Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

آلرژی به نور خورشید و نکاتی مهم که از آن نمی دانید! | حساسیت به نور آفتاب چیست؟

امروز در این مقاله از جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با پدیده ای به نام آلرژی به نور خورشید آشنا کنیم. وقتی به دنیای بی پایان آلرژی ها و حساسیت ها قدم می گذاریم، موارد عجیب و نادری از انواع حساسیت ها را به چشم می بینیم. برای مثال برخی افراد به مواد غذایی یا دارویی خاص حساسیت دارند. برخی دیگر در فصول بهار و پاییز به شدت دچار آلرژی و حساسیت می شوند و از علائم آن رنج می برند. در این میان هستند افرادی که به نور خورشید حساسیت دارند. این افراد زمانی که مدتی زیر نور آفتاب قرار می گیرند، علائم شدید آلرژیک از خود بروز می دهند. در این مقاله سعی کردیم تا تمامی نکات مربوط به حساسیت به آفتاب را برای شما شرح دهیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با تفاوت نرم کننده مو و ماسک مو را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

آلرژی به نور خورشید و نکاتی مهم که از آن نمی دانید! | حساسیت به نور آفتاب چیست؟
آلرژی به نور خورشید و نکاتی مهم که از آن نمی دانید! | حساسیت به نور آفتاب چیست؟

حساسیت به نور خورشید چیست

آلرژی به نور خورشید را می توان یکی از حساسیت های نادر در دنیا دانست. افراد انگشت شماری به این نوع آلرژی دچار هستند با این حال، علائم این نوع حساسیت به حدی آزاردهنده است که اختصاص یک مقاله به آن کاملا شایسته است. اگر شما جزء اندک افراد مبتلا به این نوع آلرژی هستید، باید بدانید که امروزه علائم آلرژی به نور خورشید به تفکیک از باقی حساسیت ها، دسته بندی شده است. حتی جالب است بدانید که راه های درمانی خاصی نیز برای این نوع بیماری پیشنهاد شده است.

با این که پذیرفتن آلرژی به نور خورشید چندان راحت نیست، اما باید بدانید که هر روز تعدادی از مردم به این حساسیت نادر مبتلا می شوند. در زبان علمی، این حساسیت را کهیر آفتابی نیز نامیده اند. اگر بخواهیم از لحاظ آماری تعداد افراد مبتلا به این بیماری را اعلام کنیم، باید بدانید که در ایالات متحده آمریکا تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد جمعیت، به این نوع حساسیت مبتلا هستند.

آلرژی به نور خورشید خود را با کهیر یا جوش پوستی نمایان می کند. این کهیر و جوش ها توسط دستگاه ایمنی به عنوان پاسخی علیه تابش نور آفتاب ایجاد می شوند. به گفته ی محققان، در افراد مبتلا به این نوع آلرژی، سیستم ایمنی با پوستی که آفتاب سوخته شده است به عنوان یک سلول خارجی رفتار کرده و به آن حمله می کند.

حساسیت به نور خورشید عطسه

آلرژی به نور خورشید در انواع مختلف خود را نمایان می کند. از جمله انواع حساسیت به نور خورشید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جوش ‌های فوتوآلرژیک

کهیر آفتابی

خارش اکتینیک

در برخی افراد که میزان حساسیتشان به آفتاب کمتر است، این آلرژی به صورت عطسه نمایان می شود. این افراد اگر مدتی در گرمای آفتاب بایستند، مانند فردی که در معرض یک ماده آلرژن مانند گرده گل قرار گرفته است، به صورت مکرر و پشت سر هم عطسه می کند. در این مواقع استفاده از قرص آنتی هیستامین تا حدی این آلرژی را کاهش می دهد. نوشیدن مایعات خنک می تواند در تسکین علائم این نوع آلرژی مفید باشد.

چه کسانی به آفتاب حساسیت دارند

این که بتوانیم بگوییم چه افرادی به آفتاب حساسیت دارند کار ساده ای نیست. به گفته محققان آلرژی به نور خورشید بیشتر در بانوان رخ می دهد. همچنین این نوع آلرژی در افرادی که پوست روشنی دارند بیشتر رخ می دهد. با این حال، این بدان معنا نیست که افراد با پوست تیره دچار حساسیت به آفتاب نخواهند شد. به طور کلی اگر در خانواده شما کسی به این بیماری مبتلاست، امکان وراثتی بودن این آلرژی وجود دارد. اما لازم است بدانید که حساسیت به آفتاب نگران کننده نیست و با چند روز در خانه ماندن برطرف خواهد شد.

آلرژی به نور خورشید و نکاتی مهم که از آن نمی دانید! | حساسیت به نور آفتاب چیست؟
آلرژی به نور خورشید و نکاتی مهم که از آن نمی دانید! | حساسیت به نور آفتاب چیست؟

چطور بفهمیم که به نور خورشید آلرژی داریم

راه‌ های بسیاری برای تشخیص این که شما به آفتاب آلرژی دارید یا خیر وجود دارد. در صورتی که پس از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید، پوست شما قرمز و دردناک شد و دچار خارش شدید، ممکن است به آفتاب حساسیت داشته باشید. البته این علائم بسیار شبیه به علائم آفتاب سوختگی نیز هست. بنابراین باید به دنبال علائم بیشتر و اختصاصی تر بگردیم.

در موارد شدید آلرژی به نور خورشید پوست دچار کهیر، تاول و برآمدگی های دارای خارش خواهد شد. این علائم از چند دقیقه بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب شروع می شوند. البته در برخی موارد اگر چند ساعت مداوم در معرض آفتاب باشید می توانید این علائم را مشاهده کنید. کهیرها، تاول ها و نواحی پر خارش پوست، در اطراف گردن، پشت دست، بازوها و پاها بیشتر نمایان می شوند. اما برخی افراد در پوست صورت خود نیز این علائم را مشاهده خواهند کرد.

ماندگاری علائم معمولا تا چند روز پس از نمایان شدن خواهد بود. در صورتی که این علائم را در خود مشاهده کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی آن کشف شود.

اگزما در اثر آفتاب

برخی افراد آنقدر به نور خورشید حساسیت دارند که اگر مدت طولانی در معرض آن قرار بگیرند، دچار اگزما خواهند شد. البته این اگزما قابل درمان است و حتما باید از پمادها و داروهای خاصی برای رفع آن استفاده کرد. در این شرایط حتما به پزشک مراجعه کنید و درمان های خودسرانه انجام ندهید.

جلوگیری از حساسیت به نور خورشید

آلرژی به نور خورشید به وسیله رعایت چند نکته می تواند متوقف شود. در این بخش از مقاله به شرح برخی راه کارها در این زمینه پرداختیم.

قرارگیری کمتر در برابر نور آفتاب

یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از ابتلا به آلرژی به نور خورشید، کمتر قرار گرفتن در معرض آن است. بهتر است در زمانی که خارج از منزل به سر می برید، در سایه ها بیشتر قدم بزنید. برخی افراد مبتلا به این نوع آلرژی قدم زدن در روزهای آفتابی بهاری و تابستانی را از خود دریغ می کنند. باید بدانید که این آلرژی نمی تواند خطر جبران ناپذیری برای شما داشته باشد و به جای در خانه ماندن بهتر است نکات ایمنی را رعایت کنید. برای مثال ساعت ۱۰ صبح الی ۴ بعد از ظهر اوج تابش آفتاب است. می توانید در این ساعات در منزل بمانید.

آلرژی به نور خورشید و نکاتی مهم که از آن نمی دانید! | حساسیت به نور آفتاب چیست؟
آلرژی به نور خورشید و نکاتی مهم که از آن نمی دانید! | حساسیت به نور آفتاب چیست؟

استفاده از لباس‌ های محافظتی

آیا نام لباس‌ های UPF را شنیده اید؟ این نوع لباس ها برای محافظت در برابر اشعه فرابنفش خورشید تهیه شده اند. اگر نمی دانید این لباس ها را از کجا تهیه کنید، استفاده از لباس های معمولی پوشیده نیز راه حل مناسبی است. از پوشیدن تی شرت و شلوارهای کوتاه در روزهای آفتابی خودداری کنید.

کرم ضد آفتاب خوب

استفاده از کرم های ضد آفتاب با  SPF حداقل ۳۰ نیز می تواند پوست صورت و بدن شما را از گزند آفتاب در امان نگه دارد. برای این منظور بهتر است ابتدا نوع پوست خود را شناسایی کرده و متناسب با آن اقدام به تهیه ی ضد آفتاب نمایید.

درمان حساسیت به نور خورشید

برای این که آلرژی به نور خورشید را درمان کنید، از کرم های بدون نسخه کورتیکواستروئید استفاده کنید. اگر دچار کهیر شدید، آنتی هستامین بهترین دارو برای آرام کردن التهاب و خارش و از بین بردن کهیر است.

داروهایی که آلرژی به خورشید را بدتر می کنند

در این میان مصرف برخی داروها می توانند علائم حساسیت شما به آفتاب را بدتر کنند. در ادامه نام برخی از آن ها را برای شما یادداشت کرده ایم:

آنتی ‌بیوتیک‌ هایی نپیر تتراسایکلین، داکسی سایکلین، سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین

داروهای ضدقارچ

داروهای سولفایی

مسکن‌ ها

آلرژی به نور خورشید و نکاتی مهم که از آن نمی دانید! | حساسیت به نور آفتاب چیست؟
آلرژی به نور خورشید و نکاتی مهم که از آن نمی دانید! | حساسیت به نور آفتاب چیست؟

درمان خانگی حساسیت به آفتاب

معمولا درمان های خانگی که برای رفع آلرژی به نور خورشید مورد استفاده قرار می گیرند، همان درمان هایی هستند که برای رفع آفتاب سوختگی استفاده می شوند. از جمله این درمان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مالیدن شیر به نقاط آسیب دیده

استفاده از یک کیسه وازلین که در یخچال سرد شده است به عنوان کمپرس سرد

غوطه ور کردن نقاط آسیب دیدن بدن، در آبی که جو دوسر آسیاب شده در آن خیسانده شده باشد

استفاده از ماست خنک در نقاط آسیب دیده

قرار دادن چایی کیسه ای خنک شده بر روی نقاط آسیب دیده

استفاده از عسل

مالیدن ژل آلوئه ورا روی پوست

استفاده از خیار و پوست خیار

پماد برای حساسیت به آفتاب

برای درمان آلرژی به نور خورشید می توان از پمادهای کورتونی استفاده کرد. در موارد شدید، پزشک ممکن است مصرف قرص های کورتونی نظیر پردنیزولون را برای مدت کوتاهی توصیه کند.

محققان دریافتند که استفاده از داروهای بیماری مالاریا و هیدروکسی کلروکوئین می تواند آلرژی به خورشید را بهبود بخشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا