمان های طاقت فرسای سرطان می شود.

بیماری‌ های کلیوی مزمن

طبق  تحقیقات اولیه، مصرف قارچ کوردیسپس همراه با درمان‌ هایی که به صورت روتین برای بیماری ‌های مزمن کلیه انجام می شود، ممکن است سبب بهبود عملکرد کلیه شود.

هپاتیت ب

هپتاتیت ب یک بیماری مرتبط با کبد است. طبق مطالعات انجام شده، این قارچ عملکرد کلیه را در بیماران مبتلا به این بیماری ارتقاء می دهد.

کپسول قارچ دارویی کوردیسپس چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
کپسول قارچ دارویی کوردیسپس چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

قارچ کوردیسپس برای چی خوب است

در این قسمت از مقاله لیستی از بیماری هایی که توسط قارچ کوردیسپس درمان شده است را برای شما شرح داده ایم:

کم‌خونی

اختلالات تنفسی

برونشیت

سرفه

کاهش خستگی

گیجی

نا‌منظمی ضربان قلب

کلسترول بالا

اختلالات کبد

اختلال عملکرد جنسی در مردان

ارتقای طول عمر

صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)

ضعف

موارد منع مصرف قارچ کوردیسپس

در برخی شرایط استفاده از این قارچ می تواند خطراتی به همراه داشته باشد. در صورتی که دچار مشکلات یا شرایط زیر هستید از مصرف این قارچ خودداری کنید:

مصرف قارچ کوردیسپس می تواند سرعت فرآیند لخته شدن خون را کاهش دهد. از همین رو افرادی که دچار خونریزی داخلی هستند نباید از این قارچ استفاده کنند. همچنین اگر به تازگی عمل جراحی داشته اید یا قصد عمل جراحی دارید، از مصرف این قارچ خودداری کنید.

حالا که با این قارچ بیشتر آشنا شدیم، بهتر است مشخصات داروی تهیه شده از آن را نیز برای شما شرح دهیم.

کپسول قارچ دارویی کوردیسپس چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
کپسول قارچ دارویی کوردیسپس چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

کپسول قارچ دارویی کوردیسپس چیست

این کپسول حاوی ۲۰۰ میلی گرم عصاره قارچ دارویی کوردیسپس است. قارچ کوردیسپس به عنوان قارچ ضد پیری شناخته شده و مقاومت و قوای بدن را افزایش خواهد داد. این قارچ در تولید ATP که سوخت اصلی بدن است، نقش مهمی بر عهده دارد.

کپسول قارچ دارویی کوردیسپس با حذف رادیکال های آزاد، از میتوکندری محافظت خواهد کرد. به علاوه، از تورم میتوکندری جلوگیری می کند و فعالیت های آنتی اکسیدانی را افزایش می‌ دهد.

کپسول قارچ دارویی کوردیسپس با مهار کردن رشد و تقسیمات سلولی از بروز سرطان جلوگیری خواهد کرد. پیدا کردن این قارچ، به صورت تازه، بسیار دشوار است. بنابراین بیشتر از فرم خشک شده یا کپسول شده ی آن استفاده می‌ شود.

ویژگی های کپسول قارچ دارویی کوردیسپس

کمک به بهبود عملکرد جنسی

کمک به باروری

افزایش انرژی و کارآیی ورزشی

مؤثر در بیماری های تنفسی

مؤثر در کنترل دیابت

کمک به بهبود و درمان بیماران مبتلا به سرطان

ضد پیری

روش مصرف کپسول قارچ دارویی کوردیسپس

روش مصرف این دارو باید توسط پزشک تعیین شود. با این حال بزرگسالان، ۱ الی ۳ کپسول، ۲ یا ۴ بار در روز، با معده ی خالی و با مقدار کافی آب مصرف شود.

بهترین زمان مصرف

اطلاعاتی در رابطه با بهترین زمان مصرف این دارو گزارش نشده است. بهتر است در رابطه با این موضوع با پزشک خود صحبت کنید.

هشدار مصرف کپسول قارچ دارویی کوردیسپس

در صورتی که به قارچ ها آلرژی دارید از این فرآورده استفاده نکنید.

در صورت ابتلا به بیماری های خود ایمنی از مصرف این دارو خودداری نمایید. قارچ کوردیسپس سبب تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود، به همین دلیل با تحریک فعالیت سیستم ایمنی، بیماری های خود ایمنی را تشدید کند.

بیماران مبتلا به بیماری های خودایمنی از جمله مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)، لوپوس اریتماتووز سیستمیک، آرتریت روماتوئید از مصرف کپسول قارچ دارویی کوردیسپس اجتناب کنند و یا با احتیاط و تحت نظر پزشک مصرف کنند.

کپسول قارچ دارویی کوردیسپس چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
کپسول قارچ دارویی کوردیسپس چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

عوارض جانبی کپسول قارچ دارویی کوردیسپس

از آن جایی که این دارو، یک مکمل با پایه ی گیاهی است هیچ عارضه ی جانبی برای آن گزارش نشده است.

با این حال بهتر است بدانید که هر دارویی ممکن است عوارض جانبی ای به همراه داشته باشد. این عوارض می تواند به دلیل حساسیت به مواد موثره ی دارو باشد. در صورتی که به هر یک از مواد موثره حساسیت دارید از مصرف این دارو خودداری نمایید. همچنین در صورت مشاهده ی علائم حساسیتی نظیر اسهال و استفراغ، بثورات و راش های پوستی، قرمز شدن پوست و چشم ها، خارش، سرگیجه، سردرد و علائمی از این دست مشاهده کردید، مصرف دارو را قطع کرده و به اورژانس مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که وجود این عوارض احتمالی نباید شما را از مصرف دارو منصرف کند. حتما به خاطر داشته باشید دارویی که توسط پزشک برای شما تجویز شده است، فوایدش بیشتر از عوارضش خواهد بود. در صورتی که دارو را طبق تجویز پزشک و دستور او مصرف نمایید، عوارضی شامل حال شما نخواهد شد.

همچنین بهتر است بعد از تهیه ی هر دارو، بروشور موجود در بسته بندی آن را مطالعه نمایید. چرا که تمامی اطلاعاتی که نیاز است شما از آن با خبر شوید، نکات ایمنی و عوارض احتمالی آن دارو، در داخل بروشور درج شده است.

تداخل دارویی کپسول قارچ دارویی کوردیسپس

در این بخش از مقاله موارد اختلال دارویی کپسول قارچ دارویی کوردیسپس را برای شما شرح داده ایم:

آزمایش عملکرد کبد

قارچ کوردیسپس سبب بهبود عملکرد کبد و نتایج آزمایش های مرتبط با کبد در افراد مبتلا به هپاتیت مزمن B می شود. از همین رو اگر نتایج آزمایشات مهم است، از این دارو استفاده نکنید.

تداخل با سیکلوفسفامید (سیتوکسان، نئوسار):

سیکلوفسفامید (سیتوکسان، نئوسار) به منظور کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن استفاده می ‌شود ولی از آن جایی که قارچ کوردیسپس باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی می شود، مصرف آن همراه با سیکلوفسفامید (سیتوکسان، نئوسار) ممکن است باعث کاهش اثرگذاری داروی سیکلوفسفامید (سیتوکسان، نئوسار) شود.

تداخل با داروهایی که باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی می‌شوند (داروهای سرکوب ‌کننده سیستم ایمنی)

تداخل با پردنیزولون

کپسول قارچ دارویی کوردیسپس چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
کپسول قارچ دارویی کوردیسپس چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

هشدار در رابطه با کپسول قارچ دارویی کوردیسپس

دارو را در دمای زیر ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

این دارو را در جای خشک و دور از تابش مستقیم نور خورشید و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

این محصول، تنها یک مکمل بوده و جهت تشخیص و پیشگیری نیست.

هشدار خاصی در رابطه با این دارو وجود ندارد.

لطفا پیش از آغاز مصرف این دارو، اطلاعات کلی در رابطه با سوابق بیماری خود در اختیار پزشک قرار دهید.

همچنین اگر به تازگی عمل جراحی انجام داده اید، یا به زودی قرار است تحت اعمال جراحی شامل زیبایی، درمانی و دندانپزشکی قرار گیرید، بهتر است پزشک را مطلع سازید.

این دارو تنها برای شما تجویز شده است. از پیشنهاد این دارو به دیگران حتی اگر شرایط مشابه با شما دارند خودداری نمایید.

کپسول قارچ دارویی کوردیسپس در بارداری

در صورتی که در شرایط بارداری قرار دارید یا قصد باردار شدن دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. اطلاعات کاملی در رابطه با مصرف این دارو در زمان بارداری وجود ندارد.  در دوران بارداری مصرف نکنید.

کپسول قارچ دارویی کوردیسپس چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
کپسول قارچ دارویی کوردیسپس چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

کپسول قارچ دارویی کوردیسپس در شیردهی

در صورتی که در شرایط شیردهی قرار دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. اطلاعات کاملی در رابطه با مصرف این دارو در زمان شیردهی وجود ندارد. ممکن است این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود و برای او مشکلاتی ایجاد کند. در صورتی مجاز به مصرف این دارو در چنین شرایط خاصی هستید که پزشک به شما دستور داده باشد.

قیمت کپسول قارچ دارویی کوردیسپس

قیمت این دارو نسبت به داروهای مشابه آن بهتر است. اما به دلیل نوسانات بازار نمی توان یک قیمت ثابت و قابل پیش بینی برای آن اعلام کرد. با این حال داروی مذکور تا لحظه ی نگارش این مقاله در تاریخ خرداد ۱۴۰۱ با قیمت ۱۸۰ هزار تومان قابل تهیه است. این دارو در تمام داروخانه های آنلاین و حضوری در سراسر کشور موجود است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا