Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص فموبرا چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

قرص فموبرا دارای فولیک اسید، ید و ویتامین است. قرص فموبرا مکملی مناسب برای دوران بارداری و شیردهی است و نیاز تغذیه ای را برای بارداری سالم تامین می کند. در نشریه جهان شیمی فیزیک از انواع مکملها مطالبی منتشر شده است. در این مقاله شما را با موارد مصرف قرص فموبرا آشنا میکنیم.

قرص فموبرا چیست

قرص فموبرا حاوی فولیک اسید، ید و ویتامین‌های ضروری است و نیازهای تغذیه ای بدن در دوران بارداری را تامین میکند.

ویژگی‌ های قرص فموبرا

موارد زیر از ویژگی‌ های قرص فموبرا است:

  • تقویت سیستم عمومی بدن خانم‌ها در دوران بارداری
  • فولیک اسید، ید و ویتامین‌های ضروری
  • تقویت بدن در دوران بارداری
  • حاوی فولیک اسید، ید و ویتامین‌های ضروری
  • ویتامین سی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • ویتامین های گروه ب

قرص فموبرا چه ویتامین هایی دارد

ویتامینهای گروه ب، ویتامین سی، ید، اسید فولیک و ویتامین ای دارد.

بهترین زمان خوردن قرص فموبرا

روزی یک قرص فموبرا با غذای اصلی و آب مصرف گردد.

قرص فموبرا چاق میکند

قرص فموبرا حاوی ویتامینهای ضروری بدن است و شاید سبب بهبود اشتها شود.

قرص فموبرا قبل از بارداری

مصرف مکمل‌های حاوی اسید فولیک در قبل از بارداری  مهم و حائز اهمیت است.

قرص فموبرا برای بارداری

قرص فموبرا حاوی فولیک اسید، ید و ویتامین است و عالی برای دوران بارداری و شیردهی است.

مکمل ها در دوران بارداری

رژیم غذایی سالم در دوران بارداری مهم است. اما شما همیشه نمی توانید همه چیزهایی را که خود و کودکتان نیاز دارید از غذا دریافت کنید.

قرص فموبرا چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
قرص فموبرا چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

اسید فولیک

اسید فولیک به بدن در ساخت سلول های جدید کمک می کند. اسید فولیک بسیار مهم است زیرا می تواند به جلوگیری از نقایص مادرزادی مغز و ستون فقرات نوزاد مانند اسپینا بیفیدا کمک کند. اسپینا بیفیدا می تواند باعث راه رفتن، مشکلات مثانه و روده شود.

یک قرص اسید فولیک (۰.۸ میلی گرم [میلی گرم]) هر روز به مدت ۴ هفته (۱ ماه) قبل از بارداری تا ۱۲ هفته پس از باردار شدن مصرف کنید. اگر متوجه شدید که باردار هستید و قرص اسید فولیک مصرف نکرده اید، بلافاصله مصرف قرص ها را شروع کنید. مصرف آنها را تا هفته دوازدهم بارداری ادامه دهید.

توصیه هایی در مورد کاهش خطر ابتلا به اسپینا بیفیدا (یک نقص مادرزادی جدی و شایع ترین نوع نقص لوله عصبی) با مصرف اسید فولیک و خوردن غذاهای حاوی فولات هنگام برنامه ریزی برای بارداری و در دوران بارداری. روزانه یک قرص اسید فولیک مصرف کنید

اسپینا بیفیدا یک بیماری جدی و مادام العمر است که نوزادان را از بدو تولد تحت تاثیر قرار می دهد و باعث راه رفتن، مشکلات مثانه و روده می شود. اسپینا بیفیدا شایع ترین نوع نقص لوله عصبی (NTD) است. بیش از نیمی از نوزادانی که با NTD متولد می شوند یا مرده به دنیا می آیند یا اندکی پس از تولد می میرند. زنان می توانند با مصرف ویتامین فولیک اسید به عنوان یک قرص روزانه، خطر ابتلا به NTD ها را کاهش دهند، اگرچه نه به طور کامل از آن پیشگیری کنند.

اگر قصد بارداری دارید، قرص را به مدت حداقل ۴ هفته قبل از بارداری روزانه مصرف کنید. مصرف روزانه قرص را تا پایان هفته دوازدهم بارداری ادامه دهید. اگر در ۱۲ هفته اول بارداری متوجه شدید که باردار هستید، باید قرص را از آن نقطه تا پایان هفته ۱۲ مصرف کنید.

منابع مهم فولات و/یا اسید فولیک در غذاها عبارتند از: سبزیجات سبز رنگی خوب شسته، تازه، خام یا کم پخته مانند بروکلی و اسفناج، میوه ها و آب میوه هایی مانند آب پرتقال، برخی نان ها و غلات غنی شده، و لوبیاهای خشک و نخود فرنگی.

اسید فولیک یک ویتامین B است که نقش مهمی در تقسیم سلولی و سنتز اسیدهای آمینه و اسیدهای نوکلئیک دارد و بنابراین برای رشد ضروری است. برای رشد طبیعی ستون فقرات، مغز و جمجمه جنین، به ویژه در چهار هفته اول بارداری ضروری است.

در طول بارداری، سرعت تقسیم سلولی و تشکیل گلبول های قرمز به طور چشمگیری افزایش می یابد، زیرا رحم بزرگ می شود، جفت رشد می کند، حجم خون مادر افزایش می یابد و جنین به جنین تبدیل می شود. علاوه بر این، فولات از مادر به جنین در حال رشد انتقال می یابد و تقاضا برای فولات فراتر از نیاز او را افزایش می دهد. زنان در معرض خطر کمبود فولات عبارتند از:

کسانی که مقدار توصیه شده مکمل اسید فولیک را مصرف نمی کنند

کسانی که رژیم های غذایی محدود دارند (رژیم های مزمن)

کسانی که وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین تری دارند

کسانی که دسترسی محدود یا نامطمئن به غذای مناسب و ایمن دارند

نقص لوله عصبی در هفته سوم و چهارم بارداری، قبل از اینکه زن بداند باردار است، رخ می دهد و شامل بسته نشدن صحیح لوله عصبی است. این خطر زمانی کاهش می یابد که مادر سه ماه قبل از بارداری روزانه یک مولتی ویتامین حاوی اسید فولیک مصرف کند و تا هفته ششم از آغاز آخرین قاعدگی خود ادامه یابد. نیاز به اسید فولیک در زنان در سنین باروری و در دوران بارداری به خوبی تثبیت شده و در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده است.

قرص فموبرا چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
قرص فموبرا چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

ید

ید به رشد و تکامل بدن به خصوص مغز کمک می کند. از آنجایی که نوزادان ید را از مادر دریافت می کنند، زنان باردار و شیرده به ید بیشتری نیاز دارند. در دوران بارداری و در دوران شیردهی، غذاهای حاوی ید را انتخاب کنید و هر روز یک قرص ید مصرف کنید. غذاهای سرشار از ید عبارتند از: غذاهای دریایی، شیر، تخم مرغ، برخی از غلات و نان. در دوران بارداری و شیردهی هر روز یک قرص ۰.۱۵۰ میلی گرم (mg) / 150 میکروگرم (mcg یا میکروگرم) فقط ید مصرف کنید.

ید یک ماده معدنی ضروری است که انسان برای تولید هورمون های تیروئید در طول زندگی به آن نیاز دارد. این هورمون ها به ویژه برای اطمینان از رشد طبیعی مغز و سیستم عصبی در دوران بارداری و اوایل زندگی مورد نیاز هستند. از آنجایی که جنین در اوایل بارداری کاملا به هورمون های تیروئید مادر برای رشد طبیعی مغز وابسته است، بسیار مهم است که زنان باردار ید کافی مصرف کنند. در طول شیردهی، غدد پستانی ید را در شیر مادر متمرکز می کنند تا نوزادی را که به ید نیاز دارد، تقریبا ۷ میکروگرم بر کیلوگرم وزن بدن را تغذیه کند.

دو هورمون تیروئیدی که حاوی ید هستند، تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) هستند که نوع بعدی از نظر بیولوژیکی فعال است. T4 دارای چهار مولکول ید است در حالی که T3 دارای سه مولکول ید است. در داخل بدن، ید رژیم غذایی با ید در گردش که از مولکول‌های ید خارج‌شده از هورمون‌های تیروئید نشأت می‌گیرد مخلوط می‌شود تا یک مخزن از یدید معدنی در دسترس برای استفاده متابولیک ایجاد کند. این مخزن در یک تعادل دینامیکی قرار دارد که در آن تیروئید یدید مورد نیاز برای سنتز T3 و T4 را می گیرد و کلیه ها یدید اضافی را از طریق ادرار فیلتر و دفع می کنند.

زمانی که یک زن باردار می‌شود، نیاز او به ید بیش از ۵۰% به ۲۲۰-۲۵۰ میکروگرم در روز افزایش می‌یابد زیرا:

افزایش غلظت T4 مادر برای حفظ سطح طبیعی هورمون تیروئید در حالی که هورمون تیروئید اضافی را در اوایل سه ماهه اول (قبل از عملکرد تیروئید جنین) به جنین منتقل می کند.

میزان تولید هورمون تیروئید مادر پس از تولد به حالت عادی باز می گردد. با این حال، مکمل ید نیز در دوران شیردهی توصیه می شود، زیرا نوزادان برای تامین ید برای ساخت ذخایر هورمون تیروئید خود کاملا به غذای خود وابسته هستند.

ید در غده تیروئید ذخیره می شود و هر ید اضافی مصرف شده از طریق ادرار دفع می شود. بزرگسالان سالم در صورت نیاز می توانند بیش از ۹۰ درصد ید مصرفی خود را جذب کنند. زمانی که دریافت ید در رژیم غذایی کافی باشد، بیش از ۱۰ درصد ید جذب شده توسط تیروئید جذب نمی شود، اما در کمبود مزمن، جذب تیروئید می تواند بیش از ۸۰ درصد باشد.

منابع غذایی اولیه ید، محصولات لبنی، نان، غذاهای دریایی، گوشت و نمک یددار هستند. با این حال، در هر جمعیتی، میزان ید در منابع غذایی آن به دلیل تغییرات فصلی، شیوه‌های کشاورزی گیاهی و حیوانی و تکنیک‌های فرآوری بسیار متفاوت است و بنابراین مصرف ید به طور قابل توجهی متفاوت است. مصرف ید نیز در بین افراد در یک جمعیت خاص به طور گسترده ای متفاوت است. به عنوان مثال، گیاهخواران احتمالاً رژیم غذایی کمبود ید دارند در حالی که کسانی که به طور منظم کلپ می خورند ممکن است ید بیش از حد مصرف کنند.

قرص فموبرا چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
قرص فموبرا چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

کمبود ید

روزانه یک قرص حاوی ید مصرف کنید. ید یک ماده مغذی ضروری است که در مقادیر کم برای حمایت از رشد و نمو طبیعی لازم است. ید برای رشد طبیعی مغز ضروری است. مهم است که نوزادان و نوزادان متولد نشده ید کافی دریافت کنند.

به زنان توصیه می شود غذاهایی را انتخاب کنند که منابع مهم ید هستند و رژیم غذایی خود را در دوران بارداری و شیردهی با یک قرص فقط حاوی ید تکمیل کنند.

منابع مهم ید در غذاها عبارتند از: غذاهای دریایی خوب پخته شده، شیر، تخم مرغ، برخی از غلات و نان غنی شده. در صورت استفاده از نمک، یددار را انتخاب کنید.

در دوران بارداری و شیردهی روزانه یک قرص ۰.۱۵۰ میلی گرم / ۱۵۰ میکروگرم (mcg یا میکروگرم) فقط ید مصرف کنید. مکمل‌های ویتامین، مواد معدنی و سلامتی به غیر از اسید فولیک و ید فقط باید با مشورت پزشک اصلی شما مصرف شوند.

کمبود رژیم غذایی مادر از اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA)، ویتامین D، اسید فولیک و ید با انواع پیامدهای سلامت جنین و/یا نوزاد مرتبط است که عمدتا بر رشد و/یا عملکرد مغز در دوران نوزادی و اغلب در طول زندگی تاثیر می‌گذارد. . بنابراین، دریافت کافی مواد مغذی مادر هنگام برنامه ریزی برای باردار شدن و در دوران بارداری و شیردهی بسیار مهم است.

کمبود ید باعث گواتر (بزرگ شدن تیروئید) می شود که در نتیجه در سوئیس و ایالات متحده در اوایل سال ۱۹۲۰ ید به نمک خوراکی اضافه می شود تا از این بیماری جلوگیری شود. ۲۰ تا ۶۰ درصد از جمعیت جهان دچار کمبود ید هستند که بیشترین شیوع آن در کشورهای در حال توسعه است. مطالعات انجام‌شده در سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ نشان داد که مصرف مکمل در مناطق کمبود ید نه تنها از گواتر جلوگیری می‌کند، بلکه سایر اختلالات کمبود ید از جمله کرتینیسم، کاهش مرگ‌ومیر نوزادان و بهبود عملکرد شناختی در جمعیت را نیز از بین می‌برد.

قرص فموبرا چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
قرص فموبرا چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

ویتامین دی

ویتامین D برای تقویت استخوان ها و مفاصل و همچنین ماهیچه های سالم و فعالیت عصبی مورد نیاز است. اگر در دوران بارداری ویتامین D کافی نداشته باشید، ممکن است کودک شما با سطوح پایین ویتامین D متولد شود. این می تواند بر نحوه رشد کودک شما تاثیر بگذارد. خورشید منبع اصلی ویتامین D است. مقادیر کمی ویتامین D را می‌توان در غذاهایی مانند ماهی‌های روغنی (تن، ساردین و سالمون)، تخم‌مرغ و مقداری مارگارین، شیر و ماست یافت.

برخی از افراد دارای سطوح پایین ویتامین D هستند که به آن کمبود ویتامین D می گویند. اگر پوست تیره تری دارید، بیشتر وقت خود را در داخل خانه می گذرانید، بیماری کبدی یا کلیوی دارید یا از داروهای خاصی استفاده می کنید (مثلا داروهای ضد تشنج)، بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین D هستید.

قرص فموبرا عوارض

در صورت مشاهده راش، کهیر و قرمزی مصرف نکنید. مصرف قرص فموبرا در افرادی که ویتامین های بالایی دارید، ممنوع است.

موارد منع مصرف قرص فموبرا

مصرف قرص فموبرا در افراد با اختلالات تیروئیدی مناسب نیست.

تداخلات دارویی قرص فموبرا

از مصرف همزمان قرص فموبرا با داروهای زیر خودداری کنید:

  • هیدانتویین، فنوباربیتال، متوتروکسات و کاربامازپین.
  • آنتی بیوتیک‌ هایی نظیر کینولونها، ماکرولیدها، سفالکسین، سفتریاکسون، مروینم، کلیندامایسین، داکسی سایکلین
  • ترکیبات حاوی سایر ویتامین‌ها خصوصا ویتامین A و D
  • لوودوپا
  • داروهای ضد انعقاد مانند آسپرین
  • سولفاسالازین، مزالازین
  • متفورمین
  • استرادیول
  • داروهای فشار خون مانند هیدروکلروتیازید، کاپتوپریل و فوروزماید
  • مصرف قرص فموبرا با چای سبز اثربخشی فولات را کاهش میدهد.

شرایط نگهداری از قرص فموبرا

قرص فموبرا را دور از دید کودکان و دور از نور، رطوبت نگهداری گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا