Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص کلمگزینک چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

قرص کلمگزینک مکملی غنی از از ویتامین ها، مواد معدنی است. قرص کلمگزینک دارای سه عنصر مهم کلسیم، منیزیم و روی است. منیزیم برای بدن مهم است و باعث افزایش جذب کلسیم، فسفر و ویتامین C می گردد. قرص کلمگزینک به دلیل داشتن این سه عنصر برای سلامتی استخوان و دندان ها ضروری است و از پوکی استخوان جلوگیری میکند. مقاله حاضر از قرص کلمگزینک در نشریه جهان شیمی فیزیک در کلیه رسوب نمیکند و برای مبتلایان به سلیاک، عدم تحمل به لاکتوز، دیابت گزینه مناسبی است.

قرص کلمگزینک برای چیست

قرص کلمگزینک دارای سه عنصر مهم کلسیم، روی و منیزیم است که سبب افزایش سلامت استخوان‌ ها و دندان و بهبود فعالیت آنزیم ها و عضلات میشود.

ویژگی های قرص کلمگزینک

موارد زیر از ویژگی های قرص کلمگزینک است:

  • بهبود فعالیت آنزیم ها
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • استحکام استخوان ها و دندان
  • افزایش جذب کلسیم، فسفر و ویتامین سی
  • عدم رسوب در کلیه

 

 

بهترین زمان مصرف قرص کلمگزینک 

قرص کلمگزینک را با صبحانه مصرف شود.

طریقه مصرف قرص کلمگزینک

بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال، روزی ۳ قرص کلمگزینک را با صبحانه مصرف کنند.

قرص کلمگزینک چاق کننده است

زنان چاقی که قصد کاهش وزن دارند از کمبود کلسیم رنج میبرند. گروهی که مکمل کلسیم مصرف میکنند پس از مدتی کاهش وزن دارند.

قرص کلمگزینک چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
قرص کلمگزینک چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

فواید کلسیم

کلسیم برای سلامت استخوان ها مهم است. کلسیم برای سلامت استخوان در طول زندگی شما مهم است. اگرچه رژیم غذایی بهترین راه برای دریافت کلسیم است، اما اگر رژیم غذایی شما کوتاه باشد، مکمل های حاوی کلسیم ممکن است گزینه مناسبی باشند. بدن شما برای ساختن و حفظ استخوان های قوی به کلسیم نیاز دارد. قلب، ماهیچه ها و اعصاب شما نیز برای عملکرد صحیح به کلسیم نیاز دارند. کلسیم با ویتامین D برای سلامت استخوان، محافظت در برابر سرطان، دیابت و فشار خون بالا مفید است.

آیا مکمل های کلسیم خطراتی دارند

مکمل های کلسیم برای همه مناسب نیست. به عنوان مثال، اگر یک وضعیت سلامتی دارید که باعث کلسیم اضافی در جریان خون شما می شود (هیپرکلسمی)، باید از مکمل های کلسیم خودداری کنید. از مقادیر بیش از حد کلسیم اجتناب کنید.

انتخاب مکمل های حاوی کلسیم

کلسیم عنصری مهم است زیرا مقدار واقعی کلسیم موجود در مکمل است. این چیزی است که بدن شما برای رشد استخوان و سایر مزایای سلامتی جذب می کند. مثال، کربنات کلسیم ۴۰ درصد کلسیم دارد، بنابراین ۱۲۵۰ میلی گرم کربنات کلسیم حاوی ۵۰۰ میلی گرم کلسیم عنصری است. هنگام تعیین مقدار کلسیم در یک وعده، حتما به تعداد قرص توجه کنید.

مکمل‌های کلسیم عوارض جانبی کمی دارند. اما گاهی اوقات ممکن است عوارض جانبی از جمله گاز، یبوست و نفخ رخ دهد. به طور کلی کربنات کلسیم سبب یبوست میشود. مکمل های کلسیم می توانند با بسیاری از داروهای تجویزی مختلف، از جمله داروهای فشار خون، هورمون های تیروئید مصنوعی، بیس فسفونات ها، آنتی بیوتیک ها و مسدود کننده های کانال کلسیم تداخل داشته باشند.

بدن شما باید بتواند کلسیم را جذب کند تا موثر باشد. همه انواع مکمل های کلسیم زمانی که در دوزهای کوچک (۵۰۰ میلی گرم یا کمتر) در وعده های غذایی مصرف شوند بهتر جذب می شوند. سیترات کلسیم زمانی که با غذا یا بدون غذا مصرف شود به خوبی جذب می شود و برای افراد مبتلا به اسید معده پایین (در افراد بالای ۵۰ سال یا مصرف کننده مسدود کننده های اسید شایع تر است)، بیماری التهابی روده یا اختلالات جذب توصیه می شود.

منیزیم چیست

منیزیم چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن شماست. در واقع، بدن شما بدون آن نمی تواند به درستی کار کند. این ماده مغذی برای صدها فرآیند متابولیک و بسیاری از عملکردهای مهم دیگر بدن، از تولید انرژی گرفته تا ساخت پروتئین های مهم ضروری است.

منابع غذایی منیزیم شامل حبوبات، مغزها، دانه ها و سبزیجات برگ سبز است. مقادیر کمتری در گوشت و ماهی یافت می شود. با این حال، علیرغم اهمیت آن، مطالعات نشان می دهد که تقریبا ۵۰٪ از مردم در اروپا و ایالات متحده به اندازه کافی از این ماده معدنی ضروری دریافت نمی کنند. سطوح پایین منیزیم با تعدادی از شرایط سلامتی مانند دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و بیماری آلزایمر مرتبط است.

مصرف کم منیزیم با فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت و حتی مشکلات خواب مرتبط است. اگرچه منیزیم در طیف گسترده‌ای از غذاها – به ویژه آجیل، حبوبات و غلات کامل – یافت می‌شود، مکمل‌ها می‌توانند فوایدی را به‌ویژه برای افرادی که منیزیم کم مصرف می‌کنند، داشته باشند.

قرص کلمگزینک چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
قرص کلمگزینک چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

فواید مکمل های منیزیم برای سلامتی

دریافت منیزیم کافی برای حفظ بهترین عملکرد بدن مهم است. اگرچه ممکن است مقادیر کافی از این ماده معدنی را از رژیم غذایی خود دریافت کنید، اما اگر در تامین نیازهای منیزیم خود از طریق غذا مشکل دارید یا اگر کمبود دارید، مصرف مکمل ممکن است مفید باشد. مصرف مکمل منیزیم برای رفع کمبود با فواید سلامتی مرتبط است. اینها شامل بهبود فشار خون، خلق و خو و مدیریت قند خون، و همچنین کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی است.

 به کاهش فشار خون کمک کند

مصرف مکمل های منیزیم سبب کاهش فشار خون میشود. مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است در هنگام مصرف مکمل این ماده معدنی، بهبودهایی را مشاهده کنند.

 خواب را بهبود میبخشد

منیزیم نقش مهمی در خواب دارد. افرادی که سطح منیزیم پایینی دارند بیشتر احتمال دارد مشکلات خواب را تجربه کنند. مروری بر ۳ مطالعه در میان افراد مسن نشان داد که مصرف مکمل با ۳۲۰ تا ۷۲۰ میلی‌گرم منیزیم روزانه تا ۸ هفته، زمان به خواب رفتن آنها را کاهش داده و زمان کل خواب را در مقایسه با دارونما افزایش می‌دهد. مکمل‌های منیزیم ممکن است به افراد کمک کند سریع‌تر بخوابند و طولانی‌تر بخوابند – به‌ویژه بزرگسالان مسن‌تر.

خلق و خوی را بهبود میبخشد

برخی از مطالعات سطوح پایین منیزیم را با افسردگی مرتبط می‌دانند و این باعث شده است که محققان به این فکر کنند که آیا مصرف مکمل با این ماده معدنی می‌تواند به درمان این بیماری کمک کند. یک کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده ۶ هفته‌ای شامل شرکت‌کنندگان مبتلا به افسردگی نشان داد که ۵۰۰ میلی‌گرم منیزیم روزانه علائم افسردگی و اضطراب را در کمتر از ۲ هفته کاهش می‌دهد. مطالعه ۶ هفته‌ای دیگر بر روی ۱۲۶ فرد مبتلا به افسردگی خفیف یا متوسط ​​مشاهده کرد که کسانی که ۲۴۸ میلی‌گرم در روز منیزیم را در کنار درمان معمولی خود مصرف می‌کردند، بهبود قابل توجهی در علائم افسردگی گزارش کردند.

 برای مدیریت قند خون مفید است

منیزیم نقش مهمی در متابولیسم انسولین و گلوکز دارد. مصرف مکمل های منیزیم ممکن است مقاومت به انسولین را بهبود بخشد، یک مشکل متابولیک که در آن سلول های شما به درستی به انسولین پاسخ نمی دهند.

انسولین یک هورمون مهم است که به تنظیم سطح قند خون شما کمک می کند. بنابراین، بهبود مقاومت به انسولین می‌تواند مدیریت بهتر قند خون را به‌ویژه در افراد مبتلا به دیابت افزایش دهد. افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ یا در معرض خطر ابتلا به دیابت که ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلی گرم منیزیم در روز به مدت ۲۴ هفته مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در سطح قند خون ناشتا و بعد از غذا در مقایسه با گروه دارونما داشتند. مصرف مکمل‌های منیزیم برای بیش از ۴ ماه تأثیر مفیدی بر حساسیت به انسولین و مدیریت قند خون دارد. مکمل های منیزیم در کمک به تثبیت قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ موثر است.

قرص کلمگزینک چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
قرص کلمگزینک چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

 خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

سطوح پایین منیزیم با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است. سطوح پایین این ماده معدنی بر عوامل خطر بیماری قلبی مانند قند خون و فشار خون تأثیر منفی می گذارد. مکمل‌های منیزیم با کاهش فشار خون، سطح کلسترول و قند خون ناشتا بر برخی از عوامل خطر بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تاثیر مثبت می‌گذارد. مصرف مکمل های منیزیم ممکن است به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی کمک کند، به ویژه در افرادی که کمبود دارند.

میگرن را بهبود بخشد

سطوح پایین منیزیم با میگرن، وضعیتی که با سردردهای شدید و مکرر مشخص می شود، مرتبط است. افراد مبتلا به میگرن که یک مکمل روزانه حاوی ۶۰۰ میلی گرم منیزیم مصرف می کردند، ۴۲ درصد کمتر حملات میگرنی را تجربه کردند و شدت حملات کمتر بود. درمان میگرن با ۶۰۰ میلی گرم منیزیم – دوز بالا – ایمن و موثر بود.

مصرف مکمل های منیزیم ممکن است تعدادی از نشانگرهای سلامتی مانند فشار خون و قند خون را بهبود بخشد. همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری قلبی، میگرن و افسردگی را کاهش دهد.

زینک (روی) چیست

روی یک ماده معدنی است که برای بسیاری از عملکردها و سیستم های طبیعی بدن از جمله سیستم ایمنی، بهبود زخم، لخته شدن خون، عملکرد تیروئید و حواس چشایی و بویایی ضروری است. روی همچنین از رشد و نمو طبیعی در دوران بارداری، کودکی و نوجوانی حمایت می کند.

مردم از روی خوراکی برای کمک به درمان سرماخوردگی استفاده می کنند، اما می تواند اثربخشی برخی داروها را کاهش داده و عوارض جانبی ایجاد کند. مقدار توصیه شده روزانه روی برای زنان ۸ میلی گرم و برای مردان بالغ ۱۱ میلی گرم است. روی برای رشد و تقسیم سلول ها، فعالیت آنزیم ها، پروتئین ها و DNA ضروری است. روی برای بسیاری از عملکردهای بدن مهم است.

سیستم ایمنی: بدن برای مبارزه با عفونت به روی نیاز دارد. افرادی که روی کافی در بدن خود ندارند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ذات الریه و سایر عفونت ها باشند.

بهبود زخم: روی از پوست حمایت می کند. اگر روی کافی نداشته باشید، می تواند منجر به تغییرات پوستی شود که در ابتدا شبیه اگزما هستند. مکمل‌های روی ممکن است برای کمک به افرادی که زخم پایشان بهبود نمی‌یابد استفاده شود.

سرماخوردگی: روی در برخی محصولات برای کمک به سرماخوردگی فروخته می شود. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف قرص‌ها یا شربت‌های روی می‌تواند علائم سرماخوردگی را کاهش دهد و مدت زمان کمتری باقی بماند، به خصوص اگر آنها را در ۲۴ ساعت اول مصرف کنید.

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن: برخی تحقیقات نشان داده اند که روی در پیشگیری و کند کردن پیشرفت دژنراسیون ماکولا وابسته به سن اهمیت دارد.

طعم و بو: روی برای یکی از آنزیم های مورد نیاز برای طعم و بو بسیار مهم است.

افراد سالمی که روی کافی در رژیم غذایی خود ندارند ممکن است دچار ریزش مو، اسهال، ناتوانی جنسی، مشکلات چشمی و پوستی و از دست دادن اشتها شوند.

داشتن روی کافی به ویژه در دوران بارداری و برای اطمینان از رشد و تکامل مناسب کودکان بسیار مهم است.

مصرف بیش از حد روی می تواند منجر به تهوع و استفراغ، اسهال، گرفتگی عضلات شکم و سردرد شود. همچنین می تواند با سایر مواد مغذی مورد نیاز شما مانند مس و آهن تداخل ایجاد کند. شما نباید بیش از ۴۰ میلی گرم روی اضافی در روز مصرف کنید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

قرص کلمگزینک برای افزایش قد

قرص کلمگزینک حاوی کلسیم، منیزیم و زینک است که ۳ ریزمغذی مهم برای استخوان سازی و رشد استخوان ها هستند. این مکمل در دوران رشد برای نوجوانانی که تغذیه خوبی ندارند و رشد قدی آنها مطلوب نیست تجویز می شود تا رشد قدی آنها بهبود یابد. کلسیم یکی از مهمترین مواد مغذی است که در رشد استخوان ها نقش دارد این ترکیب را می توان با مصرف محصولات لبنی به دست آورد اما گاهی اوقات کمبودهای تغذیه ای باعث می شود این عنصر به اندازه کافی دریافت نشود. در نتیجه آن رشد استخوان ها خصوصا در دوران رشد با مشکل مواجه خواهد شد. علاوه بر این در دوران کهولت و یائسگی نیز افراد در معرض پوکی استخوان هستند و مصرف مکمل هایی مانند قرص کلمگزینک می تواند با تامین ریزمغذی های مفید این مشکل را به تعویق انداخته و از پوکی استخوان و مشکلات حاصل از آن پیشگیری کند. ب

طورکلی مهمترین عملکرد قرص کلمگزینک که در شرایط مختلف برای افراد تجویز می شود تقویت ساختار استخوان ها و استخوان سازی است. چه در دوران پیری باشید چه در نوجوانی و جوانی می توانید از مزایای این مکمل بهره مند شوید. فقط توجه داشته باشید که باید آن را تحت نظر پزشک مصرف نمایید زیرا ممکن است برای شما عوارض جبران ناپذیری در صورت عدم نیاز به این ریزمغذی ها ایجاد کند. خصوصا مصرف زیاد کلسیم به شکل مکمل می تواند باعث کلسیفیه شدن اندام ها شده و آنها را از کار بیندازد. بنابراین توصیه می شود با مصرف یک رژیم غذایی کامل این عناصر غذایی را دریافت کنید تا دچار عوارض نشوید.

هشدار و عوارض قرص کلمگزینک 

قبل از مصرف قرص کلمگزینک با پزشک مشورت کنید. دوز توصیه را بدون مشورت با پزشک زیاد نکنید.

شرایط نگهداری از قرص کلمگزینک 

قرص کلمگزینک را در جای خشک و خنک و دور از دید اطفال نگهداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا