Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص مگا سلنیوم چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

قرص مگا سلنیوم مکملی با فرمولاسیون خاص و سرشار از ویتامین‌ C و Eو سلنیوم است که سبب حافظت از سلول‌ در برابر رادیکال آزاد میشود. در نشریه جهان شیمی فیزیک از قرص مگا سلنیوم که سبب بهبود عملکرد سیستم ایمنی و تیروئید، در حفظ سلامت پوست، مو و ناخن میشود اطلاعات به علاقه مندان میدهیم. سلنیوم و ویتامین C در عملکرد سیستم ایمنی، تشکیل کلاژن طبیعی پوست و حفظ مو و ناخن و عملکرد طبیعی تیروئید نقش دارد.

قرص مگا سلنیوم چیست

قرص مگا سلنیوم غنی از سلنیوم، ویتامین C و E است و سبب عملکرد نرمال سیستم ایمنی و غده تیروئید میشود.

اثر ترکیبات قرص مگا سلنیوم

سلنیوم : یک ماده معدنی مهم بدن است و قدرت آنتی اکسیدانی دارد و از بروز سرطان و بیماری های قلبی جلوگیری میکند. سلنیوم برای عملکرد سیستم ایمنی و غده تیروئید و ساخت همورمون فعال تیروئید (T3) موثر و لازم است.

قرص مگا سلنیوم برای چیست

موارد زیر از ویژگی های قرص مگا سلنیوم است:

  • عملکرد نرمال غده تیروئید
  • سلامت سیستم قلبی عروقی
  • تقویت سیستم ایمنی
  • حاوی ویتامین سی، ویتامین ای، سلنیم و عصاره آکای بری
  • کمک به عملکرد نرمال سیستم ایمنی
  • کمک به عملکرد نرمال غده تیروئید
  • محفاظت در برابر پیری، سرطان، آلودگی هوا، چین و چروک پوست
  • حفاظت سیستم قلبی، پوست، مو و ناخن

روش مصرف قرص مگا سلنیوم

روزی یک قرص مگا سلنیوم با آب مصرف گردد.

قرص مگا سلنیوم چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
قرص مگا سلنیوم چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

سلنیوم چیست

سلنیوم ماده معدنی ضروری و از عناصر کمیاب است که می توانیم از طریق منابع غذایی و مکمل ها دریافت کنیم. سلنیوم همچنین در فرآیندهایی در سراسر بدن شما نقش دارد که از مغز شما شروع می شود و تا سلول های نوک انگشتان پا گسترش می یابد. بسیاری از مزایای سلامتی آن توسط پروتئین های حاوی سلنیوم، به نام سلنوپروتئین ها، حاصل می شود.

اما، مانند بسیاری از مواد مغذی که به آن نیاز داریم، دریافت بیش از حد آن می تواند به همان اندازه کم خطرناک باشد. دانستن نیازهای خود به شما کمک می کند تا تعادل کاملی بین سطوح کم سلنیوم و سمیت سلنیوم ایجاد کنید، وضعیتی جدی که می تواند باعث عوارض جانبی مانند ریزش مو، خستگی، حالت تهوع و استفراغ شود. مقدار توصیه شده روزانه (RDA) برای بزرگسالان بالای ۱۴ سال به ۵۵ میکروگرم (mcg) در روز نیاز دارد، اگرچه این مقدار برای زنان باردار به ۶۰ میکروگرم و برای زنان شیرده به ۷۰ میکروگرم می رسد.

اما همیشه باید با یک متخصص بهداشت صحبت کنید که بتواند نیازهای فردی شما را ارزیابی کند. برخی از افراد، مانند افرادی که دارای بیماری های گوارشی مانند بیماری کرون، اچ آی وی یا مشکلات کلیوی هستند که نیاز به دیالیز دارند، در جذب سلنیوم مشکل دارند و بنابراین ممکن است نیاز به مصرف دوزهای بالاتر داشته باشند. همیشه توصیه های پزشکی را با مکمل های سلنیوم دنبال کنید تا از خطر سمیت جلوگیری کنید.

فواید سلنیوم برای سلامتی

ما خودمان نمی‌توانیم سلنیوم تولید کنیم، و این بدان معناست که برای دریافت مقدار کافی باید به رژیم غذایی، مکمل‌های سلنیوم یا ترکیبی از این دو تکیه کنیم. اگرچه مصرف مکمل‌های باکیفیت ایرادی ندارد، اما برای افرادی که در حال حاضر سعی می‌کنند از یک رژیم غذایی سالم با غذاهای فرآوری‌شده استفاده کنند، نباید سطح سلنیوم خود را تنها از طریق منابع غذایی بالا نگه دارند. ممکن است کمی برنامه ریزی نیاز داشته باشد، اما ما فکر می کنیم وقتی این فواید سلامتی سلنیوم را بخوانید، موافقت خواهید کرد که ارزش تلاش را دارد.

از بیماری قلبی محافظت کند

یک متاآنالیز از ۲۵ مطالعه نشان داد که افزایش غلظت سلنیوم به میزان ۵۰ درصد، خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۲۴ درصد کاهش می دهد. محققان بر این باورند که بسیاری از این موارد به اثرات ضد التهابی این ماده معدنی مربوط می شود. التهاب یک عامل خطر برای بیماری عروق کرونر قلب است. متاآنالیز دیگری از ۱۶ کارآزمایی بالینی نشان داد که مکمل سلنیوم به طور موفقیت آمیزی باعث کاهش پروتئین C-reactive سرم (CRP)، یک نشانگر التهاب می شود. همان بررسی نشان داد که در همان زمان، این ماده معدنی ضروری سطح یک آنتی اکسیدان قوی به نام گلوتاتیون پراکسیداز را نیز افزایش داد.

بنابراین سلنیوم نه تنها ممکن است نشانگرهای التهاب را کاهش دهد، بلکه ممکن است استرس اکسیداتیو را نیز کاهش دهد، وضعیتی که در آن رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها در بدن نامتعادل هستند و منجر به آسیب سلولی می‌شود. آسیب اکسیداتیو همچنین با چندین بیماری مزمن، از جمله بیماری قلبی عروقی (CVD) مرتبط است.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

اما توانایی سلنیوم در کاهش آسیب اکسیداتیو چیزی بیش از تقویت سلامت قلب شماست. کاهش استرس اکسیداتیو در واقع التهاب را کاهش می دهد و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند. ما در واقع انواعی از پاسخ های ایمنی داریم: نوع Th1، به ویروس ها و باکتری های درون سلولی، و نوع Th2، به کرم های انگلی و انگل های خارج سلولی. سلنیوم ممکن است پاسخ ایمنی نوع Th1 را بیشتر از نوع Th2 تقویت کند. مطالعات نشان می‌دهند که سلنیوم می‌تواند پاسخ ایمنی را تقویت کند و کمبود سلنیوم ممکن است پاسخ سلول‌های ایمنی را کاهش دهد. مکمل سلنیوم همچنین تعداد گلبول‌های سفید خون را افزایش داده و ممکن است عملکرد سلول‌های T، نوع خاصی از گلبول‌های سفید خون را افزایش دهد.

قرص مگا سلنیوم چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
قرص مگا سلنیوم چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

جلوگیری از آسیب رادیکال آزاد

قبلاً به خواص آنتی اکسیدانی سلنیوم اشاره کردیم. این ماده معدنی که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند، می تواند رادیکال های آزاد را در بدن متعادل کرده و از ایجاد آسیب سلولی مرتبط با استرس اکسیداتیو جلوگیری کند. شایان ذکر است که رادیکال های آزاد محصولات جانبی طبیعی برخی از فرآیندهای ضروری در بدن شما مانند متابولیسم هستند. اما منابع خارجی نیز می توانند رادیکال های آزاد مانند آلودگی و دود سیگار تولید کنند.

از عملکرد شناختی حمایت میکند

آلزایمر تنها بیماری عصبی نیست که استرس اکسیداتیو با آن مرتبط است. بلکه با پارکینسون و مولتیپل اسکلروزیس هم نتیجه اختلالات اعصاب است. بنابراین سلنیوم ممکن است آسیب اکسیداتیو را کاهش دهد و به این ترتیب خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد و از سلامت شناختی شما محافظت کند. و بیماران مبتلا به آلزایمر سطوح پایینی از سلنیوم و همچنین سایر مواد مغذی مانند ویتامین C و ویتامین E دارند.

اگرچه به نظر می رسد آنتی اکسیدان ها با حفظ مهارت های شناختی قادر به حفظ مهارت های شناختی هستند، این مزیت سلنیوم تنها به افراد مبتلا به آلزایمر مربوط نمی شود. یک مطالعه نشان داد که بزرگسالانی که مخلوطی از آنتی‌اکسیدان‌ها شامل سلنیوم دریافت می‌کردند، در پایان نمرات بهتری در حافظه اپیزودیک، عملکرد اجرایی و حافظه کلامی داشتند.

برای سلامت تیروئید مهم است

در نهایت به غده تیروئید و در نتیجه متابولیسم شما می رسیم. این بخش کوچک اما قدرتمند بدن شما دارای بالاترین غلظت سلنیوم در بین تمام بافت شما است و تیروئید بیش از تنظیم متابولیسم شما از طریق ترشح هورمون تیروئید انجام می دهد. این غده پروانه ای شکل در جلوی گردن شما نیز به رشد مناسب کمک می کند. اما یک مطالعه اپیدمیولوژیک نشان داد که سلنیوم پایین با بیماری تیروئید مرتبط است و نه فقط کم کاری تیروئید، تیروئید کم کار، بلکه تیروئیدیت هاشیموتو، یک بیماری خودایمنی است.

اما افزایش مصرف سلنیوم ممکن است برای افراد مبتلا به هر دو نوع بیماری تیروئید مفید باشد. سه ماه مصرف مکمل سلنیوم آنتی بادی ها را در مبتلایان به هاشیموتو کاهش داد. یکی دیگر دریافت که دو بالاترین میزان مصرف سلنیوم غذایی با خطر کمتر ابتلا به کم کاری تیروئید تحت بالینی مرتبط است، وضعیتی که در آن تیروئید کم کار است.

از سلامت پروستات حمایت میکند

سلنیوم می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. سلنیوم ثابت کرده است که می تواند آسیب DNA و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد، که هر دو با خطر سرطان مرتبط هستند. شاید امیدوارکننده‌ترین آنها مطالعه‌ای باشد که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. محققان دریافتند که سطوح بالای سلنیوم خون با نرخ پایین‌تر چندین نوع سرطان از جمله سرطان ریه، سرطان سینه و سرطان پروستات مرتبط است.

قرص مگا سلنیوم چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
قرص مگا سلنیوم چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

با علائم آسم مبارزه کند

آسم آلرژیک، شایع ترین نوع بیماری و یک اختلال التهابی مزمن است. اثرات ضد التهابی سلنیوم به این معنی است که این ماده معدنی ممکن است به کاهش علائم آسم کمک کند. مکمل سلنیوم ممکن است به عنوان بخشی از درمان آسم منطقی باشد – بسته به وضعیت اولیه سلنیوم فرد. مکمل این ماده معدنی در شرایطی که سلنیوم خون پایین بود موثرتر به نظر می رسد.

مبتلایان به آسم سطح سلنیوم پایینی دارند. اما حتی در میان افراد مبتلا به آسم خفیف تا متوسط ​​با سلنیوم کم در مقایسه با افراد بدون بیماری التهابی، رابطه ای بین عملکرد ریه و وضعیت سلنیوم دیده می شود. سطوح بالاتر سلنیوم با عملکرد بهتر ریه حتی قبل از درمان با مکمل ها همراه است.

چگونه سلنیوم کافی دریافت کنیم

دریافت سلنیوم کافی از طریق مصرف غذای حاوی سلنیوم در رژیم غذایی روزانه یا هفتگی آنها وجود دارد. اما افزایش سطح سلنیوم پایین حتی نیازی به مصرف روزانه منابع غذایی از این ماده معدنی ندارد. غذاهای معمولی مانند گوشت، غذاهای دریایی و محصولات لبنی همگی منابع باکیفیتی هستند، اما حتی گیاهخواران نیز می توانند به راحتی با خوردن یک آجیل برزیلی چند بار در هفته مقداری سلنیوم با کیفیت دریافت کنند.

اما مکمل های غذایی ممکن است برای برخی افراد به منظور بهبود یا حفظ وضعیت سلنیوم ضروری یا مفید باشد. مکمل ها ممکن است حاوی اشکال مختلف سلنیوم مانند سلنیت سدیم، سلنومتیونین یا حتی هر دو باشند. اگرچه ممکن است برای اصلاح کمبود سلنیوم دوزهای بالا کوتاه مدت لازم باشد، اما همیشه باید توسط پزشک متخصص نظارت شود زیرا سمیت سلنیوم می تواند خطرناک باشد.

عوارض قرص مگا سلنیوم

قبل از مصرف قرص مگا سلنیوم با پزشک مشورت کنید. مصرف قرص مگا سلنیوم در دوران بارداری و شیردهی جایز نیست.

قیمت قرص مگا سلنیوم

قیمت قرص مگا سلنیوم طبق شرکت سازنده اش و نوع و زمان واردات مواد اولیه دارویی متفاوت است.

قرص mega برای چیست

قرص mega سبب افزایش شادابی، تقویت سیستم ایمنی، افزایش تحمل و پایداری و تقویت بینایی میشود.

قرص مگا برای چاقی

این کپسول با افزایش اشتها و جذب پروتئین سبب افزایش وزن و حجم میشود و عوارضی ندارد.

آیا قرص سلنیوم چاق کننده است

مصرف قرص سلنیوم سبب کاهش وزن بیشتری میشود.

قرص مگا برای بدنسازی

قرص مگا سبب افزایش حجم عضلات، ریکاوری و ساخت عضلات، رشد عضلات میشود.

روش نگهداری از قرص مگا سلنیوم

قرص مگا سلنیوم را دور از دید و دسترس کودکان و جای خشک و خنک نگهداری نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا