Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

شربت پروپولسافت چیست؟ برای سیستم ایمنی مفید است؟

امروز در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با دارویی به نام شربن پروپولسافت آشنا کنیم. شربت پروپولسافت مکملی منحصر به فرد برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

شما می توانید در این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با کاربرد، ویژگی ها، نحوه ی مصرف، بهترین زمان مصرف، گروه هدف، تداخل دارویی، عوارض و هشدارها و دیگر نکات مفیدی که در رابطه با شربت پروپولسافت باید بدانید را مطالعه نمایید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با قرص آلگوفیل را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

پیش از آن که بخواهیم در رابطه با اطلاعاتی کسب کنیم، بهتر است تا کمی در رابطه با ماده ی پروپولیس بدانیم.

شربت پروپولسافت چیست؟ برای سیستم ایمنی مفید است؟
شربت پروپولسافت چیست؟ برای سیستم ایمنی مفید است؟

پروپولیس چیست

پروپولیس در حقیقت رزین‌ ها و سایر ترشحات جمع‌آوری شده از درختان اطراف کندوی عسل است. زنبورها پروپولیس را به عنوان ماده ‌ای مقاوم در برابر میکروب در کندوی عسل مورد استفاده قرار می دهند. چرا که این ماده داری خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی است.

مصرف این ماده به صورت مکمل نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری های عفونی دارد.

در شربت پروپولسافت از عصاره ی پرپولیس استفاده شده است. از همین رو، تمامی خواص این ماده ی جادویی و شگفت انگیز در این شربت دیده می شود. در ادامه ی این مطلب به بیان خواص ویژه ی شربت پروپولسافت پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

شربت پروپولسافت چیست

این شربت یک مکمل عالی و ایده آل برای فصول سرد به شمار می رود. معمولا تغییرات آب و هوایی با بیماری های دستگاه ایمنی بدن همراه هستند. از جمله بیماری هایی که با شروع فصول سرد به زندگی انسان راه پیدا می کنند می توان به سرماخوردگی، آنفولازا و زکام اشاره کرد.

به گفته متخصصان شربت پروپولسافت یک داروی عالی برای مبارزه با این بیماری های است. شربت پروپولسافت خواص ویژه ای به عنوان یک داروی ضدعفونی کننده دارد. از همین رو، این شربت را به عنوان داروی پیشگیری و درمان عفونت های گوش، حلق و بینی و التهاب لوزه مورد استفاده قرار می دهند.

شربت پروپولسافت چیست؟ برای سیستم ایمنی مفید است؟
شربت پروپولسافت چیست؟ برای سیستم ایمنی مفید است؟

ویژگی های شربت پروپولسافت

در این بخش از مقاله ویژگی های  را به صورت گزینه وار برای شما شرح داده ایم. در این صورت اگر تردیدی برای تهیه ی این دارو دارید، با اشراف به ویژگی های آن از بین خواهد رفت:

موثر در تقویت سیستم ‌ایمنی

افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ ها

کمک به جلوگیری و تسکین عفونت‌ های گوش، حلق و بینی و سرماخوردگی

دارای خاصیت ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس

خاصیت ضد احتقان و خلط آور

حاوی پروپولیس، عسل، آویشن، آسرولا و منتول

ترکیبات شربت پروپولسافت

همان طور که گفتیم این شربت یک شربت تمام گیاهی است. ماده ی موثره ی اصلی شربت پروپولسافت، عصاره ی پروپولیس است. با این حال عصاره ی گیاهانی چون نعنا و آویشن نیز در آن دیده می شود.

در این بخش از مقاله ارزش غذایی و ویژگی های هر یک از ترکیبات را به تفکیک برای شما شرح داده ایم:

پروپولیس (Bee polis)

در ابتدای مقاله توضیح دادیم که ماده ی پروپولیس برای زنبوران بسیار مهم است. زنبورهای عسل، علاوه بر این که به کار تولید عسل مشغول هستند، یک ماده ی رزینی نیز تولید می کنند. این ماده ی رزینی همان پروپولیس است.

از پروپولیس به عنوان ماده ی محافظ کندو استفاده می شود. این ترکیب خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی دارد. خواص ویژه ی این ماده ی رزینی به رفع التهابات کمک می کند.

ماده ی پروپولیس در داروهایی که در دسته ی تقویت کننده ی سیستم ایمنی و یا مولتی ویتامین قرار می گیرند، زیاد استفاده می شود.

این صمغ جمع آوری شده توسط زنبور عسل حاوی انواع ترکیبات شیمیایی مانند پلی فنول ها (فلاونوئیدها، اسیدهای فنلیک و استرهای آنان، آلدئیدهای فنلیک، الکل و کتون ها)، ترپنوئیدها، استروئیدها، اسیدهای آمینه و ترکیبات غیر آلی است.

این ماده همچنین اختلالات آلرژیک را از طریق مهار انتشار هیستامین تسکین می دهد. پروپولیس با کاهش پروستاگلاندین ها، لوکوترین ها و سایتوکاین های پیش التهابی، سبب کاهش دفعات و شدت حمله های تنفسی در افراد مبتلا به آسم نیز می شود.

شربت پروپولسافت چیست؟ برای سیستم ایمنی مفید است؟
شربت پروپولسافت چیست؟ برای سیستم ایمنی مفید است؟

عسل  (Honey)

خواص طبیعی عسل بر کسی پوشیده نیست. این ماده ی ارزشمند اگر در رژیم غذایی وجود داشته باشد، شما را از شر بیماری های مختلف خلاص خواهد کرد.

سابقه ی استفاده از عسل به عنوان یک دارو، به دوره های باستان بر می گردد. در طب سنتی از این ماده به عنوان ترمیم کننده زخم ها استفاده می کنند. جالب است بدانید عسل خونریزی زخم ها را بند خواهد آورد. در ساختار بسیاری از ترمیم کننده ها، عسل را مشاهده خواهید کرد.

به گفته ی متخصصان عسل یک ماده ی ضد سرطان است. این ماده سیستم ایمنی بدن را به شدت تقویت خواهد کرد. زنبور عسل این ماده را از شهد گل ها تهیه می کند.

عسل حاوی پروتئین ها، آمینو اسیدها، مواد معدنی، اسیدهای آلی، فلاونوئیدها، پلی فنول ها، آلکالوئیدها، گلیکوزیدها، ترکیبات قندی و آنتوسیانیدین ها، ویتامین های گروه ب، ویتامین سی و مواد معدنی مانند کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم و روی است. همچنین آنزیم هایی مانند گلوکز اکسیداز، دیاستاز، اینورتاز، فسفاتاز، کاتالاز و پراکسیداز در ساختار این ماده ی غذایی ارزشمند دیده می شود.

ترکیبات فعال موجود در عسل سبب بهبود سینوزیت ناشی از باکتری ها یا  آلرژی می شوند. در سینوزیت غشای مخاطی حفره های سینوس ملتهب شده و موجب سر درد، گرفتگی بینی و ایجاد اختلال در نفس کشیدن می شود.

شربت پروپولسافت چیست؟ برای سیستم ایمنی مفید است؟
شربت پروپولسافت چیست؟ برای سیستم ایمنی مفید است؟

آویشن (Thyme)

یکی از گیاهان پرخاصیتی که معمولا برای درمان سرماخوردگی از آن کمک گرفته می شود، آویشن است. خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی آن به علت وجود فلاونوئیدها است.

آویشن سرشار از ویتامین  C، ویتامین A و مس، فیبر، آهن و منگنز است. عصاره ی آویشن می تواند تولید و بیان ژن واسطه های پیش التهابی را کاهش دهد. از این طریق می تواند عملکرد ضد التهابی خوبی از خود به نمایش بگذارد.

مکانیسم اثر آویشن از اثر بر مرکز سرفه در بصل النخاع آغاز می شود. همچنین با تحریک مژک های مسیر تنفسی به تخلیه خلط از مجاری تنفسی کمک می کند. آویشن عملکرد ضد اسپاسم در نایژه ها از خود نشان داده است. از همین رو، در بهبود سرفه ی خشک، حاد، مزمن و سرفه ی ناشی از آلرژی بسیار موثر است.

آویشن در بهبود عفونت آنفولانزایی، پنومونی حاد باکتریال، برونشیت حاد، سل ریوی، آبسه ریوی، التهاب لوزه ها، عفونت های دستگاه تنفسی، بهبود گلو درد در سرماخوردگی یا آنفولانزا، التهاب مجاری اصلی تنفسی در ریه، کاهش ترشحات تنفسی و پیشگیری ازعفونت های مزمن ریوی بسیار موثر است.

شربت پروپولسافت چیست؟ برای سیستم ایمنی مفید است؟
شربت پروپولسافت چیست؟ برای سیستم ایمنی مفید است؟

آسرولا  (Acerola)

میوه ی آسرولا یکی از غنی ترین منابع اسید آسکوربیک یا همان ویتامین C است. این میوه حاوی ترکیباتی نظیر کاروتنوئیدها، فنولیک ها، آنتوسیانین ها و فلاونوئید ها است.

میزان ویتامین سی موجود در ۱۰۰ گرم این میوه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ برابر یک پرتقال یا لیمو است. ویتامین سی یکی از ویتامین های محلول در آب است که نقش بسیار مهم و ضروری برای تقویت سیستم ایمنی دارد.

همچنین این میوه حاوی ویتامین های B1 و B2، نیاسین، آلبومین، آهن، فسفر و کلسیم است. آسرولا به دلیل دارا بودن میزان بالایی از آنتی اکسیدان ها، برای سرماخوردگی، سرکوب التهاب و تقویت سیستم ایمنی مفید است.

شربت پروپولسافت چیست؟ برای سیستم ایمنی مفید است؟
شربت پروپولسافت چیست؟ برای سیستم ایمنی مفید است؟

نعنا  (Menthol)

در برگ نعنان چند روغن اساسی وجود دارد. از جمله ی آن ها می توان به منتول، منتون و لیمونن اشاره کرد. این ترکیبات و ترکیبات فعال دیگر موجود در عصاره ی نعنا دارای فعالیت آنتی اکسیدانی، ضد حساسیت، ضد التهابی و ضد ویروس و باکتری هستند.

این گیاه سبب تسکین علائم سرماخوردگی از جمله گلو درد خواهد شد. همچنین در بهبود وضعیت تنفس و گرفتگی سینوس ها بسیار موثر است. دیگر ترکیب گیاهی فعال در نعنا، رزمارینیک اسید نام دارد. این ماده سبب کاهش علائم آلرژیک نظیر آبریزش بینی، خارش چشم و آسم خواهد شد.

شربت پروپولسافت چیست؟ برای سیستم ایمنی مفید است؟
شربت پروپولسافت چیست؟ برای سیستم ایمنی مفید است؟

نحوه ی مصرف شربت پروپولسافت

اگر این دارو توسط پزشک برای شما تجویز شده است، بهتر است با توجه به دستور پزشک آن را مصرف کنید. در غیر این صورت، به شرح زیر عمل کنید:

قبل از مصرف شربت را به خوبی تکان دهید.

روزانه ۵ تا ۱۰ میلی ‌لیتر میل شود.

بهترین زمان مصرف شربت پروپولسافت

برخی افراد این پرسش را مطرح می کنند که بهترین زمان مصرف شربت پروپولسافت چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف این شربت باید توسط پزشک و با توجه به نیاز بدن شما تعیین شود. برای این که اثرات بهتری از دوره ی درمانی خود دریافت کنید، بهتر است تا مشورت با پزشک را جدی بگیرید.

شربت پروپولسافت چیست؟ برای سیستم ایمنی مفید است؟
شربت پروپولسافت چیست؟ برای سیستم ایمنی مفید است؟

عوارض جانبی شربت پروپولسافت

از آن جایی که این دارو، یک مکمل ویتامینی بوده و پایه ی گیاهی دارد هیچ عارضه ی جانبی برای آن گزارش نشده است.

با این حال بهتر است بدانید که هر دارویی ممکن است عوارض جانبی ای به همراه داشته باشد. این عوارض می تواند به دلیل حساسیت به مواد موثره ی دارو باشد. در صورتی که به هر یک از مواد موثره ی شربت پروپولسافت حساسیت دارید از مصرف این دارو خودداری نمایید.

همچنین در صورت مشاهده ی علائم حساسیتی نظیر اسهال و استفراغ، بثورات و راش های پوستی، قرمز شدن پوست و چشم ها، خارش، سرگیجه، سردرد و علائمی از این دست مشاهده کردید، مصرف دارو را قطع کرده و به اورژانس مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که وجود این عوارض احتمالی نباید شما را از مصرف دارو منصرف کند. حتما به خاطر داشته باشید دارویی که توسط پزشک برای شما تجویز شده است، فوایدش بیشتر از عوارضش خواهد بود. در صورتی که دارو را طبق تجویز پزشک و دستور او مصرف نمایید، عوارضی شامل حال شما نخواهد شد.

همچنین بهتر است بعد از تهیه ی هر دارو، بروشور موجود در بسته بندی آن را مطالعه نمایید. چرا که تمامی اطلاعاتی که نیاز است شما از آن با خبر شوید، نکات ایمنی و عوارض احتمالی آن دارو، در داخل بروشور درج شده است.

تداخل دارویی شربت پروپولسافت

اختلال دارویی خاصی برای این دارو گزارش نشده است. با این حال بهتر است پیش از مصرف این دارو لیستی از داروهای مصرفی اعم از داروهای گیاهی و شیمیایی را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. در صورتی که تداخل دارویی میان شربت پروپولسافت و داروی مصرفی شما وجود داشته باشد، پزشک یک جایگزین مناسب به شما پیشنهاد خواهد داد و یا ممکن است زمان مصرف داروی شما را تغییر دهد.

بعد از برخی داروها تا یک الی دو ساعت بعد نباید هیچ دارویی مصرف کرد. این موارد شاید چندان جدی گرفته نشود اما حتما باید از پزشک بپرسید.

شربت پروپولسافت چیست؟ برای سیستم ایمنی مفید است؟
شربت پروپولسافت چیست؟ برای سیستم ایمنی مفید است؟

نکات مهم در رابطه با شربت پروپولسافت

دارو را در دمای زیر ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

این دارو را در جای خشک و دور از تابش مستقیم نور خورشید و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

این محصول، تنها یک مکمل بوده و جهت تشخیص و پیشگیری نیست.

هشدار خاصی در رابطه با این دارو وجود ندارد.

لطفا پیش از آغاز مصرف این دارو، اطلاعات کلی در رابطه با سوابق بیماری خود در اختیار پزشک قرار دهید.

همچنین اگر به تازگی عمل جراحی انجام داده اید، یا به زودی قرار است تحت اعمال جراحی شامل زیبایی، درمانی و دندانپزشکی قرار گیرید، بهتر است پزشک را مطلع سازید. دو هفته پیش از انجام اعمال جراحی مصرف این فراورده را قطع کنید.

این دارو تنها برای شما تجویز شده است. از پیشنهاد این دارو به دیگران حتی اگر شرایط مشابه با شما دارند خودداری نمایید.

از مصرف بیش از مقدار توصیه شده خودداری نمایید.

اگر یک دوز مصرف این دارو را فراموش کردید، در هنگام یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کرده و از دو برابر کردن دوز بعدی خودداری نمایید.

شربت پروپولسافت در بارداری

در صورتی که در شرایط بارداری قرار دارید یا قصد باردار شدن دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. اطلاعات کاملی در رابطه با مصرف این دارو در زمان بارداری وجود ندارد.

شربت پروپولسافت چیست؟ برای سیستم ایمنی مفید است؟
شربت پروپولسافت چیست؟ برای سیستم ایمنی مفید است؟

شربت پروپولسافت در شیردهی

در صورتی که در شرایط شیردهی قرار دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. اطلاعات کاملی در رابطه با مصرف این دارو در زمان شیردهی وجود ندارد. ممکن است این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود و برای او مشکلاتی ایجاد کند. در صورتی مجاز به مصرف این دارو در چنین شرایط خاصی هستید که پزشک به شما دستور داده باشد.

قیمت شربت پروپولسافت

قیمت این دارو نسبت به داروهای مشابه آن بهتر است. اما به دلیل نوسانات بازار نمی توان یک قیمت ثابت و قابل پیش بینی برای آن اعلام کرد. با این حال داروی مذکور تا لحظه ی نگارش این مقاله در تاریخ خرداد ۱۴۰۱ با قیمت بالای ۷۰ هزار تومان قابل تهیه است. این دارو در تمام داروخانه های آنلاین و حضوری در سراسر کشور موجود است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا