Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

اسیدلاکتیک چه نقشی در ورزش دارد؟ لاکتیک اسید ورزشی چیست؟

با انجام حرکات ورزشی و تحرکات شدید، دردهای عضلانی ایجاد می شود که به جهت تولید اسید لاکتیک در بافت های بدن است. تولید این اسید در نتیجه ی کمبود اکسیژن است که باعث ایجاد درد و سوزش در عضلات می شود. به همین دلیل توصیه می شود که حرکات ورزشی را انجام دهید که در حد توان بدن شما باشد. این اسید بعد از انجام ورزش از تمام قسمت های بدن تولید می شود. قیمت اسید لاکتیک را فروشندگان و وارد کنندگان آن با توجه به قیمت ارز و نوع شرکت های تولیدی تعیین می کنند. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به ما نقش اسید لاکتیک در ورزش را نشان می دهد.

اسید لاکتیک چیست و نام دیگر آن

ورزشکاران بعد از انجام تمرینات، احساس درد در ماهیچه های خود می کنند. این درد ناشی از تولید اسید لاکتیک در همه بافت های بدن است که با تجمع بیش از حد آن ایجاد می شود. این اسید مخلوطی بدون رنگ است که در سال ۱۷۸۰ میلادی توسط شیمیدان سوئدی به نام کارل ویلهلم با جداسازی از شیر ترش مورد شناسایی قرار گرفت. به اسید مذکور بدهی اکسیژن نیز می گویند زیرا در هنگام کمبود اکسیژن تولید می شود.

چگونگی تولید اسید لاکتیک

اسید لاکتیک در بدن شما ترشح می شود زمانی که تحرک زیاد باعث افزایش تنفس شود. به دو شکل تنفس هوازی و تنفس بی هوازی، فعالیت های بدن صورت می گیرد. سوخت مورد نیاز برای انجام فعالیت های بدن با انرژی های ذخیره شده ای تامین می شود که نتیجه تنفس است. حال اگر این تنفس با اکسیژن انجام شده و گلوکز را به آب و دی اکسید کربن تبدیل کند به نام تنفس هوازی است. با انجام فعالیت های سبک، این تنفس انجام می شود.

چگونگی تولید اسید لاکتیک
چگونگی تولید اسید لاکتیک

اما اگر چرخه تولید انرژی برای انجام فعالیت های بدن بدون استفاده از اکسیژن باشد، تنفس بی هوازی نامیده می شود. وقتی بدن در نتیجه انجام فعالیت های سنگین دچار کمبود اکسیژن می شود، تولید انرژی با تجزیه گلوکز به اسید لاکتیک صورت می گیرد. بدهی و کمبود اکسیژن باید جبران شود تا درد عضلانی پیش نیاید.

لاکتیکی شدن بدن چیست و علایم آن کدامند؟

انجام فعالیت های شدید و تحرکات زیاد، بدن را با کمبود اکسیژن مواجه کرده و لاکتیکی شدن اتفاق می افتد. تحت این شرایط با تولید اسید مورد بحث، بدن اسیدی می شود. از جمله علایمی که لاکتیکی شدن دارد می توان به حس درد و سوزشی اشاره کرد که در عضلات پیش می آید. ضعف ناگهانی در عضلات، گزگز شدن اندام به کار رفته در ورزش، تنگی نفس، تنفس تند و خفیف، تهوع و زرد شدن پوست و چشم ها از علایم دیگر لاکتیکی شدن بدن هستند.

لاکتیکی شدن بدن چیست و علایم آن کدامند؟
لاکتیکی شدن بدن چیست و علایم آن کدامند؟

علت تجمع اسید لاکتیک بعد از ورزش

یکی از فرآورده های گلیکولیز بی هوازی در بدن، اسید مورد بحث در این مقاله است. با تجزیه شدن این اسید و تبدیل آن به لاکتات، با جمع شدن یون های هیدروژن در سلول های عضلات، آن ها اسیدی می شوند. به این فرایند که اسیدوز می گویند، باعث ایجاد مشکل در انقباض عضلات می شود. تولید لاکتات و متابولیت های دیگر باعث ایجاد سوزش در عضلات درگیر در تحرک می شود.

امروزه انجام نمونه برداری های آزمایشگاهی نشان داده است که از بین رفتن فیبرهای عضلانی، درد سوزش را در آن ها ایجاد می کند. زیرا در اثر انقباض عضلانی، با ساییده شدن فیلامان های عضلات روی هم، پیوند آن ها قطع شده و خونریزی های ایجاد شده درد را نتیجه می دهد.

چگونگی دفع اسید لاکتیک

بعد از این که ورزش انجام شد، لاکتات تولید شده به صورت منبعی خواهد بود که انرژی تامین کرده و قلب و عضلات شما از آن استفاده می کند. عضوی دیگر از بدن که به کمک شما می آید تا لاکتات تولید شده را مصرف کند، کبد است. کبد لاکتات را از خون گرفته و به قند خون تبدیل می کند. یکی دیگر از راه های دفع لاکتات، عرقی است که در حین ورزش ایجاد می شود. پاک کردن لاکتات تا ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بعد از انجام تحرکات شدید صورت می گیرد.

راه های کم کردن لاکتات

از راه های کم کردن تولید لاکتات بعد از انجام حرکات سنگین می توان به نوشیدن آب کافی، استراحت بین جلسه های تمرینات، تکنیک تنفسی بهتر، گرم و سرد کردن بدن قبل از انجام تمرینات و مصرف منیزیم در انواع غذاها و یا مکمل های آن اشاره داشت.

راه های کم کردن لاکتات
راه های کم کردن لاکتات

نوسانات قیمت اسید لاکتیک و کاربرد آن

بازار خرید و فروش اسید مذکور در جهان، در سال ۲۰۲۰ میلادی به مقدار ۱,۱ میلیارد دلار برآورد شده است. همچنین پیش بینی شده است که بازار این اسید در سال ۲۰۲۵ به اندازه ۲,۱ میلیارد دلار افزایش یابد. یکی از دلایل افزایش قیمت اسید لاکتیک، کاربرد آن در صنایع غذایی و تولید پلاستیک های تجزیه پذیر است. با افزایش تولید این اسید، ساخت پلاستیک های زیستی تا سال ۲۰۲۳ به ۲,۶۲ میلیون تن خواهد رسید. در صنایع غذایی این اسید به عنوان ماده ی نگهدارنده در ماست، لبنیات و ترشی ها استفاده می شود. وجود آن با تنظیم میزان PH، مانع رشد میکروارگانیسم ها می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا