Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

ویتامین B3 یا نیاسین چیست؟ قرص نیاسین برای چیست؟

امروز در نشریه ی الکترونیک جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با فواید ویتامین B3 و علائم کمبود آن در بدن آشنا کنیم. اگر بدن انسان مانند یک ماشین تصور کنیم، ویتامین ها مانند سوخت آن هستند. هر ویتامین فواید مختص خود را دارد که کمبود آن می تواند مشکلاتی برای بدن ایجاد کند. اگر شما هم در رابطه با خواص ویتامین B3 و دیگر نکات مهم مربوط به آن کنجکاو هستید، تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با ویتامین ب۲ را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

ویتامین B3 یا نیاسین چیست؟ قرص نیاسین برای چیست؟
ویتامین B3 یا نیاسین چیست؟ قرص نیاسین برای چیست؟

ویتامین B3 چیست

ویتامین B3 عضوی از خانواده بزرگ ویتامین های ب است. خانواده ویتامین ب پیش از این تنها با ویتامین های ب۶، ب۱۲، ب۲ و ب۵ شناخته می شد؛ اما جالب است بدانید امروزه اعضای بیشتری از این خانواده شناسایی شده اند که هرکدام فواید خاص خود را دارند. ویتامین ب۳، مانند هم خانواده های خود، یک ویتامین محلول در آب است. این ویتامین را می توان در غذاهای پروتئینی بسیاری نظیر گوشت قرمز و سفید یافت. همچنین برخی سبزیجات، میوه ها و دانه ها نیز غنی از این ویتامین هستند.

نیاسین چیست

شاید شما هم نام نیاسین را زیاد شنیده باشید. ویتامین نیاسین همان ویتامین ب۳ است. این ویتامین با نام اسید نیکوتینیک نیز شناخته می شود. داروهای مشتق ویتامین ب۳ به نام های نیاسین آمید و اینوزیتول هگزاسیانات در بازار موجود هستند.

قرص نیاسین برای چیست

قرص نیاسین همان قرص ویتامین ب۳ است. این دارو برای جبران کمبود ویتامین B3 در بدن توسط پزشک تجویز می شود. قرص نیاسین هم به صورت خالص و هم به صورت ترکیبی با دیگر ویتامین ها به عنوان مکمل در بازار موجود است. معمولا توصیه می شود که ویتامین های خانواده ب را با هم مصرف کنید. این خانواده زمانی که در کنار هم مصرف شوند، خواص درمانی خود را بهتر و موثرتر نشان می دهند.

مکمل های ب کمپلکس به طور کلی چند عضو پرکاربرد این خانواده یعنی ویتامین ب۶، ب۱۲، ب۲ و ب۵ را در بر می گیرند. با این حال به تازگی مکمل هایی تولید می شوند که تقریبا تمامی اعضای این خانواده را در خود جای داده اند. اگر ویتامین های خانواده ب را با هم مصرف کنید، قابلیت جذب آن ها در بدن افزایش خواهد یافت. این خانواده برای افزایش سوخت و ساز، سلامت استخوان ها و مفاصل، سلامت قلب و عروق و مغز بسیار ضروری هستند.

از قرص نیاسین به عنوان یک درمان کمکی برای دیابت، درمان بیماری پلاگر و سلامت قلب و عروق استفاده می شود. در بخش های بعدی مقاله این کاربردها را بیشتر توضیح خواهیم داد.

ویتامین B3 یا نیاسین چیست؟ قرص نیاسین برای چیست؟
ویتامین B3 یا نیاسین چیست؟ قرص نیاسین برای چیست؟

علائم کمبود ویتامین B3 چیست

به طور کلی اگر بدن با کمبود یک ویتامین مواجه شود، این کمبود را به صورت مشکلات و بیماری های مختلف نشان می دهد. در صورتی که بدن شما با کمبود ویتامین B3 یا نیاسین مواجه شده باشد، ممکن است دچار سوزش دهان، مری و معده شوید. ویتامین B3 که بدن به صورت روزانه به آن نیاز دارد، از طریق مواد غذایی روزانه تامین می شود. این یعنی اگر رژیم غذایی کامل و سالمی داشته باشید، دچار کمبود ویتامین B3 نخواهید شد.

با این حال کمبود ویتامین نیاسین ممکن است به دلیل بیماری، سوءتغذیه یا استفاده از داروهای مختلف و همچنین استفاده از نوشیدنی های الکلی برای بدن رخ دهد. در این شرایط برخی علائم بالینی کمبود ویتامین ب۳ شامل زوال عقل، درماتیت یا اگزما و اسهال مشاهده خواهند شد. برای این که بدانید بدن شما با کمبود نیکوتینیک اسید مواجه شده است یا خیر باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک معالج با تجویز آزمایش و مشاهده آن می تواند کمبود ویتامین B3 را در بدن شما تشخیص دهد. در مواردی که بدن دچار قحطی ویتامین ب۳ شده باشد، ممکن است چند بیماری خود را نمایان کنند.

مهم ترین بیماری در این زمینه پلاگر نام دارد. پلاگر نوعی بیماری است که در آن بیمار با تورم غشای مخاطی مواجه می شود. در این شرایط آثار تورمی در زبان، دهان، واژن و مجاری ادراری مشاهده می شود. درد دهان، انواع زخم های دهانی، افزایش بزاق، خیز یا ورم زبان از نتایج ابتلا به این بیماری هستند.

کمبود ویتامین B3 باعث چی می شود

آثار کمبود ویتامین ب۳ به صورت گسترده بر قسمت های مختلف بدن نمایان می شود. از جمله این آثار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات پوستی مانند زخم‌ ها (اولسِر)

بیماری های گوارشی با علائم سوزش دهان، مری، معده،

ناراحتی ‌های شکمی، یبوست، حالت تهوع، استفراغ و اسهال

اختلالات مغزی شامل جنون، کاهش هشیاری، زوال عقل، موقعیت ‌نا ‌آگاهی، کنفوزیون، افسردگی، شیدایی و پارانویا

ویتامین B3 یا نیاسین چیست؟ قرص نیاسین برای چیست؟
ویتامین B3 یا نیاسین چیست؟ قرص نیاسین برای چیست؟

فواید ویتامین B3 چیست

حالا که در رابطه با آثار کمبود ویتامین ب۳ اطلاعات کسب کردیم، بهتر است در رابطه با فواید آن نیز چند خطی بخوانیم. ویتامین B3 یا نیاسین فواید بسیاری برای بدن دارد که طیف گسترده ای را در بر می گیرند. در ادامه این بخش به تشریح فواید حضور نیکوتینیک اسید در بدن پرداختیم:

سلامت قلب و عروق و کاهش بیماری های مربوط به آن

یکی از مهم ترین ارگان های بدن قلب است. هر کمبود یا ضعفی می تواند این ارگان را با اختلال مواجه کند. کمبود ویتامین ب۳ نیز می تواند یکی از موارد آسیب زننده به این ارگان باشد. از همین رو، حضور کافی ویتامین نیاسین در بدن، فواید بسیاری برای سیستم قلب و عروقی از خود بر جای می گذارد.

نیاسین به بهبود گردش خون کمک می کند. کاهش کلسترول خون و تری‌ گلیسرید از دیگر فواید این ویتامین است. نیکوتینیک اسید برای درمان التهاب و تولید هیستامین بسیار مفید است. در صورتی که فردی سابقه ایست یا سکته قلبی و همچنین انواع نارسایی های قلبی داشته باشد، ویتامین ب۳ می تواند آثار ناشی از این مشکلات را تا حدی زیادی بهبود بخشد.

جالب است بدانید حضور نیکوتینیک اسید در رژیم غذایی، کلسترول بد خون را کاهش خواهد داد و از گرفتگی عروق جلوگیری می کند.

درمان کمکی برای دیابت

در خطوط بالاتر به این نکته اشاره کردیم که ویتامین B3 به عنوان یک درمان کمکی برای دیابت بسیار مورد توجه است. طبق تحقیقات انجام شده، نیاسین تاثیر به سزایی در تنظیم قند خون دارد. پزشکان داروی نیاسین آمید را برای اثربخشی بیشتر داروهای خوراکی مربوط به دیابت، تجویز می کنند. البته لازم به ذکر است مصرف این دارو برای افرادی که قند خون بالا دارند، عوارض جانبی به همراه دارد.

اگر پزشک متخصص غدد شما این دارو را تجویز نکرده است، از مصرف خودسرانه بپرهیزید و قبل از مصرف با او مشورت کنید.

کمک به بهبود عملکرد مغز

در بخش علائم کمبود ویتامین نیکوتینیک اسید توضیح دادیم که برخی علائم به صورت مشکلات مغزی خود را نمایان می کنند. تحقیقات نشان داده است که مصرف نیکوتینیک اسید، اختلالات مغزی ناشی از افزایش سن را کاهش خواهد داد. از نیاسین برای جلوگیری از آلزایمر، از دست دادن حافظه، افسردگی، بیماری حرکت یا سفر، کاهش توانایی تفکر، سردردهای میگرنی، بی خوابی، اسکیزوفرنی و توهم و همچنین اختلال بیش‌ فعالی یا کم‌ توجهی استفاده می شود.

ویتامین B3 یا نیاسین چیست؟ قرص نیاسین برای چیست؟
ویتامین B3 یا نیاسین چیست؟ قرص نیاسین برای چیست؟

بهبود سلامت پوست

اگر شما دچار جوش های شدید پوستی، جوش های دردناک و آکنه هستید، ممکن است پزشک متخصص پوست برای شما نیاسین آمید تجویز کند. در شرایط مختلف ممکن است استفاده از مکمل های ب کمپلکس حاوی ویتامین ب۳ برای شما ضروری باشد. این ویتامین می تواند التهابات و خارش پوست را کاهش دهد. همچنین برخی بیماری های پوستی نظیر بولوز پمفیگویید و گرانولوما آنولار با این ویتامین درمان خواهند شد.

درمان اختلالات جنسی

از آنجایی که ویتامین B3 منجر به افزایش جریان خون می شود، می تواند برای درمان اختلالات نعوظ مفید باشد.

راه حلی برای کاهش التهابات مفصلی

مصرف کافی ویتامین B3 می تواند منجر به حرکت پذیری مفاصل شود. در شرایطی که ویتامین نیکوتینیک اسید کافی در بدن شما حضور داشته باشد، استحکام عضلات، کاهش خستگی و تورم مفاصل و انعطاف پذیری آن ها رخ می دهند. این ویتامین به حدی موثر است که اگر دچار درد مفاصل باشید از مصرف مسکن بی نیاز خواهید شد. ویتامین B3 به عنوان یک درمان کمکی برای پوکی استخوان مورد استفاده قرار می گیرد.

چه غذاهایی ویتامین B3 دارند

همان طور که گفتیم ویتامین B3 در انواع گوشت های قرمز و سفید موجود است. از جمله غذاهای حاوی ویتامین ب۳ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جگر سیاه گاو

سینه‌ ی مرغ

ماهی تُن

تخمه‌ ی آفتابگردان

گوشت گاو

گوشت برّه

ماهی سالمون

لپّه

بوقلمون

قارچ

ارده

ویتامین B3 در چه میوه هایی وجود دارد

برخی میوه هایی که حاوی ویتامین ب۳ هستند بسیار نادر و کمیاب اند. با این حال میوه هایی چون گلابی، آووکادو، آلو سیاه، موز، آناناس و انواع تمشک غنی از ویتامین نیاسین هستند. برای این که نیاز بدن به ویتامین ب۳ را تامین کنید، بهتر است مواد غذایی ای که در بخش قبل معرفی شدند را در رژیم غذایی خود جای دهید. این ویتامین در غذاهای پروتئین دار بیشتر یافت می شود.

ویتامین B3 یا نیاسین چیست؟ قرص نیاسین برای چیست؟
ویتامین B3 یا نیاسین چیست؟ قرص نیاسین برای چیست؟

عوارض جانبی و تداخلات دارویی ویتامین B3

نیکوتینیک اسید محلول در آب است و میزان اضافی آن همراه با ادرار از بدن دفع می شود. با این حال گاهی اوقات ممکن است به دلیل مصرف بیش از حد دچار عوارض جانبی شوید. از همین رو، بدون مشورت پزشک اقدام به مصرف مکمل های ویتامین نیاسین نکنید. همچنین این ویتامین ممکن است با داروهای مختلف تداخل داشته باشد. بهتر است لیستی از داروهای مصرفی خود اعم از داروهای گیاهی و شیمیایی در اختیار پزشک معالج قرار دهید.

به طور کلی عوارض جانبی مصرف بیش از حد ویتامین ب۳ به صورت علائم زیر نمایان می شود:

درد عضلات

تهوع یا استفراغ

اختلالات گوارشی

حساسیت‌ پوستی و جوش

التهابات پوستی

سردرد

سرگیجه

واکنش‌ های آلرژیک

فشار خون پایین

بیماری‌های قلبی نظیر آریتمی قلب

دیابت

ایجاد اختلال در کنترل قند خون پس از عمل‌ های جراحی

بدتر شدن بیماری ‌های کیسه‌ ی صفرا یا کبد

بروز نقرس

تشدید علائم نقرس

زخم معده و روده

ویتامین B3 یا نیاسین چیست؟ قرص نیاسین برای چیست؟
ویتامین B3 یا نیاسین چیست؟ قرص نیاسین برای چیست؟

هر فرد چقدر ویتامین B3 نیاز دارد

اگر این سوال در ذهن شما شکل گرفته است، به موارد زیر توجه کنید:

کودکان: روزانه ۲ تا ۱۶ میلی‌ گرم

زنان: روزانه ۱۴ میلی ‌گرم

مردان: روزانه ۱۶ میلی ‌گرم

زنان باردار و شیرده: روزانه ۱۷ تا ۱۸ میلی ‌گرم

قرص ویتامین B3 چیست

ویتامین ب۳ به شکل دارویی قرص در بازار دارویی ایران موجود است. البته در آمپول های پ کمپلکس هم ممکن است مقادیر ویتامین نیاسین موجود باشد. ویتامین ب۳ ممکن است همراه با ماده معدنی کروم به شمل دارو به بازار عرضه شود. قرص نیاسین برای بهبود عملکرد انسولین و کنترل قند خون، کاهش وزن و چربی سوزی مفید است.

ویتامین B3 یا نیاسین چیست؟ قرص نیاسین برای چیست؟
ویتامین B3 یا نیاسین چیست؟ قرص نیاسین برای چیست؟

بهترین زمان مصرف قرص ویتامین B3

این دارو باید به صورت روزانه یک عدد همراه با غذا یا بدون غذا مصرف شود. چون این ویتامین محلول در آب است فرقی نمی کند که چه ساعتی از روز مورد استفاده قرار گیرد. دوز تجویز شده را به صورت خودسرانه افزایش ندهید.

خرید قرص نیاسین

قرص ویتامین ب۳ را می توانید به صورت آنلاین و حضوری از تمامی داروخانه های کشور تهیه کنید. قیمت قرص نیاسین بسیار کم است و برای همه افراد در دسترس است.

قرص ویتامین B3 خارجی

فرق چندانی میان قرص نیاسین خارجی و قرص ویتامین ب۳ ایرانی وجود ندارد. نمونه های ایرانی این دارو با قیمت مناسب تر بیشتر در دسترس است و برای رفع نیاز شما مناسب است. تفاوت میان قرص ویتامین B3 خارجی و قرص نیاسین ایرانی تنها در استفاده از برخی مواد معدنی است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا