Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییعمومی

کاربرد صابون لکه بر چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

امروزه برای بهبود فرآیندهای شیمیایی در صنعت نساجی از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می شود. صابون لکه بر یکی از ترکیباتی است که کاربرد آن در صنایع نساجی بسیار حائز اهمیت است. استفاده از صابون لکه بر برای حذف لکه هایی صورت می گیرد که طی فرآیند تولید در الیاف یا پارچه ایجاد شده اند. حل شدن راحت در آب از خواص صابون لکه بر بوده و از طرفی دارای خواص پاک کنندگی و لکه بری بالایی می باشد. کاربرد صابون لکه بر در صنایع نساجی برای لکه بری از انواع الیاف پلی استر، الیاف پشم و پنبه، ویسکوز و نایلون و… صورت گرفته و عملکرد مطلوبی خواهد داشت. ویژگی صابون لکه بر موجب شده تا از این ماده استفاده های زیادی صورت گیرد. انواع صابون لکه بر توسط شرکت های مختلفی تولید و عرضه می گردد.

قیمت صابون لکه بر در انواع مختلف متفاوت بوده و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. خرید و فروش صابون لکه بر و انواع آن در بازار جهانی و همین طور بازار ایران بسیار صورت می پذیرد. زیرا این ماده از ترکیبات صنعتی بشمار می آید و بسیار حائز اهمیت است. نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی خواص و کاربرد محصولات دیگری همچون صابون پس شور، صابون پخت پنبه، صابون حلال دار و… پرداخته است. در ادامه با بررسی صابون های لکه بر همراه ما باشید.

صابون چیست

به نمک اسیدهای چرب سدیم یا پتاسیم محلول در آب در اصطلاح صابون گفته می شود. صابون‌ها توسط فرآیندهای شیمیایی از چربی ها و روغن ها یا اسیدهای چرب آن ها در محیط هایی با قلیاییت قوی تولید می شوند. صابون ها و شوینده های صابونی درواقع نمک هستند و کاربردی بسیار گسترده دارند. اجزای اصلی بیشتر روغن های روان کننده و غلیظ کننده را صابون ها تشکیل می دهند. گریس نیز اغلب شامل امولسیون صابون کلسیم یا صابون لیتیم و روغن معدنی است. صابون های فلزی دیگری هم مانند آلومینیوم، سدیم و مخلوط آن ها استفاده می شوند. این صابون ها برای افزایش ویسکوزیته روغن ها و به عنوان تغلیظ کننده بکار می روند. جالب است بدانید در دوران باستان روغن های روان کننده با افزودن آهک به روغن زیتون تولید شده و مورد استفاده قرار می گرفتند.

امروزه انواع صابون به صورت جامد و مایع تولید و در بازار عرضه می شود. فرمول های این دو نوع به صورت های زیر است:

  1. فرمول صابون مایع به صورت R-COOK
  2. فرمول صابون جامد R-COONa
کاربرد صابون لکه بر چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد صابون لکه بر چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

پیشینه مصرف صابون

استفاده از صابون توسط انسان به سال های بسیار طولانی برمی گردد. به طوریکه کشف شده است که تولید مواد صابون مانند به حدود ۲۸۰۰ سال پیش از میلاد مسیح و به دوران باستان برمی گردد. در گذشته های دور نیز از خاکستر گیاهان باریلا در تولید صابون هایی معروف به پتاس استفاده می شده است. صابون تهیه شده از پتاس صابونی قلیایی است که از کنسانتره خاکستر چوب های سوخته و یا سبزیجات مخلوط با روغن چربی یا روغن زیتون حاصل می آید.

جالب است بدانید نحوه تهیه صابون در حدود سال های ۸۵۴ تا ۹۲۵ توسط دانشمند ایرانی زکریای رازی ارائه شده است. از قرن شانزده میلادی در اروپا با استفاده از روغن های گیاهی همچون روغن زیتون و چربی های حیوانی، انواعی از صابون ها تولید شدند. بخشی از این صابون ها ممکن است هنوز هم به صورت صنعتی تولید شوند. صابون کاستیل نمونه ای از صابون های قدیمی است که محبوبیت بالایی در استفاده دارد. این محصول از صابون های مخصوص سبزیجات بوده و از قدیمی ترین صابون های ایتالیایی است که با نام صابون سفید نیز شناخته می شود.

انواع صابون های صنعتی

  • صابون لکه بر
  • صابون مول ۶ و مول ۱۰
  • انواع صابون های پس شور و صابون های پس شور کنز
  • صابون پخت و سفید گری پنبه
  • صابون های آنیونیک
  • انواع صابون های حلال دار

صابون لکه بر چیست

صابون لکه بر یکی از انواع صابون هایی است که بخصوص در صنایع نساجی کاربردی گسترده دارد. خاصیت پاک کنندگی و لکه گیری بسیار قوی از خواص صابون لکه بر بوده و از آن استفاده های زیادی صورت می پذیرد. این صابون ها برای لکه گیری از انواع الیاف پلی استر، پشم، پنبه، ویسکوز و همین طور الیاف نایلون یا مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از صابون لکه بر به عنوان یک شوینده قوی در مرحله ریداکشن پس از رنگرزی و پلی استر مورد مصرف قرار می گیرند. کاربرد صابون لکه بر می تواند موجب کاهش مصرف هیدروسولفیت سدیم شود.

این محصول به عنوان یک صابون بسیار پرکاربرد در صنایع و حتی مصارف خانگی شناخته می شود. در صنعت نساجی از این محصول برای رفع انواع کثیفی ها و لکه های مختلف از پارچه و الیاف استفاده می شود. انواع صابون لکه بر حلالیت خوبی در آب داشته و اغلب در بازار به صورت مایع یافته می شوند.

در صنعت نساجی از این صابون بسیار استفاده می شود. زیرا با کاربرد آن پاک کنندگی و لکه بری از الیاف بسیار افزایش خواهد یافت. این قابلیت با افزایش و بهبود کیفیت تولید شده موجب کاهش هزینه ها نیز خواهد شد. لازم به ذکر است که کارایی این محصول بر الیاف پلی استر، پنبه، نایلون و پشم بسیار مطلوب است. بنابراین مصرف صابون لکه بر در صنعت نساجی به عنوان یک شوینده قوی می تواند موجب بهبود فرآیند تولید گردد.

انواع صابون لکه بر

به دلیل کاربرد بالای این صابون در صنایع و به طور ویژه در صنعت نساجی، انواع مختلفی از آن توسط شرکت های تولید کننده مختلف، تولید شده و به بازار عرضه می گردند. در ادامه  به دو نوع از مهم ترین انواع این محصولات اشاره شده است.

  • صابون لکه برS0AP-SK85 : که شکل ظاهری آن به صورت مایعی ویسکوز و بی رنگ است و ماهیت یونی نانیونیک-آنیونیک دارد. این انواع صابون لکه بر به راحتی در آب حل خواهند شد.
  • صابون لکه بر SOAP-SK90: این محصول به صورت مایعی شفاف و بی رنگ در دسترس قرار دارد. ماهیت آن نانیونیک بوده و قابل حل در آب است.

نحوه عملکرد صابون

صابون قادر به حل نمودن و حذف ذرات و آلودگی از الیاف است. بنابراین برای تمیز کردن مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول می تواند به عنوان یک سورفکتانت عمل کرده و بعد از تماس با آب موجب از بین بردن لایه لیپیدی غشا گشته و میکروارگانیسم ها را از بین ببرد.

مولکول های صابون دارای یک سر یونی و آب دوست و قابل حل در آب هستند. هم چنین سر دیگر آن ها از یک زنجیره هیدروکربنی ساخته شده است که غیر قطبی و آب گریز است. این سر می تواند مواد غیر قطبی مانند روغن و چربی را در خود حل نماید. بنابراین صابون ها در واقع پلی بین آب و روغن هستند. این محصولات با حل کردن مولکول های چربی در خود موجب ایجاد امولسیونی از قطرات کوچک چربی در آب خواهند شد. ترکیباتی که از چنین مولکول هایی تشکیل شده اند، سورفکتانت نامیده می شوند.سورفکتانت ها می توانند در انواع امولسیفایرها استفاده شوند.

سورفکتانت ها کشش سطحی آب را کاهش داده و موجب کاهش کشش سطحی آب و روغن می گردند. صابون ها موجب ایجاد ارتباط میان مولکول های چربی و آب گشته و امولسیونی از آب و روغن تشکیل می دهند که به راحتی قابل حذف است. بنابراین سورفکتانت ها از مهم ترین ترکیبات تشکیل دهنده مواد شوینده بحساب می آیند. بنابراین ترکیبات اشاره شده می توانند چربی ها و کثیفی ها را در خود حل کرده و سپس با استفاده از آب می توانند از محیط حذف گردند.

خواص صابون لکه بر

صابون های لکه بر علاوه بر اجزای اصلی ممکن است از ترکیبات دیگری هم برای افزایش کیفیت و کارایی بهره ببرند. از آنزیم هایی که در فرمول های پاک کننده لکه استفاده می شوند، برای تجزیه لکه ها می توان بهره برد. پروتئازها به طور ویژه پروتئین ها را با شکستن مولکول های بزرگ تر به قطعات کوچک و محلول تجزیه می کنند. حتی لکه های عرق انسان نیز توسط پروتئازها پاک خواهند شد.

لکه های رنگ روشن اغلب در گروه لکه های قابل اکسید قرار دارند. لکه هایی مانند چای و قهوه و میوه از آن جمله هستند. برخی لکه بر ها حاوی مواد سفید کننده ای هستند و باعث حذف بخش های رنگ زا در ساختارهای شیمیایی می شوند. بنابراین ظاهر رنگی لکه از بین خواهد رفت. از خواص صابون لکه بر این است که در عین حذف لکه از سطوحی همچون الیاف و پارچه، آسیبی به آن ها وارد نمی کند. بنابراین مصرف این صابون‌ها موجب اختلال در کیفیت تولیدات نخواهد شد.

کاربرد صابون لکه بر چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد صابون لکه بر چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

مزایا استفاده از صابون لکه بر

  • این صابون ها قابلیت لکه بری از پارچه، الیاف طبیعی و همین طور الیاف طبیعی مخلوط با الیاف مصنوعی دارند.
  • به دلیل وجود خاصیت امولسیون کنندگی ودیسپرس کنندگی در این محصولات، از بازگشت لکه ها و ناخالصی ها روی الیاف ممانعت می گردد.
  • کاربرد این محصولات نتیجه مثبتی بر رفع لکه ها و خط روغن های ایجاد شده طی فرآیند ریسندگی و بافت خواهد داشت.
  • این محصولات قابل استفاده در ماشین های مداوم و غیر مداوم هستند.
  • در شستشوی پارچه قبل از رنگرزی و چاپ می توانند استفاده شوند.
  • در محیط های اسیدی و قلیایی پایدار هستند..
  • تاثیر نامطلوبی بر زیر دست پارچه نخواهند داشت.
  • این صابون ها تاثیرات نامطلوبی بر کیفیت الیاف نخواهند داشت.
  • صابون‌های لکه بر از بازگشت لکه ها و کثیفی ها بر روی الیاف جلوگیری بعمل می آورند.
  • کاربرد آن ها موجب ارتقا آبدوستی الیاف خواهد شد.
  • این ترکیبات در عین عملکرد بالا، سلامت محور بوده و دوستدار محیط زیستند.
  • رنگ محلول روشنی دارند.
  • آهار باقی مانده بر الیاف پارچه را از بین می برند.
  • کنترل کننده pH هستند.

کاربرد صابون لکه بر

همان طور که پیش تر توضیح داده شد، این صابون ها از خواص منحصر بفردی برخوردار هستند. بنابراین در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به برخی از موارد استفاده از صابون لکه بر اشاره شده است.

  • کاربرد در صنایع نساجی
  • کاربرد در قالیشویی های صنعتی
  • استفاده های خانگی نظیر (استفاده در ماشین لباس شویی های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک، مناسب برای شستشوی لباس کودکان و نوزادان، شست و شوی لباس های زیر و نخی، الیاف پنبه ای، انواع پارچه های سفید، پرده های توری، انواع ملحفه، البسه پشمی و…)

نحوه و مقدار مصرف صابون‌ لکه بر

مقدار مصرف صابون لکه در صنایع نساجی به عوامل مختلفی وابسته بوده و همواره مقادیری متفاوت را شامل می شود. میزان مصرف اغلب به نوع الیاف وابسته است. در صنایع برای لکه‌برداری با این مواد حدود ۱ تا ۲ گرم در هر لیتر آب از آن ها استفاده می شود.

میزان مصرف صابون لکه بر در سیستم های مداوم به وزن پارچه بستگی داشته و میزان مصرف آن حدود ۰.۷۵ الی ۱.۵ گرم بر لیتر خواهد بود. میزان مصرف صابون در سیستم های غیر مداوم نیز به شکل زیر است:

  1. در پخت و سفید گری ۵ گرم بر لیتر
  2. برای لکه بری ۱ تا ۲ گرم بر لیتر

نگهداری از صابون‌ های لکه بر

  • این صابون ها را باید در محیط های مناسبی نگهداری نمود تا خواص خود را تا هنگام استفاده حفظ نمایند.
  • محیط های خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید برای نگهداری از این محصولات مناسب است.
  • این محصولات را باید از سایر مواد شیمیایی دور نگه داشت.
  • دمای ۱۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد و تهویه مناسب موجب انبارداری مطلوب این محصول می‌گردد.

قیمت صابون‌های لکه بر

قیمت صابون های لکه بر تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. کیفیت و قدرت تمیز کنندگی محصول بر قیمت آن بسیار موثر عمل می کند. نرخ ارز و شرکت تولید کننده نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت بشمار می آیند. این محصولات می توانند ایرانی یا خارجی باشند. بدیهی است که محصولات خارجی یا وارداتی قیمت بیشتری نسبت به محصولات تولید داخل دارند. لازم به ذکر است که نرخ ارز نیز به عنوان یک عامل تاثیر گذار بر قیمت، تاثیر بیشتری بر قیمت محصولات خارجی خواهد داشت.

خرید و فروش صابون‌ لکه بر

خرید و فروش صابون‌های لکه بر در بازار های صنعتی بسیار صورت می پذیرد. زیرا این محصول در صنایعی همچون نساجی بسیار حائز اهمیت است. برای خرید این محصول می توان به سایت شرکت های عرضه کننده مراجعه کرده و بدون واسطه اقدام به خرید نمود.

کاربرد صابون لکه بر چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد صابون لکه بر چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

سخن آخر

در این مطلب از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد و نحوه مصرف و خرید و فروش و قیمت صابون‌های لکه بر و انواع آن ها پرداختیم. این ترکیبات با داشتن خواص مطلوب کارایی بالایی دارند. برای خرید صابون های لکه بر به روش های حضوری و غیر حضوری می توان اقدام نمود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا