Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

ویتامین B17 (آمیگدالین) چیست؟ ویتامین ب ۱۷ و فواید آن برای درمان سرطان

ویتامین B 17 یا آمیگدالین به عنوان دارویی تعریف می شود که با سلول های سرطانی مقابله کرده و باعث از بین رفتن آن ها می شود. به همین دلیل این ویتامین را داروی ضد سرطان نامیده و در درمان این بیماری به کار برده می شود. ترکیب ویتامین ب ۱۷ از دو مولکول بنزآلدهید و سیانور تشکیل شده است. ویتامین B17 را بیشتر می توان در هسته زردآلو، هلو، گوجه سبز، شلیل، سیب و بادام تلخ یافت. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با ویتامین B 17 یا آمیگدالین آشنا می کند.

ویتامین B 17 یا آمیگدالین چیست؟

ویتامین B17 به نام آمیگدالین خوانده می شود که از نام آمیگدال به معنای بادام گرفته شده است. ترکیب این ویتامین از خانواده نیتریلوزایدها بوده و قابلیت انحلال در آب را دارد. ویتامین B17 دارای قند بوده و ترکیبی غیرسمی است که در دسته ی ویتامین های B قرار می گیرد. دکتر کربی ویتامین B17 را کشف کرد. اما قبل از این کشف، او ویتامین B15 را نیز کشف کرده بود. تلاش های این دانشمند بزرگ نشان داد که ویتامین B17 ماده ای است که برای یک ارگانیسم زنده کاملا بی خطر بوده ولی سلول های سرطانی را از بین می برد. نام های دیگری که در ادبیات به ویتامین B17 نسبت می دهند، ماندلونیتریل بتا دومیوتیو، ماند لونیتریل بتا گلوکوروناید، پوراسین، آمیگدالینا، نیتریلوزید و لاواوروتواتور است. یکی از ویژگی های ویتامین B 17 مقاومت بالای آن در برابر گرما است که تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل می کند.

منابع ویتامین B 17

بادام تلخ، هسته میوه هایی چون هلو، گیلاس، گوجه سبز و سیب از منابع عمده ویتامین B 17 هستند. در بیشتر گونه های جنس پرونوس نیز می توان این ویتامین را یافت. منابع مهم دیگری که ویتامین B 17 دارند عبارتند از ارزن، جو، برنج قهوه ای، بادام زمینی، کاساوا، به، جوانه بامبو، جوانه یونجه، تمشک، بلوبری، هویج، دانه های پاپایا، بادام هندی، شیره نیشکر و … است.

منابع ویتامین B 17
منابع ویتامین B 17

تفاوت بین لاتریل و آمیگدالین

در علم بیوشیمی، ویتامین B 17 به لاتریل و آمیگدالین تقسیم می شود، ولی بین آن ها تفاوت وجود دارد. با استفاده از هسته زردآلو، آمیگدالین توسط فرد مصرف می شود، ولی لاتریل را به صورت ماده ای تعریف می کنند که دارای آمیگدالین محلول در آب است. آمیگدالین را به عنوان نسخه طبیعی از ویتامین B 17 و لاتریل را به عنوان محصولی از صنعت داروسازی می دانند. آمیگدالین از هسته میوه ها به راحتی به وسیله بدن جذب می شود. به هر حال لاتریل و آمیگدالین را به عنوان ویتامین B 17 شناخته و فقط تمایز این دو از هم توسط متخصصان صورت می گیرد.

ویتامین B 17 یا آمیگدالین داروی ضد سرطان

مهمترین خاصیت ویتامین B17 در از بین بردن سلول های سرطانی و درمان غده های سرطانی است. ویتامین های خانواده B را اکثر افراد می شناسند و درباره خواص آن ها اطلاعات زیادی در دسترس است، اما ویتامین B17 کمی ناشناخته است و در جهان به عنوان قوی ترین داروی ضد سرطان شناخته می شود. به طوری که در مکزیک، آمیگدالین را به صورت یک دارو مورد استفاده قرار می دهند. منبع اصلی تولید این ویتامین که نسخه طبیعی آن است، از هسته زردآلو است، ولی این دارو را به طور مصنوعی نیز سنتز می کنند. با توجه به این خاصیت مشهور ویتامین B17 از آن به عنوان ویتامین ضد التهاب نیز یاد می شود.

ویتامین B17 مواد سرطان زا در بدن را تجزیه کرده و با بستن منابع تغذیه سلول های سرطانی، مانع از رشد آن ها می شود. این ویتامین بیشتر در مهار سرطان های پروستات، ریه، روده بزرگ و رکتوم موثر است.

علت قدرت ویتامین B 17 یا آمیگدالین در درمان سرطان

ترکیب ویتامین B 17 از گلوکز و سیانور هیدروژن است که می تواند سلول های سرطانی را نابود کند. وقتی یک سلول سرطانی در مقابل آمیگدالین قرار می گیرد، به مولکول های گلوکز، هیدروژن سیانید و بنزآلدهید تقسیم می شود. با مطالعاتی که انجام شده، امروزه مشخص شده است که بنزآلدهید نقش بسیار مهمی در از بین بردن سلول های سرطانی دارد. اما در گذشته تصور بر این بود که هیدروژن سیانید، این خاصیت را دارد.

نکته ای که باید توجه کرد این است که سیانید موجود در هسته های زردآلو با گلوکز احاطه می شوند، زیرا این سلول های سرطانی دوستدار قند هستند. قند اطراف این سلول ها توسط آن ها خورده شده و سیانید منتشر می شود. در نتیجه هسته های زردآلو در صورتی سمی خواهد بود که مقدار زیادی از آن مصرف شده و در طول روز از شکر زیادی استفاده شود. مصرف زیاد شیرینی جات همراه با آن ها می تواند خواص مفید ویتامین B 17 را از بین ببرد. با این اوصاف، وقتی از درمان زردآلو استفاده می کنید، مصرف شکر روزانه خود را کاهش دهید.

دانشمندان توصیه می کنند که هر فرد در روز، ۲۴ تا ۳۵ هسته زردآلو مصرف کند.

خواص ویتامین B 17

همان طور که در بالا گفته شد، مهمترین خاصیت ویتامین B 17 در درمان سرطان است. اما علاوه بر این خاصیت، یکی از ویژگی های ویتامین B 17 ضد آسم و ضد سرفه بودن است. زیرا این ویتامین با تجزیه شدن در بدن، تحریکات تنفسی را در بدن کم کرده و به درمان آسم و سرفه کمک می کند.

کمک به سلامت دستگاه گوارش از خواص دیگر ویتامین B 17 است که بیماری های حاد معده و آتروفی معده را درمان می کند. زخم معده نیز با مصرف این ویتامین درمان می شود. همان طور که در بالا نیز گفته شد، ویتامین B 17 را ویتامین ضد التهاب می خوانند زیرا خواص ضد التهابی داشته و به از بین بردن التهاب و تسکین درد کمک می کند.

درمان دیابت از خواص دیگر ویتامین B 17 است. زیرا این ویتامین با افزایش فعالیت های لوزالمعده، عملکرد انسولین را فعال تر کرده و قند خون را کم می کند. از خواص مهم ویتامین B 17، کمک با جلوگیری از بسیاری از بیماری هاست که با افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن، این خاصیت را نشان می دهد.

خواص ویتامین B 17
خواص ویتامین B 17

ویتامین B 17 و کنترل فشار خون

کاهش فشار خون از خواص ویتامین B 17 است که به جهت دارا بودن این ویتامین از تیتان سدیم است. این خاصیت بسیار مهم است زیرا عدم تنظیم فشار خون، رگ ها و عروق خونی را آسیب زده و منجر به گشاد شدن عروق قلب می شود. در نتیجه سکته های قلبی اتفاق می افتد.

نحوه عملکرد ویتامین B 17 در بدن

ویتامین B 17 با فرایندهای متابولیسم می تواند تریپسین و کیموتریپسین تولید کند که این ترکیبات، آنزیم های کنار سلول های سرطانی را تجزیه می کنند. در این شرایط، گلبول های سفید خون توانایی شناسایی سلول های بیمار را داشته و می توانند آن ها را نابود کنند. همچنین این ویتامین بدن را وادار به تولید ویتامین B 12 بیشتری می کند. ویتامین B 12 با اسید آسکوربیک ترکیب شده و در از بین بردن سلول های سرطانی موثر خواهد بود. ویتامین B 17 با رشد تومورها تداخل داشته و با متوقف کردن متاساز در بدن و کاهش درد تورم، به درمان سرطان کمک می کند.

عوارض کمبود ویتامین B 17

از مهمترین عوارض کمبود این ویتامین، عدم توانایی بدن برای مقابله با انواع سرطان هاست. با مصرف ۵ الی ۳۰ عدد دانه زردآلو در روز می توان از کمبود این ویتامین در بدن جلوگیری کرد. از عوارض کمبود ویتامین B 17، فشار خون بالا و ملتهب شدن بدن است.

عوارض ناشی از لاتریل و مصرف بیش از حد آن به دلیل وجود سیانید هیدروژن است که می تواند مسمومیت ایجاد کند. از جمله این عوارض می توان به تهوع، تب، سردرد، سرگیجه، آسیب کبدی، کبود شدن پوست که در نتیجه ی کمبود اکسیژن است، فشار خون پایین، افتادگی پلاک بالا و … اشاره داشت.

در صورت مشاهده علایم ناشی از افزایش این ویتامین، آب فراوان نوشیده و در صورت ادامه علایم، به پزشک مراجعه کنید.

شکل های دارویی ویتامین B 17

اولین نکته ای که در استفاده از قرص های ویتامین B 17 به صورت مکمل و یا دارو، باید توجه کرد، عدم مصرف آن بدون اجازه پزشک است. این ویتامین می تواند به عنوان دارو به شکل های تزریقی (داخل وریدی)، قرص های آمیگدالین و لوسیون ها مورد استفاده قرار گیرد. برای درمان سرطان در صورت تجویز این ویتامین، توصیه می شود که به مدت ۲ تا ۳ هفته به صورت تزریقی درمان انجام شود. سپس بعد از آن با استفاده از قرص های آن، درمان به مدت طولانی انجام گیرد. تزریق وریدی، ۱ تا ۹ گرم، قرص ویتامین ب ۱۷، ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرم و به صورت پروفیلاکسی، ۵۰ تا ۲۰۰ میلی گرم تجویز می شود.

شکل های دارویی ویتامین B 17
شکل های دارویی ویتامین B 17

فواید ویتامین ب ۱۷ برای حیوانات خانگی

ادعای برخی از طرفداران ویتامین B 17 این است که وجود این ویتامین برای حیوانات خانگی چون سگ و گربه مفید است. به عنوان مثال در تجویز کمبود وزن حیوانات خانگی، مصرف یک قاشق چایخوری دانه های زردآلو توصیه می شود. اگر لاتریل با ویتامین C ترکیب شود، برای کاهش درد و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن در حیوانات مصرف می شود. ولی در این تجویز باید به نکاتی توجه کرد. به عنوان مثال از حل کردن قرص ها در آب آشامیدنی خودداری کنید، زیرا منجر به آزاد شدن سیانید می شود. همچنین برای این نوع درمان از دامپزشک مشورت بخواهید.

قیمت خرید و فروش ویتامین B 17

شرکت های مختلفی به عرضه ویتامین ب ۱۷ در کشور می پردازند. قرص های این ویتامین می تواند تولید داخل بوده و یا از خارج از کشور تهیه می شود. قیمت قرص های ویتامین ب ۱۷ با توجه به کیفیت متفاوت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا