Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص دمیترون بهترین داروی ضد تهوع | قرص دمیترون اندانسترون برای تهوع بعد از شیمی درمانی، جراحی، پرتودرمانی و بارداری

امروز در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با دارویی به نام قرص دمیترون آشنا کنیم. قرص دمیترون یکی از بهترین داروهایی است که می توان برای درمان تهوع از آن بهره گرفت. پزشکان به طور معمول در شرایطی که بیمار پذیرای داروی تزریقی نباشد، این دارو را تجویز می کنند. شما می توانید در این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با کاربرد، ویژگی ها، نحوه ی مصرف، بهترین زمان مصرف، گروه هدف، تداخل دارویی، عوارض و هشدارها و دیگر نکات مفیدی که در رابطه با    قرص دمیترون باید بدانید را مطالعه نمایید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با دروپریدول را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

قرص دمیترون بهترین داروی ضد تهوع | برای تهوع بعد از شیمی درمانی، جراحی، پرتودرمانی و بارداری

قرص دمیترون برای چیست

همان طور که گفتیم، قرص دمیترون در دسته داروهای ضد تهوع قرار می گیرد. این دارو بیشتر برای بیمارانی استفاده می شود که بعد از شیمی درمانی دچار تهوع می شوند. با این حال، بیمارانی که در اثر مصرف دارویی خاص دچار تهوع می شوند، بیمارانی که مشکل ماشین زدگی دارند و یا حتی بانوان باردار، حداقل یک بار در زندگی خود دمیترون مصرف کرده اند. با این حال بهتر است بدانید که برخی پزشکان قرص دمیترون را برای زنان باردار و تهوع حصال از شرایط بارداری مناسب نمی دانند.

برخی دیگر از پزشکان نیز برای درمان تهوع ماشین گرفتگی یا سفر، قرث ب۶ را مناسب تر می دانند. اما اگر شما قرص دمیترون را در این شرایط مصرف کرده اید، جای نگرانی نیست و از سوی برخی پزشکان تجویز آن به طور معمول انجام می شود. در صورتی که این دارو از سوی پزشک برای شما تجویز شده، باید آن را طبق دستور مصرف کنید، چرا ه پزشک بیش از هر شخص دیگری صلاحیت تشخیص تجویز دارو برای شما را دارد.

اما اگر قرص دمیترون از سوی دوستان و آشنایان به شما توصیه شده است، از مصرف آن خودداری کنید. اگر اصرار به مصرف دارید، پیش از تهیه موضوع بیماری خود را برای داروساز شرح داده و از او راهنمایی کسب کنید.

قرص دمیترون ۴ برای چیست

دوزی که به طور معمول از قرص دمیترون تجویز می شود، ۴ میلی گرم است. قرص دمیترون ۴ میلی گرم در تمامی داروخانه های سراسر کشور موجود است. این دارو برای تهوع بعد از رادیوتراپی و شیمی درمانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در شرایطی که بیماری دچار تهوع بعد از جراحی و بیهوشی شده است، پزشک قرص دمیترون ۴ را تجویز می کند.

قرص دمیترون اندانسترون

خوب است بدانید که قرص دمیترون با نام دیگر اندانسترون نیز شناخته می شود.عملکرد قرص ضد استفراغ دمیترون به صورت کنترل ترشح هورمون سروتونین نمایان می شود. این دارو نسبت به داروهای ضد تهوع دیگر، عملرکد بهتری از خود به نمایش می گذارد. از همین رو، توسط بسیاری از پزشکان در تهوع های بعد از جراحی، بعد از شیمی درمان و در پروسه درمان مورد تایید قرار گرفته است.

قرص دمیترون بهترین داروی ضد تهوع | برای تهوع بعد از شیمی درمانی، جراحی، پرتودرمانی و بارداری
قرص دمیترون بهترین داروی ضد تهوع | برای تهوع بعد از شیمی درمانی، جراحی، پرتودرمانی و بارداری

ویژگی های قرص دمیترون

در این بخش از مقاله ویژگی های قرص دمیترون را به صورت گزینه وار برای شما شرح داده ایم. در این صورت اگر تردیدی برای تهیه ی این دارو دارید، با اشراف به ویژگی های آن از بین خواهد رفت:

ضد تهوع

جلوگیری از استفراغ

مناسب برای بارداری و ماشین گرفتگی

در پروسه درمانی سرطان و بعد از جراحی مناسب است

دوز پایین آن موجود است

بدون نسخه به فروش می رسد

نحوه ی مصرف قرص دمیترون

اگر این دارو توسط پزشک برای شما تجویز شده است، بهتر است با توجه به دستور پزشک آن را مصرف کنید. در غیر این صورت، به شرح زیر عمل کنید:

روزانه یک عدد در هنگام تهوع مصرف شود.

البته باید توجه کنید که قرص دمیترون نباید بلعیده یا جویده شود. جالب است بدانید که در هنگام مصرف باید قرص دمیترون را روی زبان گذاشته و اجازه دهید با بزاق حل شود. بعد آن را با بزاق بلعیده و مایعات مصرف نکنید. مصرف آب یا مایعات بعد از این دارو احتمال سردرد گرفتن را افزایش می دهد.

نحوه مصرف قرص دمیترون در بارداری

همان طور که گفتم قرص دمیترون می تواند در زمان بارداری مصرف شود. در این شرایط شما می توانید روزانه یک الی سه عدد قرص بنا به تشخیص و تجویز پزشک مصرف کنید. حتما این دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید. از مصرف مایعات همراه با آن خودداری کنید. نوشیدن مایعات در زمان تهوع احتمال افزایش تهوع را به همراه دارد.

قرص دمیترون بهترین داروی ضد تهوع | برای تهوع بعد از شیمی درمانی، جراحی، پرتودرمانی و بارداری
قرص دمیترون بهترین داروی ضد تهوع | برای تهوع بعد از شیمی درمانی، جراحی، پرتودرمانی و بارداری

نحوه مصرف قرص دمیترون در شیمی درمانی و رادیوتراپی

اگر این دارو برای رفع تهوع بعد از شیمی درمانی برای شما تجویز شده است، احتمالا یک الی دو روز بعد از شیمی درمانی تا سه بار در روز می توانید از آن استفاده کنید. به این منظور حتما با پزشک یا داروساز مشورت نمایید. در بزرگسالان به تجویز پزشک ممکن است دو عدد قرص دمیترون ۴ نیم ساعت قبل از آغاز شیمی درمانی نیاز باشد. ۸ ساعت بعد از شیمی درمانی نیز احتمالا دو عدد دیگر تجویز شود. این مصرف باید زیر نظر پزشک باشد و نه به صورت خودسرانه. در صورتی که تهوع بعد از شیمی درمانی شدید باشد این میزان قرص قبل از شیمی درمانی به ۶ عدد می رسد.

اگر از این دارو برای رفع تهوع حاصل از رادیوتراپی استفاده می کنید، یک الی دو ساعت پیش از شروع درمان قرص دمیترون را مصرف کنید. این میزان به تشخیص پزشک بین دو الی ۴ عدد قرص دمیترون ۴ متغیر است. ممکن است مصرف این دارو بین یک الی دو روز بعد از درمان نیز نیاز باشد.

نحوه مصرف قرص دمیترون در جراحی

اگر برای پیشگیری از تهوع بعد از جراحی از این دارو استفاده می کنید، به صلاحدید پزشک باید یک ساعت پیش از شروع جراحی این دارو را مصرف کنید. البته این موضوع منوط به نظر پزشک است. ممکن است قبل از جراحی مصرف دارو برای شما ممنوع باشد. حتما در این رابطه با پزشک معالج خود صحبت کنید.

در برخی موارد دیده شده که یک ساعت قبل از بیهوشی ۴ عدد قرص دمیترون ۴ برای بیمار تجویز شده است. هشدار می دهیم که این نسخه نباید به صورت خودسرانه پیگیری شود.

قرص دمیترون برای کودکان چیست

در کودکان بالای دوازده سال نیم ساعت قبل از شروع شیمی درمانی ممکن است ۲ عدد قرص دمیترون ۴ تجویز شود. این نسخه باید به تجویز پزشک باشد. ۸ ساعت بعد از شیمی درمانی نیز احتمالا دو عدد دیگر تجویز شود. این مصرف باید زیر نظر پزشک باشد و نه به صورت خودسرانه. در صورت شدت زیاد تهوع، پیش از شروع درمان ۶ عدد قرص تجویز می شود.

در کودکان ۴ تا ۱۱ سال نیم ساعت پیش از شیمی درمانی یک عدد قرص دمیترون ۴ تجویز می شود.  ۴ الی ۸ ساعت بعد از اولین دوز ممکن است این درمان تکرار شود. مصرف قرص دمیترون ممکن است تا۲ روز هر ۸ ساعت یک قرص ادامه پیدا کند. برای کودکان کمتر از ۴ سال باید دوز دارو توسط پزشک مشخص شود. در صورتی که شدت تهوع زیاد باشد، دوز مصرفی توسط پزشک افزایش می یابد.

برای رفع تهوع بعد از پرتو درمانی یا جراحی، دوز مصرف این داروی ضد تهوع برای کودکان باید توسط پزشک تعیین شود.

بهترین زمان مصرف قرص دمیترون

برخی افراد این پرسش را مطرح می کنند که بهترین زمان مصرف قرص دمیترون چه زمانی است؟ بهترین زمان مصرف، هنگامی است که شما احساس تهوع دارید. اگر هرروز این حس در شما ایجاد می شود، پیش از شروع وعده غذایی خود این دارو را مصرف کنید. اگر قرص دمیترون را صبح ها با معده خالی مصرف کنید، اثرات درمانی آن بیشتر است. با این حال برای این که اثرات بهتری از دوره ی درمانی خود دریافت کنید، بهتر است تا مشورت با پزشک را جدی بگیرید.

قرص دمیترون بهترین داروی ضد تهوع | برای تهوع بعد از شیمی درمانی، جراحی، پرتودرمانی و بارداری
قرص دمیترون بهترین داروی ضد تهوع | برای تهوع بعد از شیمی درمانی، جراحی، پرتودرمانی و بارداری

عوارض قرص دمیترون

بهتر است بدانید که هر دارویی ممکن است عوارض جانبی ای به همراه داشته باشد. این عوارض می تواند به دلیل حساسیت به مواد موثره ی دارو باشد. در صورتی که به هر یک از مواد موثره حساسیت دارید از مصرف این دارو خودداری نمایید. همچنین در صورت مشاهده ی علائم حساسیتی نظیر اسهال و استفراغ، بثورات و راش های پوستی، قرمز شدن پوست و چشم ها، خارش، سرگیجه، سردرد و علائمی از این دست مشاهده کردید، مصرف دارو را قطع کرده و به اورژانس مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که وجود این عوارض احتمالی نباید شما را از مصرف دارو منصرف کند. حتما به خاطر داشته باشید دارویی که توسط پزشک برای شما تجویز شده است، فوایدش بیشتر از عوارضش خواهد بود. در صورتی که دارو را طبق تجویز پزشک و دستور او مصرف نمایید، عوارضی شامل حال شما نخواهد شد.

همچنین بهتر است بعد از تهیه ی هر دارو، بروشور موجود در بسته بندی آن را مطالعه نمایید. چرا که تمامی اطلاعاتی که نیاز است شما از آن با خبر شوید، نکات ایمنی و عوارض احتمالی آن دارو، در داخل بروشور درج شده است.

عوارض رایج

گیجی

سرگیجه

ضربان قلب سریع

تب

سردرد

مشکل در تنفس

خواب ‌آلودگی

یبوست

عوارض کمتر رایج

کاهش دفعات ادرار

کاهش حجم ادرار

مشکل در دفع ادرار

ادرار دردناک

قرص دمیترون بهترین داروی ضد تهوع | برای تهوع بعد از شیمی درمانی، جراحی، پرتودرمانی و بارداری
قرص دمیترون بهترین داروی ضد تهوع | برای تهوع بعد از شیمی درمانی، جراحی، پرتودرمانی و بارداری

عوارض نادر

درد بازو، کمر و فک

درد، ناراحتی، سفتی یا سنگینی قفسه سینه

سرفه

کاهش ادرار

مشکل در تنفس

مشکل در بلع

خشکی دهان

ضربان قلب سریع یا نامنظم

افزایش تشنگی

از دست ‌دادن اشتها

از دست ‌دادن کنترل مثانه

تغییرات خلق‌ و خو

از دست ‌دادن هوشیاری

درد یا گرفتگی عضلات

حالت تهوع یا استفراغ

تنفس با صدای بلند

بی‌ حسی یا گزگز کردن دست ‌و پا

پف و تورم پلک، صورت، لب و زبان

تشنج

بثورات پوستی، کهیر و خارش

تعریق

خستگی یا ضعف غیرمعمول

تداخل دارویی قرص دمیترون

بهتر است پیش از مصرف این دارو لیستی از داروهای مصرفی اعم از داروهای گیاهی و شیمیایی را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. در صورتی که تداخل دارویی میان قرص دمیترون و داروی مصرفی شما وجود داشته باشد، پزشک یک جایگزین مناسب به شما پیشنهاد خواهد داد و یا ممکن است زمان مصرف داروی شما را تغییر دهد.

بعد از برخی داروها تا یک الی دو ساعت بعد نباید هیچ دارویی مصرف کرد. این موارد شاید چندان جدی گرفته نشود اما حتما باید از پزشک بپرسید.

قرص دمیترون با داروهای زیر تداخل دارد:

آپومورفین

ترامادول

دوفتیلید

پیموزاید

پروکائین آمید

آمیودارون

کینیدین

سوتالول

آنتی ‌بیوتیک‌ های ماکرولید مانند اریترومایسین

داروهای ضد افسردگی

دولوکستین

فلوکستین

پاروکستین

قرص دمیترون بهترین داروی ضد تهوع | برای تهوع بعد از شیمی درمانی، جراحی، پرتودرمانی و بارداری
قرص دمیترون بهترین داروی ضد تهوع | برای تهوع بعد از شیمی درمانی، جراحی، پرتودرمانی و بارداری

نکات مهم در رابطه با قرص دمیترون

دارو را در دمای زیر ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

این دارو را در جای خشک و دور از تابش مستقیم نور خورشید و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

لطفا پیش از آغاز مصرف این دارو، اطلاعات کلی در رابطه با سوابق بیماری خود در اختیار پزشک قرار دهید.

این دارو تنها برای شما تجویز شده است. از پیشنهاد این دارو به دیگران حتی اگر شرایط مشابه با شما دارند خودداری نمایید.

از مصرف بیش از مقدار توصیه شده خودداری نمایید.

اگر یک دوز مصرف این دارو را فراموش کردید، در هنگام یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کرده و از دو برابر کردن دوز بعدی خودداری نمایید.

این داروی ضد تهوع می تواند سروتونین را در بدن افزایش دهد. از همین رو، بیماران مبتلا به سندروم سروتونین اجازه مصرف آن را ندارند. اگر پس از مصرف دارو دچار اضطراب، بی ‌قراری، ضربان قلب سریع، تب، تعریق، تهوع یا اسهال شدید، فورا به اورژانس مراجعه کنید.

این دارو در برخی افراد منجر به یبوست و گرفتگی شدید روده خواهد شد.

قرص دمیترون در شیردهی

در صورتی که در شرایط شیردهی قرار دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. ممکن است این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود و برای او مشکلاتی ایجاد کند. در صورتی مجاز به مصرف این دارو در چنین شرایط خاصی هستید که پزشک به شما دستور داده باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا